 
					Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Dit programma richt zich op ontwikkeling en behoud van een kwalitatief hoogwaardige woon-, werk- en leefomgeving.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor advisering op het gebied van wonen en de kwaliteit van de leefomgeving, het uitvoeren van projecten en voeren van grondexploitaties, het faciliteren van ontwikkelingen van inwoners en ondernemers, het begeleiden van bestemmingsplannen en het afgeven van en toetsen van aanvragen voor omgevingsvergunningen. Door de introductie van de Omgevingswet veranderen veel van de bestaande instrumenten en werkwijzen.
Ontwikkelingen Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing 2026
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Ontwikkelingen Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing 2026Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen 
In 2026 wordt (waarschijnlijk) de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting ingevoerd. Deze wet geeft Rijk, provincies en gemeenten meer sturingsmogelijkheden op wat, waar en voor wie er gebouwd wordt. Gemeenten worden verplicht een volkshuisvestingsprogramma op te stellen en moeten minimaal twee derde betaalbare woningen realiseren, waaronder ten minste 30% sociale huur. Provincies krijgen de bevoegdheid om in te grijpen als gemeenten onvoldoende bijdragen aan de regionale woonopgave.
Lokale ontwikkelingen
Door invoering van de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting moet lokaal de Huisvestingsverordening opnieuw worden geactualiseerd. De invoering van deze wet heeft mogelijk ook gevolgen voor de Woonvisie / Programma Volkshuisvesting en beleid over wonen op erven. De provincie houdt toezicht en kan ingrijpen als we onvoldoende sturen. Deze wet vraagt om stevige keuzes en regie in ons lokale woonbeleid.
In het omgevingsprogramma woningbouw worden de zaken die overkoepelend geregeld moeten worden voor de woningbouwambitie opgepakt. Het betreft bijvoorbeeld de afspraken met de hoogheemraadschappen, hoe er met voorzieningen wordt omgegaan, subsidies en klimaatbestendig bouwen. Op dit moment wordt gewerkt aan verschillende onderzoeken waarover de raad later dit jaar geïnformeerd wordt. De woningbouwambitie van de gemeente Krimpenerwaard is groot en op dit moment zijn we volop in gesprek met o.a. de provincie Zuid Holland om woningbouwprojecten mogelijk te kunnen maken. Richting het opstellen van de begroting onderzoeken we hoeveel inzet van capaciteit en middelen dit met zich meebrengt.
 
| Leefbaarheid en vitaliteit | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | De ambitie is om vitaliteit en leefbaarheid niet te laten begrenzen door schijnbare onmogelijkheden (zoals regelgeving van hogere overheden of conflicterende belangen). Met daadkracht willen we ons laten leiden door wat goed is voor de Krimpenerwaard. We gaan uit van onze eigen kracht! De Strategische visie Krimpenerwaard schetst in de optie “Schouders eronder” (en op onderdelen “Met brede blik) onze ambitie. Hier gaan we actief mee aan de slag. 
We zetten in op het instrument van actieve grondpolitiek indien het bijdraagt aan het realiseren van deze maatschappelijke doelen. | |
| ER-DOEL | We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente. | |
| WE METEN | Leefbarometer  (ministerie BZK). | |
| Sociale verbondenheid met de buurt. | ||
| INSPANNINGEN 2026 - 2029 | We brengen de instrumenten voor grondpolitiek in beeld. | |
| Er wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde Nota grondbeleid 2024 door het instellen van een investeringsfonds. Daarbij wordt het kostenverhaal toegepast bij Ruimtelijke ontwikkelingen en sociaal bouwen. De methodiek wordt uitgewerkt in de nota kostenverhaal. | ||
| MIDDELEN 2026 | - | |
| Kernen | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | We stimuleren initiatieven vanuit de kernen die aansluiten bij de behoefte en identiteit van de eigen kern. De gemeente faciliteert hierbij. Dit past bij de nieuwe Omgevingswet. 
Aan de randen van onze kernen maken we ruimte voor wonen en werken. | |
| ER-DOEL | We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen. | |
| SUBDOEL | We verbeteren de samenwerking tussen de samenleving en de overheid. | We maken meer ruimte voor wonen en werken. | 
| WE METEN | - | |
| INSPANNINGEN 2026 - 2029 | We faciliteren initiatieven uit de samenleving door ze in behandeling te nemen via de intaketafel. | We voeren de woonvisie en de lokale bedrijventerreinenstrategie uit | 
| MIDDELEN 2026 | - | - | 
| Wonen | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | Om de vitaliteit van de kernen te versterken zetten we vol in op het ontwikkelen woningen. Dit doen we in én aansluitend aan de randen van de bestaande kernen. We werken daarbij samen met woningbouwverenigingen. We kijken daarbij ook naar levensloopbestendige woningen, combinaties van wonen en zorg, creatieve woonvormen en andere oplossingen. | |
| ER-DOEL | We willen meer en sneller woningen realiseren. | |
| WE METEN | Het aantal nieuwe woningen per jaar (CBS). | |
| INSPANNINGEN 2026 - 2029 | Versnellingsagenda wonen: we zijn en blijven bezig met praktische en concrete versnelling van woningbouwprojecten. Dit doen we niet door een agenda te schrijven, maar op een praktische manier ervoor te zorgen dat dat het proces om te komen tot een nieuw woningbouwproject niet vertraagd en juist versnelt kan worden. | |
| We blijven ons inspannen om alle acties uit het uitvoeringsprogramma van de woonvisie uit te voeren. Zo stellen we onder andere een vereveningsfonds sociale huur op (onderdeel nota kostenverhaal), maken we een doelgroepenverordening en maken we beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Ook werken we samen met andere beleidsterreinen aan doorstroomcampagnes (ook samen met woningcorporaties), informatiecampagnes over toekomstbestendig wonen en een hoogbouwvisie. | ||
| We werken samen met woningcorporaties en marktpartijen aan het realiseren van woningen. Dat doen we op verschillende manieren, zoals ook benoemd staat bij de versnellingsagenda wonen. Met woningcorporaties hebben we regulier overleg over (toekomstige en huidige) woningbouwprojecten. Met projectontwikkelaars met grote locaties aan de randen van de kernen werken we aan een Omgevingsprogramma Woningbouw. | ||
| MIDDELEN 2026 | - | |
| Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | De ambitie uit het collegeprogramma gaat uit van inzet op kleinschalige opvang van max. 100 vluchtelingen voor een periode van maximaal 2 jaar. In april 2023 heeft de raad ingestemd met het in eerste instantie opvangen van 2200 vluchtelingen in de regio Midden Holland,  in Krimpenerwaard 153. De eerste 80 vluchtelingen worden vanaf 7 augustus opgevangen in het Klooster in Haastrecht voor een periode van 3 jaar. | 
| ER-DOEL | - | 
| WE METEN | - | 
| INSPANNINGEN 2026 | In 2026 huisvesten we 153 asielzoekers in het kader van de spreidingswet. Daarmee voldoen we niet aan het verdeelbesluit. Over  deze huisvesting zijn afspraken gemaakt met het COA en relevante partners als de regio en het ISK.  Omdat de spreidingswet wellicht wordt ingetrokken en, als de wet van kracht blijft, elke twee jaar nieuwe verdeelbesluiten worden genomen zal capaciteit nodig blijven in uitvoering, besluitvorming en afstemming in de regio. | 
| INSPANNINGEN 2026 - 2029 | De huisvesting van asielzoekers zal de komende jaren capaciteit vragen als het gaat om de communicatie met en participatie van de omgeving van de locatie en omgevingsmanagement. Hiervoor zullen plannen moeten worden opgesteld en uitgevoerd. Er zal afstemming met samenwerkingspartners als het ISK en de regio Midden-Holland nodig zijn. Om de locatie en de omgeving veilig te houden en te beheren zullen afspraken worden gemaakt met o.a. het COA. Er zal ook invulling moeten worden gegeven aan de dienstverlening en zorg voor asielzoekers als het gaat om gemeentelijke taken. | 
| MIDDELEN 2026 | - | 
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
| Verbonden Partijen | 
|---|
| - Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) | 
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
| Bedragen x € 1.000 | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Rekening | Begroting | Begroting | Meerjaren | |||
| Exploitatie | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
| Lasten | -6.536 | -9.042 | -6.877 | -6.865 | -6.480 | -6.479 | 
| Baten | 3.722 | 4.472 | 3.419 | 3.341 | 3.085 | 3.085 | 
| Saldo van baten en lasten | -2.814 | -4.571 | -3.458 | -3.524 | -3.395 | -3.394 | 
| Stortingen | -1.737 | -2.578 | -105 | -80 | -50 | -50 | 
| Onttrekkingen | 1.538 | 1.970 | 210 | 193 | 26 | 26 | 
| Mutaties reserves | -199 | -608 | 105 | 113 | -24 | -24 | 
| Eindtotaal | -3.013 | -5.179 | -3.353 | -3.411 | -3.418 | -3.418 | 
Bezuinigingsmaatregelen
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - BezuinigingsmaatregelenVoor dit programma zijn geen bezuinigingen voorgesteld.
