Economie
Met dit programma stimuleert de gemeente het ondernemers- en vestigingsklimaat. In dit programma staan ook activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente. Dit doen we samen met ondernemers, organisaties, provincie en andere gemeenten.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor de dienstverlening aan ondernemers, (samenwerkings-)projecten van arbeidsmarkt en onderwijs, de herstructurering van bedrijfslocaties, investeringen in winkelgebieden en de transitie naar een toekomstbestendige landbouw.
Ontwikkelingen Economie 2026
Terug naar navigatie - Economie - Ontwikkelingen Economie 2026Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
De verwachting is dat onze economie landelijk dit jaar en 2026 met 1,5 % zal groeien vooral door de binnenlandse vraag. De wereldwijde geopolitieke spanningen beïnvloeden dit en geven veel onzekerheid. De inflatie in Nederland blijft hoog. De verwachting is dat deze in 2026 licht zal afnemen. In 2026 zullen naar verwachting 457.000 vacatures zijn voor gediplomeerde mbo schoolverlaters. De vergrijzing remt de groei van de werkgelegenheid. Er blijven vooral knelpunten in de sectoren onderwijs, techniek, ICT, zorg, veiligheid en openbaar bestuur.
Lokale ontwikkelingen
Na jaren van overschot aan kantoorruimte in de regio/lokaal lijkt er een kentering te zijn. De verwachting is dat er weer meer vraag ontstaat naar kantoorruimte. Ruimte voor de lokaal gewortelde bedrijven vraagt een noodzakelijke aanpak. De focus ligt niet alleen op een verkenning naar nieuwe bedrijventerreinen maar ook om aanpak van bestaande terreinen (revitalisering en beter benutten). De winkelgebieden staan wat onder druk met name in de sectoren kleding, media, sport en speelgoed. De huurprijzen in de winkelgebieden lijken te gaan dalen om leegstand tegen te gaan en startende ondernemers te faciliteren. Online aankopen dalen niet en tegelijkertijd zien we de grotere webshops steeds meer fysieke winkels openen. Ook de horeca staat onder druk.
Daarnaast blijven we meedenken en meewerken aan de ontwikkeling van een toekomstbestendige landbouw.
Onderwijs en arbeidsmarkt |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Wij blijven samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven sterk inzetten op een goede afstemming tussen het onderwijs, het beschikbare arbeidspotentieel en de lokale werkgevers. |
ER-DOEL |
We willen de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dit doen wij samen met onderwijsinstellingen en ondernemersorganisaties. |
WE METEN |
De resultaten van het gezamenlijke werkprogramma van de 3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen. |
INSPANNINGEN 2026 |
We bouwen samen met de betrokkenen doorlopende leerlijnen in het beroepsonderwijs uit. Waar nodig vullen we dit aan met andere scholings- en opleidingsmogelijkheden. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We faciliteren Krimpenerwaard Werkt als platform voor onderwijs en ondernemers om de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. |
MIDDELEN 2026 |
- |
Agrarische sector |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
We denken mee over de versterking van het verdienmodel van de agrarische sector. Dit doen we samen met de agrarische ondernemers uit het gebied zelf. We werken hierbij intensief samen met provincie en waterschap. We werken samen aan de ontwikkeling naar een toekomstbestendige landbouw, met minder uitstoot van broeikasgassen en stikstof, hogere waterkwaliteit en met aandacht voor biodiversiteit. |
ER-DOEL |
We faciliteren een meer toekomstbestendige agrarische sector. |
WE METEN |
Aantal hectare bodemdalingremmende maatregelen (bron: gebiedsprocessen). |
X |
Aantal agrariërs dat deelneemt aan gebiedsprocessen (bron: gebiedsprocessen). |
INSPANNINGEN 2026 |
In het gebiedsplan "Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied" (ZH-PLG) wordt een actielijst opgenomen waarin de inspanningen vanaf 2026 zijn opgenomen. Ook wordt voor de uitvoering van de Regio Deal een projectenlijst voor de periode 2026-2029 opgesteld. Voor wat betreft landbouw en buitengebied valt dit samen of is dit aanvullend op de acties vanuit het gebiedsplan. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We continueren de faciliterende rol bij de gebiedsprocessen voor de planvorming ZH-PLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de wettelijke (Europese) opgaven en de doelstellingen van de provincie. We brengen onze lokale ambities in in het ZH-PLG proces. Deze lokale ambities zijn onder andere een toekomstbestendige landbouw en een duurzaam beheer van het buitengebied. Hiervoor werken we ook samen aan de uitvoering van projecten binnen de Regio Deal. |
MIDDELEN 2026 |
- |
Ruimte voor bedrijvigheid |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Wij zetten in op het realiseren van voldoende ruimte voor de ontwikkelingsmogelijkheden van lokale bedrijven. Hiervoor zorgen we voor een heldere bedrijventerreinenstrategie en actieve lobby richting de provincie. |
ER-DOEL |
We zetten in op meer ruimte voor de duurzame ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. |
WE METEN |
· Het aantal hectares bedrijventerrein. |
X |
· De (lokale en regionale) behoefte aan bedrijventerreinen. |
INSPANNINGEN 2026 |
In 2026 wordt een plan van aanpak geïmplementeerd voor nieuwe bedrijventerreinen in Krimpenerwaard. Ook gaan we aan de slag met een aanpak van bestaande bedrijventerreinen op gebied van revitalisering en beter benutten. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We implementeren de bedrijventerreinenstrategie. Zo realiseren we meer ruimte voor de ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. |
MIDDELEN 2026 |
- |
Korte ketens in de agrarische sector |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Voedselvoorziening is cruciaal, zeker gezien de ontwikkelingen in de wereld. Onze agrariërs hebben, in relatie tot de recreatieve mogelijkheden, hierbij in de gemeente Krimpenerwaard een belangrijke rol. We stimuleren dat meer (voedsel)producten uit ons gebied terecht komen bij onze inwoners. ‘Korte ketens tussen productie en verbruik maken de cirkel rond’. |
ER-DOEL |
We stimuleren dat meer voedselproducten uit ons gebied direct terechtkomen bij de klant. |
WE METEN |
- |
INSPANNINGEN 2026 |
Korte ketens zijn in de voorlopige projectenlijst van de Regio Deal opgenomen. Als het project definitief wordt in de Regio Deal gaat dit vanaf 2026 lopen. Vanuit de gemeente coordineren we de projecten die in Krimpenerwaard vanuit de Regio Deal starten. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We onderhouden een netwerk met: Voedselfamilie Krimpenerwaard, Rotterdam de Boer op en Cheese Valley. |
We koppelen initiatieven voor korte ketens aan initiatieven voor recreatie en toerisme (onder andere Stichting Promotie Krimpenerwaard). |
|
We kennen (leader)subsidies toe om initiatieven op het gebied van korte ketens en streekproducten te stimuleren. |
|
MIDDELEN 2026 |
- |
Vitale winkelgebieden |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Wij zetten in op versterking van de detailhandelstructuur en waar mogelijk het op peil houden van het huidige winkelaanbod. |
ER-DOEL |
We versterken de beleving en aantrekkelijkheid van onze winkelgebieden. |
WE METEN |
Het aantal winkels, het aantal vierkante meters winkelaanbod, leegstand, waardering (via tweejaarlijkse koopstromenonderzoek). (bron 2021: kso2021.nl) |
INSPANNINGEN 2026 |
In 2025 zijn trends en ontwikkelingen in de retailsector (winkelgebieden) in Krimpenerwaard in beeld gebracht. In 2026 worden de lokale effecten daarvan verwerkt in een lokale uitvoeringsagenda. Deze wordt opgesteld door de lokale winkeliersverenigingen en de gemeente. Afhankelijk van de aard en inhoud van deze acties gaan we de bijbehorende acties uitvoeren. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We versterken de (onderlinge) samenwerking van en met winkeliersverenigingen via reguliere overleggen en via de bestaande samenwerkingsverbanden. Hierbij hebben we aandacht voor lokaal kopen. |
We bepalen in overleg met de winkeliersverenigingen welke acties nodig en haalbaar zijn. Dit doen wij aan de hand van de uitkomsten van het koopstromenonderzoek. Deze acties voeren wij uit. |
|
MIDDELEN 2026 |
- |
Bodemdaling |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
We zetten ons in om bodemdaling te verminderen en wisselen hierover kennis uit. |
ER-DOEL |
We zetten binnen en buiten de bebouwde kom in op minder bodemdaling. |
WE METEN |
We monitoren de effecten en wisselen actief ervaringen uit met andere gemeenten. |
INSPANNINGEN 2026 |
Huidige samenwerkingen op het gebied van bodemdaling lopen door in 2026. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We werken samen met Waterschappen en Provincie om bodemdaling in het landelijk gebied tegen te gaan. |
We nemen deel aan het platform Slappe Bodem. |
|
We experimenteren met de toepassing van (innovatieve) lichte ophoogmaterialen onder wegen en achterpaden. |
|
MIDDELEN 2026 |
- |
Buitengebied |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Samen met onze partners (waaronder de agrarische sector) zoeken we naar economische perspectieven die het buitengebied versterken. We staan positief tegenover maatwerkoplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van bouwvlakken, windmolens tot een ashoogte tot 15 meter voor eigen energie-opwek, herbestemming van vrijkomende agrarische bebouwing en nevenactiviteiten in onder andere de recreatieve sfeer.
Bij te nemen maatregelen bij de inrichting van het buitengebied en het voldoen aan (bijvoorbeeld stikstof-) opgaven van het Rijk zijn de ambities vanuit de gemeente leidend, waarbij wij rekening houden met de belangen van het Rijk |
ER-DOEL |
We vinden meer economische perspectieven die het buitengebied versterken. |
WE METEN |
- |
INSPANNINGEN 2026 |
In de uitvoering van de Regio Deal werken we vanaf 2026 aan een toekomstbestendige landbouw en een breed economisch perspectief. Projecten binnen de Regio Deal zijn hier dan ook grotendeels op gericht. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We stellen een omgevingsprogramma landbouw vast, waarin concrete plannen en processen zijn uitgewerkt. |
We kennen (Leader)subsidies toe om initiatieven te stimuleren die agrariërs economisch perspectief kunnen bieden. |
|
MIDDELEN 2026 |
|
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Economie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
|---|
- N.v.t. |
In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Bedragen x € 1.000 |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjaren |
|||
Exploitatie |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Lasten |
-1.179 |
-2.072 |
-1.730 |
-1.144 |
-1.068 |
-1.001 |
Baten |
470 |
868 |
488 |
536 |
536 |
536 |
Saldo van baten en lasten |
-709 |
-1.204 |
-1.242 |
-607 |
-531 |
-464 |
Stortingen |
0 |
|||||
Onttrekkingen |
209 |
1.764 |
519 |
189 |
93 |
13 |
Mutaties reserves |
209 |
1.764 |
519 |
189 |
93 |
13 |
Eindtotaal |
-500 |
560 |
-722 |
-418 |
-438 |
-451 |
Bezuinigingsmaatregelen
Terug naar navigatie - Economie - BezuinigingsmaatregelenHieronder staan de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen opgenomen die onderdeel zijn van het hiervoor gepresenteerde saldo van dit programma.
Verwerkte maatregelen (x € 1.000) |
Begroting 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
Meerjaren 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|
BIJ11a |
Recreatie en toerisme |
30 |
45 |
70 |
137 |
VS23-VS36a |
Toeristenbelasting verhogen tussen mediaan en landelijk gemiddelde |
60 |
120 |
120 |
120 |
Totaal |
90 |
165 |
190 |
257 |
|