Model 4: Overzicht van de geraamde incidentele lasten en baten

De gemeente moet volgens de Gemeentewet een overzicht van structureel en reëel evenwicht opnemen in de jaarrekening. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn hier nadere 
regels over vastgelegd.
Zowel het BBV zelf, als in de notitie incidentele baten en lasten van de commissie BBV wordt duidelijk aangegeven dat in de begroting een limitatief overzicht van incidentele baten en lasten  (met bijbehorende toelichting) opgenomen moet zijn. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig tot doel hebben.
Hieronder treft u een overzicht aan van de incidentele baten en lasten vanuit de programma's en vanuit de reserves. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Krimpenerwaard voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele baten en lasten in de begroting. Omdat Krimpenerwaard structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
  • In principe zijn alle stortingen in en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard.
  • Het bestempelen van incidentele baten en lasten gebeurt door middel van een consequente gedragslijn.
  • Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden, er is geen einddatum bekend. Baten en lasten komen in aanmerking om als incidenteel aangemerkt te worden als deze voor bepaalde tijd geraamd worden, er is een onvoorwaardelijke einddatum bekend.
  • Na eliminatie van de incidentele baten en lasten ontstaat het structureel begrotingssaldo.

Structureel resultaat/evenwicht
De tabel geeft een volledig en eenduidig inzicht in de incidentele posten die het begrotingssaldo beïnvloeden. Hierbij geldt dat na correctie voor incidentele lasten het saldo verbetert. De correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo. Na eliminatie van de incidentele posten ontstaat zicht op het structureel evenwicht van de begroting. Een positief structureel evenwicht betekent niet dat er ruimte is voor extra uitgaven. En een negatief structureel evenwicht betekent niet dat bezuinigd moet worden. Het structureel evenwicht geeft uitsluitend een beeld van het begrotingssaldo ná eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten gedekt worden door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie. 

Conclusie 
Na correctie van de incidentele baten, lasten en reservemutaties op het begrotingssaldo is de begroting in 2029 structureel in evenwicht. Dit betekent dat sprake is van 'structureel en reëel begrotingsevenwicht', oftewel structurele lasten worden gedekt door structurele baten.

Omschrijving (bedragen x € 1.000)
2026
2027
2028
2029
Bestuur en ondersteuning
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Vennootschapsbelasting (ivm winsten grondexploitatie)
23
10
Frictiekosten t.b.v. voorgestelde bezuinigingen
761
616
181
35
Onrechtmatige aanbestedingen
100
Opening nieuw gemeentehuis
65
Eenmalig project ICT migratie
80
Eenmalige project Regiodeal
305
Storting reserves
1.403
180
150
150
Onttrekking reserves
3.843
1.440
434
183
Verkeer, vervoer en waterstaat
Degeneratievergoeding ivm aanleg glasvezelnetwerk
540
Economie
Gebiedsprocessen
200
Onderwijs, sport, cultuur en recreatie
Natuurontwikkeling Bergambacht West
62
100
225
75
Eenmalig project (verstrekken bomen aan derden)
28
28
28
28
Sociaal domein
Eenmalig project integrale toegang
390
Eenmalig projectleider OKO
43
Volksgezondheid en milieu
Eenmalige subsidiebijdrage Hospice
100
70
30
Nationaal isolatieprogramma
333
333
Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Eenmalig project IJsbaan Noord
150
Eenmalig project DIKA-terrein
383
226
Strategische verwervingen
13
Grondexploitatie (winstuitname)
55
Totaal
4.596
3.998
1.845
1.666
464
434
213
183
Incidenteel saldo baten en lasten
-598
-179
-51
-30
Totaal begrotingssaldo
-1.989
-408
-1.870
17
Begrotingssaldo structureel
-1.391
-229
-1.819
47

Toelichting incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Model 4: Overzicht van de geraamde incidentele lasten en baten - Toelichting incidentele baten en lasten

Programma Bestuur en ondersteuning
Lasten

Vennootschapsbelasting (i.v.m. winsten grondexploitatie)
Af te dragen vennootschapsbelasting over de winsten grondexploitatie

Frictiekosten t.b.v. voorgestelde bezuinigen
Betreft de kosten die gemaakt moeten worden op de voorgestelde bezuinigingen te behalen. Een toelichting op de betreffende kosten is opgenomen in paragraaf J. Maatregelen vanwege korting gemeentefonds 2026.

Onrechtmatige aanbestedingen
In het huidige inkooporganisatiemodel ontbreekt informatie waarop gestuurd kan worden op capaciteit en contractmanagement. Dit is de uitkomst van gesprekken met en aanbevelingen van de accountant. Door het inkoopproces aan de voorkant meer te sturen, meer spendanalyses te maken en het contractmanagement centraal te gaan organiseren, kunnen onrechtmatige aanbestedingen tot een minimum worden beperkt. Dit moet worden onderzocht door een externe partij. Dit kan niet met de huidige bezetting. 

Opening nieuw gemeentehuis
Het nieuwe gemeentehuis van Krimpenerwaard is door partners in de bouwsector bestempeld als het meest circulaire gemeentehuis van Nederland. Een gebouw met deze landelijke voorbeeldfunctie vraagt om een opening die recht doet aan de investering, de innovatie en de maatschappelijke waarde. De opening wordt niet alleen een officieel moment, maar ook een feest voor inwoners. Dit vergroot trots en betrokkenheid, doet iets terug voor de gemeenschap en draagt bij aan onze aantrekkingskracht als werkgever.

Project ICT migratie
Voor inrichting van de nieuwe werkomgeving en bijbehorende uitwijklocatie is er behoefte aan aanvullende ondersteuning en specialistische expertise op het gebied van ICT-infrastructuur.
Het betreft onder meer de inrichting en migratie van de serverruimte, netwerkcomponenten zoals switches en wifi, alsmede het opstellen en implementeren van een IP-nummerplan. Deze werkzaamheden zijn essentieel voor een veilige, stabiele en toekomstbestendige digitale werkomgeving. De middelen kunnen worden gedekt uit de egalisatiereserve bedrijfsvoering.

Project regiodeal
Gemeente Krimpenerwaard draagt 23% bij aan de regionale bijdrage voor de Regiodeal 2026–2029. 

Reserve mutaties:
Omschrijving
2026
2027
2028
2029
Winstuitname grondexploitaties
54.563
30.367
Storting ten behoeve van automatisering werkprocessen
705.000
Traineeprogramma revolverend karakter
23.335
Omgevingsplannen
50.000
50.000
50.000
50.000
WGA claims
100.000
100.000
100.000
100.000
Storting vrijval kapitaallasten onderwijshuisvesting
470.161
1.403.059
180.367
150.000
150.000

Baten

Reserve mutaties:
Omschrijving
2026
2027
2028
2029
Degeneratievergoeding
540.000
Storting ten behoeve van automatisering werkprocessen
705.000
Investeringssubsidie HTPC Bergvliet
7.050
27.231
IJsbaan Noord
150.000
Frictiekosten
761.000
616.000
181.000
35.000
Integrale toegang
390.000
Projectleider OKO
42.704
Regiodeal
305.000
ICT migratie
80.000
Subsidie Hospice
100.000
70.000
30.000
Gebiedsontwikkeling Bergambacht
37.533
75.197
75.066
Project Dika
157.165
Bijdrage Servicepunt Verenigingen Nederlek
10.000
4.000
Bijdrage tennisvereniging
38.500
38.500
38.500
38.500
Projectplan bomen (ter beschikking stellen)
28.125
28.125
28.125
28.125
Gebiedsprocessen
200.230
Actualisatie vennootschapsbelasting
20.000
10.000
Ophogen grafmonumenten
21.218
21.218
21.218
21.218
Kosten blekerstraat 3
13.585
Regionale aanpak isolatie
333.000
333.000
Verplichting voormalig personeel
60.000
60.000
60.000
60.000
3.842.945
1.440.436
433.909
182.843

Programma Verkeer, vervoer en waterstaat        
Lasten

Degeneratievergoeding
Met verschillende partijen zijn afspraken gemaakt om in de Krimpenerwaard nutsvoorzieningen aan te leggen. Hiervoor ontvangen wij een degeneratievergoeding die wij weer gebruiken voor wegdekherstel.

Programma Economie
Lasten

Gebiedsprocessen
We hebben een faciliterende rol in de gebiedsprocessen voor de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en Provincie door onderzoek en inzet van medewerkers. We brengen ‘Mijn Koers’ (programma uit de Proeftuin) in bij de gebiedsprocessen. 

Programma Onderwijs, sport, cultuur en recreatie
Lasten

Natuurontwikkeling Bergambacht West
Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) heeft een bedrag beschikbaar gesteld. Dit is bestemd voor de natuurontwikkeling rondom het nieuwe gemeentehuis. 

Project bomenplan
Het ter beschikking stellen van een incidenteel bedrag voor het aanplanten van bomen in tuinen en op schoolpleinen.

Programma Sociaal Domein
Lasten

Project integrale toegang
Voor het implementeren van de Integrale Toegang zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld.

Eenmalige projectleider opgroeien in een kansrijke omgeving
Het OKO-project is op 1 januari 2025 gestart en richt zich op het terugdringen en voorkomen van alcohol-, drugs- en nicotinegebruik onder jongeren. 

Programma Volksgezondheid en milieu
Lasten

Eenmalige subsidiebijdrage Hospice
Eenmalige subsidie voor de totstandkoming van een hospice. 

Nationaal isolatieprogramma
Extra subsidie verdeeld over 3 jaar om inwoners te stimuleren isolatiemaatregelen te nemen en hun woning te verduurzamen.

Programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Baten en lasten 
Baten en lasten strategische verwervingen en grondexploitaties

Saldi strategische verwervingen en grondexploitaties worden verrekend met een reserve.