Bijlage 1 - Lijst verbonden partijen
1. OVERZICHT GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Terug naar navigatie - Bijlage 1 - Lijst verbonden partijen - 1. OVERZICHT GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN1. Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De regionale samenwerking in de regio Midden-Holland gaat uit van een netwerksamenwerking. Daarbij is het uitgangspunt een versterking van de belangenbehartiging vanuit de regio. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door burgemeester J. Beenakker, in het Algemeen bestuur door R. Boere en J. Beenakker. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is berekend op basis van het inwoneraantal per deelnemende gemeente. |
Deelnemende partijen |
Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland zijn de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
De regio werkt samen in een netwerksamenwerking. Midden Holland voert een strategische lobby vanuit de volgende kernboodschap (positioneringsdocument Regio Midden-Holland): "Midden-Holland is uniek door de centrale ligging: de regio midden in de Randstad. Midden-Holland is stad en platteland, natuur en cultuurhistorie, Randstad en ruimte, vakmanschap en high-tech, handel en industrie. Midden-Holland biedt ruimte. Aan wonen, ondernemen en genieten. Voor iedereen. En zien we uitdagingen of kansen? Dan zetten we samen onze schouders eronder en maken we het mogelijk. Dat doen we al eeuwenlang en dit blijven we doen."
Dit document wordt ingezet bij lobby-activiteiten, om zo bij te dragen aan de realisatie van de belangrijkste opgaven van de regio. Deze opgaven zijn verdeeld over 3 kernthema’s: groeigebied, bereikbaarheid en economische vitaliteit.
In 2026 wordt het plan voor de versterking van de regio Midden Holland tot uitvoering gebracht en worden de aan deze opgaven programma’s ontwikkeld. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd, maar niet gekwantificeerd. De regio Midden Holland heeft een eigen weerstandsvermogen van € 100.000. Het financiële risico voor de gemeente is beperkt |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2026 |
€457 |
31/12/2026 |
€457 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2026 |
€1.090 |
31/12/2026 |
€1.090 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
30% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
30% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€131 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€100 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€325 |
.
2. Hecht |
||||
|---|---|---|---|---|
Algemene informatie |
||||
Vestigingsplaats |
Leiden |
|||
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Hecht, met als uitvoerende eenheden de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hollands Midden, de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Hollands Midden en het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Hollands Midden, heeft als doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid en de ambulancezorg. Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. |
|||
Vertegenwoordiging in de partij |
Het Algemeen Bestuur van Hecht bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 18 deelnemende gemeenten.
Namens de gemeente Krimpenerwaard heeft wethouder H.C. Bultman zitting in het Algemeen Bestuur van Hecht. |
|||
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is opgebouwd uit een bijdrage per inwoner en een bijdrage per kind.
De kosten voor aanvullende taken, zoals logopedie en huisvesting worden apart in rekening gebracht door Hecht. |
|||
Deelnemende partijen |
18 gemeenten in de regio Hollands Midden. |
|||
Beleidsinformatie |
||||
Relatie met programma |
Veiligheid
Onderwijs
Sociaal domein
Volksgezondheid en Milieu. |
|||
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Hecht bestaat uit:
- Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Midden (GGD)
- Regionale Ambulancezorg Voorziening Hollands Midden (RAV)
- Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden (ZVH)
- Per 1 januari 2025 is de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) overgegaan naar de Veiligheidsregio Hollands Midden. Een beperkt aantal taken van de GHOR blijft echter onder de verantwoordelijkheid van Hecht vallen.
Inhoudelijke thema’s van Hecht beslaan een breed terrein en richten zich met name op:
- de Jeugdgezondheidszorg, zoals het Rijksvaccinatieprogramma en stevig ouderschap.
- het bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling.
- CJG dienstverlening.
- Maatschappelijke Zorg, zoals de opvang verwarde personen. |
|||
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. Het weerstandsvermogen van Hecht is niet toereikend, waardoor een resterend risico van € 319.000 voor de gemeente Krimpenerwaard is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. |
|||
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2026 |
€2.114 |
31/12/2026 |
€3.393 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2026 |
€60.397 |
31/12/2026 |
€55.523 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
3% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
6% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€ 179 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€2.114 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€4.164 |
.
3. Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De Omgevingsdienst Midden Holland streeft er naar een bijdrage te leveren aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. De omgevingsdienst is uitvoerder van de wettelijke milieutaken, vergunningverlening en handhaving van bedrijven en ook belast met de controle en toetsing van specialistische milieu- en veiligheidsaspecten. Zo ook ten aanzien van ruimtelijke projecten. Hoewel ODMH ook taken op het gebied van bouw- en woningtoezicht uitvoert, maakt onze gemeente daar geen gebruik van. Wel zijn de wettelijke basistaken op het gebied van (asbest)sloop bij de ODMH ondergebracht. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door wethouders P.J.S. van der Hek en W. Pannekoek. Lid van het dagelijks bestuur is wethouder W. Pannekoek. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is opgebouwd uit het aantal en soort diensten dat wordt afgenomen. |
Deelnemende partijen |
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten: Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Volksgezondheid en Milieu |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
De ODMH is een regionale uitvoeringsdienst, die de wettelijke milieutaken uitvoert voor de gemeente Krimpenerwaard. De ODMH doet dit aan de hand van een door het AB ODMH goedgekeurd productenboek en een door het college goedgekeurd jaarprogramma. Jaarlijks legt de ODMH met een productierapportage verantwoording af aan de gemeente over de taakuitvoering in het voorgaande jaar. Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De invoering en implementatie van deze wet gaat nog een aantal jaren door en geeft onzekerheden over nieuwe en/of veranderende taken voor de ODMH en de eventuele financiële gevolgen daarvan. Met name rond het maken en uitvoeren van omgevingsplanregels en het actualiseren van beleid op milieuthema's speelt de ODMH een belangrijke rol voor de gemeente. Daarnaast vindt in 2026 nog de derde en laatste tranche van de overdracht van wettelijke bodemtaken van provincie naar gemeente plaats. |
Financieel risico |
De risico’s zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. De aanwezige weerstandscapaciteit is niet toereikend, waardoor een resterend risico van € 27.000 voor de gemeente Krimpenerwaard is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€2.385 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€2.281 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€8.556 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€6.101 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
22% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
19% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€880 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.401 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€2.707 |
.
4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Leiden |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de VRHM zijn vastgesteld in de Wet Veiligheidsregio's en in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden. Het gaat hierbij om de volgende taken, die namens de achttien deelnemende gemeenten worden uitgevoerd: meldkamerfunctie voor brandweer, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening; risicobeheersing; rampenbestrijding en crisisbeheersing; GHOR; coördinatie gemeentelijke crisisbeheersing (bevolkingszorg); brandweerzorg. De VRHM is hiermee in feite een uitvoeringsorganisatie voor deze taken van de gemeenten. Deze taken voert zij uit voor de veiligheid en continuïteit van de samenleving in de regio en haar 814.000 inwoners. |
Vertegenwoordiging in de partij |
Burgemeester J. Beenakker is lid van het Algemeen Bestuur VRHM |
Omvang van financieel belang |
Bijdrage is gebaseerd op de zogenaamde “Cebeonnorm”. Deze norm is opgebouwd vanuit een aantal onderdelen waaronder inwoneraantal, aantal huishoudens etc. |
Deelnemende partijen |
Er zijn 18 deelnemende gemeenten. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Veiligheid |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
In de Wet veiligheidsregio's is bepaald dat het bestuur van een veiligheidsregio ten minste eenmaal in de vier jaar een Regionaal Beleidsplan, een Regionaal Risicoprofiel en een Regionaal Crisisplan vaststelt.
Het Regionaal Beleidsplan bevat een aantal wettelijk verplichte onderdelen, zoals een oefenbeleidsplan. Daarnaast kan de veiligheidsregio zelf een aantal prioriteiten bepalen. Voor VRHM zijn drie prioriteiten benoemd: versterking van de gemeentelijke kolom, samenwerking met vitale partners en informatievoorziening.
Het Regionaal Beleidsplan is mede gebaseerd op een door het bestuur van de veiligheidsregio vastgesteld Regionaal Risicoprofiel. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. Het weerstandsvermogen van de Veiligheidsregio is toereikend, waardoor er geen sprake van een resterend risico voor de gemeente is. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€7.051 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€6.455 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€83.863 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€86.847 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
8% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
7% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€ 3.153 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.125 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€4.312 |
.
5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Klaaswaal |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het SVHW verzorgt voor de deelnemers de volgende werkzaamheden:
· de heffing en invordering van lokale belastingen;
· de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken;
· de administratie van vastgoedgegevens;
· het verstrekken van de vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden.
Tevens verzorgt het SVHW de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en de uitvoering van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB). |
Vertegenwoordiging in de partij |
Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem en het waterschap heeft 2 stemmen. De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is gebaseerd op het aantal objecten (vastgoedinformatie & WOZ-administratie), aantal aanslagen (heffing belastingen) en aantal biljetten (invordering). |
Deelnemende partijen |
De deelnemers zijn: 13 gemeenten en 1 waterschap. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Bestuur en Ondersteuning
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
SVHW heeft de ambitie om zijn deelnemers te blijven interesseren en te binden door: de basis verder te versterken en de dienstverlening verder te optimaliseren; de deelnemers verder te ontzorgen door het breder aanbieden van het huidige takenpakket en meerwaarde te bieden door het ter beschikking stellen van de aanwezige informatie voor beleidsbepaling en sturing op de uitvoering. Aantal bezwaarschriften zijn dit jaar weer toegenomen, onder meer door agressieve reclame van no-cure no-pay bureaus. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. Het weerstandsvermogen van het SVHW is niet volledig toereikend, waardoor een resterend risico van € 6.000 voor de gemeente Krimpenerwaard is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€1.020 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€1.020 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€11.497 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€11.385 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
8% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
8% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€2.526 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€700 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€838 |
.
6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Krimpen aan den IJssel |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het IBKW verleent civiel technische adviezen en ingenieursdiensten waar het gaat om de aanleg, onderhoud en beheer van de openbare ruimte, met name wegen en riolering. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder L.G.I. Barth. (voorzitter). |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage wordt berekend op basis van een uurtarief en het aantal af te nemen uren. Voor 2025 is het uurtarief € 102,10. |
Deelnemende partijen |
De deelnemers zijn de gemeente Krimpen aan den IJssel en de gemeente Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Verkeer, vervoer en waterstaat
Volksgezondheid en Milieu |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Het IBKW is vanaf 2022 gehuisvest in het voormalige Rabobank kantoor. Dit pand wordt gehuurd van de gemeente Krimpen aan den IJssel voor een periode van 12 maanden met een optie tot een verlenging. Door het IBKW is inmiddels opdracht verstrekt te kijken naar een nieuwe permanente huisvesting die voldoet aan het opgestelde Programma van Eisen. In 2024 zal hierover een besluit moeten worden genomen. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd, maar niet gekwantificeerd. Het SVHW heeft geen eigen weerstandsvermogen, waardoor risico's volledig voor rekening van de gemeenten komen. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€1.073 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€1.066 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€284 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€284 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
79% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
79% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€0 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€0 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€1.713 |
.
7. Groenalliantie |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Schiedam |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De Groenalliantie is in de Krimpenerwaard eigenaar van de recreatiegebieden Krimpenerhout, Loetbos, speelpolders en nog wat andere kleine gebieden (totaal 455HA). Zij ontwikkelt en beheert deze gebieden. Ook verzorgt zij het beheer en onderhoud van de routenetwerken. Totaal is de Groenalliantie eigenaar van 775 HA natuur en recreatiegrond. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder W. Pannekoek en in het algemeen bestuur door wethouder L.G.I. Barth en W. Pannekoek |
Omvang van financieel belang |
De deelnemersbijdrage voor 2024 is Euro 452.000 dit is 13% van de begroting. Voor de komende jaren wordt naast de gebruikelijke indexering geen aanpassing verwacht. |
Deelnemende partijen |
Deelnemers aan de Groenalliantie zijn de gemeenten Bodegraven- Reeuwijk, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Waddinxveen. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Sport, cultuur en recreatie |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
In 2021 is door participatie met gebruikers, gebiedspartners, stakeholders en bestuurders het ontwikkelplan 2030 vastgesteld en een investeringsagenda tot en met 2025. Als vervolg hierop is in 2022 het uitvoeringsprogramma " Groen voor iedereen" opgesteld. Dit is een uitvoeringsprogramma tot 2025. Na 2025 wordt de bijdrage vanuit de provincie opnieuw bezien. Afhankelijk hiervan wordt de planvorming en uitvoering aangepast. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. Het weerstandsvermogen van de Groenalliantie is toereikend, waardoor er geen sprake van een resterend risico voor de gemeente is. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€10.372 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€8.324 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€2.527 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€2.330 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
80% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
78% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€501 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.500 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€452 |
.
8. Streekarchief Midden Holland |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het Streekarchief Midden-Holland is belast met de uitvoering van de gemeentelijke taken in het kader van de archiefwet. Dit houdt in het instandhouden van de archiefbewaarplaats de dienstverlening in de studiezaal en het bevorderen van de plaatselijke en regionale geschiedbeoefening. Het beheren en ter beschikkingstellen van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en het aanstellen van de streekarchivaris. Daarnaast belast met het toezicht op het beheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden die nog bij de deelnemende gemeenten berusten. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. De plaatsvervanger is wethouder W. Pannekoek. Het aantal stemmen staat in relatie tot het inwoneraantal. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is opgebouwd uit een bedrag per inwoner en een bedrag per strekkende meter in gebruik zijnde archief . |
Deelnemende partijen |
Deelnemers aan het Streekarchief zijn de gemeenten Gouda, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Het jaar 2026 zal naast de reguliere werkzaamheden van het beheren van de archiefbewaarplaats en het beschikbaar stellen van archieven, wederom in het teken staan van de verdere ontwikkelingen van een digitale archiefbewaarplaats “een e-depot”. In de nieuwe archiefwet, die op 1 januari 2026 inwerking treed, is geregeld dat de te bewaren overheidsinformatie na een periode van 10 jaar openbaar dient te zijn. Gevolg hiervan is dat informatie eerder moet worden overgebracht naar een archiefbewaarplaats om van daaruit openbaar toegankelijk te zijn. Voor de gemeente betekent dit dat uiterlijk 2036 er een voorziening moet zijn waarin deze digitale informatie duurzaam wordt opgeslagen en beheerd. De aanschaf van de e-depotvoorziening is afgerond en is er gestart met pilotprojecten voor het opnemen van diverse digitale informatie objecten (de videotulen en de bouw/omgevingsvergunningen) Deze pilotprojecten bevinden zich in een afrondende fase. De kennis en ervaringen die hierbij zijn opgedaan vormen de basis voor de vervolgstappen. Uiteindelijk zullen de opgenomen archieven digitaal ter inzage zijn via de website van het Streekarchief.
Het beheer van het gezamenlijke e-depot zal vooralsnog bij het Streekarchief worden uitgevoerd. Hiervoor zijn, in samenspraak met de deelnemers, aanlevervoorwaarden digitaal archief opgesteld. Deze aanlevervoorwaarden zorgen voor een efficiënte werkwijze volgens de wettelijke normen. Omdat kennis en ervaring noodzakelijk is voor een succesvolle overdracht van digitale overheidsinformatie is het daarom zinvol om door te gaan met het op doen van ervaringen |
Financieel risico |
De risico's worden geschat op € 214.000. Het Streekarchief hanteert een zekerheidspercentage van 90%, waardoor de benodigde weerstandscapaciteit € 192.600 bedraagt. De weerstandscapaciteit is op 1 januari 2026 naar verwachting € 131.083. Het weerstandsvermogen is hiermee ontoereikend. Hierdoor wordt een risico naar rato van de bijdrage van de gemeente Krimpenerwaard van € 16.000 in de gemeentelijke begroting opgenomen. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€493 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€503 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€328 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€345 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
60% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
59% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€14 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€131 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€467 |
.
9. Werkvoorzieningschap Promen |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De doelstelling van Promen is het bieden van zinvol werk met maximale ontwikkelmogelijkheden aan mensen met een indicatie Wet Sociale Werkvoorziening. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk van de ca. 1.200 medewerkers extern bij reguliere werkgevers gaan werken in functies die aansluiten bij hun capaciteiten, ervaring en ambities. Daarnaast biedt Promen dienstverlening in het kader van de Participatiewet. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder W. Pannekoek. |
Omvang van financieel belang |
Het gehele WSW budget wordt overgedragen aan Promen en eventuele tekorten worden verdeeld naar rato van het aandeel van de gemeente (voor de Krimpenerwaard geldt een aandeel van 12,4%). Daarnaast wordt via inbesteding dienstverlening in het kader van de Participatiewet ingekocht. |
Deelnemende partijen |
Deelnemers van Promen zijn de gemeenten Alphen aan de Rijn, Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Sociaal Domein |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Promen heeft in 2018 een financiële en juridische scheiding aangebracht
in de dienstverlening Sociale Werkvoorziening (SW) en dienstverlening Participatiewet (PW). De deelnemende gemeenten continueren de gezamenlijke SW-dienstverlening onder de gemeenschappelijke regeling. Voor de PW-dienstverlening is Prowork opgericht. Met Prowork kunnen gemeenten via een één-op-één relatie vraaggerichte re-integratieactiviteiten (inclusief nieuw beschut werk) inkopen. Deze bedrijfsvoering wordt uitgevoerd tot en met 2025. In 2025 wordt het hoofdlijnenbesluit met Promen tegen het licht gehouden. Daarbij worden ook de kaders voor ontwikkelbedrijven vanuit het Rijk meegenomen. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. Het weerstandsvermogen van Promen is toereikend, waardoor er geen sprake van een resterend risico voor de gemeente is. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€3.041 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€2.901 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€6.259 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€6.199 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
33% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
32% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€ 180 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.892 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€3.026 |
10. Jeugd en Wmo Midden-Holland |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De regeling heeft als doel een doelmatig regionaal zorg- en ondersteuningsaanbod voor de inwoners van Midden-Holland te organiseren en de kwaliteit, continuiteit, doelmatigheid en rechtmatigheid van het zorg-en ondersteuningsaanbod te waarborgen. Verder ondersteund zij de gezamenlijke gemeenten bij het opstellen van kaderstellend beleid op dit gebied, door het organiseren van het overleg tussen de deelnemers en door uitvoering te geven aan het door gemeenten vastgestelde beleid. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder I. Bultman. In het Algemeen Bestuur vertegenwoordigen wethouder I. Bultman en P. van der Hek de gemeente Krimpenerwaard. |
Omvang van financieel belang |
In 2026 bedraagt het financieel belang € 2.977K |
Deelnemende partijen |
De deelnemers van de GR JW zijn de gemeenten Gouda, Zuidplas, Waddinxveen, Bodegraven-Reeuwijk en Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Sociaal Domein |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Per 1 januari 2025 is de GR Jeugd en Wmo Midden-Holland in werking getreden. is Zij bouwt voort op de samenwerking in regioverband vanaf 2013. In 2026 verschuift de focus van de opbouw van een zelfstandige organisatie, implementatie van de inkoop 2024 en gemaakte
contractafspraken met zorgaanbieders met oog voor het borgen van een dekkend zorglandschap naar
• Het onderhouden van de contracten en bewaken van de kwaliteitsafspraken met zorgaanbieders,
zodat de inwoners van de regio Midden-Holland de zorg kunnen krijgen die zij nodig hebben;
• De doorontwikkeling naar een kwalitatief hoogwaardige en duurzame organisatie;
• Verder ontwikkelen van regionaal beleid, zodat de regio Midden-Holland door samenwerking de zorgketen voor inwoners kan versterken;
• Een brede implementatie van data-gedreven werken, waarmee de opdrachtgevende gemeenten meer grip en sturing krijgen op de kwaliteit en effectiviteit van ingekochte zorg. In 2025 vindt de evaluatie plaats van de huidige regiovisie (Scherper aan de Wind), waarna in 2026 een nieuwe visie wordt geformuleerd en aan de raad wordt aangeboden. |
Financieel risico |
De risico's zijn geïnventariseerd en gekwantificeerd. Het weerstandsvermogen van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugd en WMO is niet toereikend, waardoor een resterend risico van € 464.000 voor de gemeente Krimpenerwaard is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€6.447 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€7.000 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2026 |
€500 |
begrotingsjaar |
31/12/2026 |
€500 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2026 |
0% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2026 |
0% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€ - |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€0 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2026 |
€2.977 |
2. VENNOOTSCHAPPEN/STICHTINGEN
Terug naar navigatie - Bijlage 1 - Lijst verbonden partijen - 2. VENNOOTSCHAPPEN/STICHTINGEN1. Cyclus NV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda (postadres) / Moordrecht (bezoekadres). |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Cyclus is belast met de inzameling en (aanbesteding van) verwerking van huishoudelijke grondstoffen en afval en het beheer van inzamelmiddelen voor 9 gemeenten in de regio Midden Holland en Rijnstreek. Vanaf 2019 zijn 3 niet-aandeelhoudende gemeenten aan het dienstverleningsgebied toegevoegd. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door de wethouders W. Pannekoek (GrondstoffenPlatform-Bestuurlijk) en P.J.S. Van der Hek (Algemene Vergadering Aandeelhouders). |
Omvang van financieel belang |
In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 69.752 aandelen (14,4%) in haar bezit met een nominale waarde van € 488.264, gebaseerd op € 7 per aandeel, nominaal. |
Deelnemende partijen |
Cyclus is een overheids- N.V. Een 9-tal gemeenten in de Regio’s Midden-Holland en Rijnstreek is aandeelhouder. De onderneming wordt geleid door een directeur. Deze directeur staat onder toezicht van een uit vier leden bestaande Raad van Commissarissen. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Volksgezondheid en Milieu |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Cyclus heeft drie hoofdtaken:
· Inzameling van huishoudelijke grondstoffen en afval;
· Aanbesteding van de verwerking van ingezamelde grondstof- en afvalstromen;
· Onderhoud en beheer van inzamelmiddelen.
Gemeente Krimpenerwaard heeft voor bovenstaande taken een vijfjarige dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Cyclus (2018-2022), stilzwijgend verlengd, met een opzegtermijn van 2 jaar. In 2020 is de DVO collectief voor en door de deelnemende gemeenten aangepast. In 2024 is de DVO opnieuw collectief door de aandeelhoudende gemeenten beoordeeld. Uitkomst hiervan is het voornemen een nieuw af te sluiten DVO Deel A, B en C per 1 januari 2025. Op 15 juli 2024 is Arno van Haasterecht aangetreden als nieuwe directeur, opvolger van Linda Boot. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€11.263 |
31/12/2024 |
€14.156 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€23.873 |
31/12/2024 |
€24.695 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
32% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
36% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€2.893 |
.
2. Oasen NV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Oasen is een drinkwaterbedrijf met als kernactiviteiten de winning, productie en levering van kwalitatief goed drinkwater aan particulieren en bedrijven. De voorzieningsgebieden liggen in het oostelijke deel van Zuid-Holland |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. |
Omvang van financieel belang |
In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 56 aandelen van een totaal aan aandelen van 2500. De nominale waarde van deze 56 aandelen bedraag € 455 per aandeel wat neerkomt op een bedrag van € 25.480. De afgelopen jaren heeft er geen winstuitkering plaats gevonden. |
Deelnemende partijen |
21 Gemeenten in de regio’s Midden-Holland, Rijnstreek en Drechtsteden zijn aandeelhouder. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Oasen is op zoek naar uitbreiding van haar waterwin-locaties. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€128.149 |
31/12/2024 |
€136.041 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€244.876 |
31/12/2024 |
€262.804 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
34% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
34% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€7.892 |
.
4. Stedin NV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Rotterdam |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De aanleg, het beheer en onderhoud van gas- en elektriciteitsnetten en het transport van gas en elektriciteit naar ca. 2,3 miljoen klanten. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. In de algemene vergadering van aandeelhouders staat het stemrecht gelijk aan het aandelenpercentage. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard bezit 28.131 gewone en 4.510 cumulatief preferente aandelen met een nominale waarde van € 100 per aandeel. |
Deelnemende partijen |
61 gemeenten, 2 provincies en de Staat der Nederlanden zijn aandeelhouder. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
De komende jaren staat Stedin voor grote opgaven in het kader van de energietransitie. Dit vergt omvangrijke investeringen in het energienetwerk om de klimaatdoelstellingen te behalen en de ambities in de Regionale Energiestrategieën te verwezenlijken. Hiervoor heeft Stedin de komende jaren extra kapitaal nodig. |
.
Financiële informatie (x € 1.000.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€3.221 |
31/12/2024 |
€3.370 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€5.063 |
31/12/2024 |
€5.704 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
39% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
37% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€ 158 |
.
5. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Den Haag |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG Bank N.V. bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, evenals het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard bezit 50.700 aandelen. De nominale waarde per aandeel is € 2,50. |
Deelnemende partijen |
De Staat (50%), 11 provincies, 1 hoogheemraadschap en bijna alle gemeenten. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
geen bijzonderheden |
.
Financiële informatie (x € 1.000.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€4.721 |
31/12/2024 |
€4.777 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€110.819 |
31/12/2024 |
€123.164 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
4,1% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
3,7% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€294 |
.
6. Veerdienst Schoonhoven BV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Schoonhoven |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De veerdienst is voor de instandhouding, beheer en exploitatie van de veerdienst over de Lek tussen Schoonhoven en Gelkenes en de veerdienst tussen Gouderak en Moordrecht. Per 1 januari 2018 exploiteert de veerdienst ook het veer Lekkerkerk-Nieuw Lekkerland. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in de aandeelhoudersvergadering vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek en M.G. Boere. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard bezit alle aandelen van deze BV en heeft daarmee 100% stemrecht. |
Deelnemende partijen |
De gemeente Krimpenerwaard |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Verkeer, vervoer en waterstaat |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Het weerstandsvermogen is toereikend om financiële risico's af te dekken. De veerdienst oriënteert zich op de mogelijkheden van verduurzaming van de vloot. De veerdienst Schoonhoven functioneert goed. In de lijn van de verenvisie/BMC-rapport wordt gezocht naar de mogelijkheden voor integratie en samenwerking met de verschillende veerdiensten. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€2.729 |
31/12/2024 |
€2.779 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€2.270 |
31/12/2024 |
€2.095 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
55% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
57% |
|
Financieel resultaat 2024 |
121,00 |
.
7. Waterbos Bergambacht BV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Bergambacht |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het voor eigen rekening en onder eigen naam exploiteren van het zwembad in Bergambacht. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering en wordt vertegenwoordigd door wethouder H.C. Bultman. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard heeft 1 aandeel in de BV ter grootte van € 9.076. Jaarlijks wordt een bijdrage in de exploitatie betaald. |
Deelnemende partijen |
De gemeente Krimpenerwaard is voor 50% aandeelhouder en Optisport Exploitaties BV eveneens voor 50%. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
Sport, cultuur en recreatie |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Door onzekerheden uit financiële noodsteunregelingen van het Rijk voor de coronacrisis (afwikkelingen specifieke uitkeringen ijsbanen en zwembaden) en de energiecrisis (specifieke uitkeringen meerkosten energie openbare zwembaden) loopt de partij achter met de afronding van haar jaarrekeningen. Een duurzaamheidsplan wordt momenteel opgesteld (door de gemeente) en uitkomsten/gevolgen hiervan verwacht begin 2024. |
.
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€16 |
31/12/2024 |
n.n.b. |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€521 |
31/12/2024 |
n.n.b. |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
3% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
n.n.b. |
|
Financieel resultaat 2024 |
n.n.b. |