J. Maatregelen vanwege korting gemeentefonds 2026

Vorig jaar kwam de VNG met het advies om in de begroting een paragraaf “Maatregelen vanwege korting op het gemeentefonds 2026 en verder“ op te nemen. Hierin kunnen de voorgenomen bezuinigingen, als gevolg van de verwachte financiële vanaf 2026, worden opgenomen. Op basis van de informatie in deze paragraaf van alle gemeenten kan de VNG een analyse uitvoeren en de uitkomsten vertalen in macrobeeld dat kan worden gebruikt in de gesprekken met het Rijk.
In de begroting 2025 hebben wij het advies van de VNG opgevolgd. En dat doen we ook nu weer.

Maatregelen structureel sluitende begroting
Bij de behandeling van de kadernota 2026 hebben wij u een voorstel gedaan met een groot aantal mogelijkheden om te kunnen komen tot een structureel sluitende meerjarenbegroting. Op basis van dit voorstel heeft uw gemeenteraad keuzes gemaakt en een prioritering vastgesteld voor de inzet van de maatregelen. Onderstaand treft u de maatregelen, in de door u geprioriteerde volgorde aan. Deze maatregelen zijn in deze begroting verwerkt om te komen tot een structureel sluitende begroting.

Voor enkele maatregelen geldt dat feitelijk geen sprake is van een bezuinigingsmaatregel, maar van een post die onderdeel is van het reguliere begroting proces. Dit betekent ook dat het in de begroting verwerkte bedrag af kan wijken van de oorspronkelijke lijst. Dit betreft onder andere de gevolgen meicirculaire, business case gemeentekantoor een bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen. Voor de volledigheid worden onderstaand wel alle door uw gemeenteraad besloten maatregelen gepresenteerd.

(Risico)beheersing maatregelen
Gekoppeld aan de te nemen maatregelen is er een bepaalde mate van risico met betrekking tot het beoogde structurele effect en de daartoe benodigde investeringen. Om deze risico’s goed te beheersen en u als raad hierover te informeren hanteren we daarbij de volgende methodiek.

Voor de risico’s gekoppeld aan het beoogde structurele effect zullen we u via deze paragraaf bij jaarrekening en begroting informeren over de uitwerking van de maatregelen en  eventuele bijstelling van het verwachte structurele effect van de maatregelen. Het risico dat maatregelen na uitwerking een hoger of lager structureel effect hebben zal in de komende jaren bij uitwerking moeten blijken. Dit risico nemen we niet op in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing aangezien de daar op te nemen risico’s incidenteel van aard zijn en derhalve ook incidenteel vanuit het weerstandsvermogen gedekt kunnen worden.

Voor de risico’s gekoppeld aan de benodigde investeringen om het structurele effect van maatregelen te bewerkstelligen zullen we ook in deze paragraaf inzicht geven, maar we nemen dit ook mee in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing om aldaar het totaal aan benodigd weerstandsvermogen te kunnen bepalen. Ook de benodigde investeringen om het gewenste structurele effect te bewerkstelligen kunnen bij uitwerking lager, maar ook hoger uitvallen. Eventuele benodigde, additionele en incidentele, investeringen kunnen wel gedekt worden uit het weerstandsvermogen. Daarbij is het echter ook zo dat dit enkel toeziet op de aankomende jaarschijf en alleen zolang er nog een mate van onzekerheid is. Zodra er zekerheid is over benodigde additionele investeringen zullen we u hierover via de reguliere P&C cyclus een voorstel doen.

Bovenstaande methodiek zullen we vanaf de jaarrekening 2026 en begroting 2027 toepassen aangezien we vanaf dat moment ook daadwerkelijk inzicht hebben in het totaal aan maatregelen dat door uw raad vastgesteld is in de begroting 2026.

Verwerkte maatregelen (x € 1.000)
Begroting 2026
Meerjaren 2027
Meerjaren 2028
Meerjaren 2029
1
VS43 Domeinoverstijgend werken
Dit voorstel gaat over de inzet van de ‘doorbraakmethode’ om sneller en beter zorg te bieden aan cliënten van de gemeente. Soms is er voor een cliënt van de gemeente een snelle en goede zorgoplossing beschikbaar, maar regels, wetten en processen maken het moeilijk om die oplossing ook echt toe te passen. Dit voorstel gaat over een proef met de 'doorbraakmethode': iets wat daarbij kan helpen. De doorbraakmethode is bedoeld voor mensen en gezinnen met meerdere problemen, bij wie makkelijke oplossingen niet werken. Het past goed bij het beleid om hulp zo veel mogelijk binnen het gewone leven te vinden, in plaats van direct naar specialistische zorg te kijken. Het idee is om buiten de vaste regels te denken en een speciale aanpak te kiezen.
75
130
130
130
2
VS03 Automatisering werkprocessen
Dit voorstel gaat over het verbeteren van onze werkprocessen. Door zoveel mogelijk gebruik te maken van automatisering, kunnen administratieve taken sneller en automatisch worden uitgevoerd. Hoewel dit soms extra geld kost in het begin, bespaart het uiteindelijk structureel geld. Automatisering zorgt ook voor minder fouten, waardoor er minder tijd nodig is om fouten te herstellen. Bovendien helpt het de kwaliteit te verbeteren en kan de organisatie efficiënter werken met minder inzet van mensen.We investeren in procesoptimalisatie van alle werkprocessen door maximaal gebruik te maken van de automatiserings-mogelijkheden die beschikbaar zijn.
-
-
235
235
3
VS18 Areaal verminderen
Dit voorstel gaat over speeltuinen en de toestellen die daarin staan. Het voorstel is om de levensduur van deze toestellen te verlengen. Op dit moment worden ze na 15 jaar vervangen, maar als de gemeenteraad instemt met dit voorstel, zullen ze voortaan 18 jaar blijven staan. De toestellen blijven nog steeds veilig. Dat kan door iets meer uit te geven aan het onderhoud.
55
55
55
55
4
NC05 Inclusieve kinderopvang - pilot collectief aanbod kinderopvang
Dit voorstel gaat over het opzetten van een pilot om de opvang van kinderen met een extra zorgbehoefte te verbeteren. Het doel is dat deze kinderen zoveel mogelijk kunnen blijven in de gewone kinderopvang. In de pilot werken twee zorgaanbieders samen om binnen de opvang ondersteuning te bieden aan kinderen die intensieve zorg nodig hebben. Zo kan het kind dichtbij huis hulp krijgen en toch meedoen in de groep. Dit voorkomt vaak dat zwaardere zorg later nodig is.
-
170
170
170
5
VS50 Sturen op verwijzers
Dit voorstel gaat over de samenwerking tussen de gemeente en gecertificeerde instellingen (GI's) en de gemeente en huisartsen. Dit zijn instellingen die (volgens de Jeugdwet) mensen mogen doorverwijzen naar jeugdhulp. Door beter samen te werken met deze instellingen, kunnen we passende en goede hulp bieden. We investeren in betere werkprocessen en breiden de aanwezigheid van een jeugdconsulent in de huisartsenpraktijk uit van 9 naar 11 praktijken. Omdat we een bestaande werkwijze uitbreiden, is hiervoor geen extra personeel nodig.
145
145
145
145
6
VS53 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Het opnieuw bekijken doen we door in gesprek te gaan met de samenleving. We bespreken bijvoorbeeld: - Wanneer is een oplossing goed genoeg? - Wanneer is een voorziening echt nodig en wanneer alleen wenselijk? - Wat kunnen inwoners zelf regelen met hulp van familie, vrienden of hun netwerk? Op basis van deze gesprekken passen we de Wmo-regels aan zodat de Wmo voorzieningen ook beschikbaar kunnen blijven voor die mensen die dat het hardst nodig hebben. Sommige voorzieningen geven we minder vaak of stoppen we helemaal. De overbruggingszorg blijft wel beschikbaar. Overbruggingszorg is tijdelijke zorg. Het helpt mensen in de periode tussen het moment dat ze zorg nodig hebben en het moment dat er vaste zorg geregeld is.
76
196
196
196
7
NC02 In meer kernen vrijwilligersvervoer/opzetten Belbus ter ontlasting van het CVV
Op dit moment rijdt de Belbus alleen in Schoonhoven en Bergambacht. De bus rijdt op aanvraag, zonder vaste routes, en wordt bestuurd door vrijwilligers. Omdat de busjes alleen lokaal rijden, zijn de wachttijden meestal kort. In andere dorpen is dit vervoer er niet. Vooral in de kleinere kernen missen inwoners een goede verbinding met grotere plaatsen. Het gewone openbaar vervoer is vaak geen oplossing, omdat bushaltes te ver weg zijn of de bus niet meer door de dorpen rijdt. Daardoor hebben mensen sneller een Wmo-vervoerspas nodig. We stellen daarom voor om de Belbus ook in andere dorpen te laten rijden. Voor het vinden van chauffeurs kunnen we kijken naar inwoners met een bijstandsuitkering, bijvoorbeeld als vorm van tegenprestatie. Zo zorgen we ervoor dat meer mensen in de gemeente zich kunnen verplaatsen en mee kunnen blijven doen.
-
100
100
100
8
VS22 Energietransitie
Dit voorstel gaat over de energietransitie. Door onze bijdrage te verminderen, besparen we geld. Dit betekent dat we het budget voor het Servicepunt Energietransitie Bedrijven, de energiecoaches en het Energieloket verminderen.
55
55
55
55
9
NBZ06 Activiteiten raad
Dit voorstel gaat over het besparen op activiteiten van de raad. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de eindejaarsbijeenkomst die komt te vervallen en geen hapjes meer na de commissievergaderingen. In totaal zou dit een besparing van € 10.700 opleveren.
11
11
11
11
10
VS09-BIJ08 Lokale regeldruk
Dit voorstel gaat over het onderzoeken van manieren om de lokale regeldruk te verminderen. We willen nagaan of we regels en procedures, vooral op het gebied van bouwen en verbouwen (de ruimtelijke regels), eenvoudiger kunnen maken. Dit helpt niet alleen inwoners en ondernemers, maar bereidt ook onze organisatie beter voor op de krappe arbeidsmarkt. Als eerste stap maken we een overzicht van regels die mogelijk geschrapt of vereenvoudigd kunnen worden. Daarbij brengen we de voor- en nadelen per maatregel in kaart. We kijken daarbij naar de gevolgen voor inwoners, ondernemers én voor de gemeentelijke organisatie zelf.
-
-
52
104
11
VS11 Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Dit voorstel gaat over het verhogen van de OZB: de onroerende-zaakbelastingen. Dit is de belasting die je aan de gemeente betaalt als je eigenaar bent van een woning of eigenaar en/of gebruiker van een ander pand bent. De OZB is de grootste inkomstenbron van de gemeente. Op dit moment zijn in onze gemeente de OZB-tarieven lager dan het landelijk gemiddelde. Als dit voorstel wordt gekozen door de raad, dan stijgen de OZB-tarieven voor eigenaren de komende jaren jaarlijks met circa 1% (exclusief jaarlijkse inflatie). Het OZB-tarief voor gebruikers van niet-woningen zal dan de komende jaren toegroeien naar 1,05% boven het landelijk gemiddelde. Dit zal in kleine stapjes gaan, zodat inwoners en bedrijven rekening kunnen houden met de extra kosten. Voor een gemiddelde woning komt deze extra stijging neer op ongeveer 2,70 euro per jaar.
92
183
275
366
12
Te verwerken bezuiniging GR-en*
De bijdragen aan GR-en zijn rechtstreeks in de begroting verwerkt op basis van de door Algemeen besturen vastgestelde begrotingen.
323
323
323
323
13
Meicirculaire 2025*
De gevolgen van de meicirculaire zijn, via de 2e Tussentijdse rapportage 2025, rechtstreeks in de begroting verwerkt.
1.112
413
217
218
14
Businesscase gemeentekantoor (reductie reistijd verlies)*
Het college heeft medio 2024 een voorstel voorbereid zodat de raad vroegtijdig keuzes kon maken. Deze besluitvorming is een jaar uitgesteld. Dat betekent dat bezuinigingsvoorstellen tussen de Kadernota en de voorliggende begroting niet verder zijn geconcretiseerd. Dat betekent dat de bedragen nu wel in de begroting worden opgenomen, maar deze gebaseerd zijn op een eerste inschatting. Dit is een reële inschatting, maar bij de uitwerking in businesscases zullen ongetwijfeld nog aanpassingen komen.
-
-
-
110
15
VS02 Advisering en ontwikkeling
Dit voorstel gaat over het verminderen van de inzet op het verbeteren van onze dienstverlening. Binnen de organisatie is het verbeteren van de dienstverlening een gezamenlijk doel. Op dit moment ondersteunen twee fte adviseurs dienstverlening dit proces. In dit voorstel kiezen we ervoor om minder formatie in te zetten voor deze functie. Dat betekent dat er minder capaciteit beschikbaar is voor het verbeteren van onze (digitale) dienstverlening en voor het uitvoeren van vernieuwingsprojecten. We blijven wel klant- en inwonertevredenheidsonderzoeken uitvoeren, zoals we nu ook doen, en volgens het huidige beleid.
-
-
-
104
16
VS25 Klimaatadaptatie
Dit voorstel gaat over het verminderen van maatregelen tegen hittestress. Hittestress ontstaat als het lang erg warm is, vooral in steden en dorpen. De gemeente neemt nu extra maatregelen om hittestress te voorkomen. Denk aan: - schaduwplekken maken in de openbare ruimte, - extra vergroening van de openbare ruimte, - koele plekken maken waar mensen kunnen uitrusten. Als de gemeenteraad voor dit voorstel kiest, stoppen we met deze extra maatregelen
-
26
26
47
17
VS07 Kst.dekkendheid leges burg.stand
Dit voorstel gaat over de kosten voor diensten van de burgerlijke stand, zoals trouwen in onze gemeente. Deze prijzen willen we met 10% verhogen. Het geld dat we hierdoor extra ontvangen, zetten we in om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden en personeels-, huisvestings- en materiaalkosten mee te betalen. Het blijft mogelijk om gratis te trouwen.
10
10
10
10
18
VS35b Aansluitwaarde OVL-kasten
Dit voorstel gaat over het verlagen van de aansluitwaarde van de elektriciteitskasten voor de openbare verlichting. Op dit moment hebben de kasten een aansluitwaarde van 3x35 ampère. We stellen voor om dit te verlagen naar 3x25 ampère. Dit levert een besparing op in de kosten voor de energielevering, zonder dat dit gevolgen heeft voor de werking van de openbare verlichting.
-
-
35
35
19
VS23-VS36a Toeristenbelasting verhogen tussen mediaan en landelijk gemiddelde
Dit voorstel gaat over het verhogen van het tarief voor toeristenbelasting naar € 2,50 per persoon per nacht. In 2025 is het tarief in onze gemeente vastgesteld op € 1,96. Ter vergelijking: het landelijk gemiddelde tarief in 2024 was € 3,21. We stellen voor om het tarief te verhogen naar € 2,50. Dit bedrag ligt tussen het landelijke gemiddelde en de mediaan in, en is gelijk aan het tarief 2025 in de gemeente Gouda.
60
120
120
120
20
VS29 Milieu
Dit voorstel gaat over het verminderen van de eigen gemeentelijke uitgaven op het gebied van milieu. We stellen voor om de middelen in de begroting voor bovenwettelijke milieutaken met 75% te verlagen. Dat betekent dat we minder eigen beleid ontwikkelen en ons vooral richten op de wettelijke basistaken. Binnen dit budget vallen nu ook kosten die afhankelijk zijn van de situatie, zoals asbestmonsternames bij incidenten, specialistisch juridisch advies of proceskosten. Daarnaast gaat het om onderzoeken voor nieuw milieubeleid, bijvoorbeeld rond thema’s als gezondheid of nieuwe zorgwekkende stoffen. Het milieuonderzoek wat we samen met andere gemeenten doen via de omgevingsdienst (ODMH) blijven we wel doen.
75
75
75
75
21
NBZ08 Verhogen OZB niet-woningen
Dit voorstel gaat over de OZB voor niet-woningen. OZB staat voor Onroerende Zaak Belasting. In dit voorstel gaat het over OZB voor niet-woningen. Dat is de belasting die je aan de gemeente betaalt als je gekocht pand hebt dat géén woonhuis is. De OZB is
41
81
122
163
22
NBZ08 Correctie voordeel verhogen OZB niet-woningen i.v.m. dubbeling
Dit voorstel gaat over de OZB voor niet-woningen. OZB staat voor Onroerende Zaak Belasting. In dit voorstel gaat het over OZB voor niet-woningen. Dat is de belasting die je aan de gemeente betaalt als je gekocht pand hebt dat géén woonhuis is. De OZB is
-23
-46
-70
-93
23
VS34 Inrichtingskwaliteit wegen
Dit voorstel gaat over het besparen op de inrichting van wegen en de openbare verlichting. We willen bij het opnieuw inrichten van wegen vaker goedkopere materialen gebruiken en minder voorzieningen aanleggen. In woonwijken (30 km-zones) vervangen we asfalt bijvoorbeeld door betonstraatstenen. Dit doen we niet in de centra van de kernen. We voeren deze veranderingen stap voor stap uit, als onderdeel van het beheerplan voor de openbare ruimte (IBOR). Ook stellen we voor om 30% van de straatverlichting in de kernen te verwijderen.
10
10
91
172
24
VS42 Collectief en vrij toegankelijk aanbod Wmo
Dit voorstel gaat over het versterken van Wmo-voorzieningen, zodat meer mensen geholpen kunnen worden zonder dat daar eerst een officiële toestemming (beschikking) van de gemeente voor nodig is. We stellen voor om hiermee te starten in de vorm van proefprojecten. Voorbeelden zijn een gezamenlijke wasvoorziening als vervanging van hulp bij het huishouden, of een uitleenplek voor hulpmiddelen. Door een klein deel van de individuele hulp om te zetten naar algemene voorzieningen, kunnen we op de lange termijn geld besparen. Tegelijk blijft de hulp voor inwoners goed en passend.
-
-
157
170
25
VS41 Collectief en vrij toegankelijk aanbod jeugd
Dit voorstel gaat over het besparen op jeugdhulp door meer algemene ondersteuning aan te bieden. We willen minder vaak individuele hulp inzetten en juist meer gebruikmaken van voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn. Zo kunnen we ondersteuning bieden op een manier die minder belastend is voor de organisatie én voor inwoners vaak makkelijker te gebruiken. We zien kansen op twee gebieden: - Opvoedondersteuning: In plaats van 1-op-1 hulp willen we ouders ondersteunen via groepsaanbod of informatiebijeenkomsten. - Hulp aan jongeren: Denk aan trainingen over weerbaarheid, faalangst of hoogbegaafdheid. Deze kunnen jongeren helpen zonder dat er meteen individuele hulp nodig is.
25
30
30
30
26
VS10 Omvang college
Dit voorstel gaat over de grootte van het college van burgemeester en wethouders. We stellen voor om vanaf de nieuwe coalitieperiode (na de verkiezingen)In plaats van 5 fte aan wethouders, gaan we naar 4 fte aan wethouders. Het college bestaat dan uit 1 burgemeester en 4 fte aan wethouders. Het aantal collegeleden neemt vanaf de nieuwe coalitieperiode af met 1 fte.
65
130
130
130
27
BIJ11a Recreatie en toerisme
Dit voorstel gaat over het gedeeltelijk afbouwen van de gemeentelijke bijdrage aan marketingorganisaties op het gebied van recreatie en toerisme. De huidige subsidie van € 175.000 per jaar is toegezegd tot en met 2025. In de jaren daarna wordt het subsidiebedrag jaarlijks met € 15.000 verminderd, tot en met 2029. In totaal komt dit neer op een afbouw van circa 35%. Ook worden de meerjarige subsidies beëindigd, zoals die voor de Zilverdag en de Natuurmarathon. De gemeente trekt zich daarnaast terug uit alle regionale samenwerkingsverbanden op het gebied van recreatie en toerisme, met uitzondering van het Groene Hart. Beleidsontwikkeling en onderzoek op dit terrein worden niet langer uitgevoerd, tenzij het wettelijk verplicht is op basis van de Omgevingswet.
30
45
70
137
Totaal
2.237
2.262
2.760
3.318
De posten met een * zijn al rechtstreeks in de begroting verwerkt.
-1.435
-736
-540
-651
Totaal
802
1.526
2.220
2.667

Voor enkele van de hiervoor genoemde bezuinigingsmaatregelen geldt dat incidentele middelen nodig zijn om de structurele besparing te kunnen de realiseren, zogenaamde frictiekosten. Onderstaand wordt  per betreffende maatregel toegelicht hoe hoog deze frictiekosten zijn en waarvoor we ze inzetten.  Tenzij anders aangegeven, dekken we deze lasten uit de Algemene reserve vrij vermogen.

Frictiekosten exploitatie (x € 1.000)
Begroting 2026
Meerjaren 2027
Meerjaren 2028
Meerjaren 2029
4
NC05 Inclusieve kinderopvang - pilot collectief aanbod kinderopvang
- Gesprekken met partners over opstart inclusieve kinderopvang - Ambtelijke capaciteit voor het uitwerken gedetailleerde businesscase en opzetten inclusieve kinderopvang - Het huren van een ruimte om groepsgerichte ondersteuning/behandeling te kunnen bieden aan meerdere kinderen met een zorgbehoefte.
-130
-
-
-
10
VS09-BIJ08 Lokale regeldruk
In eerste instantie is een investering nodig om het beleid zo aan te passen dat er meer vergunningsvrij kan worden afgehandeld, er minder aanvragen op ruimtelijke kwaliteit moeten worden getoetst, er een verruiming komt van de regels in het Omgevingsplan. Deze capaciteit is niet op korte termijn beschikbaar en zal moeten worden vrijgemaakt. Inschatting is dat dit niet voor 2026/ 2027 mogelijk is zonder extra investeringen.
-100
-
-
-
18
VS35b Aansluitwaarde OVL-kasten
Om de voorgestelde bezuiniging te realiseren is er een eenmalige investering nodig van € 32.000. De investering is nodig om de aansluitwaardes te verlagen de werkzaamheden moeten door Stedin worden uit gevoerd.
-16
-16
-
-
23
VS34 Inrichtingskwaliteit wegen
Om de voorgestelde bezuiniging te realiseren is er een eenmalige investering nodig van circa € 400.000. De investering is nodig om de 30% minder openbare verlichting op te ruimen/slopen. Door de structurele bezuiniging van €172.000 is de benodigde investering na 2.5 jaar terug verdiend.
-160
-160
-80
-
24
VS42 Collectief en vrij toegankelijk aanbod Wmo
- Uitwerken/opzetten wasservice - Gesprekken met woonzorglocaties - Herindicaties met bewoners van de betreffende woonzorglocaties - aanschafkosten hulpmiddelen - Tijdelijk meer klachten en bezwaarschriften
-50
-50
-15
-15
25
VS41 Collectief en vrij toegankelijk aanbod jeugd
Incidentele middelen t.b.v.: '- Analyse van lacunes in het bestaande aanbod en overleg met partners over uitbreiding van collectieve voorzieningen. - Capaciteit voor de ontwikkeling en implementatie van aanvullend collectief aanbod. Dit vergt een investering bij partners in de sociale basis, gedurende een periode van drie maanden. - Afstemming met partners over het houden van passend aanbod.
-25
-20
-20
-20
27
BIJ11a Recreatie en toerisme
Inzet van 0,2 fte om de subsidieregeling opnieuw vast te stellen en nieuwe afspraken te maken met de marketingorganisaties
-30
-
-
-
SD
Incidentele frictiekosten Sociaal Domein
Veel trajecten (hervomingsagenda, transformatieplan, integrale toegang, bezuinigingsvoorstellen) in het Sociaal Domein hangen met elkaar samen. Monitoring is cruciaal. Landelijk wordt het overleg gevoerd om dit gezamenlijk aan te pakken. Maar ook lokaal is er noodzaak de monitoring op orde te hebben. Voorgesteld wordt voor de komende twee jaar incidenteel budget vrij te maken om deze monitoring uit te werken en te implementeren. Naar aanleiding hiervan zal de structurele impact van de monitoring bezien worden. De uitwerking en implementatie stellen we voor te dekken uit de Reserve SD.
-250
-250
-
-
-
Incidentele frictiekosten personeel
Voor enkele van de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen geldt dat hierbij sprake is van een besparing op de ambtelijke capaciteit. Facilitering hiervan gaat mogelijk gepaard met incidentele kosten. Daarom ramen we deze in het jaar voorafgaand aan de betreffende besparing
-
-120
-66
-
Totaal
-761
-616
-181
-35
x
Frictiekosten investering (x € 1.000)
Begroting 2026
Meerjaren 2027
Meerjaren 2028
Meerjaren 2029
2
VS03 Automatisering werkprocessen
Op basis van de uitkomsten van het uit te voeren plan van aanpak door het externe bureau dienen de financiële consequenties en investeringen in beeld gebracht te worden.
-235
-470
-
-
Totaal
-235
-470
-
-