 
					D. Financiering
Algemeen
Terug naar navigatie - D. Financiering - AlgemeenInleiding
In de paragraaf financiering wordt de financieringsfunctie van de gemeente Krimpenerwaard toegelicht voor de jaren 2026-2029. De toelichting vindt plaats in een onderdeel algemene ontwikkelingen en een onderdeel ontwikkelingen gemeente Krimpenerwaard. Onder de algemene ontwikkelingen komen de renteontwikkelingen en ontwikkelingen ten aanzien van de wet- en regelgeving aan de orde. Het onderdeel ontwikkelingen gemeente Krimpenerwaard richt zich specifiek op de financiering, renteberekening en het voldoen aan wettelijke bepalingen van de gemeente Krimpenerwaard.  
Belangrijkste conclusies
De belangrijkste uitgangspunten en conclusies uit de paragraaf financiering zijn:
- Om het door de raad vastgestelde en nog vast te stellen beleid te kunnen uitvoeren moeten financieringsmiddelen worden aangetrokken. Hierdoor neemt de schuldpositie van de gemeente de komende jaren toe. De omvang van de schuldpositie wordt per 1 januari 2026 ingeschat op € 117 miljoen. Per 31 december 2029 stijgt de schuldpositie naar verwachting tot € 226 miljoen;
- In de meerjarenbegroting 2026-2029 wordt rekening gehouden met het aantrekken van nieuwe geldleningen in 2026 (€ 55 miljoen), 2027 (€ 35 miljoen), 2028 (€ 35 miljoen) en 2029 (€ 25 miljoen);
- De toename van de schuldpositie vindt met name plaats als gevolg van de uitvoering van grote projecten en heeft gevolgen voor de beschikbare begrotingsruimte, de ontwikkeling van de netto schuldquote en de solvabiliteitsratio;
- Afhankelijk van de renteverwachting wordt bij een liquiditeitstekort, binnen de hiervoor geldende regels, eerst gebruik gemaakt van kortlopende geldleningen voordat er een langlopende geldlening wordt aangetrokken;
- Lange rentetarieven stijgen in de periode 2026-2029 naar verwachting licht. Bij het aantrekken van nieuwe langlopende geldleningen wordt uitgegaan van een rentepercentage van 3,15%.;
- In 2026 wordt een reëel rentepercentage (1,4%) toegerekend aan de activa;
- We voldoen aan de voorschriften vanuit de wet Fido (kasgeldlimiet en renterisiconorm).
Algemene ontwikkelingen
Terug naar navigatie - D. Financiering - Algemene ontwikkelingenRenteontwikkelingen
Het voorspellen van de renteontwikkeling is een lastige opgave, zeker op de lange termijn. Uit onderstaande grafiek blijkt dat zowel de korte als lange rente de afgelopen periode zijn opgelopen; de korte rente zelfs zeer sterk. Het hogere renteniveau heeft gevolgen bij het opnemen van leningen en bij het herfinancieren van aflopende leningen. Daardoor zullen de rentelasten in de komende jaren naar verwachting toenemen. 

De rente op de geld- en kapitaalmarkt wordt voornamelijk bepaald door het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB). De Europese Centrale Bank heeft in 2024 en 2025 de rentetarieven verlaagd. De herfinancieringsrente is over genoemde periode verlaagd van 4,50% naar inmiddels 2,15%. De herfinancieringsrente is de rente die banken moeten betalen aan de ECB wanneer zij geld bij de ECB opnemen..
Wet- en regelgeving
De Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de bijbehorende ministeriële regelingen geven het bindende kader voor de uitoefening van de treasury van de gemeenten. De onderliggende regelingen zijn:
- de regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo);
- de uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo);
- het besluit leningsvoorwaarden decentrale overheden;
- de regeling schatkistbankieren decentrale overheden.
Op grond van artikel 212 Gemeentewet is de gemeente verplicht een financiële verordening vast te stellen. In artikel 21 van de Financiële verordening gemeente Krimpenerwaard 2024 is opgenomen dat het college eens per vier jaar een treasurystatuut vaststelt en ter informatie aan de gemeenteraad aanbiedt. Een nieuw treasurystatuut is in 2025 vastgesteld.
Conform het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dient een financieringsparagraaf op te worden genomen in de begroting en het jaarverslag (artikelen 9, 13 en 26). 
Ontwikkelingen Krimpenerwaard
Terug naar navigatie - D. Financiering - Ontwikkelingen KrimpenerwaardBeleidsvoornemen treasury
In het Treasurystatuut gemeente Krimpenerwaard 2025 heeft het college de kaders voor de treasuryfunctie bepaald. Het beleid van onze gemeente is erop gericht om de financieringsbehoefte zo gunstig mogelijk af te dekken. Omdat de rente op de kortlopende middelen in het algemeen gunstiger is dan de rente op langlopende middelen, wordt bij een gelijkblijvende renteverwachting eerst gebruik gemaakt van kortlopende geldleningen als er een lening aangetrokken moet worden. 
Voor het afdekken van renterisico’s kan worden afgeweken van financiering met een korte looptijd. Door langlopende geldleningen eerder aan te trekken dan strikt noodzakelijk kan enerzijds geprofiteerd worden van een lage rente en anderzijds het risico op stijgende rente worden beperkt of afgewend.
De gemeente Krimpenerwaard werkt vanuit totaalfinanciering. Alle gemeentelijke inkomsten en uitgaven worden hierbij gesaldeerd voordat de gemeente zich op de geld- of kapitaalmarkt begeeft. Goed inzicht in het verloop van inkomsten en uitgaven leidt tot betere sturing op de benodigde liquiditeiten voor de komende jaren, de aan te trekken externe financiering en de ontwikkeling van de rentekosten.
Nieuw af te sluiten leningen worden zodanig gestructureerd dat de renterisiconorm ook in de komende jaren niet wordt overschreden.
Risicobeheer
In de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) zijn voor de beheersing van de renterisico’s de kasgeldlimiet en de renterisiconorm opgenomen.
Kasgeldlimiet
De gemeente mag haar activiteiten niet onbeperkt met kort geld financieren. De kasgeldlimiet stelt een bovengrens aan de toegestane omvang van de kortlopende schuld (looptijd korter dan 1 jaar). Reden hiervoor is dat een korte schuldpositie een potentieel renterisico in zich heeft, omdat rentestijgingen direct doorwerken in de rentelasten. 
Voor structurele liquiditeitstekorten is financiering met geldleningen met een looptijd langer dan 1 jaar de aangewezen oplossing. Het is niet toegestaan de kasgeldlimiet meer dan twee kwartalen achtereen te overschrijden. Onderstaand volgt een overzicht van de ontwikkeling van de kasgeldlimiet in 2026 (nog updaten).
| Berekening kasgeldlimiet | Begroot | Begroot 2026 | |||
|---|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | 2025 | 1e kw. | 2e kw. | 3e kw. | 4e kw. | 
| Grondslag: Begrotingstotaal |  € 199.542 |  € 197.786 |  € 197.786 |  € 197.786 |  € 197.786 | 
| Toegestane kasgeldlimiet: | |||||
|  - relevant percentage (wettelijk voorgeschreven) | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 
| Bedrag |  € 16.961 |  € 16.812 |  € 16.812 |  € 16.812 |  € 16.812 | 
| Gemiddelde kortlopende schuld | |||||
| (negatief betekent schuld, positief betekent tegoed) |  € 5.970- |  € 23.970- |  € 11.697 |  € 11.963 | |
| Ruimte (+) / overschrijding (-) |  € 10.842 |  € 7.158- |  € 28.509 |  € 28.775 | |
Renterisiconorm
Bij de structurering van de lange schuld moet de gemeente rekening houden met de renterisiconorm. Deze norm heeft als doel het toekomstig renterisico te beperken door de aflossingen en renteherzieningen te spreiden. Voorkomen moet worden dat er in enig jaar een te grote concentratie plaatsvindt van aflossingen en renteherzieningen op lopende leningen. Nieuw af te sluiten leningen worden zodanig gestructureerd dat de renterisiconorm ook in de komende jaren niet wordt overschreden.
| Berekening renterisiconorm | Begroot | |||
|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
| Renterisico's (aflossingen op vaste schuld): | ||||
|  - renteherziening op vaste schuld |  € - |  € - |  € - |  € - | 
|  - aflossingen |  € 7.075 |  € 9.825 |  € 11.400 |  € 13.150 | 
| Renterisico |  € 7.075 |  € 9.825 |  € 11.400 |  € 13.150 | 
| Berekening renterisiconorm: | ||||
| Begrotingstotaal |  € 197.786 |  € 197.786 |  € 197.786 |  € 197.786 | 
| Bij ministerie vastgesteld percentage | 20% | 20% | 20% | 20% | 
| Renterisiconorm |  € 39.557 |  € 39.557 |  € 39.557 |  € 39.557 | 
| Toetsing renterisico aan norm: | ||||
| Renterisiconorm |  € 39.557 |  € 39.557 |  € 39.557 |  € 39.557 | 
| Renterisico |  € 7.075 |  € 9.825 |  € 11.400 |  € 13.150 | 
| Ruimte (+) / overschrijding (-) |  € 32.482 |  € 29.732 |  € 28.157 |  € 26.407 | 
In voorgaande tabel is rekening gehouden met de jaarlijkse aflossingen van de geraamde nog op te nemen vaste geldleningen over de periode 2026-2029. Uit de opstelling blijkt dat het risico dat de gemeente loopt op haar vaste schuld beperkt is en ruim binnen de norm blijft.
Leningenportefeuille en financieringsbehoefte
Het Meerjarig InvesteringsProgramma (MIP) leidt er toe dat de komende jaren nieuwe langlopende geldleningen moeten worden aangetrokken. Onderstaande tabel geeft inzicht in de ontwikkeling van de schuldpositie over de periode 2025 tot en met 2029. 
| Schuldpositie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | |||||
| Onderhandse geldleningen binnenlandse banken | |||||
|  - Hoofdsom leningen per 1 januari |  € 83.000 |  € 116.975 |  € 164.900 |  € 190.075 |  € 213.675 | 
|  - Aflossing afgesloten leningen t/m 2024 |  € 6.225- |  € 6.075- |  € 6.075- |  € 5.900- |  € 5.900- | 
|  - Nieuwe lening 2025 € 40.000, 40jr., 3,15% |  € 40.000 |  € 1.000- |  € 1.000- |  € 1.000- |  € 1.000- | 
|  - Nieuwe lening 2026 € 55.000, 20jr., 3,15% |  € 55.000 |  € 2.750- |  € 2.750- |  € 2.750- | |
|  - Nieuwe lening 2027 € 35.000, 20jr., 3,15% |  € 35.000 |  € 1.750- |  € 1.750- | ||
|  - Nieuwe lening 2028 € 35.000, 20jr., 3,15% |  € 35.000 |  € 1.750- | |||
|  - Nieuwe lening 2029 € 40.000, 20jr., 3,15% |  € 25.000 | ||||
| Hoofdsom leningen per 31 december |  € 116.775 |  € 164.900 |  € 190.075 |  € 213.675 |  € 225.525 | 
In bovenstaande tabel is rekening gehouden met het aantrekken van diverse langlopende geldleningen. Deze leningen zijn gebaseerd op de financieringsbehoefte voor de komende jaren.
Voor de onderbouwing van de financieringsbehoefte is een gedetailleerde liquiditeitsprognose voor de lange termijn gemaakt op basis van verwachte inkomsten en uitgaven gedurende de jaren 2025 t/m 2029. De liquiditeitsprognose laat het volgende beeld zien:
| Liquiditeitsprognose 2025-2029 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | |||||
| Saldo liquide middelen 1-8-2025 (incl. aflossing kasgeld) |  € 4.676- |  € 30 |  € 383- |  € 805 |  € 1.490 | 
| - Operationele activiteiten (programma's) |  € 8.219 |  € 11.230 |  € 13.776 |  € 13.776 | |
| - Investeringsactiviteiten (inclusief MIP) |  € 54.466- |  € 31.741- |  € 31.957- |  € 19.208- | |
| - Activiteiten actieve grondexploitatie |  € 733 |  € 75 | |||
| - Financieringsactiviteiten (afwikkeling leningen t/m 2024) |  € 6.781- |  € 6.716- |  € 6.477- |  € 6.420- | |
| - Prognose mutaties 2e halfjaar 2025 |  € 34.979- | ||||
| Saldo liquide middelen, exclusief aangetrokken financiering |  € 39.655- |  € 52.265- |  € 27.535- |  € 23.853- |  € 10.362- | 
| Financieringactiviteiten 2025-2029 | |||||
| - Opname langlopende geldleningen |  € 40.000 |  € 55.000 |  € 35.000 |  € 35.000 |  € 25.000 | 
| - Rente en aflossing van nieuw aangetrokken financiering |  € 315- |  € 3.118- |  € 6.660- |  € 9.657- |  € 12.112- | 
| Saldo liquide middelen, inclusief aangetrokken financiering |  € 30 |  € 383- |  € 805 |  € 1.490 |  € 2.526 | 
In de liquiditeitsprognose is bij het onderdeel investeringsactiviteiten rekening gehouden met diverse grote projecten, investeringen IBOR, PR&K en vastgoed.
Renteresultaat
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is opgenomen dat de paragraaf financiering van de begroting en jaarrekening naast de beleidsvoornemens en het gerealiseerde beleid ook verplicht inzicht moet geven in:
- de rentelasten uit externe financiering;
- het renteresultaat;
- de wijze van rentetoerekening.
De interne rekenrente wordt gebruikt voor rentetoerekening aan taakvelden. Onderstaand renteschema geeft inzicht in de rentelasten van externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening.
| Rentetoerekening | 2026 | ||||
|---|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | |||||
| a. | Externe rentelasten over korte en lange financiering |  € 2.912 | |||
| b. | Externe rentebaten over korte en lange financiering |  € 261- | |||
| Saldo rentelasten en -baten |  € 2.651 | ||||
| c1. | Doorberekende rente aan grondexploitaties |  € - | |||
| c2. | Rente projectfinanciering | ||||
| c3. | Rentebaten van doorverstrekte leningen |  € 135- | |||
|  € 135- | |||||
| Aan taakvelden toe te rekenen externe rente |  € 2.516 | ||||
| d1. | Rente over eigen vermogen |  - | |||
| d2. | Rente over voorzieningen | ||||
|  € - | |||||
| Totaal aan taakvelden toe te rekenen |  € 2.516 | ||||
| e. | De aan taakvelden toegerekende rente |  € 2.707- | |||
| Boekwaarde activa welke integraal wordt gefinancierd | |||||
| (peildatum 01-01-2026, conform model C 2026) |  € 193.865 | ||||
| Voorcalculatorische rentepercentage begroting 2025 | 1,4% | ||||
| Renteresultaat op taakveld Treasury (-/- = voordelig) |  € 191- | ||||
Aan de investeringen die op de staat van activa zijn opgenomen wordt in 2026 een rentepercentage toegerekend van 1,4 % zoals berekend bij de Kadernota 2026.
Kredietrisicobeheer
Kredietrisico is de kans dat verstrekte leningen niet (volledig) en/of niet tijdig worden terugbetaald. Op kapitaalverstrekkingen en afgegeven gemeentegaranties/borgstellingen loopt de gemeente een zeer beperkt risico aangezien de gemeente fungeert als achtervang voor garantstellingen die afgegeven zijn door zogenaamde waarborgfondsen.
De uitzettingen van de gemeente kennen eveneens nagenoeg geen risico. Enerzijds heeft de gemeente Krimpenerwaard een overeenkomst met de BNG Bank met betrekking tot onder andere het aantrekken en uitzetten van kort en lang geld. Daarnaast worden overtollige middelen geparkeerd bij het ministerie van Financiën (schatkistbankieren).
Geldstromenbeheer
De geldstromen lopen hoofdzakelijk via de BNG Bank. De saldi van de rekeningen bij de andere banken wordt zoveel als mogelijk overgeboekt naar de rekening bij de BNG Bank. Er wordt gewerkt met een meerjarige liquiditeitsprognose die regelmatig geactualiseerd wordt.
Relatiebeheer
De bancaire partijen waarmee de gemeente Krimpenerwaard zaken doet vallen onder toezicht van De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer. 
Met de N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) is een financieringsovereenkomst afgesloten. Dit raamcontract voor een krediet- en depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer wordt ten minste eens in de vier jaar beoordeeld op inhoudelijke bepalingen en concurrerende condities. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de BNG Bank een unieke plaats inneemt ten opzichte van andere banken, omdat voor het ontvangen van rijksuitkeringen een lopende rekening bij deze bank vereist is. Overigens worden de faciliteiten van de BNG Bank toereikend geacht en de condities marktconform.
