H. Openbaarheidsparagraaf

Algemeen

Terug naar navigatie - H. Openbaarheidsparagraaf - Algemeen

De Wet open overheid (Woo), die op 1 mei 2022 in werking is getreden, heeft als doel het handelen van overheden en semi-overheden transparanter te maken. De bepalingen van de Woo bevorderen de openbaarheid van publieke informatie, wat essentieel is voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en de economische ontwikkeling. De Woo legt bestuursorganen in dat kader diverse verplichtingen op.  In artikel 3.5 van de Woo wordt voorgeschreven dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens. Deze paragraaf dient als invulling van deze verplichting voor de begroting van 2026. 

Uitgangspunten van de Woo

Terug naar navigatie - H. Openbaarheidsparagraaf - Uitgangspunten van de Woo

De Wet open overheid omvat kort samengevat drie belangrijke aspecten:

  • Verplichtingen gericht op passieve openbaarmaking;
  • Verplichtingen gericht op actieve openbaarmaking;
  • Het op orde brengen van de (digitale) informatiehuishouding.

Gerealiseerd in 2025

Terug naar navigatie - H. Openbaarheidsparagraaf - Gerealiseerd in 2025
  • Het Woo-proces is opgenomen in de processendatabank van de digitale applicatie Mavim.
  • Er zijn instructiefilmpjes gemaakt voor medewerkers om te kunnen werken met de anonimiseringssoftware Datamask.
  • Er is een Woo-coördinator die stuurt op een zorgvuldige en tijdige afhandeling van Woo-verzoeken en is vraagbaak voor de vakteams bij de behandeling van Woo-verzoeken, bijvoorbeeld in het kader van de toepassing van uitzonderingsgronden.
  • Woo-besluiten worden gepubliceerd op de Woo-pagina van de website van de gemeente Krimpenerwaard.
  • Er is een Woo-redacteur voor de Woo-index aangewezen.
  • Er is gewerkt aan de inrichting van systemen, zodat goed aangesloten kan worden op de landelijke Woo-index.
  • Er is een proactieve houding wat betreft de actieve openbaarmaking van overheidsinformatie en de landelijke ontwikkelingen rond de fasering van de wettelijk verplichte informatiecategorieën van de Woo worden gevolgd.

Doelstellingen 2026

Terug naar navigatie - H. Openbaarheidsparagraaf - Doelstellingen 2026

Passieve openbaarmaking

  • Optimaliseren van het Woo proces in samenwerking met de vakteams, zodat informatieverzoeken sneller kunnen worden afgehandeld binnen de geldende kaders en afspraken. 
  • Bewustwording bij teams dat de Woo vast onderdeel is van de werkzaamheden. Dit betekent dat bij capaciteitsplanning binnen teams en bij projecten hiermee rekening moet worden gehouden.
  • Nadere instructie van medewerkers aan de hand van workshops en werkdocumenten op de toepassing van de Woo, de uitzonderingsgronden en de praktische werking van de applicaties.
  • Publiceren van Woo besluiten op de website van de gemeente Krimpenerwaard.

Actieve openbaarmaking

Sinds 1 november 2024 zijn onder andere gemeenten verplicht om vijf informatiecategorieën actief openbaar te maken. De informatie betreffende de categorieën die zijn opgenomen in de eerste tranche zijn inmiddels via de voorgeschreven kanalen actief openbaar gemaakt. We volgen de landelijke ontwikkelingen rondom de invoering van de tweede tranche nauwgezet. In de voortgangsbrief van 8 juli 2025 heeft de minister bevestigd dat hiervoor meer tijd nodig is. De definitieve implementatiedata worden later dit jaar bekendgemaakt. Vooruitlopend daarop treffen wij binnen een werkgroep al de nodige voorbereidingen. We richten onze systemen anders in, passen processen aan en analyseren de (verwachte) impact om hierop proactief te kunnen anticiperen.

Daarnaast voldoen we nu al aan de actieve openbaarmaking van enkele informatiecategorieën uit de tweede tranche, waaronder:

  • Woo-besluiten.
  • Besluitenlijsten van het college van B&W.
  • Verslagen en vergaderstukken van de gemeenteraad.

Informatiehuishouding

  • De Woo verplicht dat de digitale informatiehuishouding binnen 8 jaar - gerekend vanaf mei 2022 - op orde wordt gebracht. Dit is een meerjarig traject waarin met jaarplannen voor de uitvoering wordt gewerkt.
  • Verder optimaliseren van de digitale informatiehuishouding. De verbeterde informatiehuishouding zal leiden tot een snellere afhandeling van informatieverzoeken.
  • Bewustwording binnen de organisatie dat informatie vindbaar moet zijn en derhalve vanaf het begin van elke zaak op een eenduidige manier wordt gearchiveerd.