 
					Model 6: Meerjaren investeringsplanning
| A | Totaal | Dekking: | |||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| B | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | investering | - Afschrijving | ||||||||||||||
| t/m 2029 | |||||||||||||||||||||
| 1) | 2) | ||||||||||||||||||||
| Investeringen IHP 2025 | |||||||||||||||||||||
| B | IHP 1.0 Kiezel en Kei |  14.584 |  14.584 | 50 | |||||||||||||||||
| B | IHP 1.0 De Kromme Draai + Gymzaal |  8.460 |  8.460 | 50 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 Driestar College (renovatie) |  6.650 |  6.650 | 25 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 Gemini College (renovatie) |  8.286 |  8.286 | 25 | |||||||||||||||||
|  37.980 |  - |  - |  - |  - |  37.980 | ||||||||||||||||
| Te voteren investeringsbudgetten | |||||||||||||||||||||
| Vanuit de kadernota 2026: | |||||||||||||||||||||
| A | MJOP I&A 2026 |  211 |  211 | div. | |||||||||||||||||
| B | MJOP I&A 2027-2029 |  - |  603 |  375 |  192 |  1.170 | div. | ||||||||||||||
| A | Wagenpark buitenruimte en handhaving 2026 |  1.580 |  1.580 | div. | |||||||||||||||||
| B | Wagenpark buitenruimte en handhaving 2027-2029 |  865 |  480 |  97 |  1.442 | div. | |||||||||||||||
| A | IBOR 2026 (civiele kunstwerken) |  400 |  400 | div. | |||||||||||||||||
| B | IBOR 2027-2029 (civiele kunstwerken) |  400 |  400 |  400 |  1.200 | div. | |||||||||||||||
| A | IBOR 2026 (Openbare verlichting) |  430 |  430 | div. | |||||||||||||||||
| B | IBOR 2027-2029 (Openbare verlichting) |  430 |  430 |  430 |  1.290 | div. | |||||||||||||||
| A | Dijkversterking Project KIJK vervangen OVL 2026-2032 |  160 |  160 |  160 |  160 |  640 | 80 | ||||||||||||||
| A | Vervangen vijf verkeersbruggen |  1.800 |  1.800 | 80 | |||||||||||||||||
| B | Verkeersveiligheidsmaatregelen Veerweg Bergambacht |  200 |  800 |  1.000 | 40 | ||||||||||||||||
| A | Vervanging materieel UOR 2026 |  145 |  145 | 10 | |||||||||||||||||
| B | Vervanging materieel UOR 2027-2029 |  170 |  70 |  85 |  325 | 10 | |||||||||||||||
| B | IHP 2.0 De Krullevaar (nieuwbouw) |  3.663 |  3.663 | 50 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 Emmaschool (nieuwbouw) |  4.604 |  4.604 | 50 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 De Rank (nieuwbouw) |  8.367 |  8.367 | 50 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 De Vlieger (nieuwbouw) |  5.767 |  5.767 | 50 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 Schoonhovens college AP (renovatie) |  12.992 |  12.992 | 25 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 Polsstok (renovatie) |  1.484 |  1.484 | 25 | |||||||||||||||||
| B | IHP 2.0 Kon. Wilhelminaschool (vernieuwbouw) |  8.223 |  8.223 | 25 | |||||||||||||||||
| A | 10% meer bomen |  725 |  725 | 40 | |||||||||||||||||
| A | Renovatie sportvelden |  71 |  71 | 10 | |||||||||||||||||
| A | Programma riolering (vGRP) en klimaatadaptatie 2026 |  6.821 |  6.821 | div. | |||||||||||||||||
| B | Programma riolering (vGRP) en klimaatadaptatie 2027-2029 |  6.821 |  6.821 |  6.821 |  20.463 | div. | |||||||||||||||
|  20.739 |  10.249 |  35.862 |  17.963 |  84.813 | |||||||||||||||||
| Frictiekosten t.b.v. structureel sluitend maken begroting | |||||||||||||||||||||
| A | Automatisering werkprocessen (VS03) |  235 |  470 |  705 | 5 | ||||||||||||||||
|  - | - | ||||||||||||||||||||
|  - | |||||||||||||||||||||
|  - |  235 |  470 |  - |  - |  705 | ||||||||||||||||
| Budgetten t.l.v. Voorziening | |||||||||||||||||||||
| Vanuit de kadernota 2026: | |||||||||||||||||||||
| IBOR 2026 |  5.204 |  5.204 | |||||||||||||||||||
| IBOR 2027-2029 |  5.204 |  5.204 |  5.204 |  15.612 | |||||||||||||||||
| Groot onderhoud vastgoedobjecten 2026 |  1.476 |  1.476 | |||||||||||||||||||
| Groot onderhoud vastgoedobjecten 2027-2029 |  1.058 |  1.963 |  963 |  3.984 | |||||||||||||||||
|  - | |||||||||||||||||||||
|  - |  6.680 |  6.262 |  7.167 |  6.167 |  26.276 | ||||||||||||||||
| Totaal |  37.980 |  27.654 |  16.981 |  43.029 |  24.130 |  149.774 | |||||||||||||||
| 1) | A = Investering 2026 wordt direct beschikbaar gesteld bij de vaststelling van deze begroting. | ||||||||||||||||||||
| B = Voor investering volgt nog een apart raadsvoorstel of investering wordt opgenomen begroting 2027-2029. | |||||||||||||||||||||
| 2) | Kapitaallasten en mutaties in reserves en voorzieningen zijn volledig verwerkt in de meerjarenbegroting | ||||||||||||||||||||
Algemeen
Terug naar navigatie - Model 6: Meerjaren investeringsplanning - AlgemeenOp 16 januari 2024 is uw raad geïnformeerd over de meerjaren investeringsplanning (hierna: MIP). Tijdens deze avond hebben wij u meegenomen in hoe we de MIP kunnen inzetten als hulpmiddel om via 
de kadernota en begroting jaarlijks afwegingen en keuzes te (kunnen) maken voor de inzet van de beperkt beschikbare middelen. Om het hulpmiddel goed in te zetten moeten we jaarlijks bij kadernota en begroting de MIP actualiseren, zodat we steeds meerjarig een actueel meerjarig beeld hebben. 
Uitgangspunten MIP
Voor de komende jaren staan flinke investeringen op de agenda, die vragen om een goed afwegingskader en een goed inzicht in de financiële gevolgen hiervan, zowel voor de exploitatie als voor onze vermogenspositie op korte en lange termijn. Door middel van het instrument MIP houden wij inzicht in de toekomstige investeringsbehoefte van onze gemeente en de financiële consequenties daarvan. Hierbij houden wij rekening met wettelijke verplichtingen, de ambities in het collegeprogramma en (actuele) ontwikkelingen. De MIP geeft op totaalniveau en per investering in de begrotingsperiode (en voor de jaren daarna) inzicht in:
- Verwachte investeringspieken
- Liquiditeitsbehoefte (planning van uitgaven over de jaren)
- Schuldquote; totale schuld ten opzichte van batenkant van de begroting
- Lasten exploitatie; rente en afschrijving
Onderscheid technische en bestuurlijke MIP 
Wij hebben u meegegeven dat we de MIP jaarlijks voor de kadernota en begroting actualiseren. Hierbij maken we een onderscheid tussen een “technische” en een “bestuurlijke” MIP.  De bestuurlijke MIP kijkt 4 jaar vooruit en wordt vertaald in de kadernota en (meerjaren)begroting. De technische MIP gebruiken we om meerdere jaren vooruit te kijken en te kunnen anticiperen op toekomstige investeringspieken, (financiële) gevolgen en financieringsbehoefte. 
Te voteren investeringsbudgetten
Terug naar navigatie - Model 6: Meerjaren investeringsplanning - Te voteren investeringsbudgettenKADERNOTA
MJOP I&A 
Dit MJOP ICT is bestemd voor ICT hardware vervangingen. Voor de jaren 2026-2029 staan veel vervangingen op de planning. Deze investeringsbedragen zijn benodigd om deze vervangingen te realiseren.
Vervanging wagenpark buitenruimte en handhaving 
Vervanging wagenpark 2026-2029 volgens meerjarig vervangingsplan inclusief indexatie.
Investeringen IBOR 
Met de investeringen op IBOR-gebied wordt de openbare ruimte gereconstrueerd of heringericht. Deze  projecten zijn door het college vastgesteld in het Projectenboek 2023-2024. De investeringen worden verspreid over enkele jaren uitgegeven, gelijk aan de doorlooptijd van een project. Dit bedraagt gemiddeld 3 tot 5 jaar, afhankelijk van de omvang en impact van een project. Onderdeel van de genoemde bedragen zijn ook investeringsbedragen voor vervanging van kunstwerken en openbare verlichting. Deze zijn wel onderdeel van het IBOR, maar worden niet gedekt ten laste van de voorziening, maar geactiveerd op de balans. 
Dijkversterking Project KIJK vervangen OVL 2026-2029
Ten gevolge van het dijkversterkingsproject Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard moeten de samenwerkende partijen Stedin, Oasen, Glasdraad en de gemeente Krimpenerwaard op basis van het faseringsvoorstel van HHSK diverse kabels en leidingen verleggen. De gemeente Krimpenerwaard vervangt hierbij de komende jaren ( ca. 7 jaar) langs de IJsseldijk Noord haar openbare verlichting zowel ondergronds al bovengronds.
Vervangen vijf verkeersbruggen
Vanuit een inspectie is gebleken dat vijf verkeersbruggen einde levensduur zijn en vervangen dienen te worden. Het voorgestelde investeringsbudget is nodig om de bruggen daadwerkelijk te vervangen
Verkeersveiligheidsmaatregelen Veerweg Bergambacht
De N-208, lokaal bekend als de Veerweg in Bergambacht heeft in belangrijke mate betekenis als ontsluiting van de woonwijken aan de westzijde Bergambacht. Er wordt gewerkt aan een beheersoverdracht van de provincie naar de gemeente. In de vorige begroting waren bedragen opgenomen voor 2025 en 2026. Echter is bekend geworden dat vanwege contractuele verplichtingen van de provincie met de aannemer voor het onderhoud, de overdracht niet eerder kan plaatsvinden dan 2027.
Vervanging materieel UOR
Vervanging materieel 2026-2029 volgens meerjarig vervangingsplan inclusief indexatie.
IHP 2.0 De Krullevaar (nieuwbouw)
IHP 2.0 Emmaschool (nieuwbouw)
IHP 2.0 De Rank (nieuwbouw)
IHP 2.0 De Vlieger (nieuwbouw)
IHP 2.0 Schoonhovens college AP (renovatie)
IHP 2.0 Polsstok (renovatie)
IHP 2.0 Kon. Wilhelminaschool (vernieuwbouw)
De raad heeft op 6 februari 2024 het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) vastgesteld. Hierin is onder meer een meerjarenplanning opgesteld voor nieuwbouw en renovaties van de schoolgebouwen in Krimpenerwaard. De raad heeft tegelijkertijd met de vaststelling van het IHP besloten om de financiële gevolgen van deze meerjarenplanning vanaf kadernota 2025 te verwerken in de P&C-documenten. 
Jaarlijks maken we voor de betreffende scholen een actuele inschatting van het benodigde investeringsbudget en de periode waarin uitvoering plaatsvindt. Dit geldt zowel voor al gestarte als voor nog op te starten scholenprojecten. Uitgangspunt hierbij is dat we zo reëel mogelijk ramen en ons niet teveel laten leiden door “planningsoptimisme”. Op basis van de meest recente inzichten en verwachte ontwikkelingen stellen we de verwachte afschrijvingslasten voor deze meerjarenperiode nu bij. In de uitvoeringspraktijk kunnen hierin afwijkingen ontstaan als gevolg van versnelling of vertraging in de uitvoering.
10% meer bomen
In 2021 is het project vastgesteld door de raad waardoor een budget beschikbaar is gesteld voor de eerste 3 uitvoeringsjaren van het project. 
De uitvoering van het project is in 2023 van start gegaan. Voor het derde uitvoeringsjaar in 2025 is nog reeds budget beschikbaar. Voor het vervolg van het project 10% meer bomen, voor een nieuwe periode van 3 jaar (2026, 2027 en 2028) is een resterend budget vereist van €725.000.
Renovatie voetbalvelden
Renovatie sportvelden conform MJOP en geldende KNVB regels voor goedkeuring. Infill is momenteel vereist door de Europese regels en verschuivingen in de planning leiden tot aanpassingen in de benodigde budgetten.
Programma riolering (vGRP) en  klimaatadaptatie  2026-2029
Met middelgroot onderhoud riolering, zorgen we voor duurzame instandhouding van onze kapitaalgoederen in de openbare ruimte. De middelgrote onderhoudsprojecten kennen een doorlooptijd van 3 tot 5 jaar, dit afhankelijk van de omvang, impact en complexiteit. Het budget van het middelgroot onderhoud wordt gedekt middels het tarief riolering.
FRICTIEKOSTEN
Een toelichting hierop is opgenomen in paragraaf J. Maatregelen vanwege korting gemeentefonds 2026.
Budgetten t.l.v. voorziening
Terug naar navigatie - Model 6: Meerjaren investeringsplanning - Budgetten t.l.v. voorzieningBestedingen ten laste van een voorziening zijn formeel gezien een bevoegdheid van het college van B&W en hoeven niet gevoteerd te worden door de gemeenteraad. In lijn met de begrotingen van afgelopen jaren informeren wij u wel over de geplande onttrekkingen aan betreffende voorzieningen in de komende jaren.
IBOR 2026-2029
Met (middel)groot onderhoud op IBOR gebied, zorgen we voor duurzame instandhouding van onze kapitaalgoederen in de openbare ruimte. Deze onderhoudsprojecten kennen een doorlooptijd van 3 tot 5 jaar, afhankelijk van de omvang, impact en complexiteit. Het budget van het onderhoud wordt gedekt vanuit de voorziening IBOR.
Groot onderhoud gemeentelijk vastgoed in 2026-2029
De gemeente beschikt over diverse, openbare en niet-openbare, gebouwen. In de begroting wordt voor deze gebouwen rekening gehouden met groot onderhoud. In het kort komt het er op neer dat er geen achterstallig onderhoud mag ontstaan. In 2022 heeft de raad het Beheerplan Vastgoed 2022 vastgesteld. Dit vormt het beleidskader voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed voor de komende jaren. De meerjaren onderhoudsplanningen worden conform het Beheerplan Vastgoed 2022 in 2026 geactualiseerd. De financiële consequenties worden uitgewerkt in de financiële onderhoudsvoorziening. In de begroting 2025 is reeds aangegeven dat voor het verrichten van groot onderhoud aan de gemeentelijke vastgoedobjecten in 2026 € 1.476.000 nodig is.
