Bestuur en ondersteuning
Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staan hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.
Ontwikkelingen Bestuur en ondersteuning 2026
Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Ontwikkelingen Bestuur en ondersteuning 2026Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
Gemeenten zijn voor het grootste deel van hun inkomsten afhankelijk van het rijk. Als dat minder wordt, merken gemeenten dat meteen. Er is een nieuwe financieringssystematiek voor het gemeentefonds aangekondigd en vooruitlopend daarop een korting vanaf 2026 op het gemeentefonds doorgevoerd. Tot een nieuwe systematiek is het nog niet gekomen waardoor er landelijk sprake is van het zogenaamde ravijnjaar 2026.
In 2024 heeft het wetsvoorstel voor aanpassing van de Algemene wet bestuursrecht (Awb): de Wet versterking waarborgfunctie Awb, voor consultatie voorgelegen. Het wetsvoorstel moet het wetgevingstraject nog verder doorlopen. De verwachting is dat dit wetsvoorstel in 2026 in werking zal treden. De VNG voorziet dat de bijkomende kosten voor de uitvoering van deze wet hoger zullen zijn dan de mogelijke besparingen, wat resulteert in hogere structurele uitvoeringskosten.
De vaststelling van de Cyberbeveiligingswet (cbw) en het daarmee samenhangende Cyberbeveiligingsbesluit (cbb) en wijzigingen in de BIO2 is vertraagd en wordt nu medio 2026 verwacht. De implementatie van deze wet en bijbehorend besluit zullen capaciteit en middelen vragen waarbij er nog altijd geen aanleiding is te verwachten dat we hiervoor het Rijk gecompenseerd zullen worden.
2026 wordt een jaar waarin de lokale politiek in de belangstelling staat. Op 18 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit leidt veelal tot een drukke en hectische periode voor raadsleden, college en ambtelijke organisatie.
Lokale ontwikkelingen
Om de grote financiële opgave voor onze gemeente het hoofd te kunnen bieden, is een traject gestart om voldoende mogelijkheden te inventariseren om de meerjarenbegroting 2026 structureel in evenwicht te kunnen. Bij de behandeling van de kadernota 2026 zijn hiertoe door uw gemeenteraad keuzes gemaakt en is een prioritering vastgesteld. Afhankelijk van de betreffende keuze loopt de implementatie en uitwerking ervan door in de komende jaren.
Om dienstverlening te verbeteren is er een tweetal ontwikkelingen die we in onze gemeente kunnen gebruiken en onderzoeken. Naast de algemene burgerpeiling en enquêtes kan de klanttevredenheid ook gemeten worden nadat er een klantcontact is geweest: de direct-klantcontact meting. Op enkele onderdelen passen we dit al toe. Uit deze metingen komt gerichtere (verbeter) informatie. Daarnaast is proactieve dienstverlening een ontwikkeling waarop we ons kunnen oriënteren. Bij proactieve dienstverlening wacht de gemeente niet tot de inwoner iets (aan)vraagt, maar neemt zij zelf het initiatief om iets te doen/ toe te kennen. Dit op basis van de informatie waarover wij al beschikken. Bij deze ontwikkeling zijn we afhankelijk van andere overheidsinstanties en ICT-oplossingen die landelijk gecoördineerd worden.
In 2026 krijgt de doorontwikkeling/versterking van de regio Midden-Holland concreet gestalte door de inrichting van de nieuwe governance, het opstellen van de strategische agenda en jaarplannen, de inrichting/huisvesting van het regiobureau en de aanstelling van een nieuwe directeur.
Tenslotte werken we samen met andere overheden aan de voorbereiding en uitvoering van de Regiodeal 2026–2029. Dit vertaalt zich in meerdere projecten over de verschillende programma's heen.
Dienstverlening: Inwoner centraal |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Het is onze ambitie dat inwoners, ondernemingen en organisaties ook echt een verschil gaan merken in onze dienstverlening. We denken vanuit onze inwoners en streven naar meer nabijheid. We richten ons met name op zoveel mogelijk persoonlijk contact tussen bestuur, inwoners, organisaties en ondernemers. We zetten in op het eenvoudiger en sneller aanvragen van (digitale) producten en diensten. |
ER-DOEL |
We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is. |
WE METEN |
De klanttevredenheid via KlantinFocus. |
Algemene indicator is de driejaarlijkse burgerpeiling. |
|
INSPANNINGEN 2026 |
We meten de klanttevredenheid van enkele diensten direct na de uitvoering en verstrekking van onze diensten en producten. De uitkomsten worden verwerkt in het verbeteren van onze werkprocessen. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
Als de vraag naar onze dagelijkse dienstverlening toeneemt, zetten we meer mensen in op de uitvoering. |
Datagedreven dienstverlening wordt al op kleine schaal toegepast. We meten dan direct na uitvoering van onze diensten, producten en klantcontact de klanttevredenheid. In 2026 breiden we de pilots uit naar de organisatieonderdelen waar dat van toegevoegde waarde is. |
|
MIDDELEN 2026 |
- |
Burger- en overheidsparticipatie |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Betere en meer gedragen besluitvorming door burger- en overheidsparticipatie. |
ER-DOEL |
We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven. |
WE METEN |
Het al dan niet realiseren van het digitaal participatieplatform. |
Het aantal ontwikkelde participatie-instrumenten. |
|
Het aantal burger- en overheidsparticipatietrajecten per jaar via het platform. |
|
INSPANNINGEN 2026 |
De beleidswijzigingen na de evaluatie uit 2025 verwerken we in onze werkprocessen en trainingen. |
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We organiseren burger- en overheidsparticipatie als vast onderdeel van beleid, initiatieven en projecten. |
MIDDELEN 2026 |
- |
Realisatie nieuw gemeentekantoor |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Het realiseren van een nieuwe huisvesting voor de gemeentelijke organisatie, gunstig gelegen en goed bereikbaar voor alle inwoners van de Krimpenerwaard. |
ER-DOEL |
We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek. |
WE METEN |
De realisatie van de nieuwe huisvesting waarbij we rekening houden met de vastgestelde uitgangspunten. |
INSPANNINGEN 2026 |
Afronden bouw, de oplevering en het in gebruik nemen van de nieuwe huisvesting. |
MIDDELEN 2026 |
Incidenteel € 65.000 opening nieuwe gemeentekantoor |
Structureel sluitende begroting |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
We maken continu de afweging tussen inzet om onze ambities te bereiken, uitvoering van wettelijke taken, redelijke lasten voor onze inwoners en een gezonde financiële positie. Bij eventuele bezuinigingsscenario’s zijn participatie en draagvlak van belang. |
ER-DOEL |
We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente. |
WE METEN |
Structurele exploitatieruimte >=0% |
Netto schuldquote <=100% |
|
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We geven invulling aan de maatregelen om te komen tot een structureel sluitende meerjarenbegroting |
MIDDELEN 2026 |
Frictiekosten:
- exploitatie: € 761.000 (2026), € 596.000 (2027), € 161.000 (2028) en € 15.000 (2029)
- investering: € 235.000 (2026), € 470.000 (2027) |
Samenwerking met andere overheden |
||||
|---|---|---|---|---|
X |
||||
AMBITIE |
De gemeente Krimpenerwaard werkt positief, vanuit een zelfbewustzijn en met oog voor eigen ambities, samen met andere overheden. Om zo doelen op het gebied van woningbouw en werkgebieden, de toekomst van het landelijk gebied, bereikbaarheid en gezamenlijke taken op het gebied van het sociaal domein dichterbij te brengen. |
|||
ER-DOEL |
We bereiken meer samen met andere overheden. |
|||
WE METEN |
- |
|||
INSPANNINGEN 2026 |
In 2026 wordt het plan (missie, visie, organisatiestructuur) tot realisatie gebracht en de versterkte regio-organisatie opgebouwd. |
|||
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
We (blijven) participeren in regionale samenwerking, lobbyen en proactief samen optrekken met andere overheden om voor nu en in de toekomst Krimpenerwaard vitaal te houden. |
|||
We versterken de uitvoeringskracht in de regio. |
||||
MIDDELEN 2026 |
Incidenteel: € 305.000 Regiodeal |
|||
Aantrekkelijk werkgeverschap |
|
|---|---|
X |
|
AMBITIE |
Door zich te profileren als een aantrekkelijk werkgever wil de gemeente Krimpenerwaard nu en in de toekomst goed personeel behouden en werven. |
ER-DOEL |
We zijn een aantrekkelijker werkgever. |
WE METEN |
De instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. |
Medewerkerstevredenheid. |
|
INSPANNINGEN 2026 - 2029 |
Verdere uitrol van alle onderdelen van het strategisch P&O plan die een bijdrage leveren aan het aantrekkelijk werkgeverschap. |
MIDDELEN 2026 |
- |
Inspanningen en middelen (zie onder) |
|
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
|---|
- Regio Midden Holland |
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
- Streekarchief Midden Holland |
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
- Oasen BV |
- Stedin |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Bedragen x € 1.000 |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjaren |
|||
Exploitatie |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Lasten |
-31.505 |
-36.137 |
-39.922 |
-41.932 |
-42.521 |
-43.074 |
Baten |
130.456 |
137.770 |
142.836 |
144.568 |
143.318 |
145.759 |
Saldo van baten en lasten |
98.951 |
101.633 |
102.914 |
102.635 |
100.797 |
102.685 |
Stortingen |
-20.421 |
-12.007 |
-1.439 |
-710 |
-710 |
-710 |
Onttrekkingen |
15.010 |
17.557 |
2.370 |
1.399 |
1.570 |
1.530 |
Mutaties reserves |
-5.411 |
5.550 |
932 |
689 |
860 |
820 |
Eindtotaal |
93.540 |
107.183 |
103.846 |
103.324 |
101.656 |
103.505 |
Bezuinigingsmaatregelen
Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - BezuinigingsmaatregelenHieronder staan de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen opgenomen die onderdeel zijn van het hiervoor gepresenteerde saldo van dit programma.
Verwerkte maatregelen (x € 1.000) |
Begroting 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
Meerjaren 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|
NBZ06 |
Activiteiten raad |
11 |
11 |
11 |
11 |
NBZ08 |
Verhogen OZB niet-woningen |
41 |
81 |
122 |
163 |
NBZ08 |
Correctie voordeel verhogen OZB niet-woningen i.v.m. dubbeling |
-23 |
-46 |
-70 |
-93 |
VS02 |
Advisering en ontwikkeling |
0 |
0 |
0 |
104 |
VS03 |
Automatisering werkprocessen |
0 |
0 |
235 |
235 |
VS07 |
Kst.dekkendheid leges burg.stand |
10 |
10 |
10 |
10 |
VS09-BIJ08 |
Lokale regeldruk |
0 |
0 |
52 |
104 |
VS10 |
Omvang college |
65 |
130 |
130 |
130 |
VS11 |
Onroerende-zaakbelastingen (OZB) |
92 |
183 |
275 |
366 |
Totaal |
196 |
369 |
765 |
1.030 |
|