
Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Dit programma richt zich op ontwikkeling en behoud van een kwalitatief hoogwaardige woon-, werk- en leefomgeving.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor advisering op het gebied van wonen en de kwaliteit van de leefomgeving, het uitvoeren van projecten en voeren van grondexploitaties, het faciliteren van ontwikkelingen van inwoners en ondernemers, het begeleiden van bestemmingsplannen en het afgeven van en toetsen van aanvragen voor omgevingsvergunningen. Door de introductie van de Omgevingswet veranderen veel van de bestaande instrumenten en werkwijzen.
Ontwikkelingen Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing 2025
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing 2025Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
Op 2 juli 2024 is het kabinet Schoof beëdigd. Op het moment van schrijven is nog niet duidelijk wat de impact van dit nieuwe kabinet zal zijn op het gebied van ruimtelijke ordening en op lopende programma’s zoals de Nationale Woon- en bouwagenda en het beleid voor het landelijk gebied. Begin september is al wel het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) stopgezet.
Tegelijkertijd werkt de provincie Zuid-Holland het provinciale Ruimtelijk Voorstel verder uit in 2024. Dit gaat over diverse ruimtelijke thema’s en de benodigde keuzes. De gemeente Krimpenerwaard brengt tijdens dit proces – samen met veel andere gemeenten en partners – consequent het belang van de benodigde uitbreidingsruimte voor wonen en werken in.
Het principe van 'water en bodem sturend' is hierbij belangrijk. Dit principe wordt uiteengezet in de Kamerbrief 'Water en Bodem sturend' (2022) en dit betekent dat bij de inrichting van Nederland rekening wordt gehouden met water en bodem.
De kennis en kunde die Krimpenerwaard en de regio Midden-Holland op dit gebied hebben, kunnen bijdragen aan de urgente ruimtelijke opgaven.
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Hiermee veranderen de werkwijzen rondom ruimtelijke ontwikkelingen en gebruik, zoals de ontwikkeling van de intaketafel, het proces voor nieuwe initiatieven.
Lokale ontwikkelingen
In 2024 wordt verder uitvoering gegeven aan het Toekomstperspectief Krimpenerwaard en de vastgestelde Woonvisie en Bedrijventerreinenvisie. Hierbij staan de samenhangende opgaven op het gebied van vitale inwoners en gemeenschappen, vitale kernen en een vitaal buitengebied centraal.
De benodigde ruimte om dit te realiseren blijft van groot belang.
Met de Woonvisie zetten we in op het versterken van 'onze vitale kernen doordat iedereen beschikt over een prettige en passende woning, woon- en leefomgeving'. Vitale kernen met daarbij voldoende (maatschappelijke) voorzieningen dragen bij aan een goede sociale basis. We zijn en blijven bezig met praktische en concrete versnelling van woningbouwprojecten om dit te realiseren.
Met de Bedrijventerreinenvisie zetten we in op krachtig lokaal ondernemerschap. Dit vraagt onder andere ruimte voor de ontwikkeling van het lokaal gewortelde bedrijfsleven. Op deze manier werken we aan de (lokale) arbeidsmarkt, de bestaanszekerheid van inwoners en aan het bieden van mogelijkheden om duurzaamheidsopgaven van het bedrijfsleven op te pakken.
We werken samen met agrariërs en andere partners aan een levensvatbare en toekomstbestendige agrarische sector in Krimpenerwaard.
Leefbaarheid en vitaliteit |
||
---|---|---|
X |
||
AMBITIE |
De ambitie is om vitaliteit en leefbaarheid niet te laten begrenzen door schijnbare onmogelijkheden (zoals regelgeving van hogere overheden of conflicterende belangen). Met daadkracht willen we ons laten leiden door wat goed is voor de Krimpenerwaard. We gaan uit van onze eigen kracht! De Strategische visie Krimpenerwaard schetst in de optie “Schouders eronder” (en op onderdelen “Met brede blik) onze ambitie. Hier gaan we actief mee aan de slag.
We zetten in op het instrument van actieve grondpolitiek indien het bijdraagt aan het realiseren van deze maatschappelijke doelen. |
|
ER-DOEL |
We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente. |
|
WE METEN |
Leefbarometer (ministerie BZK). |
|
Sociale verbondenheid met de buurt. |
||
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We brengen de instrumenten voor grondpolitiek in beeld. |
|
Er wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde nota grondbeleid 2024 door het instellen van een investeringsfonds. Daarbij wordt het kostenverhaal toegepast bij Ruimtelijke ontwikkelingen en sociaal bouwen. De methodiek wordt uitgewerkt in de nota kostenverhaal. |
||
MIDDELEN 2025 |
- |
|
Kernen |
||
---|---|---|
X |
||
AMBITIE |
We stimuleren initiatieven vanuit de kernen die aansluiten bij de behoefte en identiteit van de eigen kern. De gemeente faciliteert hierbij. Dit past bij de nieuwe Omgevingswet.
Aan de randen van onze kernen maken we ruimte voor wonen en werken. |
|
ER-DOEL |
We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen. |
|
SUBDOEL |
We verbeteren de samenwerking tussen de samenleving en de overheid. |
We maken meer ruimte voor wonen en werken. |
WE METEN |
- |
|
INSPANNINGEN 2025 |
We voeren samen met andere gemeenten actief lobby bij de provincie Zuid-Holland. |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We faciliteren initiatieven uit de samenleving door ze in behandeling te nemen via de intaketafel. |
We voeren de woonvisie en de lokale bedrijventerreinenstrategie uit. |
MIDDELEN 2025 |
- |
|
Wonen |
||
---|---|---|
X |
||
AMBITIE |
Om de vitaliteit van de kernen te versterken zetten we vol in op het ontwikkelen woningen. Dit doen we in én aansluitend aan de randen van de bestaande kernen. We werken daarbij samen met woningbouwverenigingen. We kijken daarbij ook naar levensloopbestendige woningen, combinaties van wonen en zorg, creatieve woonvormen en andere oplossingen. |
|
ER-DOEL |
We willen meer en sneller woningen realiseren. |
|
WE METEN |
Het aantal nieuwe woningen per jaar (CBS). |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Versnellingsagenda wonen: we zijn en blijven bezig met praktische en concrete versnelling van woningbouwprojecten. Dit doen we niet door een agenda te schrijven, maar op een praktische manier ervoor te zorgen dat dat het proces om te komen tot een nieuw woningbouwproject niet vertraagt en juist versneld kan worden. |
|
We blijven ons inspannen om alle acties uit het uitvoeringsprogramma van de woonvisie uit te voeren. Zo stellen we onder andere een vereveningsfonds sociale huur op, maken we een doelgroepenverordening en maken we beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Bij de vaststelling van de nota grondbeleid 2024 is er ingestemd met het instellen van het investeringsfonds. Daarbij is het verevenen van sociale woningbouw een belangrijk onderdeel. De methodiek wordt uitgewerkt in de nota kostenverhaal. Ook werken we samen met andere beleidsterreinen aan doorstroomcampagnes (ook samen met woningcorporaties), informatiecampagnes over toekomstbestendig wonen, het opstellen van zorgcirkels en een hoogbouwvisie. |
||
We werken samen met woningcorporaties en marktpartijen aan het realiseren van woningen. Dat doen we op verschillende manieren, zoals ook benoemd staat bij de versnellingsagenda wonen. Met woningcorporaties hebben we regulier overleg over (toekomstige en huidige) woningbouwprojecten. Met projectontwikkelaars met grote locaties aan de randen van de kernen werken we aan een Omgevingsprogramma Woningbouw. |
||
MIDDELEN 2025 |
- |
|
Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers |
||
---|---|---|
X |
||
AMBITIE |
Wij zetten in op passende opvang van asielzoekers, statushouders en andere vluchtelingen in onze gemeente. Als dat nodig is, werken we mee aan kleinschalige noodopvang met een maximum van 100 asielzoekers voor de duur van maximaal 2 jaar. |
|
ER-DOEL |
- |
|
WE METEN |
- |
|
INSPANNINGEN 2025 |
Op 1 februari 2024 is de Spreidingswet van kracht geworden. Hierin is voor iedere gemeente opgenomen hoeveel asielzoekers zij voor de komende twee jaar moeten opvangen. Voor Krimpenerwaard ligt er een opgave van 341 asielzoekers, waarvan 29 plekken voor AMV. Het college bekijkt hoe zij invulling kan geven aan deze opgave. |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Sinds 1 februari 2024 is de spreidingswet van kracht. Op basis van die wet dient Krimpenerwaard 341 asielzoekers op te vangen. In april 2023 heeft de raad ingestemd met de opvang van 153 asielzoekers. Vooralsnog wordt hieraan vastgehouden. Medio 2023 zijn de eerste 80 asielzoekers (minderjarigen) opgevangen in Haastrecht. Deze opvang duurt tot 1 april 2026. In de eerste cyclus van de spreidingswet die loopt tot 1 februari 2026 tellen deze 80 opvangplekken mee. Dat betekent dat de gemeente zich in eerste instantie moet voorbereiden op de opvang van 73 asielzoekers. |
|
MIDDELEN 2025 |
Structureel: Vanaf 2026 € 400.000 voor ambtelijke inzet. |
|
X |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Exploitatie |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Meerjaren 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-13.953 |
-9.605 |
-7.079 |
-7.381 |
-6.710 |
-6.415 |
|
Baten |
13.254 |
7.199 |
3.421 |
4.017 |
3.339 |
3.015 |
|
Saldo van baten en lasten |
-699 |
-2.406 |
-3.658 |
-3.364 |
-3.370 |
-3.400 |
|
Stortingen |
-989 |
-3.612 |
-63 |
-105 |
-80 |
-50 |
|
Onttrekkingen |
1.331 |
3.041 |
45 |
60 |
36 |
26 |
|
Mutaties reserves |
343 |
-570 |
-18 |
-45 |
-44 |
-24 |
|
Geraamd resultaat |
-356 |
-2.977 |
-3.677 |
-3.409 |
-3.414 |
-3.424 |