
Model 4: Overzicht van de geraamde incidentele lasten en baten
De gemeente moet volgens de Gemeentewet een overzicht van structureel en reëel evenwicht opnemen in de jaarrekening. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn hier nadere
regels over vastgelegd.
Zowel het BBV zelf, als in de notitie incidentele baten en lasten van de commissie BBV wordt duidelijk aangegeven dat in de begroting een limitatief overzicht van incidentele baten en lasten (met bijbehorende toelichting) opgenomen moet zijn. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig tot doel hebben.
Hieronder treft u een overzicht aan van de incidentele baten en lasten vanuit de programma's en vanuit de reserves. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Krimpenerwaard voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele baten en lasten in de begroting. Omdat Krimpenerwaard structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
- In principe zijn alle stortingen in en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard.
- Het bestempelen van incidentele baten en lasten gebeurt door middel van een consequente gedragslijn.
- Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden, er is geen einddatum bekend. Baten en lasten komen in aanmerking om als incidenteel aangemerkt te worden als deze voor bepaalde tijd geraamd worden, er is een onvoorwaardelijke einddatum bekend.
- Na eliminatie van de incidentele baten en lasten ontstaat het structureel begrotingssaldo.
Structureel resultaat/evenwicht
De tabel geeft een volledig en eenduidig inzicht in de incidentele posten die het begrotingssaldo beïnvloeden. Hierbij geldt dat na correctie voor incidentele lasten het saldo verbetert. De correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo. Na eliminatie van de incidentele posten ontstaat zicht op het structureel evenwicht van de begroting. Een positief structureel evenwicht betekent niet dat er ruimte is voor extra uitgaven. En een negatief structureel evenwicht betekent niet dat bezuinigd moet worden. Het structureel evenwicht geeft uitsluitend een beeld van het begrotingssaldo ná eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten gedekt worden door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie.
Conclusie
Na correctie van de incidentele baten, lasten en reservemutaties op het begrotingssaldo is de begroting in 2025 structureel in evenwicht. Dit betekent dat sprake is van 'structureel en reëel begrotingsevenwicht', oftewel structurele lasten worden gedekt door structurele baten.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Vennootschapsbelasting (ivm winsten grondexploitatie) |
5 |
23 |
10 |
|||||
Storting reserves |
9.830 |
698 |
180 |
150 |
||||
Onttrekking reserves |
11.552 |
1.465 |
495 |
127 |
||||
Veiligheid |
||||||||
Eenmalig project maatwerk wonen |
145 |
|||||||
Verkeer, vervoer en waterstaat |
||||||||
Degeneratievergoeding ivm aanleg glasvezelnetwerk |
1.000 |
740 |
||||||
Economie |
||||||||
Gebiedsprocessen |
200 |
200 |
||||||
Onderwijs, sport, cultuur en recreatie |
||||||||
Eenmalig project (verstrekken bomen aan derden) |
28 |
28 |
28 |
28 |
||||
Volksgezondheid en milieu |
||||||||
Nationaal isolatieprogramma |
334 |
333 |
333 |
|||||
Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing |
||||||||
Grondexploitatie (winstuitname) |
13 |
55 |
||||||
Totaal |
11.542 |
11.565 |
2.022 |
1.520 |
551 |
495 |
178 |
127 |
Incidenteel saldo baten en lasten |
23 |
-502 |
-56 |
-51 |
||||
Totaal begrotingssaldo |
26 |
-7.785 |
-6.186 |
-5.520 |
||||
Begrotingssaldo structureel |
3 |
-7.283 |
-6.130 |
-5.469 |
||||
Toelichting incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lastenProgramma Bestuur en ondersteuning
Lasten
Vennootschapsbelasting (ivm winsten grondexploitatie)
Af te dragen vennootschapsbelasting over de winsten grondexploitatie
Reserve mutaties: |
||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Winstuitname grondexploitaties |
13.168 |
54.563 |
30.367 |
|
Traineeprogramma revolverend karakter |
46.665 |
23.335 |
||
Omgevingsplannen |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
WGA claims |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
Storting vrijval kapitaallasten onderwijshuisvesting |
571.344 |
470.161 |
||
Storting vrijval reserve begrotingstekorten |
9.049.079 |
|||
9.830.256 |
698.059 |
180.367 |
150.000 |
Baten
Reserve mutaties: |
||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Degeneratievergoeding |
1.000.000 |
740.000 |
||
Wachtgeld gewezen wethouders |
23.330 |
|||
Bijdrage Servicepunt Verenigingen Nederlek |
16.000 |
10.000 |
4.000 |
|
Bijdrage tennisvereniging |
38.500 |
38.500 |
38.500 |
38.500 |
Projectplan bomen (ter beschikking stellen) |
28.125 |
28.125 |
28.125 |
28.125 |
Inzet afvalcoach (werkervaringsplek) |
25.000 |
|||
Gebiedsprocessen |
200.230 |
200.230 |
||
Project verlichting onderhoud sportveld |
40.656 |
|||
Actualisatie vennootschapsbelasting |
5.000 |
20.000 |
10.000 |
|
Bijdrage scouting Olivier Noort II |
100.000 |
|||
Project maatwerk Wonen |
144.778 |
|||
Ophogen grafmonumenten |
21.218 |
21.218 |
21.218 |
|
Beleidsplan begraven |
25.000 |
|||
Nationaal programma onderwijsachterstand |
62.500 |
|||
Uitvoeren van het informatiebeleid |
202.500 |
|||
Langer gebruik maken van financieel pakket |
100.000 |
|||
Formatie voor nieuw financieel pakket |
62.000 |
|||
Kosten blekerstraat 3 |
13.585 |
13.585 |
||
Regionale aanpak isolatie |
334.000 |
333.000 |
333.000 |
|
Verplichting voormalig personeel |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
Vrijval bestemmingsreserve begrotingstekorten |
9.049.079 |
|||
11.551.501 |
1.464.658 |
494.843 |
126.625 |
Programma Veiligheid
Lasten
Project maatwerk wonen
Dit budget is bedoeld voor het realiseren van maatwerk woningen
Programma Verkeer, vervoer en waterstaat
Lasten
Degeneratievergoeding
Met verschillende partijen zijn afspraken gemaakt om in de Krimpenerwaard nutsvoorzieningen aan te leggen. Hiervoor ontvangen wij een degeneratievergoeding die wij weer gebruiken voor wegdekherstel.
Programma Economie
Lasten
Gebiedsprocessen
We hebben een faciliterende rol in de gebiedsprocessen voor de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en Provincie door onderzoek en inzet van medewerkers. We brengen ‘Mijn Koers’ (programma uit de Proeftuin) in bij de gebiedsprocessen.
Programma Onderwijs, sport, cultuur en recreatie
Lasten
Project bomenplan
Het ter beschikking stellen van een incidenteel bedrag voor het aanplanten van bomen in tuinen en op schoolpleinen.
Programma Volksgezondheid en milieu
Lasten
Nationaal isolatieprogramma
Extra subsidie verdeeld over 3 jaar om inwoners te stimuleren isolatiemaatregelen te nemen en hun woning te verduurzamen.
Programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Baten en lasten
Grondexploitaties
Saldi grondexploitaties. Worden verrekend met reserve grondzaken.