Model 4: Overzicht van de geraamde incidentele lasten en baten

De gemeente moet volgens de Gemeentewet een overzicht van structureel en reëel evenwicht opnemen in de jaarrekening. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn hier nadere 
regels over vastgelegd.
Zowel het BBV zelf, als in de notitie incidentele baten en lasten van de commissie BBV wordt duidelijk aangegeven dat in de begroting een limitatief overzicht van incidentele baten en lasten  (met bijbehorende toelichting) opgenomen moet zijn. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig tot doel hebben.
Hieronder treft u een overzicht aan van de incidentele baten en lasten vanuit de programma's en vanuit de reserves. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Krimpenerwaard voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele baten en lasten in de begroting. Omdat Krimpenerwaard structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
  • In principe zijn alle stortingen in en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard.
  • Het bestempelen van incidentele baten en lasten gebeurt door middel van een consequente gedragslijn.
  • Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden, er is geen einddatum bekend. Baten en lasten komen in aanmerking om als incidenteel aangemerkt te worden als deze voor bepaalde tijd geraamd worden, er is een onvoorwaardelijke einddatum bekend.
  • Na eliminatie van de incidentele baten en lasten ontstaat het structureel begrotingssaldo.

Structureel resultaat/evenwicht
De tabel geeft een volledig en eenduidig inzicht in de incidentele posten die het begrotingssaldo beïnvloeden. Hierbij geldt dat na correctie voor incidentele lasten het saldo verbetert. De correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo. Na eliminatie van de incidentele posten ontstaat zicht op het structureel evenwicht van de begroting. Een positief structureel evenwicht betekent niet dat er ruimte is voor extra uitgaven. En een negatief structureel evenwicht betekent niet dat bezuinigd moet worden. Het structureel evenwicht geeft uitsluitend een beeld van het begrotingssaldo ná eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten gedekt worden door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie. 

Conclusie 
Na correctie van de incidentele baten, lasten en reservemutaties op het begrotingssaldo is de begroting in 2025 structureel in evenwicht. Dit betekent dat sprake is van 'structureel en reëel begrotingsevenwicht', oftewel structurele lasten worden gedekt door structurele baten.

Omschrijving (bedragen x € 1.000)
2025
2026
2027
2028
Bestuur en ondersteuning
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Vennootschapsbelasting (ivm winsten grondexploitatie)
5
23
10
Storting reserves
9.830
698
180
150
Onttrekking reserves
11.552
1.465
495
127
Veiligheid
Eenmalig project maatwerk wonen
145
Verkeer, vervoer en waterstaat
Degeneratievergoeding ivm aanleg glasvezelnetwerk
1.000
740
Economie
Gebiedsprocessen
200
200
Onderwijs, sport, cultuur en recreatie
Eenmalig project (verstrekken bomen aan derden)
28
28
28
28
Volksgezondheid en milieu
Nationaal isolatieprogramma
334
333
333
Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Grondexploitatie (winstuitname)
13
55
Totaal
11.542
11.565
2.022
1.520
551
495
178
127
Incidenteel saldo baten en lasten
23
-502
-56
-51
Totaal begrotingssaldo
26
-7.785
-6.186
-5.520
Begrotingssaldo structureel
3
-7.283
-6.130
-5.469

Toelichting incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lasten

Programma Bestuur en ondersteuning
Lasten

Vennootschapsbelasting (ivm winsten grondexploitatie)
Af te dragen vennootschapsbelasting over de winsten grondexploitatie

Reserve mutaties:
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
Winstuitname grondexploitaties
13.168
54.563
30.367
Traineeprogramma revolverend karakter
46.665
23.335
Omgevingsplannen
50.000
50.000
50.000
50.000
WGA claims
100.000
100.000
100.000
100.000
Storting vrijval kapitaallasten onderwijshuisvesting
571.344
470.161
Storting vrijval reserve begrotingstekorten
9.049.079
9.830.256
698.059
180.367
150.000

Baten

Reserve mutaties:
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
Degeneratievergoeding
1.000.000
740.000
Wachtgeld gewezen wethouders
23.330
Bijdrage Servicepunt Verenigingen Nederlek
16.000
10.000
4.000
Bijdrage tennisvereniging
38.500
38.500
38.500
38.500
Projectplan bomen (ter beschikking stellen)
28.125
28.125
28.125
28.125
Inzet afvalcoach (werkervaringsplek)
25.000
Gebiedsprocessen
200.230
200.230
Project verlichting onderhoud sportveld
40.656
Actualisatie vennootschapsbelasting
5.000
20.000
10.000
Bijdrage scouting Olivier Noort II
100.000
Project maatwerk Wonen
144.778
Ophogen grafmonumenten
21.218
21.218
21.218
Beleidsplan begraven
25.000
Nationaal programma onderwijsachterstand
62.500
Uitvoeren van het informatiebeleid
202.500
Langer gebruik maken van financieel pakket
100.000
Formatie voor nieuw financieel pakket
62.000
Kosten blekerstraat 3
13.585
13.585
Regionale aanpak isolatie
334.000
333.000
333.000
Verplichting voormalig personeel
60.000
60.000
60.000
60.000
Vrijval bestemmingsreserve begrotingstekorten
9.049.079
11.551.501
1.464.658
494.843
126.625

Programma Veiligheid 
Lasten

Project maatwerk wonen
Dit budget is bedoeld voor het realiseren van maatwerk woningen

Programma Verkeer, vervoer en waterstaat        
Lasten

Degeneratievergoeding
Met verschillende partijen zijn afspraken gemaakt om in de Krimpenerwaard nutsvoorzieningen aan te leggen. Hiervoor ontvangen wij een degeneratievergoeding die wij weer gebruiken voor wegdekherstel.

Programma Economie
Lasten
Gebiedsprocessen
We hebben een faciliterende rol in de gebiedsprocessen voor de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en Provincie door onderzoek en inzet van medewerkers. We brengen ‘Mijn Koers’ (programma uit de Proeftuin) in bij de gebiedsprocessen. 

Programma Onderwijs, sport, cultuur en recreatie
Lasten
Project bomenplan
Het ter beschikking stellen van een incidenteel bedrag voor het aanplanten van bomen in tuinen en op schoolpleinen.

Programma Volksgezondheid en milieu
Lasten
Nationaal isolatieprogramma
Extra subsidie verdeeld over 3 jaar om inwoners te stimuleren isolatiemaatregelen te nemen en hun woning te verduurzamen.

Programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Baten en lasten 
Grondexploitaties
Saldi grondexploitaties. Worden verrekend met reserve grondzaken.