
Verkeer, vervoer en waterstaat
Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Wij willen een balans creëren tussen bereikbaarheid, omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit. Dit doen wij door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.
Ontwikkelingen Verkeer, vervoer en waterstaat 2025
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen Verkeer, vervoer en waterstaat 2025Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
We volgen de landelijke ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en indien nodig vertalen we de ontwikkelingen in beleid en uitvoering van gemeentelijke taken.
In samenwerking met de regio wordt toegewerkt naar een visie laadinfra en duurzame mobiliteit. Ook kijken we scherp mee met plannen voor groot onderhoud aan provinciale en rijkswegen.
Lokale ontwikkelingen
Met ingang van de winterdienstregeling 2024/2025 start de nieuwe OV-concessiehouder Qbuzz in de gemeente Krimpenerwaard. De verbeteringen aan de Algeracorridor zijn in de planvormingsfase. Hier zijn we als gemeente nauw bij betrokken.
Bereikbaarheid |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer. |
ER-DOEL |
We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren. |
WE METEN |
Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto. |
INSPANNINGEN 2025 |
Er wordt verdere uitwerking gegeven aan de acties en projecten voortkomend uit het Omgevingsprogramma Mobiliteit. |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland). |
MIDDELEN 2025 |
- |
Verkeersveiligheid |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid van onze gemeente. We zetten daarom in op veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners. |
ER-DOEL |
We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren. |
WE METEN |
Ongevallendata (op basis van politieregistratie, gericht op wat er fout is gegaan). |
Risicobenadering verkeersveiligheid (op basis van studie adviesbureau DTV, gericht op wat er fout kan gaan). |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Opstellen en vaststellen uitvoeringsprogramma van het Omgevingsprogramma Mobiliteit. |
Er wordt verdere uitwerking gegeven aan de acties en projecten voortkomend uit het Omgevingsprogramma Mobiliteit. |
|
We treffen jaarlijks bij twee basisscholen maatregelen om de schoolomgeving verkeersveiliger te maken. Dit doen we in samenwerking met de scholen. |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) |
- Veerdienst Schoonhoven |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Exploitatie |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Meerjaren 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-11.169 |
-12.456 |
-12.907 |
-13.332 |
-12.645 |
-12.588 |
|
Baten |
2.704 |
1.863 |
1.131 |
1.131 |
1.131 |
1.056 |
|
Saldo van baten en lasten |
-8.464 |
-10.593 |
-11.776 |
-12.201 |
-11.513 |
-11.532 |
|
Stortingen |
-1.700 |
-800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onttrekkingen |
349 |
1.049 |
1.131 |
875 |
135 |
135 |
|
Mutaties reserves |
-1.351 |
249 |
1.131 |
875 |
135 |
135 |
|
Geraamd resultaat |
-9.815 |
-10.344 |
-10.645 |
-11.326 |
-11.379 |
-11.397 |