Sociaal domein
Dit programma richt zich op de vraagstukken over welzijn, welbevinden van en (inkomens-) ondersteuning aan inwoners. We versterken de zelfredzaamheid en onderlinge verbondenheid van inwoners en bieden een vangnet waar nodig.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van de transformatieopgave (van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’), die volgt uit de transitie van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet.
Ontwikkelingen Sociaal domein 2025
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen Sociaal domein 2025Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
In het najaar van 2022 zijn het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) gesloten door partijen uit overheid, zorg, ondersteuning, welzijn. Doel van deze akkoorden is het toegankelijk en betaalbaar houden van de gezondheidszorg en het bereiken van een gezonde generatie in 2040. Naast in het IZA en het GALA, zijn voor gemeenten ook afspraken gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord (inzetten op preventie) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO; inzet op afbouw van de zorgvraag bij de huidige generatie ouderen. De kernleus: ‘zelf als het kan; thuis als het kan; digitaal als het kan’.
Er blijft sprake van forse personeelstekorten en wachtlijsten in de zorg. Corona, klimaat- en energiecrisis, oorlog in Oekraïne en toenemende bestaansonzekerheid hebben nog steeds zijn weerslag op psychische stress en leidt tot een groter beroep op geestelijke gezondheidszorg (GGZ), zeker ook onder jongeren. De ophanden zijnde wetswijzigingen Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en de Hervormingsagenda Jeugd (voorgenomen ingangsdatum 1 januari 2025) zijn van grote invloed op de noodzaak tot het versterken van de lokale toegang. Het doel van deze wijzigingen is om meer vorm en inhoud te geven aan normaliseren, het hanteren van de menselijke maat, zelf bieden van basishulp en betere zorg aan kinderen en volwassen waar sprake is van onveiligheid.
Met de komst van een nieuw kabinet is er onduidelijkheid over de toekomst van de Spreidingswet. Vooralsnog is deze echter nog van kracht en moeten er meer opvangplakken voor vluchtelingen en asielzoekers worden gecreëerd ter aanvulling op de huidige asielzoekerscentra in ons land. Deze problematiek vraagt vooralsnog dus structurele capaciteit vanuit gemeenten en partners op het gebied van huisvesting, zorg, onderwijs en welzijn.
Lokale ontwikkelingen
Krimpenerwaard wil voor haar inwoners een leefbare gemeente zijn met vitale gemeenschappen, vitale kernen en een vitaal buitengebied. Dit vraagt om een sterke sociale basis met daarin een afwisselend en robuust voorzieningenniveau. Onze inwoners en professionals zijn de drijvende kracht achter deze voorzieningen. Voor het versterken van de lokale sociale basis, de uitvoering van het sportakkoord en het uitvoeringsprogramma gezondheid, heeft de gemeente in 2023 financiële – grotendeels incidentele – middelen ontvangen in de vorm van specifieke uitkeringen (SPUKS). De SPUKS zijn verstrekt voor maximaal 4 jaar. De verwachting is dat de gewenste beweging ook na 4 jaar nog om (financiële) investering vraagt.
Op basis van het omgevingsprogramma Sociale Basis en Maatschappelijke Voorzieningen zetten we in op een beweegvriendelijke omgeving, ruimte voor ontmoeting, eenduidig beheer en exploitatie, ontwikkeling van een integrale en lokale toegang, clustering van voorzieningen en het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties. Bij de vitaliteit van gemeenschappen, kernen en ons buitengebied gaat aantrekkelijke en passende woningbouw hand in hand met een sterke sociale basis.
Met een deel van de afspraken in de Hervormingsagenda Jeugd wordt ook een besparing voorzien wat leidt tot een taakstelling van € 1,2 miljoen voor gemeente Krimpenerwaard. De kaders vanuit het Rijk voor de stevige lokale teams, beschreven in de Hervormingsagenda Jeugd, borgen we bij de inrichting van de lokale integrale Toegang samen met onze partners van het Sociaal Preventieteam. De eerste fase is inmiddels gestart. Met deze nieuwe toegang verwachten we meer invloed uit te oefenen op de inzet van maatwerkvoorzieningen.
In de inkooptrajecten Ambulant Jeugd en Ambulant Wmo, Dagbesteding Jeugd en Dagbesteding Wmo en Hulp bij Huishouden zijn in juli 2024 de eerder vastgestelde tarieven herijkt. De afwijkende financiële gevolgen zijn meegenomen in de begroting 2025. Het streven blijft de ingangsdatum van 1 januari 2025 te handhaven.
De samenwerking in regio Midden Hollland zullen we vanaf 2025 nog verder verstevigen door het aangaan van een gemeenschappelijke regeling (GR) zoals de Hervormingsagenda ook van ons vraagt. Het oprichten van een GR vraagt voldoende robuustheid in de organisatie op regionaal niveau. Mogelijk leidt dit tot een uitbreiding van de nodige formatie.
In lijn met landelijke en lokale ontwikkelingen en onze doelen vanuit het Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK) zijn onze inspanningen gericht op preventie en het versterken van de sociale basis en proberen we de vraag naar zorg (op langere termijn) te verminderen. Dit vraagt – in samenhang – te investeren in bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en gezond samenleven. Wanneer inwoners bestaanszekerheid ervaren en kansen hebben om deel te nemen aan de maatschappij, des te meer geld en ruimte zij hebben voor een gezond en gelukkig leven.
Veerkracht en mentale gezondheid |
||
X |
||
AMBITIE |
We zetten in op het mentaal welbevinden van onze inwoners, waarbij we een focus leggen op het voorkomen van eenzaamheid onder ouderen en jongeren en het bespreekbaar maken van mentale problemen (taboes doorbreken) om erger te voorkomen. In het bijzonder onder onze jongeren. We zetten in op het faciliteren van informele en sociale steun. Inwoners moeten het zelf doen, maar niet alleen. We richten ons niet op de problemen, maar op de kansen. We zoeken actief naar (normaliserende) activiteiten en mogelijkheden in de buurt om de talenten van jong en oud verder te ontwikkelen. |
|
ER-DOEL |
Meer sociale samenhang in de kernen. |
|
SUBDOELEN |
Minder sociale eenzaamheid onder ouderen en jongeren. |
Meer inwoners maken gebruik van informele en sociale netwerken. |
WE METEN |
Percentage ernstige eenzaamheid onder 65+ (www.eengezonderhollandsmidden.nl). |
|
Percentage hoog risico op angststoornissen en depressie (19-64 jaar) (www.eengezonderhollandsmidden.nl). |
||
Score verbondenheid met de buurt (Bron: www.waarstaatjegemeente.nl). |
||
Score voorzieningenniveau (Bron: www.waarstaatjegemeente.nl). |
||
Vertrouwen in de toekomst onder 15- en 16- jarigen (bron: www.eengezonderhollandsmidden.nl). |
||
INSPANNINGEN 2025 |
We zetten in het op het project Gezonde Boel. Hiermee worden o.a. laagdrempelige preventieve online trainingen voor jongeren om de mentale veerkracht te versterken, aangeboden. |
Het Sociaal Preventieteam heeft de opdracht om de samenwerking met en tussen inwoners (van 0 tot 100+) in de kernen te versterken. Het SPT faciliteert bewonersinitiatieven, ondersteunt vrijwilligers(structuren) en organiseert/stimuleert ontmoeting door het organiseren van diverse activiteiten en ondersteuning. Om dit uit te voeren ontvangen zij een jaarlijkse subsidie, inclusief een budget expliciet bedoeld voor bewonersinitiatieven. |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We voeren het Uitvoeringsprogramma Gezondheid 2024-2027 uit. |
We zetten in op het (verder) versterken van de sociale basis en benutten daarvoor het budget vanuit de SPUK-middelen. Daarnaast geven we uitvoering aan het Omgevingsprogramma Sociale Basis en Maatschappelijke Voorzieningen. |
MIDDELEN 2025 |
- |
- |
Leefstijl en lichamelijke gezondheid |
||
X |
||
AMBITIE |
Een gezonde leefstijl is van invloed op de lichamelijke gezondheid. We bevorderen sport en bewegen in samenwerking met lokale organisaties. We zetten in op een rookvrije generatie. Wij zetten preventief in op het terugdringen van drank- en drugsgebruik, gok- en seksverslaving en andere verslavingsvormen. |
|
ER-DOEL |
Meer inwoners hebben een gezonde levensstijl. |
|
SUBDOELEN |
Minder roken, drank- en drugsgebruik en andere verslavingsvormen onder jongeren. |
Meer inwoners groeien op in een gezonde omgeving. |
WE METEN |
Percentage inwoners dat voldoet aan de beweegrichtlijn. |
|
Percentage inwoners met overgewicht. |
||
Percentage inwoners van 18 jaar en ouder die een goede gezondheid ervaren. |
||
Percentage middelengebruik onder jongeren
(al deze indicatoren: bron www.eengezonderhollandsmidden.nl). |
||
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We voeren het Uitvoeringsprogramma Gezondheid 2024-2027 uit met daarbij extra inzet op aanpak middelengebruik en het verhogen van de vaccinatiegraad. |
We voeren activiteiten uit volgens de ambities van het Sportakkoord 2.0 samen met Teamsportservice en de sportverenigingen. |
MIDDELEN 2025 |
- |
- |
Sociale leefomgeving |
||
X |
||
AMBITIE |
We zetten ons in voor een veilige sociale leefomgeving. De komende jaren zetten we ons in voor een goede integratie van nieuwe inwoners van de gemeente Krimpenerwaard. We verbeteren de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. We nemen stelling tegen racisme en discriminatie. |
|
ER-DOEL |
Meer inwoners voelen zich verbonden met elkaar. |
|
SUBDOELEN |
Meer sociale veiligheid in de kernen, de wijken en gezinnen. |
Meer inwoners ervaren een inclusieve leefomgeving. |
WE METEN |
Score verbondenheid met de buurt (bron: waarstaatjegemeente.nl). |
|
Percentage meldingen van discriminatie (bron: monitor discriminatie). |
||
Score sociale veiligheid (bron: waarstaatjegemeente.nl). |
||
INSPANNINGEN 2025 |
Inzetten op trainingen Meldcode voor medewerkers en aandachtfunctionarissen. |
We bieden passende leerwerktrajecten aan aan nieuwkomers door het combineren van taallessen met participatieactiviteiten |
Deelnemen aan landelijke campagnes Week van de ouderenmishandeling en Orange the World |
||
Opdrachtverstrekking aan de anti-discriminatievoorziening om meer in te zetten op preventie en voorlichting over discriminatie en racisme. |
||
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Huiselijk geweld en Kindermishandeling. |
We voeren het Uitvoeringsprogramma Inburgering 2022-2027 uit. |
Uitvoering geven aan het regionale plan met betrekking tot dak -en thuislozen. |
We voeren het Uitvoeringsprogramma Inclusie uit |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
- |
Sociaal economische status |
||
X |
||
AMBITIE |
We vinden het belangrijk dat al onze inwoners mee kunnen doen in de samenleving en gelijke kansen krijgen, iedereen naar eigen vermogen. Daarbij is het belangrijk dat iedereen een bestaanszekerheid kan opbouwen. Dat is niet voor alle inwoners vanzelfsprekend, deze inwoners ondersteunen wij. Kinderen die opgroeien in huishoudens met een laag inkomen krijgen onze specifieke aandacht. |
|
ER-DOEL |
Meer inwoners doen mee naar vermogen. |
|
SUBDOELEN |
Meer inwoners hebben duurzaam betaald werk of doen mee naar vermogen. |
Meer inwoners met een laag inkomen hebben bestaanszekerheid. |
WE METEN |
Percentage inwoners dat door een traject meer kans op een baan krijgt (bron: cliëntervaringsonderzoek). |
|
Percentage uitstroom uit de bijstand (bron: divosa). |
||
Score aantal gerealiseerde banen beschut werk (bron: Csam). |
||
Score aantal succesvol afgesloten schuldhulpverleningstrajecten. |
||
Score bereik minimaregelingen (onder andere kinderen) (cbs). |
||
Eigen kracht (burgerpeiling, waarstaatjegemeente.nl). |
||
INSPANNINGEN 2025 |
Naar aanleiding van de evaluatie van de pilot jongerenperspectieffonds nemen we een besluit over het vervolg. |
We geven een extra impuls aan vroegsignalering van schulden en voorkomen van huisuitzettingen. |
We bereiden de besluitvorming voor op de uitkomsten van de evaluatie van het Hoofdlijnenbesluit Promen 2018 -2025. Hierbij nemen we de uitkomsten van het onderzoek naar de scenario's voor een toekomstbestendige infrastructuur, de daarbij behorende organisatievorm en gewenste dienstverlening mee. |
We zetten in op de aanpak van verborgen armoede. |
|
We geven de regionale samenwerking op het gebied van werkgevers- en werkzoekendendienstverlening verder vorm door de oprichting van een Werkcentrum in de arbeidsmarktregio Midden-Holland. |
||
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We geven uitvoering aan de uitgewerkte opgave Bestaanszekerheid. Deze opgave richt zich op voorkomen van schulden, toeleiden naar duurzaam en lonend werk en inzetten van minimaregelingen. |
We geven uitvoering aan de uitgewerkte opgave Bestaanszekerheid. Deze opgave richt zich op voorkomen van schulden, toeleiden naar duurzaam en lonend werk en inzetten van minimaregelingen. |
MIDDELEN 2025 |
- |
- |
Organisatie en financiën van zorg |
||
X |
||
AMBITIE |
Als gemeente én samenleving zullen we de komende jaren keuzes moeten maken om te komen tot een goede afbakening van wat wel en niet onder (jeugd)zorg én de verantwoordelijkheid van de gemeente valt. We zetten in op meer laagdrempelige en vroegtijdige ondersteuning en het vergroten van de nabijheid van zorgaanbieders. Daarnaast is samenwerking tussen gemeente, het preventieteam, huisartsen, Welzijn Krimpenerwaard, (passend) onderwijs, jeugdwerkers en zorgaanbieders essentieel. We maken duidelijke afspraken en voeren adequate controle uit op de financiën. |
|
ER-DOEL |
We zetten in op een robuuster systeem en het meer versterken van het informele netwerk. |
|
SUBDOELEN |
Meer passend aanbod en verbindingen in het preventief domein. |
Meer inzet op (financiële) doelmatigheid bij maatwerkvoorzieningen zorg. |
WE METEN |
Aantal unieke cliënten jeugd (bron: Csam). |
|
Percentage herhaald beroep op jeugdzorg (bron: CBS). |
||
Percentage positief tegenover effect ondersteuning (jeugdigen) (bron: cliëntenervaringsonderzoek). |
||
Aantal unieke Wmo-cliënten (bron:Csam). |
||
Percentage positief tegenover effect Wmo-ondersteuning (bron: cliëntenervaringsonderzoek).. |
||
Sociaal vangnet (bron: burgerpeiling, www.waarstaatjegemeente.nl). |
||
INSPANNINGEN 2025 |
Met de inzet van een coördinator Preventie Jeugd investeren en versterken we het netwerk rondom opvoeden en opgroeien, gericht op samenwerking tussen informele en formele partners en het komen tot passend preventief aanbod. |
We implementeren de nieuwe integrale toegang. |
We geven uitvoering aan de ketenaanpakken Brede SPUK en daarbij de samenwerking tussen sociaal en medisch domein: Valpreventie, Kansrijke Start, Welzijn op Recept, Gezonde Leefstijl Interventie, Kinderen op Gezond Gewicht. |
||
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We geven invulling aan het opdrachtgeverschap van het Sociaal Preventieteam. We sturen via de subsidieverstrekking op het gezamenlijke werkplan van de partners van het Sociaal Preventieteam. |
Op regionaal en lokaal niveau wordt de nieuwe inkoop Jeugd en Wmo geimplementeerd. |
Implementeren maatregelen Hervormingsagenda Jeugd |
||
MIDDELEN 2025 |
Structureel: € 513.000
Subsidie preventieteam |
- |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
- Werkvoorzieningschap Promen |
- HECHT (v.h. RDOG Hollands Midden) |
- Jeugd en Wmo Midden-Holland i.o. |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Exploitatie |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Meerjaren 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-70.232 |
-74.245 |
-81.271 |
-79.604 |
-79.355 |
-79.166 |
|
Baten |
20.758 |
17.413 |
19.980 |
20.575 |
20.755 |
20.855 |
|
Saldo van baten en lasten |
-49.474 |
-56.833 |
-61.292 |
-59.029 |
-58.600 |
-58.311 |
|
Stortingen |
-3.899 |
-1.147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onttrekkingen |
1.316 |
1.629 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
-2.583 |
482 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Geraamd resultaat |
-52.057 |
-56.350 |
-61.292 |
-59.029 |
-58.600 |
-58.311 |