
Economie
Met dit programma stimuleert de gemeente het ondernemers- en vestigingsklimaat. In dit programma staan ook activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente. Dit doen we samen met ondernemers, organisaties, provincie en andere gemeenten.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor de dienstverlening aan ondernemers, (samenwerkings-)projecten van arbeidsmarkt en onderwijs, de herstructurering van bedrijfslocaties, investeringen in winkelgebieden en de transitie naar een toekomstbestendige landbouw.
Ontwikkelingen Economie 2025
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen Economie 2025Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
Voor 2025 verwachten we een licht herstel van de economische groei en blijft de inflatie naar verwachting gelijk aan 2024. De verwachting wat betreft de werkloosheid is dat deze in 2025 iets zal oplopen. De vergrijzing heeft niet alleen gevolgen voor de kosten van zorg en AOW maar werkt ook dempend op de toename van het arbeidsaanbod. Het belang van een volwaardige maakindustrie (en het beperken van strategische afhankelijkheid) wordt steeds meer benadrukt door de Europese Unie. Digitalisering, voldoende vakbekwaam personeel en de circulaire economie vormen belangrijke opgaven.
Regionaal wordt gewerkt aan een innovatie uitvoeringsagenda Midden-Holland in combinatie met een duidelijker profiel van de regio.
Het tekort aan vakbekwaam personeel in onder andere de (hoogwaardige) maakindustrie, de technische sector, ICT, zorgsector, onderwijs en de bouw blijft groot. Het is daarom belangrijk om te blijven werken aan een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.
Er komen grote opgaven op de landbouwsector af. Via gebiedsprocessen in het kader van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) wordt gewerkt aan een toekomstbestendig, leefbaar, gezond en vitaal platteland. Om er voor te waken dat een top down benadering de provincie de overhand krijgt is het van belang dat de gemeente haar eigen positie inneemt in deze gebiedsprocessen. Daarom werken we door aan de formulering van gemeentelijk beleid voor landbouw en initiëren we eigen onderzoek om het gemeentelijk perspectief op het ZH-PLG te onderbouwen.
Lokale ontwikkelingen
We zetten in op krachtig lokaal ondernemerschap in Krimpenerwaard. Dat vraagt onder andere ruimte voor de ontwikkeling van het lokaal gewortelde bedrijfsleven, een goede samenwerking met het onderwijs en een levensvatbare agrarische sector.
Er wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde Bedrijventerreinenvisie Krimpenerwaard. We werken aan de Retailvisie die in 2025 in uitvoering komt.
Het Leerwerkbedrijf Krimpenerwaard gaat verder als Krimpenerwaard Werkt en wordt verder ontwikkeld om te blijven werken aan het bieden van kansen op de arbeidsmarkt en het bieden van voldoende stageplaatsen, om zo het tekort aan vakbekwaam personeel in belangrijke sectoren in Krimpenerwaard te verminderen. Er is vooral vraag naar vakbekwame medewerkers in de maakindustrie/techniek, transport en logistiek en de bouw.
Via gebiedsprocessen in het kader van het ZH-PLG verbinden we onze lokale ambities voor een toekomstbestendig en vitaal platteland aan de wettelijke (europese) opgaven en de doelstellingen van de provincie. Hierbij hebben we aandacht voor korte (voedsel)ketens en economische perspectieven die het buitengebied versterken.
We gaan aan de slag met opgaven op het gebied van wonen, werken en duurzaamheid om zo te werken aan vitale gemeenschappen, vitale kernen en een vitaal buitengebied.
Onderwijs en arbeidsmarkt |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Wij blijven samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven sterk inzetten op een goede afstemming tussen het onderwijs, het beschikbare arbeidspotentieel en de lokale werkgevers. |
ER-DOEL |
We willen de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dit doen wij samen met onderwijsinstellingen en ondernemersorganisaties. |
WE METEN |
De resultaten van het gezamenlijke werkprogramma van de 3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen. |
INSPANNINGEN 2025 |
Uitvoeren van het deelproject “Versterken samenwerking ondernemers, onderwijs, overheid, gericht op versterken van een inclusieve arbeidsmarkt. |
Uitvoeren van het deelproject “Doorontwikkeling scholing”, gericht op onder meer het ontwikkelen van een bedrijfsschool voor de bouw/logistiek/techniek/zorg en de ontwikkeling van een Mbo-opleiding techniek |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Uitvoeren van het deelproject “Branchegerichte pilots” met als doel het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en ondernemers |
We monitoren of het ontwikkelde online platform voor leerlingen/studenten of werkenden en werkzoekenden woonachtig in Krimpenerwaard en omgeving voldoet aan de wensen |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Agrarische sector |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
We denken mee over de versterking van het verdienmodel van de agrarische sector. Dit doen we samen met de agrarische ondernemers uit het gebied zelf. We werken hierbij intensief samen met provincie en waterschap. We werken samen aan de ontwikkeling naar een toekomstbestendige landbouw, met minder uitstoot van broeikasgassen en stikstof, hogere waterkwaliteit en met aandacht voor biodiversiteit. |
ER-DOEL |
We faciliteren een meer toekomstbestendige agrarische sector. |
WE METEN |
Aantal hectare bodemdalingremmende maatregelen (bron: gebiedsprocessen). |
X |
Aantal agrariërs dat deelneemt aan gebiedsprocessen (bron: gebiedsprocessen). |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We continueren de faciliterende rol bij de gebiedsprocessen voor de planvorming ZH-PLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de wettelijke (europese) opgaven en de doelstellingen van de provincie. We brengen onze lokale ambities in in het ZH-PLG proces. Deze lokale ambities zijn onder andere een toekomstbestendige landbouw en een duurzaam beheer van het buitengebied. |
MIDDELEN 2025 |
- |
Ruimte voor bedrijvigheid |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Wij zetten in op het realiseren van voldoende ruimte voor de ontwikkelingsmogelijkheden van lokale bedrijven. Hiervoor zorgen we voor een heldere bedrijventerreinenstrategie en actieve lobby richting de provincie. |
ER-DOEL |
We zetten in op meer ruimte voor de duurzame ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. |
WE METEN |
· Het aantal hectares bedrijventerrein. |
X |
· De (lokale en regionale) behoefte aan bedrijventerreinen. |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We implementeren de Bedrijventerreinen Visie op gebied van nieuwe bedrijventerreinen, revitalisering en beter benutten van bestaande bedrijventerreinen. |
MIDDELEN 2025 |
- |
Korte ketens in de agrarische sector |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Voedselvoorziening is cruciaal, zeker gezien de ontwikkelingen in de wereld. Onze agrariërs hebben, in relatie tot de recreatieve mogelijkheden, hierbij in de gemeente Krimpenerwaard een belangrijke rol. We stimuleren dat meer (voedsel)producten uit ons gebied terecht komen bij onze inwoners. ‘Korte ketens tussen productie en verbruik maken de cirkel rond’. |
ER-DOEL |
We stimuleren dat meer voedselproducten uit ons gebied direct terechtkomen bij de klant. |
WE METEN |
- |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We onderhouden een netwerk met: Voedselfamilie Krimpenerwaard, Rotterdam de Boer op en Cheese Valley. |
We koppelen initiatieven voor korte ketens aan initiatieven voor recreatie en toerisme (onder andere Stichting Promotie Krimpenerwaard). |
|
We kennen (leader)subsidies toe om initiatieven op het gebied van korte ketens en streekproducten te stimuleren. |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Vitale winkelgebieden |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Wij zetten in op versterking van de detailhandelstructuur en waar mogelijk het op peil houden van het huidige winkelaanbod. |
ER-DOEL |
We versterken de beleving en aantrekkelijkheid van onze winkelgebieden. |
WE METEN |
Het aantal winkels, het aantal vierkante meters winkelaanbod, leegstand, waardering (via tweejaarlijkse koopstromenonderzoek). (bron 2021: kso2021.nl) |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We versterken de (onderlinge) samenwerking van en met winkeliersverenigingen via reguliere overleggen en via de bestaande samenwerkingsverbanden. Hierbij hebben we aandacht voor lokaal kopen. |
We bepalen in overleg met de winkeliersverenigingen welke acties nodig zijn aan de hand van de resultaten van de herijking retailvisie Krimpenerwaard en bijbehorende lokale uitvoeringsagenda. Ook het koopstromenonderzoek wordt hierbij betrokken. Deze acties voeren we uit. |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Bodemdaling |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
We zetten ons in om bodemdaling te verminderen en wisselen hierover kennis uit. |
ER-DOEL |
We zetten binnen en buiten de bebouwde kom in op minder bodemdaling. |
WE METEN |
We monitoren de effecten en wisselen actief ervaringen uit met andere gemeenten. |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We werken samen met Waterschappen en Provincie om bodemdaling in het landelijk gebied tegen te gaan. |
We nemen deel aan het platform Slappe Bodem. |
|
We experimenteren met de toepassing van (innovatieve) lichte ophoogmaterialen onder wegen en achterpaden. |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Buitengebied |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Samen met onze partners (waaronder de agrarische sector) zoeken we naar economische perspectieven die het buitengebied versterken. We staan positief tegenover maatwerkoplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van bouwvlakken, windmolens tot een ashoogte tot 15 meter voor eigen energie-opwek, herbestemming van vrijkomende agrarische bebouwing en nevenactiviteiten in onder andere de recreatieve sfeer.
Bij te nemen maatregelen bij de inrichting van het buitengebied en het voldoen aan (bijvoorbeeld stikstof-) opgaven van het Rijk zijn de ambities vanuit de gemeente leidend, waarbij wij rekening houden met de belangen van het Rijk |
ER-DOEL |
We vinden meer economische perspectieven die het buitengebied versterken. |
WE METEN |
- |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We stellen een omgevingsprogramma landbouw vast, waarin concrete plannen en processen zijn uitgewerkt. |
We kennen (Leader)subsidies toe om initiatieven te stimuleren die agrariërs economisch perspectief kunnen bieden. |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- N.v.t. |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financien van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Exploitatie |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Meerjaren 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-1.462 |
-1.789 |
-1.348 |
-1.352 |
-1.141 |
-1.140 |
|
Baten |
553 |
417 |
424 |
424 |
392 |
392 |
|
Saldo van baten en lasten |
-909 |
-1.372 |
-924 |
-928 |
-748 |
-748 |
|
Stortingen |
-801 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onttrekkingen |
1.175 |
584 |
213 |
213 |
13 |
13 |
|
Mutaties reserves |
374 |
584 |
213 |
213 |
13 |
13 |
|
Geraamd resultaat |
-534 |
-788 |
-711 |
-714 |
-735 |
-735 |