J. Maatregelen vanwege korting gemeentefonds 2026

In de kadernota 2025 hebben wij aangegeven aan te sluiten op het vanuit de VNG ontvangen begrotingsadvies 2025-2028. In dit advies worden gemeenten opgeroepen om in hun begroting een onderdeel "Maatregelen vanwege korting op het gemeentefonds 2026 en verder" op te nemen. Hierin kunnen de voorgenomen bezuinigingen, vooruitlopend op de financiële situatie in 2026, worden opgenomen. Dit stelt de VNG in staat om hier landelijk een analyse op uit kunnen voeren en de uitkomsten te vertalen in een macrobeeld dat kan worden gebruikt in de gesprekken met het Rijk. 

Technische oplossingen
Met het vaststellen van de kadernota 2025 heeft uw gemeenteraad besloten om de daarin opgenomen technische oplossingen te verwerken in de begroting. In onderstaand overzicht zijn de betreffende verwerkte oplossingen opgenomen. Voor een aantal van deze oplossingen geldt dat het betreffende bedrag is geactualiseerd ten opzichte van de kadernota. 

Technische oplossing (x € 1.000)
2025
2026
2027
2028
Afschrijvingstermijnen
202
304
471
475
Met het opstellen van de nieuwe nota waardering en afschrijving bezien we of de huidige gehanteerde afschrijvingstermijnen nog in lijn zijn met de verwachte gebruiksduur. Het betreft de volgende categorieën: - Gebouwen (40 naar 50 jaar) - Civiele kunstwerken (40 naar 80 jaar) - Openbare verlichting (25 naar 35 jaar)
Toerekenen uren aan projecten
125
125
250
375
Uren van projectleiders zijn onderdeel van de vervaardigingskosten van projecten en horen daarom ook te worden toegerekend aan de betreffende projecten. Voor een groot deel doen we dat ook al, maar nog niet voor de bouwprojecten waarbij we zelf bouwheer zijn.
SPUK's
65
65
65
Voor meerdere specifieke uitkeringen (SPUKs) geldt dat ook de kosten voor ambtelijke inzet hieruit mogen worden gedekt. Hierdoor ontstaat structurele financiële ruimte. Vooralsnog wordt uitgegaan van 0,75fte.
Eigen bijdrage Wmo
500
600
700
Vanaf 1-1-2025 zou er een eigen bijdrage Wmo ingevoerd worden. Deze maatregel is echter uitgesteld, maar de korting hiervoor vanuit het gemeentefonds is wel reeds doorgevoerd. Vanaf 2026 moet de maatregel wel daadwerkelijk doorgang vinden en we sorteren hierop voor door het bedrag waarvoor we in het gemeentefonds hiervoor gekort zijn op te nemen als extra bijdrage. In 2026 zou dit om € 0,5 miljoen gaan, maar vanaf de jaren daaropvolgend is de inschatting dat het effect geleidelijk verder op zal lopen doordat dit niet alleen de inkomsten, maar ook de zorgkosten raakt. Per jaar neemt het effect met € 0,1 miljoen toe.
Regulier dividend Stedin
203
301
244
244
Op dit moment ramen we het reguliere dividend van Stedin niet. We sluiten nu aan bij de meest actuele prognose van toekomstig dividend van Stedin.
Algemene uitkering BZK
992
1.745
2.542
3.382
Tot nu toe houden wij bij het opstellen van de begroting geen rekening met toekomstige groei van het aantal inwoners van ons areaal. In het rekenmodel (constante prijzen) dat het ministerie beschikbaar stelt bij mei- en september wordt hier wel rekening mee gehouden. Tegenover groei van inwoners en areaal moeten ook lasten worden geraamd. In onze meerjarenbegroting ramen wij zo reëel mogelijk o.b.v. de dan bekende en voorziene lasten. Dit betekent dat al zoveel als mogelijk rekening is gehouden met de gevolgen van groei.
Hervormingsagenda 70%
820
820
820
Maatregelen hervormingsagenda; In de Hervormingsagenda zitten verschillende maatregelen die voor de gemeenten tot besparingen in lasten zouden moeten leiden. Een deel daarvan zijn besparingen waarvoor ingrijpen vanuit de Rijksoverheid noodzakelijk is. Denk daarbij aan aanpassing van de reikwijdte van de Jeugdwet. Als dit ingrijpen niet plaatsvindt dan zal de besparing niet gerealiseerd worden, maar zullen gemeenten hier vanuit de deskundigencommissie voor gecompenseerd worden. In dit scenario nemen we een voorschot op de besparingen die door het ingrijpen van de Rijksoverheid zouden moeten volgen of die bij niet ingrijpen gecompenseerd zouden moeten worden.
Totaal
1.521
3.861
4.992
6.062

Inhoudelijke oplossingen
Samen met de kadernota 2025 hebben wij u een overzicht aangeboden met een groot aantal denkrichtingen die als vertrekpunt kunnen worden meegenomen bij het opstellen van de kadernota 2026 als opmaat naar een structureel sluitende meerjarenbegroting 2026-2029. Voor het betreffend overzicht verwijzen we u naar de vergaderstukken met betrekking tot de kadernota 2025.
Bij de behandeling van de kadernota 2025 heeft uw gemeenteraad gesproken over de denkrichtingen om te komen tot een structureel sluitende begroting 2026. In aanloop naar het opstellen van de kadernota 2026 bespreekt u de denkrichtingen en de onderlinge weging en de omvang. Om dit mogelijk te maken zijn wij inmiddels een proces gestart. In dit proces trekken wij samen met u op om met als uiteindelijke doel om te komen tot een structureel sluitende meerjarenbegroting 2026.