
Bestuur en ondersteuning
Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staan hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.
Ontwikkelingen Bestuur en ondersteuning 2025
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen Bestuur en ondersteuning 2025Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
De overheid staat onder constante druk door hoge verwachtingen van burgers, wat botst met de toenemende complexiteit van gemeentelijke taken. Dit brengt financiële risico’s, imagoschade en het risico dat de gemeente niet betrouwbaar overkomt. Door maatschappelijke veranderingen zoals meer burgerparticipatie en digitalisering, is het essentieel om de juridische kwaliteit systematisch te bewaken.
Lokale ontwikkelingen
Risicomanagement en compliance wordt steeds belangrijker in de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie. Juridische kwaliteit is daarvan een belangrijke component. We zien daarom dat er steeds meer behoefte is aan het meten van en het systematisch bewaken van de juridische kwaliteit. Hierdoor kan gestuurd worden op - het al dan niet accepteren van - de juridische risico’s.
Dienstverlening: Inwoner centraal |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Het is onze ambitie dat inwoners, ondernemingen en organisaties ook echt een verschil gaan merken in onze dienstverlening. We denken vanuit onze inwoners en streven naar meer nabijheid. We richten ons met name op zoveel mogelijk persoonlijk contact tussen bestuur, inwoners, organisaties en ondernemers. We zetten in op het eenvoudiger en sneller aanvragen van (digitale) producten en diensten. |
ER-DOEL |
We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is. |
WE METEN |
De klanttevredenheid via KlantinFocus. |
Algemene indicator is de driejaarlijkse burgerpeiling. |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Als de vraag naar onze dagelijkse dienstverlening toeneemt, zetten we meer mensen in op de uitvoering. |
We investeren in datagedreven werken, waardoor we gerichter kunnen werken, sturen en verantwoorden. |
|
MIDDELEN 2025 |
- |
Burger- en overheidsparticipatie |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Betere en meer gedragen besluitvorming door burger- en overheidsparticipatie. |
ER-DOEL |
We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven. |
WE METEN |
Het al dan niet realiseren van het digitaal participatieplatform. |
Het aantal ontwikkelde participatie-instrumenten. |
|
Het aantal burger- en overheidsparticipatietrajecten per jaar via het platform. |
|
INSPANNINGEN 2025 |
We inventariseren de mening van onze inwoners via de driejaarlijkse burgerpeiling |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We organiseren burger- en overheidsparticipatie als vast onderdeel van beleid, initiatieven en projecten. |
MIDDELEN 2025 |
- |
Realisatie nieuw gemeentekantoor |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Het realiseren van een nieuwe huisvesting voor de gemeentelijke organisatie, gunstig gelegen en goed bereikbaar voor alle inwoners van de Krimpenerwaard. |
ER-DOEL |
We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek. |
WE METEN |
De realisatie van de nieuwe huisvesting waarbij we rekening houden met de vastgestelde uitgangspunten. |
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Afronden van de bouw, de oplevering en het in gebruik nemen van de nieuwe huisvesting. |
MIDDELEN 2025 |
- |
Structureel sluitende begroting |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
We maken continu de afweging tussen inzet om onze ambities te bereiken, uitvoering van wettelijke taken, redelijke lasten voor onze inwoners en een gezonde financiële positie. Bij eventuele bezuinigingsscenario’s zijn participatie en draagvlak van belang. |
ER-DOEL |
We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente. |
WE METEN |
Structurele exploitatieruimte >=0% |
Netto schuldquote <=100% |
|
INSPANNINGEN 2025 |
Verbeteren efficiëntie en informatievoorziening van de financiële processen en documenten door het werken met een nieuw financieel pakket. |
Stapsgewijs voorbereiden van keuzes over de opties om te komen tot een sluitende begroting voor 2026 en verder. |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Doorvoeren van de keuzes in het kader van een structureel sluitende begroting in het beleid en de uitvoering van de organisatie. |
MIDDELEN 2025 |
- |
Samenwerking met andere overheden |
||||
---|---|---|---|---|
X |
||||
AMBITIE |
De gemeente Krimpenerwaard werkt positief, vanuit een zelfbewustzijn en met oog voor eigen ambities, samen met andere overheden. Om zo doelen op het gebied van woningbouw en werkgebieden, de toekomst van het landelijk gebied, bereikbaarheid en gezamenlijke taken op het gebied van het sociaal domein dichterbij te brengen. |
|||
ER-DOEL |
We bereiken meer samen met andere overheden. |
|||
WE METEN |
- |
|||
INSPANNINGEN 2025 |
De regio realiseert in 2025 een concreet programma voor drie centrale opgaven van Midden-Holland:
1. duurzame groei
2. bereikbaarheid
3. economische vitaliteit
Langs deze lijn worden regio-activiteiten geprioriteerd en resultaten inzichtelijk gemaakt. Hiertoe wordt de regio versterkt en ingericht als een overzichtelijk regionaal programmabureau. |
|||
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
We (blijven) participeren in regionale samenwerking, we lobbyen en trekken proactief samen op met andere overheden n om de Krimpenerwaard voor nu en in de toekomst vitaal te houden. |
|||
We versterken de uitvoeringskracht in de regio. |
||||
MIDDELEN 2025 |
Structureel: 200.000 bijdrage regio M-H |
|||
Aantrekkelijk werkgeverschap |
|
---|---|
X |
|
AMBITIE |
Door zich te profileren als een aantrekkelijk werkgever wil de gemeente Krimpenerwaard nu en in de toekomst goed personeel behouden en werven. |
ER-DOEL |
We zijn een aantrekkelijker werkgever. |
WE METEN |
De instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. |
Medewerkerstevredenheid. |
|
INSPANNINGEN 2025 - 2028 |
Verdere uitrol van alle onderdelen van het strategisch P&O plan die een bijdrage leveren aan het aantrekkelijk werkgeverschap. |
MIDDELEN 2025 |
- |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- Regio Midden Holland |
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
- Streekarchief Midden Holland |
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
- Oasen BV |
- Stedin |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financien van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Exploitatie |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Meerjaren 2026 |
Meerjaren 2027 |
Meerjaren 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-33.752 |
-35.064 |
-35.785 |
-38.721 |
-39.597 |
-40.243 |
|
Baten |
122.454 |
127.072 |
137.300 |
133.012 |
134.694 |
136.970 |
|
Saldo van baten en lasten |
88.701 |
92.007 |
101.515 |
94.291 |
95.097 |
96.728 |
|
Stortingen |
-19.691 |
-11.344 |
-9.806 |
-734 |
-710 |
-710 |
|
Onttrekkingen |
16.867 |
16.400 |
11.917 |
1.228 |
1.183 |
1.236 |
|
Mutaties reserves |
-2.823 |
5.057 |
2.111 |
495 |
472 |
526 |
|
Geraamd resultaat |
85.878 |
97.064 |
103.626 |
94.786 |
95.569 |
97.253 |