
Model 6: Meerjaren investeringsplanning
A |
Totaal |
Dekking: |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
B |
t/m 2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
investering |
- Afschrijving |
||||||||||||||
t/m 2028 |
|||||||||||||||||||||
1) |
2) |
||||||||||||||||||||
Investeringen gevoteerd t/m 2024 |
|||||||||||||||||||||
Nieuwbouw gemeentehuis |
32.521 |
32.521 |
50 |
||||||||||||||||||
Huisvesting buitendienst |
5.156 |
5.156 |
50 |
||||||||||||||||||
Nieuwbouw Schoonhovens College en Sporthal de Meent |
36.235 |
36.235 |
50 |
||||||||||||||||||
Tijdelijke school Bergambacht (november raad) |
4.700 |
4.700 |
20 |
||||||||||||||||||
Voorbereiding Kiezel en Kei |
650 |
650 |
50 |
||||||||||||||||||
Voorbereiding De Kromme Draai + Gymzaal |
160 |
160 |
50 |
||||||||||||||||||
Bouw De Ark (november raad) |
11.978 |
11.978 |
50 |
||||||||||||||||||
Inrichting nieuwe milieustraat (excl. grond) |
5.300 |
5.300 |
div. |
||||||||||||||||||
Transformatie Dienstencentrum |
4.414 |
4.414 |
div. |
||||||||||||||||||
101.114 |
- |
- |
- |
- |
101.114 |
||||||||||||||||
Te voteren investeringsbudgetten |
|||||||||||||||||||||
Vanuit de kadernota 2025: |
|||||||||||||||||||||
A |
MJOP I&A 2025 |
1.118 |
1.118 |
div. |
|||||||||||||||||
B |
MJOP I&A 2026-2028 |
- |
211 |
561 |
375 |
1.147 |
div. |
||||||||||||||
A |
Wagenpark buitenruimte en handhaving 2025 |
110 |
110 |
div. |
|||||||||||||||||
B |
Wagenpark buitenruimte en handhaving 2026-2028 |
1.527 |
730 |
2.257 |
div. |
||||||||||||||||
A |
IBOR 2025 (civiele kunstwerken) |
400 |
400 |
div. |
|||||||||||||||||
B |
IBOR 2026-2028 (civiele kunstwerken) |
400 |
400 |
400 |
1.200 |
div. |
|||||||||||||||
A |
IBOR 2025 (Openbare verlichting) |
430 |
430 |
div. |
|||||||||||||||||
B |
IBOR 2026-2028 (Openbare verlichting) |
430 |
430 |
430 |
1.290 |
div. |
|||||||||||||||
A |
Programma riolering (vGRP) en klimaatadaptatie 2025 |
6.821 |
6.821 |
div. |
|||||||||||||||||
B |
Programma riolering (vGRP) en klimaatadaptatie 2026-2028 |
6.821 |
6.821 |
6.821 |
20.463 |
div. |
|||||||||||||||
B |
Verkeersveiligheidsmaatregelen Veerweg Bergambacht |
200 |
800 |
1.000 |
40 |
||||||||||||||||
A |
Vervanging materieel UOR 2025 |
75 |
75 |
10 |
|||||||||||||||||
B |
Vervanging materieel UOR 2026-2028 |
150 |
35 |
105 |
290 |
10 |
|||||||||||||||
A |
Binnenklimaat schoolgebouwen |
400 |
400 |
25 |
|||||||||||||||||
A |
IHP 1.0 Kiezel en Kei (nieuwbouw) |
12.541 |
12.541 |
50 |
|||||||||||||||||
A |
IHP 1.0 De Kromme Draai + Gymzaal (nieuwbouw)* |
7.970 |
7.970 |
50 |
|||||||||||||||||
A |
IHP 2.0 Gemini College (renovatie) |
8.100 |
8.100 |
25 |
|||||||||||||||||
A |
IHP 2.0 Driestar College (renovatie) |
6.500 |
6.500 |
25 |
|||||||||||||||||
B |
IHP 2.0 De Krullevaar (nieuwbouw) |
3.600 |
3.600 |
50 |
|||||||||||||||||
B |
IHP 2.0 Emmaschool (nieuwbouw) |
4.500 |
4.500 |
50 |
|||||||||||||||||
B |
IHP 2.0 Polstok (renovatie) |
1.451 |
1.451 |
25 |
|||||||||||||||||
B |
IHP 2.0 De Rank (nieuwbouw) |
25 |
8.154 |
8.179 |
50 |
||||||||||||||||
B |
IHP 2.0 De Vlieger (nieuwbouw) |
25 |
5.612 |
5.637 |
50 |
||||||||||||||||
B |
IHP 2.0 Schoonhovens college AP (renovatie) |
12.700 |
12.700 |
25 |
|||||||||||||||||
A |
Renovatie sportvelden |
16 |
16 |
10 |
|||||||||||||||||
44.665 |
19.940 |
8.247 |
35.343 |
108.195 |
|||||||||||||||||
Budgetten t.l.v. Voorziening |
|||||||||||||||||||||
Vanuit de kadernota 2025: |
|||||||||||||||||||||
IBOR 2025 |
5.204 |
5.204 |
|||||||||||||||||||
IBOR 2026-2028 |
5.204 |
5.204 |
5.204 |
15.612 |
|||||||||||||||||
Groot onderhoud vastgoedobjecten 2025 |
900 |
900 |
|||||||||||||||||||
Groot onderhoud vastgoedobjecten 2026-2028 |
1.476 |
1.058 |
1.963 |
4.497 |
|||||||||||||||||
- |
|||||||||||||||||||||
- |
6.104 |
6.680 |
6.262 |
7.167 |
26.213 |
||||||||||||||||
Totaal |
101.114 |
50.769 |
26.620 |
14.509 |
42.510 |
235.522 |
|||||||||||||||
1) |
A = Investering 2025 wordt direct beschikbaar gesteld bij de vaststelling van deze begroting. |
||||||||||||||||||||
B = Voor investering volgt nog een apart raadsvoorstel of investering wordt opgenomen begroting 2026-2028. |
|||||||||||||||||||||
2) |
Kapitaallasten en mutaties in reserves en voorzieningen zijn volledig verwerkt in de meerjarenbegroting |
||||||||||||||||||||
Algemeen
Terug naar navigatie - AlgemeenOp 16 januari 2024 is uw raad geïnformeerd over de meerjaren investeringsplanning (hierna: MIP). Tijdens deze avond hebben wij u meegenomen in hoe we de MIP kunnen inzetten als hulpmiddel om via
de kadernota en begroting jaarlijks afwegingen en keuzes te (kunnen) maken voor de inzet van de beperkt beschikbare middelen. Om het hulpmiddel goed in te zetten moeten we jaarlijks bij kadernota en begroting de MIP actualiseren, zodat we steeds meerjarig een actueel meerjarig beeld hebben.
Uitgangspunten MIP
Voor de komende jaren staan flinke investeringen op de agenda, die vragen om een goed afwegingskader en een goed inzicht in de financiële gevolgen hiervan, zowel voor de exploitatie als voor onze vermogenspositie op korte en lange termijn. Door middel van het instrument MIP houden wij inzicht in de toekomstige investeringsbehoefte van onze gemeente en de financiële consequenties daarvan. Hierbij houden wij rekening met wettelijke verplichtingen, de ambities in het collegeprogramma en (actuele) ontwikkelingen. De MIP geeft op totaalniveau en per investering in de begrotingsperiode (en voor de jaren daarna) inzicht in:
- Verwachte investeringspieken
- Liquiditeitsbehoefte (planning van uitgaven over de jaren)
- Schuldquote; totale schuld ten opzichte van batenkant van de begroting
- Lasten exploitatie; rente en afschrijving
Onderscheid technische en bestuurlijke MIP
Wij hebben u meegegeven dat we de MIP jaarlijks voor de kadernota en begroting actualiseren. Hierbij maken we een onderscheid tussen een “technische” en een “bestuurlijke” MIP. De bestuurlijke MIP kijkt 4
jaar vooruit en wordt vertaald in de kadernota en (meerjaren)begroting. De technische MIP gebruiken we om meerdere jaren vooruit te kijken en te kunnen anticiperen op toekomstige investeringspieken,
(financiële) gevolgen en financieringsbehoefte.
Voor uw inzicht zijn in bovenstaand overzicht ook de in de loop van 2023 en 2024 door uw gemeenteraad beschikbare gestelde investeringsbudgetten ten behoeve van de eerder benoemde "grote" projecten opgenomen.
Te voteren investeringsbudgetten
Terug naar navigatie - Te voteren investeringsbudgettenMJOP ICT 2024-2028
Dit betreft de investeringen zoals aangegeven in het MJOP ICT 2024-2028. In 2025 staat er een aantal grotere vervangingen gepland (hiervan is de afschrijvingstermijn van 3, 5 of 7 jaar bereikt). Dit is onder andere op het gebied van techniek-/serverruimte, apparatuur werkplekken, mobiele telefonie. De jaren 2026 t/m 2028 betreffen vooralsnog een inschatting.
Vervanging wagenpark
In 2026 is het huidige wagenpark voor het onderhoud van de buitenruimte afgeschreven. Vooralsnog is het uitgangspunt dat we uitgaan van soortgelijke vervanging van de huidige bedrijfswagens met emissienorm EURO 6 en 6 elektrische voertuigen. Voor alle voertuigen wordt kritisch beoordeeld in welk jaar vervanging noodzakelijk is. In 2025 is sprake van vervanging van één voertuig en één initiële aanschaf van een voertuig. In de aanvraag is rekening gehouden met het vervallen van de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagen vanaf 2025.
Investeringen IBOR 2025
Met de investeringen op IBOR-gebied wordt de openbare ruimte gereconstrueerd of heringericht. Deze projecten zijn door het college vastgesteld in het Projectenboek 2023-2024. De investeringen worden verspreid over enkele jaren uitgegeven, gelijk aan de doorlooptijd van een project. Dit bedraagt gemiddeld 3 tot 5 jaar, afhankelijk van de omvang en impact van een project. Onderdeel van de genoemde bedragen zijn ook investeringsbedragen voor vervanging van kunstwerken en openbare verlichting. Deze zijn wel onderdeel van het IBOR, maar worden niet gedekt ten laste van de voorziening, maar geactiveerd op de balans.
Programma riolering (vGRP) en klimaatadaptatie 2025
Met de investeringen op vGRP-gebied wordt de riolering tegelijk met de openbare ruimte gereconstrueerd. Deze projecten zijn door het college vastgesteld in het Projectenboek 2023-2024. De investeringen worden verspreid over enkele jaren uitgegeven, gelijk aan de doorlooptijd van een project. Dit bedraagt gemiddeld 3 tot 5 jaar, afhankelijk van de omvang en impact van een project. Dekking loopt via de rioolheffing.
Verkeersveiligheidsmaatregelen Veerweg Bergambacht
De N478, lokaal bekend als de Veerweg in Bergambacht heeft in belangrijke mate betekenis als ontsluiting van de woonwijken aan de westzijde Bergambacht. Er wordt gewerkt aan een beheersoverdracht van de provincie naar de gemeente. In de vorige kadernota was hier bedrag voor opgenomen voor 2024 en 2025. Echter is bekend geworden dat vanwege contractuele verplichtingen van de provincie met de aannemer voor het onderhoud, de overdracht niet eerder kan plaatsvinden dan 2026
Vervanging materieel UOR
Vervanging materieel conform MJOP. In 2028 wordt de bestaande spuit-/zuigcombinatie vervangen voor een bus met spuit-/zuigcombinatie. Deze is onderdeel van de aanvraag vervanging wagenpark.
Binnenklimaat Schoolgebouwen
In het IHP is opgenomen dat schoolgebouwen die niet in aanmerking komen voor nieuwbouw of renovatie ook een goed binnenklimaat moeten hebben. In 2024 worden de knelpunten, oplossingen en kosten in beeld gebracht. Deze kosten zijn een indicatie van wat de gemeente moet bijdragen. Het andere deel moeten de scholen zelf regelen. Voordat de gemeente een bijdrage doet, zal dit nog via een raadsvoorstel aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
IHP 1.0 Kiezel en Kei
Voor Kiezel en Kei wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting samen met kinderopvang en bibliotheek. De ontwerpfase is gestart. Daadwerkelijke bouw van dit project start pas nadat de nieuwbouw van De Ark gereed is. Het investeringsbudget wordt in 2025 aangevraagd. Het nu opgenomen bedrag is prijspeil 2023. Dit kan afwijken van het investeringskrediet wat te zijner tijd via een raadsvoorstel aangevraagd wordt.
IHP 1.0 Kromme Draai
Voor De Kromme Draai wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting samen met kinderopvang, bibliotheek en gymzaal. De gemeenteraad besluit in 2024 over de locatie voor de nieuwbouw. Daarna start de ontwerpfase. Vanaf begin 2026 is het investeringskrediet voor de bouw zelf nodig. Het nu opgenomen bedrag is prijspeil 2022. Dit kan afwijken van het investeringskrediet wat te zijner tijd via een raadsvoorstel aangevraagd wordt.
IHP 2.0 Diverse scholen
De raad heeft op 6 februari 2024 het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) vastgesteld. Hierin is onder meer een meerjarenplanning opgesteld voor nieuwbouw en renovaties van de schoolgebouwen in Krimpenerwaard. De raad heeft tegelijkertijd met de vaststelling van het IHP besloten om de financiële gevolgen van deze meerjarenplanning vanaf kadernota 2025 te verwerken en de P&C-documenten.
Geprobeerd is een inschatting te maken welk deel van de investering en welk jaar beschikbaar zou moeten zijn. Dat is voor nu het uitgangspunt om financieel te verwerken. In de praktijk van de uitvoering van projecten zal blijken of hier afwijkingen ontstaan (vertraging / versnelling).
Renovatie voetbalvelden
Renovatie voetbalvelden conform het MJOP.
Budgetten t.l.v. voorziening
Terug naar navigatie - Budgetten t.l.v. voorzieningBestedingen ten laste van een voorziening zijn formeel gezien een bevoegdheid van het college van B&W en hoeven niet gevoteerd te worden door de gemeenteraad. In lijn met de begrotingen van afgelopen jaren informeren wij u wel over de geplande onttrekkingen aan betreffende voorzieningen in de komende jaren.
Investeringen IBOR 2025
Met de investeringen op IBOR-gebied wordt de openbare ruimte gereconstrueerd of heringericht. Deze projecten zijn door het college vastgesteld in het Projectenboek 2023-2024. De investeringen worden verspreid over enkele jaren uitgegeven, gelijk aan de doorlooptijd van een project. Dit bedraagt gemiddeld 3 tot 5 jaar, afhankelijk van de omvang en impact van een project.
Groot onderhoud gemeentelijk vastgoed in 2025
De gemeente beschikt over diverse, openbare en niet-openbare, gebouwen. In de begroting wordt voor deze gebouwen rekening gehouden met groot onderhoud. In het kort komt het er op neer dat er geen achterstallig onderhoud mag ontstaan. In 2022 heeft de raad het Beheerplan Vastgoed 2022 vastgesteld. Dit vormt het beleidskader voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed voor de komende jaren. De meerjaren onderhoudsplanningen worden conform het Beheerplan Vastgoed 2022 in 2026 geactualiseerd. De financiële consequenties worden uitgewerkt in de financiële onderhoudsvoorziening. In de begroting 2024 is reeds aangegeven dat voor het verrichten van groot onderhoud aan de gemeentelijke vastgoedobjecten in 2025 € 900.498 nodig is.