Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Dit programma richt zich op ontwikkeling en behoud van een kwalitatief hoogwaardige woon-, werk- en leefomgeving.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor advisering op het gebied van wonen en de kwaliteit van de leefomgeving, het uitvoeren van projecten en voeren van grondexploitaties, het faciliteren van ontwikkelingen van inwoners en ondernemers, het begeleiden van bestemmingsplannen en het afgeven van en toetsen van aanvragen voor omgevingsvergunningen. Door de introductie van de Omgevingswet veranderen veel van de bestaande instrumenten en werkwijzen.

Ontwikkelingen 2024

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen 2024

Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen 
Per 1 januari 2024 worden de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (Wkb) van kracht. Met de Omgevingswet veranderen de werkwijzen rondom ruimtelijke ontwikkelingen en gebruik. Met de Wkb wordt de technische bouwtoetsing van de bouwwerken voor gevolgklasse 1  (onder meer grondgebonden woningen) overgeheveld naar (gecertificeerde) kwaliteitsbegeleiders voor de bouw zelf. Dit heeft gevolgen voor de wijze van toetsen en handhaving van deze gebouwen. In de komende jaren is er sprake van een overgangsfase waarin zowel oudere omgevingsvergunningen als op de nieuwe leest gebaseerde omgevingsvergunningen langs komen en op verschillende wijze op toezicht zullen vragen. Legesinkomsten zullen hierdoor afnemen.
De Omgevingswet heeft invloed op het verlenen van omgevingsvergunningen. Er ligt meer nadruk op een vooroverleg-fase, waarin afstemming kan plaatsvinden. Hiervoor zijn nieuwe werkwijzen ontwikkeld zoals de intaketafel: het proces voor nieuwe initiatieven. De formele doorlooptijd van vergunningsprocedures wordt korter. Verder wordt een aantal taken overgeheveld naar de gemeenten op het gebied van bodem, geluid en milieuactiviteiten.

Het kabinet heeft verschillende programma’s in gang gezet op het gebied van ruimtelijke ordening:

  • Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG): primair ingericht om stikstofemissie te reduceren uit de veeteelt, maar wordt integraal ingezet voor grote transitie van het landelijk gebied.
  • Nationale Woon- en bouwagenda (inclusief 6 programma’s) en de regionale realisatieagenda.
  • Ruimtelijke puzzel: aan provincies is gevraagd om aan de hand van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en nieuwe programma’s van het Rijk (zoals versnelling woningbouw en ‘water en bodem sturend’). Provincie Zuid-Holland heeft een woningbouwopgave van 235.460 woningen.

Lokale ontwikkelingen
In 2023 zijn het toekomstperspectief, de woonvisie en de lokale bedrijventerreinenstrategie vastgesteld, de komende jaren wordt hier ook uitvoering aan gegeven. 

  • Met het toekomstperspectief wordt richting gegeven aan de ontwikkeling van de Krimpenerwaard, met daarbij oog voor de samenhangende opgaven op het gebied van vitale gemeenschappen, vitale kernen en vitaal buitengebied.
  • De woonvisie gaat over de integrale opgaven op de woningmarkt en vormt de basis voor het woonbeleid dat de gemeente de komende jaren voert. Het hoofddoel van de woonvisie is “het versterken van onze vitale kernen doordat iedereen beschikt over een prettige en passende woning, woon- en leefomgeving”. De woonvisie bevat daarnaast doelen en uitvoeringsacties om dit hoofddoel te bereiken. De woonvisie is ook vastgesteld als woonzorgvisie en (omgevings)programma volkshuisvesting.
  • We zetten in op realisatie van meerdere nieuwe woningbouwlocaties.
  • Met de lokale bedrijventerreinenstrategie zetten we in op krachtig lokaal ondernemerschap in Krimpenerwaard. Krachtig lokaal ondernemerschap vraagt onder andere ruimte voor de ontwikkeling van het lokaal gewortelde bedrijfsleven, een goede samenwerking met het onderwijs en een levensvatbare agrarische sector.
Leefbaarheid en vitaliteit
X
AMBITIE De ambitie is om vitaliteit en leefbaarheid niet te laten begrenzen door schijnbare onmogelijkheden (zoals regelgeving van hogere overheden of conflicterende belangen). Met daadkracht willen we ons laten leiden door wat goed is voor de Krimpenerwaard. We gaan uit van onze eigen kracht! De Strategische visie Krimpenerwaard schetst in de optie “Schouders eronder” (en op onderdelen “Met brede blik) onze ambitie. Hier gaan we actief mee aan de slag. We zetten in op het instrument van actieve grondpolitiek indien het bijdraagt aan het realiseren van deze maatschappelijke doelen.
ER-DOEL We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente.
WE METEN Leefbarometer (ministerie BZK).
Sociale verbondenheid met de buurt.
INSPANNINGEN 2024 We voeren de strategische agenda uit
INSPANNINGEN 2024 - 2027 We brengen de instrumenten voor grondpolitiek in beeld.
Uitwerking meerjarig investeringsfonds; dekking van inzet extra capaciteit vanuit bijdragen ontwikkelaars en grondexploitaties verloopt dan via dit fonds.
Middelen 2024 Incidenteel € 300.000 voor 2024 en 2025. Woningbouw en bedrijventerrein ontwikkeling vergt specifieke inzet en capaciteit. De eerste stap is het vertalen van beleidsnota’s naar instrumenten en plannen.
Kernen
X
AMBITIE We stimuleren initiatieven vanuit de kernen die aansluiten bij de behoefte en identiteit van de eigen kern. De gemeente faciliteert hierbij. Dit past bij de nieuwe Omgevingswet. Aan de randen van onze kernen maken we ruimte voor wonen en werken.
ER-DOEL We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen.
SUBDOEL We verbeteren de samenwerking tussen de samenleving en de overheid. We maken meer ruimte voor wonen en werken.
WE METEN -
INSPANNINGEN 2024 - 2027 We voeren de strategische agenda uit. We voeren de woonvisie en de lokale bedrijventerreinenstrategie uit.
Middelen 2024 Zie ambitie 8.33
Wonen
X
AMBITIE Om de vitaliteit van de kernen te versterken zetten we vol in op het ontwikkelen woningen. Dit doen we in én aansluitend aan de randen van de bestaande kernen. We werken daarbij samen met woningbouwverenigingen. We kijken daarbij ook naar levensloopbestendige woningen, combinaties van wonen en zorg, creatieve woonvormen en andere oplossingen.
ER-DOEL We willen meer en sneller woningen realiseren.
WE METEN Het aantal nieuwe woningen per jaar (CBS).
INSPANNINGEN 2024 - 2027 We maken een versnellingsagenda wonen.
We voeren de acties uit het uitvoeringsprogramma van de woonvisie uit. We ontwikkelen instrumenten om de woningmarkt te beïnvloeden.
We werken samen met woningcorporaties en marktpartijen aan het realiseren van woningen.
Middelen 2024 Zie ambitie 8.33.
Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers
X
AMBITIE De ambitie uit het collegeprogramma gaat uit van inzet op kleinschalige opvang van max. 100 vluchtelingen voor een periode van maximaal 2 jaar. In april 2023 heeft de raad ingestemd met het in eerste instantie opvangen van 2200 vluchtelingen in de regio Midden Holland,  in Krimpenerwaard 153. De eerste 80 vluchtelingen worden vanaf 7 augustus opgevangen in het Klooster in Haastrecht voor een periode van 3 jaar.
ER-DOEL -
WE METEN -
INSPANNINGEN 2024 Eind 2022 is een akkoord gesloten tussen overheden over de opvang van vluchtelingen. Deze taakstelling voor de opvang van vluchtelingen komt bovenop de taakstelling voor de opvang van statushouders en Oekraïners. We zetten ons in om de taakstelling, voor deze 3 doelgroepen, in onze gemeente te realiseren (of anders in overleg met regiogemeenten de taakstelling samen te realiseren).
Middelen 2024 Incidenteel: € 400.000 voor 2024 en 2025
X

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Meerjaren 2025 Meerjaren 2026 Meerjaren 2027
Lasten
8.1 Ruimte en leefomgeving -1.511 -3.095 -2.692 -2.261 -1.961 -1.960
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) -1.744 -6.951 -207 -133 -133 -45
8.3 Wonen en bouwen -4.965 -3.849 -4.432 -3.305 -3.305 -3.449
Totaal Lasten -8.220 -13.895 -7.332 -5.698 -5.398 -5.455
Baten
8.1 Ruimte en leefomgeving 339 466 386 386 386 386
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) 1.819 6.939 203 110 499 0
8.3 Wonen en bouwen 4.761 3.728 3.908 2.572 2.572 2.572
Totaal Baten 6.919 11.133 4.497 3.068 3.456 2.958
Saldo van baten en lasten -1.301 -2.762 -2.835 -2.630 -1.942 -2.497
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -1.835 -447 -89 -72 -460 -50
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 399 1.899 599 16 102 12
Mutaties reserves -1.436 1.452 510 -56 -357 -38