Bestuur en ondersteuning

Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staan hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Ontwikkelingen 2024

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen 2024

Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
Op zowel ruimtelijk als sociaal gebied is er sprake van verschillende ontwikkelingen. De nasleep van de coronapandemie, de toenemende druk op de (jeugd)zorg en landelijke demografische veranderingen treffen ook de Krimpenerwaard. De toenemende vergrijzing en de komst van vluchtelingen vragen om weerbaarheid van onze inwoners en doen een beroep op de sterke sociale cohesie in de kernen. Tegelijkertijd staat de woningbouw onder druk vanwege de stikstofopgave en de ecologische opgaven voor ons gebied. Vanwege deze ontwikkelingen is het belangrijk om te investeren in de vitaliteit van de Krimpenerwaard en dit uit te dragen richting andere overheden. 

Lokale ontwikkelingen
Voor een vitale Krimpenerwaard is het van belang te investeren in vitale inwoners, vitale gemeenschappen en vitale kernen. Het moet goed wonen, werken en leven zijn in de Krimpenerwaard. Sociaal-maatschappelijke opgaven zoals een sterke sociale basis (informele netwerken en maatschappelijke voorzieningen), bestaanszekerheid en de gevolgen van vergrijzing (o.a. vraag/behoefte aan vrijwilligers en mantelzorgers, personeelstekorten) hangen samen met ruimtelijke opgaven als de woningnood, mobiliteit en de energie- en landbouwtransitie. Deze samenhang is zichtbaar in het toekomstperspectief dat we naar aanleiding van het collegeprogramma  opstellen en motiveert de noodzaak voor een duurzame ontwikkeling. Dit toekomstperspectief doet een dringend beroep op andere overheden om hierin met ons mee te bewegen. 

Dienstverlening: Inwoner centraal
X
AMBITIE Het is onze ambitie dat inwoners, ondernemingen en organisaties ook echt een verschil gaan merken in onze dienstverlening. We denken vanuit onze inwoners en streven naar meer nabijheid. We richten ons met name op zoveel mogelijk persoonlijk contact tussen bestuur, inwoners, organisaties en ondernemers. We zetten in op het eenvoudiger en sneller aanvragen van (digitale) producten en diensten.
ER-DOEL We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is.
WE METEN De klanttevredenheid via KlantinFocus.
Algemene indicator is de driejaarlijkse burgerpeiling.
INSPANNINGEN 2024 We werken doorlopend aan een toegankelijke website voor iedereen.
We gaan (nog) meer processen en formulieren ook digitaal aanbieden.
We bekijken bij elke klacht wat we ervan kunnen leren om onze dienstverlening te verbeteren.
We zetten mystery guests in om onze (telefonische) bereikbaarheid te onderzoeken.
INSPANNINGEN 2024 - 2027 Als de vraag naar onze dagelijkse dienstverlening toeneemt, zetten we meer mensen in op de uitvoering.
We investeren in datagedreven werken, waardoor we gerichter kunnen werken, sturen en verantwoorden.
MIDDELEN 2024 Incidenteel: € 15.000 voor de inzet van een mystery guest (overgeheveld vanuit 2023)
Burger- en overheidsparticipatie
X
AMBITIE Betere en meer gedragen besluitvorming door burger- en overheidsparticipatie.
ER-DOEL We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven.
WE METEN Het al dan niet realiseren van het digitaal participatieplatform.
Het aantal ontwikkelde participatie-instrumenten.
Het aantal burger- en overheidsparticipatietrajecten per jaar via het platform.
INSPANNINGEN 2024 - 2027 We implementeren burger- en overheidsparticipatie als vast onderdeel van beleid, initiatieven en projecten.
MIDDELEN 2024 -
Realisatie nieuw gemeentekantoor
X
AMBITIE Het realiseren van een nieuwe huisvesting voor de gemeentelijke organisatie, gunstig gelegen en goed bereikbaar voor alle inwoners van de Krimpenerwaard.
ER-DOEL We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek.
WE METEN De realisatie van de nieuwe huisvesting waarbij we rekening houden met de vastgestelde uitgangspunten.
INSPANNINGEN 2024 - 2027 Realisatie en bouw van het nieuwe gemeentehuis.
MIDDELEN 2024 -
Structureel sluitende begroting
X
AMBITIE We maken continu de afweging tussen inzet om onze ambities te bereiken, uitvoering van wettelijke taken, redelijke lasten voor onze inwoners en een gezonde financiële positie. Bij eventuele bezuinigingsscenario’s zijn participatie en draagvlak van belang.
ER-DOEL We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente.
WE METEN Structurele exploitatieruimte >=0%
Netto schuldquote <=100%
INSPANNINGEN 2024 Verbeteren van de informatie in P&C-documenten door implementatie van een nieuw financieel pakket
INSPANNINGEN 2024 - 2027 Vanaf januari 2025 zal er gewerkt gaan worden met de nieuwe applicatie.
MIDDELEN 2024 -
Samenwerking met andere overheden
X
AMBITIE De gemeente Krimpenerwaard werkt positief, vanuit een zelfbewustzijn en met oog voor eigen ambities, samen met andere overheden. Om zo doelen op het gebied van woningbouw en werkgebieden, de toekomst van het landelijk gebied, bereikbaarheid en gezamenlijke taken op het gebied van het sociaal domein dichterbij te brengen.
ER-DOEL We bereiken meer samen met andere overheden.
WE METEN -
INSPANNINGEN 2024 We (blijven) participeren in regionale samenwerking, we lobbyen en trekken proactief samen op met andere overheden
INSPANNINGEN 2024 - 2027 We (blijven) participeren in regionale samenwerking, we lobbyen en trekken proactief samen op met andere overheden n om de Krimpenerwaard voor nu en in de toekomst vitaal te houden.
We versterken de uitvoeringskracht in de regio.
MIDDELEN 2024 Incidenteel: € 205.000 voor versterking uitvoeringskracht Regio Midden-Holland
Aantrekkelijk werkgeverschap
X
AMBITIE Door zich te profileren als een aantrekkelijk werkgever wil de gemeente Krimpenerwaard nu en in de toekomst goed personeel behouden en werven.
ER-DOEL We zijn een aantrekkelijker werkgever.
WE METEN De instroom, doorstroom en uitstroom van personeel.
Medewerkerstevredenheid.
INSPANNINGEN 2024 De keuzes en projecten uit het strategisch P&O plan (opgesteld in 2023) komen in 2024 tot uitvoering. Eventueel aanvullende middelen die hiervoor nodig zijn worden bij de begroting van 2024 meegenomen.
INSPANNINGEN 2024 - 2027 Verdere uitrol van onderdelen van het strategisch P&O plan die een bijdrage leveren aan aantrekkelijk werkgeverschap.
MIDDELEN 2024 -

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1. 

Verbonden Partijen
- Regio Midden Holland
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- Streekarchief Midden Holland
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- Oasen BV
- Stedin

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financien van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Meerjaren 2025 Meerjaren 2026 Meerjaren 2027
Lasten
0.1 Bestuur en ondersteuning -4.185 -4.698 -5.165 -4.918 -4.860 -4.841
0.2 Burgerzaken -1.383 -1.380 -1.667 -1.688 -1.664 -1.666
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -290 -418 -534 -534 -534 -534
0.4 Overhead -19.763 -21.909 -21.737 -21.090 -22.203 -22.190
0.5 Treasury -1.072 -1.016 -1.351 -3.269 -4.402 -4.660
0.61 OZB woningen -271 -317 -377 -377 -377 -377
0.62 OZB niet-woningen -159 -186 -222 -222 -222 -222
0.64 Belastingen overig -93 -31 0 0 0 0
0.8 Overige baten en lasten -146 -1.474 -809 -1.291 -1.490 -1.431
0.9 Vennootschapsbelasting -5 -22 -8 -4 -93 -93
Totaal Lasten -27.366 -31.450 -31.870 -33.393 -35.844 -36.014
Baten
0.1 Bestuur en ondersteuning 211 7 7 7 7 7
0.2 Burgerzaken 786 687 1.022 1.040 1.040 1.040
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 56 76 61 61 61 61
0.4 Overhead 163 144 191 191 191 191
0.5 Treasury 1.569 1.825 1.858 2.057 2.528 2.915
0.61 OZB woningen 7.870 8.038 8.516 8.579 8.664 8.730
0.62 OZB niet-woningen 4.723 4.655 4.948 4.973 5.012 5.032
0.64 Belastingen overig 0 0 0 0 0 0
0.7 Alg uitkering & overige uitk gem fonds 98.961 98.916 108.186 109.383 100.616 99.582
0.8 Overige baten en lasten 847 200 347 347 347 347
Totaal Baten 115.185 114.550 125.137 126.638 118.466 117.905
Saldo van baten en lasten 87.818 83.100 93.267 93.245 82.622 81.891
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -5.707 -10.637 -8.500 -757 -734 -710
0.11 Resultaat rekening baten en lasten -8.642 0 0 0 0 0
Totaal Stortingen -14.349 -10.637 -8.500 -757 -734 -710
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 8.093 16.197 9.592 1.383 1.373 1.290
Mutaties reserves -6.256 5.560 1.093 626 639 580