Op 4 juli jl .heeft uw gemeenteraad de kadernota 2024 vastgesteld. Hierin zijn aanvragen voor de jaarschijven 2024 en verder opgenomen. Deze zijn hieronder per programma nogmaals weergegeven, inclusief de toelichtingen. De betreffende bedragen zijn in deze begroting binnen de programma’s verwerkt in het onderdeel “Financieel overzicht”. De investeringswensen voortkomend uit de kadernota 2024 zijn uitgewerkt in model 6 van deze begroting. De exploitatielasten die hieruit voortvloeien zijn eveneens verwerkt in de betreffende programma’s.
Daarnaast is ook sprake van nieuwe aanvragen die nog geen onderdeel uitmaakten van de kaders 2024. Dit betreft een aantal overige noodzakelijke aanpassingen. Voor investeringsaanvragen die nog niet waren opgenomen in de kadernota geldt dat deze zijn meegenomen en worden toegelicht in model 6 – Meerjarig investeringsprogramma. Ook voor de uit deze investeringen voortkomende rente- en afschrijvingslasten geldt dat ze in deze begroting zijn verwerkt in de betreffende programma’s.
Bestuur en dienstverlening | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Kadernota | -934 | -934 | -904 | -904 | |||
Overig | -934 | -934 | -904 | -904 | |||
Informatiebeleid en -veiligheid | -154 | -154 | -154 | -154 | |||
Inventaris werkplekken | -150 | -150 | -150 | -150 | |||
Opslag overhead | -630 | -630 | -600 | -600 | |||
Nieuwe aanvragen | -439 | -144 | -149 | -151 | |||
CP | -205 | - | - | - | |||
Versterking uitvoeringskracht regio | -205 | - | - | - | |||
Overig | -234 | -144 | -149 | -151 | |||
E-diensten | -20 | -15 | -15 | -15 | |||
Verhoging bezorgkosten | -24 | -29 | -34 | -36 | |||
Verbeteren secundaire arbeidsvoorwaarden | -100 | -100 | -100 | -100 | |||
Systeemkosten Motion | -40 | ||||||
PMO | -50 | ||||||
Overheveling Enecogelden | -4.000 | ||||||
Overheveling Enecogelden (onttrekking reserve Enecogelden) | 4.000 | ||||||
Totaal programma | -1.373 | -1.078 | -1.053 | -1.055 | |||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
KADERNOTA
Informatiebeleid en -veiligheid
In het kader van informatiebeleid en -veiligheid is het noodzakelijk dat een organisatie beschikt over onafhankelijke functionarissen:
-Chief Information Security Officer (CISO)
-Functionaris Gegevensbescherming (FG) en een
-Privacy Officer (PO).
Deze functionarissen hebben een eigen takenpakket en werken nauw samen op het terrein persoonsgegevens en gegevensverwerking.
PO heeft een uitvoerende rol en is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en bewaken van privacy beleid van de gemeentelijke organisatie en het ondersteunen van de uitvoering.
FG heeft onder andere als taak om de gemeentelijke organisatie te informeren en te adviseren over de verplichtingen op grond van de AVG, de Uitvoeringswet AVG en andere privacywetgeving en toetsing werkzaamheden PO
CISO heeft onder andere als taak om te adviseren over technologie en beveiliging over gegevensverwerking en informatiebeleid. Is een onafhankelijk adviseur van de Directie.
Op dit moment is hiervoor 1,2 fte beschikbaar. Om de uitvoering van taken goed te kunnen borgen is het nodig om dit uit te breiden met in totaal 1,4 fte.
Inventaris werkplekken
De lasten voor aanschaf van nieuw meubilair bij de herindeling zijn destijds gedekt vanuit de bijdrage voor de frictiekosten die we als gemeente ontvingen. Dit meubilair is op termijn aan vervanging toe. Om de lasten die hieruit volgen jaarlijks gelijkmatig over de exploitatie te verdelen wordt voorgesteld om vanaf 2024 structureel € 150.000 toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten. Voorafgaand aan het opstellen van de begroting wordt het vervangingsschema nog geactualiseerd op basis van aantallen, vervangingsjaren en verwachte prijsontwikkeling. Indien dit leidt tot bijstelling van het te storten bedrag, passen we dit aan in de begroting.
Opslag overhead
Om te voorkomen dat er bij iedere aanvraag voor uitbreiding van formatie of inhuur ook direct budget moet worden aangevraagd voor ondersteunende formatie en budgetten, werken we met een opslag bij aanvragen voor extra capaciteit. Per extra fte formatie en inhuur bedraagt deze opslag respectievelijk € 25.000 en € 10.000 de opslag wordt centraal geraamd op het taakveld overhead binnen het programma Bestuur en ondersteuning. Vanuit deze opslag kunnen de extra kosten aan ondersteuning worden gedekt. Hiermee kan ca. 5 fte aan ondersteunende formatie, inclusief bijkomende budgetten worden gedekt.
NIEUWE AANVRAGEN
Versterking uitvoeringskracht regio
Voor een aantal taakgebieden waar regionaal voorbereidingen voor zijn of worden gepleegd is het nodig om extra te investeren in de uitvoeringskracht. Gezien de huidige vorm van samenwerking (een netwerksamenwerking zonder eigen personeel) wordt uitvoeringscapaciteit daarbij verwacht van de samenwerkende gemeenten. Dat kan lokaal of regionaal door extra capaciteit in te huren. We verwachten overigens dat dit het meest efficiënt regionaal georganiseerd kan worden.
E-diensten
De gemeente maakt reeds gebruik van verschillende e-diensten. In 2024 willen we dit uitbreiden met 5 e-diensten ter verbetering van de dienstverlening. De jaarlijkse kosten bedragen circa € 14.500. De éénmalige kosten bedragen circa € 5.500.
Verhoging bezorgkosten
Vanwege de toename van aanvragen reisdocumenten, zullen de bezorging van de reisdocumenten bij de aanvrager de komende 5 jaar ook toenemen.
Verbeteren secundaire arbeidsvoorwaarden
Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven is het moderniseren van onze arbeidsvoorwaarden van belang. Mede met het oog op vitaliteit van ons personeel en het leveren van een brede bijdrage aan duurzaamheid onder meer door te kijken naar fietsvoorzieningen worden er in 2024 nieuwe (secundaire) arbeidsvoorwaarden onderzocht en ontwikkeld voor onze medewerkers. Vooralsnog wordt hiervoor een structureel budget van € 100.000 gereserveerd.
Systeemkosten Motion
Verwacht wordt dat er of doorontwikkeld gaat worden, of een nieuwe aanbesteding voor het systeem van P&O.
PMO
Voor het (verplicht) preventief medisch onderzoek dient ook de begroting worden aangepast. Dit onderzoek vindt minimaal 1 keer per vijf jaar plaats. De lasten worden gedekt uit de reserve personeelsbeleid.
Overheveling Enecogelden
Bij motie M22-066 is het college verzocht om de reserve Enecogelden formeel te bestemmen voor duurzaamheid uitgaven. Het college heeft deze motie overgenomen en dit verwerkt in de nota reserves & voorzieningen 2023.
Op basis van eerdere afstemming met uw raad is er binnen de reserve Enecogelden € 4 miljoen geclaimd ten behoeve van garantstelling voor de aanpak van de Algeracorridor. Voorgesteld wordt om de betreffende € 4 miljoen over te hevelen naar de Algemene reserve vrij vermogen.
Op deze manier zijn alle resterende middelen binnen de reserve Enecogelden bestemd voor uitgaven duurzaamheid en is geen sprake meer van vermenging.
Veiligheid | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kadernota | - | - | - | - |
Geen nieuwe aanvragen voor 2024 | ||||
Nieuwe aanvragen | -15 | -15 | -15 | -15 |
Overig | -15 | -15 | -15 | -15 |
Correctie budget dierenwelzijn | -15 | -15 | -15 | -15 |
Totaal programma | -15 | -15 | -15 | -15 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
NIEUWE AANVRAGEN
Correctie budget dierenwelzijn
"De gemeente verzorgt het vervoer en de opvang van dieren in nood. Dit is onze wettelijke taak die door derden wordt uitgevoerd. Zij rekenen jaarlijks een vast bedrag per inwoner inclusief een correctie op basis van de consumentenprijsindex.
De kosten nemen jaarlijks o.a. toe door de groei van inwoneraantallen maar de begroting blijft hierbij achter. Het budget dient m.i.v. 2024 structureel met €15.000 euro te worden verhoogd."
Verkeer, vervoer en waterstaat | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kadernota | - | - | - | - |
Overig | - | - | - | - |
Nieuwe aanvragen | -98 | -8 | -8 | -8 |
Overig | -98 | -8 | -8 | -8 |
Onderhoud bewegwijzeringsborden | -15 | -15 | -15 | -15 |
Actualiseren AVOI en verlegregeling | -50 | - | - | - |
Extra schade Steinsedijk | -40 | - | - | - |
Zendmast Lekdijk-Oost Bergambacht | 7 | 7 | 7 | 7 |
Totaal programma | -98 | -8 | -8 | -8 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
KADERNOTA
Verkeersveiligheidsmaatregelen Veerweg Bergambacht (afschrijving)
De N-208, lokaal bekend als de Veerweg in Bergambacht heeft in belangrijke mate betekenis als ontsluiting van de woonwijken aan de westzijde Bergambacht. De lokale functie zal door meerdere ontwikkelingen zoals de komst van maatschappelijke functies naar het gebied ten westen van de Veerweg (w.o. het gemeentehuis) gaan toenemen en daarmee ook de behoefte om deze weg veilig te maken voor alle verkeersdeelnemers o.a. door het doorvoeren van een snelheidsbeperking. Om dit laatste prioriteit te kunnen geven is de Provincie gevraagd mee te werken aan een beheersoverdracht van de weg aan de gemeente die in 2023 moet leiden tot besluiten.
Vervanging verouderde en vervuilende voertuigen (afschrijving)
Dit betreft de afschrijving van de vervanging van verouderde en vervuilende voertuigen.
NIEUWE AANVRAGEN
Actualiseren AVOI en verlegregeling
Met invoering van de omgevingswet moet de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) geactualiseerd worden. Dit geschiedt door een externe partij.
Onderhoud bewegwijzeringsborden
Binnen onze gemeente staan veel bewegwijzeringsborden. Deze borden maken in zijn algemeenheid een onverzorgde indruk. Om het onderhoudsniveau te verbeteren (schoonmaken, rechtzetten maar ook deels vervangen) is voor de komende vier jaar een budget nodig van in totaal € 60.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op een uitgevoerde inventarisatie.
Extra schade Steinsedijk
In 2023 is op de Steinsedijk schade ontstaan aan de asfaltverharding als gevolg van werkzaamheden. De schade kan niet verhaald worden aan de veroorzaker. In 2024 wordt deze schade hersteld. De kosten worden begroot op € 40.000,-.
Zendmast Lekdijk-Oost Bergambacht
Dit betreft een vergoeding voor een recht van opstal dat de gemeente vestigt voor een zendmast aan de Lekdijk-Oost in Bergambacht.
Onderwijs, sport, cultuur en recreatie | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kadernota | -88 | -88 | -88 | -69 |
CP | -50 | -50 | -50 | -50 |
Toevoegen recreatieve voorzieningen buitengebied | -50 | -50 | -50 | -50 |
Overig | -38 | -38 | -38 | -19 |
Tijdelijke locatie bibliotheek Bergambacht | -38 | -38 | -38 | -19 |
Nieuwe aanvragen | - | - | - | - |
Overig | - | - | - | - |
Totaal programma | -88 | -88 | -88 | -69 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
KADERNOTA
Toevoegen recreatieve voorzieningen buitengebied
Om toeristisch en recreatief bezoek en verblijf te stimuleren is het van belang om het buitengebied beter beleefbaar en toegankelijk te maken. Hiervoor wordt structureel budget gevraagd, voor bijvoorbeeld de aanleg van wandelpaden, uitkijkschermen en bebording.
Tijdelijke locatie bibliotheek Bergambacht
De bibliotheek in Bergambacht is na de verhuizing van de Meidoornstraat naar de Pleinstraat meer huur en servicekosten gaan betalen voor de locatie. Deze (tijdelijke) verhoogde kosten worden door de gemeente gecompenseerd.
Het gaat hierbij om een kwartaalbedrag van € 9.391,79. Tot eind 2023 zijn hiervoor middelen gereserveerd. Omdat de bibliotheek nog even op deze tijdelijke locatie moet blijven zitten, tot zeker half 2027, moet deze kwartaalbijdrage verlengd worden tot half 2027.
Sociaal domein | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kadernota | -1.687 | -1.966 | -1.779 | -1.614 |
CP | -171 | -171 | -171 | -171 |
Herijking minimabeleid | -171 | -171 | -171 | -171 |
Overig | -1.516 | -1.795 | -1.608 | -1.443 |
Indexering subsidieplafonds | - | -205 | -205 | -205 |
Toegang Sociaal Domein | -1.069 | -1.143 | -978 | -813 |
Aanpassen subsidiejaarplan 2024 | -85 | -85 | -63 | -63 |
Formatie statushouders | -92 | -92 | -92 | -92 |
Verstevigen regionale werkorganisatie (RWO) | -270 | -270 | -270 | -270 |
Nieuwe aanvragen | -664 | -664 | -281 | -281 |
CP | -171 | -171 | -171 | -171 |
Herijking minimabeleid | -171 | -171 | -171 | -171 |
Overig | -493 | -493 | -110 | -110 |
Opvang AMV-ers | -383 | -383 | ||
Indexering en loonstijgingen CAO SPT | -110 | -110 | -110 | -110 |
Totaal programma | -2.351 | -2.630 | -2.060 | -1.895 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
KADERNOTA
Herijking minimabeleid
Het raadsvoorstel herijking minimabeleid 2024 wordt in november in de gemeenteraad behandeld. Voorgesteld wordt om scenario 1 en de doelgroep van de regeling ‘Gratis openbaar vervoer’ te verruimen naar alle inwoners met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum vast te stellen. Om in 2024 een herijking van het minimabeleid, in een variant, uit te kunnen voeren is het budget met € 171.000 verhoogd.
Indexering subsidieplafonds
Conform door de gemeenteraad vastgesteld beleid wordt de indexering voor het totaal van de subsidieplafonds voor 2025 meegenomen in de begroting 2024. Op basis van de septembercirculaire 2022 is gerekend met een indexering van 2,5% ten opzichte van de voor 2024 begrote bedragen.
(Let op: nu nog geen rekening gehouden met structurele aanpassingen vanaf 2023)
Toegang Sociaal Domein
Via een RIB bent u geïnformeerd over de verschillende ontwikkelingen in de toekomstbestendige toegang van het sociaal domein.
In totaliteit vragen we vanaf 2024 € 1 miljoen aan oplopend tot € 1,4 miljoen in 2025 (17,5 FTE). Genoemde bedragen wijken iets af van de RIB, omdat ze zijn gecorrigeerd voor Cao-gevolgen. Vanaf 2027 is de eerste inschatting dat we daarvan circa € 600.000 terug zullen verdienen. Voor de cijfers die nu vanaf 2025 zijn opgenomen geldt dat we deze richting de kadernota 2025 zullen actualiseren en indien nodig bijstellen.
Aanpassen subsidiejaarplan 2024
Investeren in preventie is een van de belangrijkste pijlers van het sociaal domein. De subsidies die we willen verlenen binnen deze regelingen preventief domein dragen daar in grote mate aan bij. Door de verhogingen binnen de CAO's in het welzijnsveld, welke hoger zijn dan de toegepaste indexaties leiden bij het handhaven van de plafonds direct tot een verschraling van het preventief aanbod.
Formatie statushouders
De landelijke vluchtelingencrisis raakt ook ons. Naast onze wettelijk taken op grond van de recent ingevoerde nieuwe Wet inburgering (gericht op inburgering en huisvesting van statushouders), hebben we ook moeten handelen in de noodopvang van Oekraïners. Maar daarmee is het nog niet af. Met de komst van de Spreidingswet moeten er meer opvangplakken voor vluchtelingen en asielzoekers worden gecreëerd ter aanvulling op de huidige asielzoekerscentra in ons land. Op dit moment worden de taken die uit voornoemde ontwikkelingen voortvloeien grotendeels op incidentele basis uitgevoerd. Echter deze problematiek is niet (meer) van tijdelijke aard, maar vraagt structurele capaciteit vanuit de gemeente. Hiertoe is structurele uitbreiding van de formatie met 1 fte in het Sociaal Domein noodzakelijk.
Mogelijk dat we (een deel van) de kosten kunnen dekken uit vergoedingen die we hiervoor krijgen vanuit het Rijk. Op dit moment is daar echt nog onvoldoende zekerheid over om de dekking al in te kunnen boeken.
Verstevigen regionale werkorganisatie (RWO)
De vijf gemeenten in de regio Midden-Holland kennen een goede samenwerking rondom het sociaal domein. De afgelopen periode is gewerkt aan het verstevigen van deze samenwerking, zowel op bestuurlijk als ambtelijk vlak. Ook inhoudelijk zijn er veel ontwikkelingen en wordt er toegewerkt naar een nieuwe meerjarige inkoopperiode voor de inkoop van zorg voor onze inwoners.
NIEUWE AANVRAGEN
Opvang AMV-ers
Voor een toelichting op deze aanvraag verwijzen wij u naar paragraaf I. Opvang vluchtelingen.
Indexering en loonstijgingen CAO Sociaal Preventie Team
De partners van het SPT, maar ook een aantal andere organisaties binnen het preventief domein (Kwintes, Kernkracht, Groei & Bloei), worden geconfronteerd met een nieuwe CAO en daarmee stijgende loonkosten. Dit betreft een totaal van 15% over 2023 en 2024. Als gemeente hanteren we over deze jaren een indexpercentage van 9,2% gecumuleerd. Dit betekent alsnog een verschil van ruim 5%. De partners hebben aangegeven dat dit van invloed is op de uitvoering van hun diensten. Zonder (volledige) compensatie kunnen de partners minder FTE inzetten en daardoor minder activiteiten/diensten aanbieden, wat dus ten koste gaat van onze inwoners.
Volksgezondheid en milieu | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kadernota | -165 | -165 | -165 | -165 |
Overig | -165 | -165 | -165 | -165 |
2 FTE Programma Riolering en Klimaatadaptatie | -165 | -165 | -165 | -165 |
Nieuwe aanvragen | - | - | - | - |
Overig | - | - | - | - |
Totaal programma | -165 | -165 | -165 | -165 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
KADERNOTA
2 FTE Programma Riolering en Klimaatadaptatie
Uitbreiding 2 fte formatie ten behoeve van het uitvoeren van het Programma Riolering & Klimaatadaptatie. Het betreft 1 fte klimaatadviseur (50% kostentoerekening aan Riolering en 50% Algemene Middelen) en 1 fte medewerker riolering (100% kostentoerekening aan Riolering).
Volkshuisvesting, leefomgeving & stedelijke vernieuwing | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kadernota | -423 | -423 | -123 | -123 |
CP | -300 | -300 | - | - |
Inhuur tbv realisatie wonen en bedrijventerreinen | -300 | -300 | - | - |
Overig | -123 | -123 | -123 | -123 |
VTH administratieve ondersteuning | -123 | -123 | -123 | -123 |
Nieuwe aanvragen | - | - | - | - |
Overig | - | - | - | - |
-423 | -423 | -123 | -123 | |
Bedragen x € 1.000 | ||||