Verkeer, vervoer en waterstaat

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Wij willen een balans creëren tussen bereikbaarheid, omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit. Dit doen wij door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.

Ontwikkelingen 2024

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen 2024

Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen 
We volgen de landelijke ontwikkelingen zoals opgenomen in het nationaal Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Hierin is een gezamenlijke visie op aanpak verkeersveiligheid opgenomen. Ook zijn er regionaal afspraken gemaakt en opgenomen in het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de aanpak van verduurzamingsvraagstukken op het gebied van mobiliteit. Om hier een bijdrage aan te leveren, wordt beoogd om de komende jaren over te gaan tot uitvoering.

Lokale ontwikkelingen
We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid in onze gemeente. Onderwerpen die hierin de aandacht hebben, zijn onder andere veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners.   

Op verschillende  plekken vindt planvorming rond dijkverbetering plaats. Dit heeft gevolgen voor de wegprofielen op de dijk. Ook zetten we in op het versterken van de samenwerking met het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.  

Bereikbaarheid
X
AMBITIE Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer.
ER-DOEL We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.
WE METEN Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto.
INSPANNINGEN 2024 We bouwen de samenwerking met bovenlokaal netwerk (Politie, Brandweer, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) en Arriva) verder uit, in de vorm van de de Ambtelijke Verkeerscommissie (AVC), met als gezamenlijk doel het verbeteren van de bereikbaarheid. Ook stimuleren en werken we aan intensievere samenwerking met buurgemeenten op gedeelde inhoudelijke dossiers, zoals de Algera corridor, ontsluiting Gouda en de veerdiensten.
INSPANNINGEN 2024 - 2027 We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland).
We voeren het 10 punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard uit.
Middelen 2024 Incidenteel: € 50.000 voor het uitwerken van een voorkeursvariant Algeracorridor.
Verkeersveiligheid
X
AMBITIE We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid van onze gemeente. We zetten daarom in op veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners.
ER-DOEL We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren.
WE METEN Ongevallendata (op basis van politieregistratie, gericht op wat er fout is gegaan).
Risicobenadering verkeersveiligheid (op basis van studie adviesbureau DTV, gericht op wat er fout kan gaan).
INSPANNINGEN 2024 In 2023 en 2024 stellen we een Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan op. In 2024 wordt hier verder opvolging aan gegeven.
We brengen naast onderhoudstoestand van het asfalt  ook verkeersveiligheid in als criterium voor prioritering van groot onderhoud
INSPANNINGEN 2024 - 2027 Vaststellen en opstellen uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan.
Middelen 2024 -

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
- Veerdienst Schoonhoven

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Meerjaren 2025 Meerjaren 2026 Meerjaren 2027
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer -9.978 -10.544 -11.045 -11.667 -11.463 -11.024
2.2 Parkeren -20 0 0 0 0 0
2.3 Recreatieve havens -107 -84 -49 -49 -49 -49
2.4 Economische havens en waterwegen -99 -115 -93 -80 -80 -80
2.5 Openbaar vervoer -352 -466 -471 -471 -470 -470
Totaal Lasten -10.557 -11.209 -11.658 -12.266 -12.062 -11.623
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 680 529 1.234 434 434 434
2.2 Parkeren 6 5 5 5 5 5
2.3 Recreatieve havens 2 2 2 2 2 2
2.4 Economische havens en waterwegen 74 100 105 105 105 105
2.5 Openbaar vervoer 289 251 251 251 251 251
Totaal Baten 1.051 886 1.597 797 797 797
Saldo van baten en lasten -9.507 -10.324 -10.062 -11.470 -11.265 -10.826
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 -800 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 241 424 899 835 579 139
Mutaties reserves 241 424 99 835 579 139