Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Wij willen een balans creëren tussen bereikbaarheid, omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit. Dit doen wij door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.
Verkeer, vervoer en waterstaat
Ontwikkelingen 2024
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen 2024Algemene (landelijke/regionale) ontwikkelingen
We volgen de landelijke ontwikkelingen zoals opgenomen in het nationaal Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Hierin is een gezamenlijke visie op aanpak verkeersveiligheid opgenomen. Ook zijn er regionaal afspraken gemaakt en opgenomen in het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de aanpak van verduurzamingsvraagstukken op het gebied van mobiliteit. Om hier een bijdrage aan te leveren, wordt beoogd om de komende jaren over te gaan tot uitvoering.
Lokale ontwikkelingen
We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid in onze gemeente. Onderwerpen die hierin de aandacht hebben, zijn onder andere veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners.
Op verschillende plekken vindt planvorming rond dijkverbetering plaats. Dit heeft gevolgen voor de wegprofielen op de dijk. Ook zetten we in op het versterken van de samenwerking met het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.
Bereikbaarheid | |
---|---|
X | |
AMBITIE | Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer. |
ER-DOEL | We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren. |
WE METEN | Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto. |
INSPANNINGEN 2024 | We bouwen de samenwerking met bovenlokaal netwerk (Politie, Brandweer, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) en Arriva) verder uit, in de vorm van de de Ambtelijke Verkeerscommissie (AVC), met als gezamenlijk doel het verbeteren van de bereikbaarheid. Ook stimuleren en werken we aan intensievere samenwerking met buurgemeenten op gedeelde inhoudelijke dossiers, zoals de Algera corridor, ontsluiting Gouda en de veerdiensten. |
INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland). |
We voeren het 10 punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard uit. | |
Middelen 2024 | Incidenteel: € 50.000 voor het uitwerken van een voorkeursvariant Algeracorridor. |
Verkeersveiligheid | |
---|---|
X | |
AMBITIE | We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid van onze gemeente. We zetten daarom in op veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners. |
ER-DOEL | We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren. |
WE METEN | Ongevallendata (op basis van politieregistratie, gericht op wat er fout is gegaan). |
Risicobenadering verkeersveiligheid (op basis van studie adviesbureau DTV, gericht op wat er fout kan gaan). | |
INSPANNINGEN 2024 | In 2023 en 2024 stellen we een Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan op. In 2024 wordt hier verder opvolging aan gegeven. |
We brengen naast onderhoudstoestand van het asfalt ook verkeersveiligheid in als criterium voor prioritering van groot onderhoud | |
INSPANNINGEN 2024 - 2027 | Vaststellen en opstellen uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan. |
Middelen 2024 | - |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) |
- Veerdienst Schoonhoven |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtExploitatie | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Meerjaren 2025 | Meerjaren 2026 | Meerjaren 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
2.1 Verkeer en vervoer | -9.978 | -10.544 | -11.045 | -11.667 | -11.463 | -11.024 | |
2.2 Parkeren | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.3 Recreatieve havens | -107 | -84 | -49 | -49 | -49 | -49 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | -99 | -115 | -93 | -80 | -80 | -80 | |
2.5 Openbaar vervoer | -352 | -466 | -471 | -471 | -470 | -470 | |
Totaal Lasten | -10.557 | -11.209 | -11.658 | -12.266 | -12.062 | -11.623 | |
Baten | |||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 680 | 529 | 1.234 | 434 | 434 | 434 | |
2.2 Parkeren | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
2.3 Recreatieve havens | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | 74 | 100 | 105 | 105 | 105 | 105 | |
2.5 Openbaar vervoer | 289 | 251 | 251 | 251 | 251 | 251 | |
Totaal Baten | 1.051 | 886 | 1.597 | 797 | 797 | 797 | |
Saldo van baten en lasten | -9.507 | -10.324 | -10.062 | -11.470 | -11.265 | -10.826 | |
Stortingen | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | -800 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 241 | 424 | 899 | 835 | 579 | 139 | |
Mutaties reserves | 241 | 424 | 99 | 835 | 579 | 139 | |
Geraamd resultaat | -9.266 | -9.899 | -9.963 | -10.634 | -10.686 | -10.687 |