 
					Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Dit programma richt zich op ontwikkeling en behoud van een kwalitatief hoogwaardige woon-, werken leefomgeving.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor advisering op het gebied van wonen en de kwaliteit van de leefomgeving, het voeren van projecten en grondexploitaties, het faciliteren van ontwikkelingen van inwoners en ondernemers en het begeleiden van bestemmingsplannen en afgeven van en toetsen op omgevingsvergunningen. Door de introductie van Omgevingswet veranderen veel van de bestaande instrumenten en werkwijzen.
8-33-We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente.
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - 8-33-We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente.| Leefbaarheid en vitaliteit | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | De ambitie is om vitaliteit en leefbaarheid niet te laten begrenzen door schijnbare onmogelijkheden (zoals regelgeving van hogere overheden of conflicterende belangen). Met daadkracht willen we ons laten leiden door wat goed is voor de Krimpenerwaard. We gaan uit van onze eigen kracht! De Strategische visie Krimpenerwaard schetst in de optie “Schouders eronder” (en op onderdelen “Met brede blik) onze ambitie. Hier gaan we actief mee aan de slag. 
We zetten in op het instrument van actieve grondpolitiek indien het bijdraagt aan het realiseren van deze maatschappelijke doelen. | |
| ER-DOEL | We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente. | |
| WE METEN | Leefbarometer  (ministerie BZK). | |
| We voeren de rijksregelingen uit als daar extra middelen beschikbaar voor worden gesteld. | Sociale verbondenheid met de buurt. | |
| INSPANNINGEN 2024 | We voeren  de strategische agenda uit | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We brengen de instrumenten voor grondpolitiek in beeld. | |
| Middelen 2024 | Incidenteel € 300.000 voor 2024 en 2025.
Woningbouw en bedrijventerrein ontwikkeling vergt specifieke inzet en capaciteit. De eerste stap is het vertalen van beleidsnota’s naar instrumenten en plannen. | |
| VERANTWOORDING | In januari 2024 zijn zes intentieovereenkomsten getekend met projectontwikkelaars om de haalbaarheid te onderzoeken van woningbouw op zes locaties.
Eenzelfde intentieovereenkomst was eind 2023 al voor Bergambacht Oost getekend. Dit maakt dat gedurende 2024 deze haalbaarheidsonderzoeken zijn opgestart.
Er is een start gemaakt met het omgevingsprogramma Woningbouw, waar deze ontwikkelingen in moeten landen. Hiervoor is een programmamanager aangesteld. Vanuit dit omgevingsprogramma Woningbouw worden diverse gemeentebrede onderzoeken uitgezet (bijvoorbeeld verkeersstromen en capaciteit waterzuiveringsinstallaties). De ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden met wat er is gedaan op het gebied van de lobby en strategische visie. 
Voor het realiseren van extra bedrijventerreinen worden voorbereidingen getroffen voor haalbaarheidsonderzoeken en is een plan van aanpak door het college vastgesteld. 
In 2024 is de nota grondbeleid vastgesteld door de Raad, hierin heeft uw raad ingestemd met de verdere uitwerking van de nota kostenverhaal. Deze wordt in 2025 aan uw raad aangeboden. | |
8-34-We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen.
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - 8-34-We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen.| Kernen | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | We stimuleren initiatieven vanuit de kernen die aansluiten bij de behoefte en identiteit van de eigen kern. De gemeente faciliteert hierbij. Dit past bij de nieuwe Omgevingswet. 
Aan de randen van onze kernen maken we ruimte voor wonen en werken. | |
| ER-DOEL | We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen. | |
| SUBDOEL | We verbeteren de samenwerking tussen de samenleving en de overheid. | We maken meer ruimte voor wonen en werken. | 
| WE METEN | - | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We voeren de strategische agenda uit. | We voeren de woonvisie en de lokale bedrijventerreinenstrategie uit. | 
| Middelen 2024 | Zie ambitie 8.33 | |
| VERANTWOORDING | Er is intensief ingezet op de lobby op het gebied van het toekomstperspectief. Op het gebied van wonen is hiervoor een lobby gevoerd in samenwerking met 17 andere landelijke gemeenten. Voor de bedrijvigheid zijn er zowel lokaal (lokale visie bedrijventerreinen) als regionaal stappen gezet om de omvang van de vraag helder te krijgen en geaccepteerd door de provincie. Daarnaast is ook gewerkt aan het versterken van de lobby door het opbouwen van goede kernboodschappen, om zo sneller en eenvoudiger lobby-acties te kunnen voorbereiden. In 2024 is verdergegaan met de uitvoering van de actiepunten uit de woonvisie. In november is de raad geïnformeerd over de stand van zaken van de woonvisie met de “Rapportage 2024: Voortgang uitvoeringsprogramma Woonvisie 2023-2028”. Zo is onder andere de ontwikkelruimte binnen de kernen onderzocht en zijn met projectontwikkelaars voor 7 locaties intentieovereenkomsten getekend om haalbaarheidsonderzoeken naar woningbouw uit te voeren. | |
8-35-We willen meer en sneller woningen realiseren.
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - 8-35-We willen meer en sneller woningen realiseren.| Wonen | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | Om de vitaliteit van de kernen te versterken zetten we vol in op het ontwikkelen woningen. Dit doen we in én aansluitend aan de randen van de bestaande kernen. We werken daarbij samen met woningbouwverenigingen. We kijken daarbij ook naar levensloopbestendige woningen, combinaties van wonen en zorg, creatieve woonvormen en andere oplossingen. | |
| ER-DOEL | We willen meer en sneller woningen realiseren. | |
| WE METEN | Het aantal nieuwe woningen per jaar (CBS). | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We maken een versnellingsagenda wonen. | |
| We voeren de acties uit het uitvoeringsprogramma van de woonvisie uit. We ontwikkelen instrumenten om de woningmarkt te beïnvloeden. | ||
| We werken samen met woningcorporaties en marktpartijen aan het realiseren van woningen. | ||
| Middelen 2024 | Zie ambitie 8.33. | |
| VERANTWOORDING | We zijn op een praktische manier bezig met concrete versnelling van de woningbouw te realiseren. Denk dan aan het tekenen van een intentieovereenkomst met een projectontwikkelaar bij de start van het initiatief met duidelijke afspraken over wat wanneer opgeleverd wordt en welke kaders er zijn.
Het college heeft de bestuursopdracht omgevingsprogramma woningbouw vastgesteld. Omgevingsprogramma levert input voor het Omgevingsplan, zodat in het aanpassen van het Omgevingsplan en afgeven van een vergunning ook versnelling plaats kan vinden. Tot slot is een belangrijk onderdeel van het versnellen van woningbouw dat onze woningbouwlocaties worden aanvaard door de provincie. Eind 2024 zijn Noordse Weide (Stolwijk), Haastrecht-Zuid en Het Polderland (Krimpen aan de Lek) onder voorwaarden door de provincie aanvaard. Voor de locaties groter dan 3 hectare (Bergambacht-Oost, Schoonhoven Hofland en Schoonhoven Nieuw West) is dit nog niet het geval. Daarom blijven we lobbyen richting provincie en het rijk voor toestemming voor locaties aan de randen van de kernen. 
De woonvisie is en wordt uitgevoerd, in november 2024 is de Rapportage 2024 – Voortgang uitvoeringsprogramma woonvisie 2023-2028 met de raad gedeeld.
We werken samen met woningcorporaties en marktpartijen aan het realiseren van woningen. Met de woningcorporaties maken we prestatieafspraken en bespreken we kansen voor sloop/nieuwbouw en deelname aan andere nieuwbouwprojecten. Met marktpartijen werken we, ook in het kader van versnelling zoals hierboven geschreven, aan het realiseren van plannen. Hun initiatieven worden in eerste instantie op de intaketafel behandeld. | |
8-36-Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers.
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - 8-36-Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers.| Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | De ambitie uit het collegeprogramma gaat uit van inzet op kleinschalige opvang van max. 100 vluchtelingen voor een periode van maximaal 2 jaar. In april 2023 heeft de raad ingestemd met het in eerste instantie opvangen van 2200 vluchtelingen in de regio Midden Holland,  in Krimpenerwaard 153. De eerste 80 vluchtelingen worden vanaf 7 augustus opgevangen in het Klooster in Haastrecht voor een periode van 3 jaar. | |
| ER-DOEL | - | |
| WE METEN | - | |
| INSPANNINGEN 2024 | Eind 2022 is een akkoord gesloten tussen overheden over de opvang van vluchtelingen. Deze taakstelling voor de opvang van vluchtelingen komt bovenop de taakstelling voor de opvang van statushouders en Oekraïners. We zetten ons in om de taakstelling, voor deze 3 doelgroepen, in onze gemeente te realiseren (of anders in overleg met regiogemeenten de taakstelling samen te realiseren). | |
| Middelen 2024 | Incidenteel: € 400.000 voor 2024 en 2025 | |
| VERANTWOORDING | In 2024 voldeed de gemeente aan de inspanningsverplichting bij de opvang van Oekraïners. Er zijn 254 opvangplekken gerealiseerd. 
Voor de huisvesting van statushouders hadden we in 2024 een taakstelling van in totaal 155 statushouders (61 statushouders het eerste half jaar, 55 statushouders het tweede halfjaar en een achterstand van 39 uit 2023). In 2024 zijn er in totaal 89 statushouders gehuisvest. Dit resulteert in een taakstelling van 123 statushouders (57 statushouders van taakstelling eerste half jaar 2025 en 66 statushouders uit achterstand 2024) voor het eerste half jaar van 2025. | |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
| Verbonden Partijen | 
|---|
| - Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) | 
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
| Exploitatie | Rekening 2023 | Primitief 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | SALDO 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | -2.043 | -2.692 | -2.412 | -2.340 | 72 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) | -7.190 | -207 | -583 | -935 | -352 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | -4.720 | -4.432 | -3.323 | -3.260 | 62 | |
| Totaal Lasten | -13.953 | -7.332 | -6.318 | -6.536 | -218 | |
| Baten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.297 | 386 | 1.027 | 706 | -321 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) | 7.301 | 203 | 549 | 1.010 | 461 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | 4.655 | 3.908 | 2.001 | 2.006 | 6 | |
| Totaal Baten | 13.254 | 4.497 | 3.576 | 3.722 | 145 | |
| Saldo van baten en lasten | -699 | -2.835 | -2.741 | -2.814 | -73 | |
| Stortingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | -989 | -89 | -2.220 | -1.737 | 483 | |
| Onttrekkingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 1.331 | 599 | 1.644 | 1.538 | -106 | |
| Mutaties reserves | 343 | 510 | -576 | -199 | 377 | |
| Geraamd resultaat | -356 | -2.325 | -3.318 | -3.014 | 304 | |
Toelichting - 8.10 Ruimte en leefomgeving
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting - 8.10 Ruimte en leefomgevingDe onderschrijding op de lasten van ruim € 70.000 komt doordat de kosten voor advies lager zijn dan aanvankelijk begroot. We bouwen het omgevingsplan zoveel mogelijk op in eigen beheer, zonder externe adviesbureaus. Hierdoor hebben we de kosten in 2024 laag kunnen houden.
Het nadelige verschil op de baten van ruim € 340.000 wordt primair veroorzaakt doordat bij de aanpassing van de begroting 2024 de BTW van de verkoop van de grond voor de Spoorzone / dienstencentrum die is overgeheveld naar 2025 niet is meegenomen. Dit betreft een bedrag van ruim € 421.000 en levert een voordeel op bij de reserveboekingen van eenzelfde bedrag. Per saldo is het dus budgettair neutraal. Daarnaast zijn er een aantal opbrengsten gerealiseerd voor anterieure overeenkomsten die niet begroot waren. Dit betreft een bedrag van ongeveer € 80.000.
Toelichting - 8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting - 8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)Het overschot op de baten van ruim € 76.000 wordt primair veroorzaakt door de tussentijdse winstuitname van € 7.000 van de grondexploitatie Hoflaan, waarvan de verwachting is dat die in 2026 wordt afgesloten en door de afsluiting van de grondexploitatie Zevender-Thienderland van € 69.000. Bij de bestemmingsvoorstellen van de jaarrekening wordt voorgesteld dit bedrag toe te voegen aan de algemene reserve grondzaken.
Toelichting - 8.30 Wonen en bouwen
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting - 8.30 Wonen en bouwenEen groot deel van het verschil wordt verklaard vanwege het feit dat het budget voor het project versnellingsagenda wonen niet zijn besteed. Dit komt doordat we geld hadden gereserveerd voor een onderzoek, maar dit onderzoek bij nader inzien toch niet is uitgevoerd. Uitvoering zal plaatsvinden in 2025. Aangezien deze kosten worden gedekt vanuit de reserve, heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat.
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwingHet voordelige saldo op de stortingen wordt veroorzaakt door een lagere storting aan reserves. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat bij de aanpassing van de begroting 2024 de BTW van de verkoop van de grond voor de spoorzone / dienstencentrum die is overgeheveld naar 2025 niet is meegenomen. Dit betreft een bedrag van ruim € 421.000 en levert een nadeel op het taakveld ruimte en leefomgeving. Per saldo is het dus budgettair neutraal.
Het nadelige saldo bij de onttrekkingen wordt veroorzaakt door lagere onttrekkingen aan de reserves. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door minder of geen uitgaven voor de projecten strategische koers en woonvisie. Dit heeft geen gevolgen voor het resultaat.
Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)| Projectnaam | Kern(en) | Afsluiten Ja/Nee | Toelichting Jaarrekening | Begroot | Realisatie | Saldi | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| I0105 Ontw. Htr. Galgoord & Kleine Betuw | Haastrecht | Nee | Het project is in ontwikkeling en in 2025 wordt dit verder uitgewerkt. | 506 | 472 | 34 | 
| I0105 Ontw. Htr. Galgoord & Kleine Betuw (baten) | Haastrecht | Nee | - | 0 | -120 | 120 | 
| I0464 Verkoop HSV woningen | - | Nee | Een groot deel van de werkzaamheden rondom de uitkoopregeling is verricht, echter er zijn ook nog uit te voeren zaken waaronder een omgevingsplanwijziging en de sloop van een aantal panden. Ook een belangrijk onderdeel is de financiële afwikkeling met het RVO die moet plaatsvinden in 2025 en 2026. De afsluiting van het krediet is afhankelijk van de afronding van alle werkzaamheden en kan vermoedelijk in 2026 plaatsvinden. | 5.431 | 6.837 | -1.406 | 
| I0464 Verkoop HSV woningen (baten) | - | Nee | - | -5.431 | -6.989 | 1.558 | 
| I0484 AZS terrein Schoonhoven | Schoonhoven | Nee | Het project is in uitvoering. Het zorggebouw is inmiddels gereed en wordt bewoond door mensen van Gemiva. De verkoop van 15 eengezinswoningen is gestart. De bouw hiervan start naar verwachting medio 2025 en duurt ca. 1 jaar. | 125 | 21 | 104 | 
| I0484 AZS terrein Schoonhoven (baten) | Schoonhoven | Nee | - | -125 | -75 | -50 | 
| I0578 Strategisch vastgoed | - | Nee | In 2024 is de aankoop van de Blekerstraat 3 in Haastrecht gedaan. | 4.322 | 1.028 | 3.294 | 
| I0658 Voorbereidingskrediet IJsbaan Nrd | Lekkerkerk | Nee | Op de 'IJsbaan' worden Oekraïiners tijdelijk gehuisvest. Het voorbereidingsbudget moet gehandhaafd worden om verdere plannen te ontwikkelen. | 150 | 0 | 150 | 
| I0661 Huisvesting Openbare Ruimte | (leeg) | Nee | In april 2024 is de bouw gestart van de nieuwe huisvesting van de buitendienst. De oplevering heeft plaatsgevonden in november 2024. De gefaseerde verhuizing vanaf de 4 bestaande locaties van de buitendienst, zal medio 2025 zijn afgerond. | 5.692 | 5.538 | 153 | 
| I0680 Project Zilveras | Schoonhoven | Nee | In 2024 is een projectplan opgesteld voor de werkzaamheden die betrekking hebben op de openbare ruimte en is gestart met de planvorming. Deze wordt nader uitgewerkt. | 505 | 0 | 505 | 
| I0703 DIKA terrein | (leeg) | Nee | Het project is in uitvoering en is naar verwachting eind 2026 gereed. | -59 | -196 | 136 | 
| I0705 Transformatie dienstencentrum SCH | (leeg) | Nee | Het project transformatie dienstencentrum heeft een lange doorlooptijd en zal ook in 2025 en 2026 nog actueel zijn, zoals ook in het projectplan omschreven. De beoogde start bouw in 2024 heeft niet plaats kunnen vinden door vergunningprocedures waar de gemeente geen invloed op heeft. | 4.439 | 228 | 4.211 | 
| I0736 Spoorzone | (leeg) | Nee | De uitvoering van de 1e fase van het project, namelijk de bouw van 24 eengezinswoningen, is eind 2024 gestart. Tevens is de vergunning voor de 2e bouwfase (57 appartementen, 3 stadswoningen en 5 eengezinswoningen) verleend. De bouw hiervan start naar verwachting in de tweede helft van 2025. Het stationsgebouw vormt een 3e fase in de uitvoering. | 105 | 45 | 60 | 
| Eindtotaal | 15.660 | 6.789 | 8.869 | |||
