 
					Economie

Met dit programma stimuleert de gemeente het ondernemers- en vestigingsklimaat. In dit programma staan ook activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente. Dit doen we samen met ondernemers, organisaties, provincie en andere gemeenten.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor de dienstverlening aan ondernemers, (samenwerkings)projecten van arbeidsmarkt en onderwijs, de herstructurering van bedrijfslocaties, investeringen in winkelgebieden, het stimuleren van snel internet en de transitie naar een toekomstbestendige landbouw.
4-12-We willen de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dit doen wij samen met onderwijsinstellingen en ondernemersorganisaties.
Terug naar navigatie - Economie - 4-12-We willen de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dit doen wij samen met onderwijsinstellingen en ondernemersorganisaties.| Onderwijs en arbeidsmarkt | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Wij blijven samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven sterk inzetten op een goede afstemming tussen het onderwijs, het beschikbare arbeidspotentieel en de lokale werkgevers. | 
| ER-DOEL | We willen de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dit doen wij samen met onderwijsinstellingen en ondernemersorganisaties. | 
| WE METEN | De resultaten van het gezamenlijke werkprogramma van de 3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen. | 
| INSPANNINGEN 2024 | We zetten de ingezette actie van 2023 voort  om de krachten per sector (techniek, transport & logistiek, bouw) te bundelen en mogelijk te verbreden naar een brede, sector overstijgende vakopleiding (vakschool) in samenwerking met de bedrijven en de Mbo- en Vmbo-scholen in de regio. | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We bouwen samen met de betrokkenen doorlopende leerlijnen in het beroepsonderwijs uit. Waar nodig vullen we dit aan met andere scholings- en opleidingsmogelijkheden. | 
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | Er is een nieuw convenant afgesloten tussen een vertegenwoordiging van het onderwijs, ondernemers en overheid (gemeente) om samen te werken aan de betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt. De samenwerking gaat verder onder de naam Krimpenerwaard Werkt. Een van de eerste concrete acties van deze samenwerking is de lancering van het online platform Krimpenerwaard Werkt geweest, daarnaast zijn meerdere projecten onder Krimpenerwaard Werkt gestart. | 
4-13-We faciliteren een meer toekomstbestendige agrarische sector.
Terug naar navigatie - Economie - 4-13-We faciliteren een meer toekomstbestendige agrarische sector.| Agrarische sector | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | We denken mee over de versterking van het verdienmodel van de agrarische sector. Dit doen we samen met de agrarische ondernemers uit het gebied zelf. We werken hierbij intensief samen met provincie en waterschap. We werken samen aan de ontwikkeling naar een toekomstbestendige landbouw, met minder uitstoot van broeikasgassen en stikstof, hogere waterkwaliteit en met aandacht voor biodiversiteit. | 
| ER-DOEL | We faciliteren een meer toekomstbestendige agrarische sector. | 
| WE METEN | Aantal hectare bodemdalingremmende maatregelen (bron: gebiedsprocessen). | 
| X | Aantal agrariërs dat deelneemt aan gebiedsprocessen (bron: gebiedsprocessen). | 
| INSPANNINGEN 2024 | We hebben een faciliterende en stimulerende rol bij de gebiedsprocessen voor de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en de Provincie. We brengen onze lokale ambities in het NPLG proces. Deze lokale ambities zijn onder andere een toekomstbestendige landbouw en een duurzaam beheer van het buitengebied. Bodemdaling door veenverbranding leidt tot uitstoot van broeikasgassen | 
| X | We brengen ‘Mijn Koers’ in bij de gebiedsprocessen. Dit is een programma uit de Proeftuin. | 
| X | We ontwikkelen een Omgevingsprogramma Landelijk Gebied | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We continueren de faciliterende en stimulerende rol bij de gebiedsprocessen voor de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en de provincie. We brengen onze lokale ambities in het NPLG proces. Deze lokale ambities zijn onder andere een toekomstbestendige landbouw en een duurzaam beheer van het buitengebied. Bodemdaling door veenverbranding leidt tot uitstoot van broeikasgassen | 
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | We hebben de samenwerking met provincie, HHSK, agrarische en natuurorganisaties voor de planvorming voor het landelijk gebied (klimaat, stikstof, natuur, landbouw) voortgezet. Daarbij werken we toe naar een gezamenlijk gebiedsplan. Als input hiervoor zijn in 2024 het Perspectief Landbouw en het Natuurlijk Perspectief opgesteld. 
Om agrariërs een betere basis te geven voor het maken van keuzes m.b.t. hun toekomst heeft de gemeente een eerste Mijn Koers traject 2.0 opgestart voor jonge agrariërs.
Het college heeft de bestuursopdracht voor het Omgevingsprogramma Landbouw (voorheen: Omgevingsprogramma Landelijk Gebied) vastgesteld. | 
4-14-We zetten in op meer ruimte voor de duurzame ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven.
Terug naar navigatie - Economie - 4-14-We zetten in op meer ruimte voor de duurzame ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven.| Ruimte voor bedrijvigheid | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Wij zetten in op het realiseren van voldoende ruimte voor de ontwikkelingsmogelijkheden van lokale bedrijven. Hiervoor zorgen we voor een heldere bedrijventerreinenstrategie en actieve lobby richting de provincie. | 
| ER-DOEL | We zetten in op meer ruimte voor de duurzame ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. | 
| WE METEN | ·         Het aantal hectares bedrijventerrein. | 
| X | ·         De (lokale en regionale) behoefte aan bedrijventerreinen. | 
| INSPANNINGEN 2024 | We werken de bedrijventerreinstrategie uit in concrete locatie(s) | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We implementeren de bedrijventerreinenstrategie. Zo realiseren we meer ruimte voor de ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. | 
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | De lokale bedrijventerreinenstrategie wordt uitgevoerd. Er is onderzoek uitgevoerd naar kansrijke locaties voor nieuwe bedrijventerreinen waarbij we twee locaties op haalbaarheid toetsen. Daarnaast is een start gemaakt met de aanpak van revitalisering en beter benutten van bestaande bedrijventerreinen. | 
4-16-We stimuleren dat meer voedselproducten uit ons gebied direct terechtkomen bij de klant.
Terug naar navigatie - Economie - 4-16-We stimuleren dat meer voedselproducten uit ons gebied direct terechtkomen bij de klant.| Korte ketens in de agrarische sector | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Voedselvoorziening is cruciaal, zeker gezien de ontwikkelingen in de wereld. Onze agrariërs hebben, in relatie tot de recreatieve mogelijkheden, hierbij in de gemeente Krimpenerwaard een belangrijke rol. We stimuleren dat meer (voedsel)producten uit ons gebied terecht komen bij onze inwoners. ‘Korte ketens tussen productie en verbruik maken de cirkel rond’. | 
| ER-DOEL | We stimuleren dat meer voedselproducten uit ons gebied direct terechtkomen bij de klant. | 
| WE METEN | - | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We onderhouden een netwerk met: Voedselfamilie Krimpenerwaard, Rotterdam de Boer op en Cheese Valley. | 
| We koppelen initiatieven voor korte ketens aan initiatieven voor recreatie en toerisme (onder andere Stichting Promotie Krimpenerwaard). | |
| We kennen (leader)subsidies toe om initiatieven op het gebied van korte ketens en streekproducten te stimuleren. | |
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | In 2024 is het startsein gegeven voor een bedrijfsontwikkeling op een van onze agrarische bedrijven die mogelijk is gemaakt door een samenwerking tussen Rotterdam de Boer Op en subsidie vanuit de gemeente en Leader. Hier worden producten van geitenzuivel in de korte keten afgezet.
De gemeente heeft in 2024 ook weer bijgedragen aan projecten van De Voedselfamilie. Deze projecten richten zich op voedseleducatie, meer streekproducten in horeca, kantines en zorginstellingen, het besparen van transport voor de afzet van streekproducten en het verzuivelen van de melk van natuurboeren tot hoogwaardige producten met een eigen merk. 
De nieuwe Leaderperiode 2024-2027 is ingegaan. Subsidieaanvragen van lokale initiatiefnemers zijn in voorbereiding. | 
4-17-We versterken de beleving en aantrekkelijkheid van onze winkelgebieden.
Terug naar navigatie - Economie - 4-17-We versterken de beleving en aantrekkelijkheid van onze winkelgebieden.| Vitale winkelgebieden | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Wij zetten in op versterking van de detailhandelstructuur en waar mogelijk het op peil houden van het huidige winkelaanbod. | 
| ER-DOEL | We versterken de beleving en aantrekkelijkheid van onze winkelgebieden. | 
| WE METEN | Het aantal winkels, het aantal vierkante meters winkelaanbod, leegstand, waardering (via tweejaarlijkse koopstromenonderzoek). (bron 2021: kso2021.nl) | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We versterken de (onderlinge) samenwerking van en met winkeliersverenigingen via reguliere overleggen en via de bestaande samenwerkingsverbanden. Hierbij hebben we aandacht voor lokaal kopen. | 
| We bepalen in overleg met de winkeliersverenigingen welke acties nodig en haalbaar zijn. Dit doen wij aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek. Deze acties voeren wij uit. | |
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | De Retailvisie Krimpenerwaard is in 2019 vastgesteld met een scope van 5-7 jaar. Trends en ontwikkelingen in de retailsector (o.a. toename online aankopen, inflatie, impact van corona etc.) maakten het noodzakelijk om de bestaande visie te herijken. In 2024 zijn we samen met winkeliers, vastgoedeigenaren en sleutelfiguren in de kernen gestart met onderzoek op welke punten de Retailvisie geactualiseerd zou kunnen worden. | 
4-31-We zetten binnen en buiten de bebouwde kom in op minder bodemdaling.
Terug naar navigatie - Economie - 4-31-We zetten binnen en buiten de bebouwde kom in op minder bodemdaling.| Bodemdaling | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | We zetten ons in om bodemdaling te verminderen en wisselen hierover kennis uit. | 
| ER-DOEL | We zetten binnen en buiten de bebouwde kom in op minder bodemdaling. | 
| WE METEN | - | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We werken samen met Waterschappen en Provincie om bodemdaling in het landelijk gebied tegen te gaan. | 
| We nemen deel aan het platform Slappe Bodem. | |
| We experimenteren met de toepassing van (innovatieve) lichte ophoogmaterialen onder wegen en achterpaden. We monitoren de effecten en wisselen actief ervaringen uit met andere gemeenten. | |
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | Onderdeel van de samenwerking voor de planvorming voor het landelijk gebied is het tegengaan van bodemdaling en de reductie van CO2-uitstoot uit het veen. Hiervoor worden in een aantal deelgebieden in Krimpenerwaard waterinfiltratiesystemen (WIS) aangelegd, in 2024 is bijvoorbeeld in Stein Zuid tot aanleg overgegaan. Andere WIS-projecten zijn verder voorbereid in 2024 en de subsidieaanvraag is ingediend bij de provincie. Naast WIS is er ook een project Klei in Veen opgestart vanuit de regiegroep ZH-PLG (Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied) Krimpenerwaard waar HHSK trekker van is. Tot slot is de pilot in Zuidbroek naar de invloed van verschillende slootwaterpeilen en greppelinfiltratie op het grondwaterpeil, oeverafkalving, biodiversiteit en opbrengsten landbouw doorgestart (na afronding in 2023) om meer inzicht te krijgen in de effecten.    
Bij het ophogen van de openbare ruimte wordt standaard gebruik gemaakt van licht ophoogmateriaal om bodemdaling te verminderen. | 
4-37-We vinden meer economische perspectieven die het buitengebied versterken.
Terug naar navigatie - Economie - 4-37-We vinden meer economische perspectieven die het buitengebied versterken.| Buitengebied | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Samen met onze partners (waaronder de agrarische sector) zoeken we naar economische perspectieven die het buitengebied versterken. We staan positief tegenover maatwerkoplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van bouwvlakken, windmolens tot een ashoogte tot 15 meter voor eigen energie-opwek, herbestemming van vrijkomende agrarische bebouwing en nevenactiviteiten in onder andere de recreatieve sfeer. 
Bij te nemen maatregelen bij de inrichting van het buitengebied en het voldoen aan (bijvoorbeeld stikstof-) opgaven van het Rijk zijn de ambities vanuit de gemeente leidend, waarbij wij rekening houden met de belangen van het Rijk | 
| ER-DOEL | We vinden meer economische perspectieven die het buitengebied versterken. | 
| WE METEN | - | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We maken concrete plannen en instrumenten voor het landelijk gebied. | 
| We kennen (Leader)subsidies toe om initiatieven te stimuleren die agrariërs economisch perspectief kunnen bieden. | |
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | De inrichting en organisatie van de nieuwe Leader periode 2024 - 2027 heeft vorm gekregen. Binnen het kader van de Lokale OntwikkelingsStrategie (LOS) kunnen initiatieven worden ingediend voor een Leader subsidie. Het LEADER programma steunt innovatieve projecten die zich onder andere richten op het verdienmodel en het economische perspectief van onze agrariërs.
Het college heeft de bestuursopdracht voor het Omgevingsprogramma Landbouw (voorheen: Omgevingsprogramma Landelijk Gebied) vastgesteld. In het kader van deze opdracht wordt gewerkt aan een helder perspectief op het economische perspectief van de agrarische ondernemers in relatie tot de toekomst van het veenweidelandschap. Het omgevingsprogramma landbouw geeft daarvoor richting aan de mogelijkheden voor agrarische bedrijven om door te ontwikkelen in een setting waar zij voor grote opgaven staan, zoals de stikstofmaatregelen, eisen op het gebied van milieu en dierenwelzijn, energietransitie, bodemdaling, mestoverschot, et cetera. Het is de verwachting het Omgevingsprogramma eind 2025 vast te kunnen stellen. | 
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Economie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
| Verbonden Partijen | 
|---|
|  - N.v.t. | 
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Economie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Tabel Baten en Lasten
| Exploitatie | Rekening 2023 | Primitief 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | SALDO 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.1 Economische ontwikkeling | -631 | -404 | -638 | -423 | 215 | |
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -83 | -31 | -31 | -31 | 0 | |
| 3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | -125 | -42 | -70 | -62 | 8 | |
| 3.4 Economische promotie | -624 | -924 | -868 | -662 | 206 | |
| Totaal Lasten | -1.462 | -1.401 | -1.608 | -1.179 | 429 | |
| Baten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.1 Economische ontwikkeling | -15 | 0 | 0 | 2 | 2 | |
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 135 | 153 | 145 | 169 | 24 | |
| 3.4 Economische promotie | 433 | 256 | 272 | 299 | 27 | |
| Totaal Baten | 553 | 410 | 417 | 470 | 53 | |
| Saldo van baten en lasten | -909 | -991 | -1.191 | -709 | 482 | |
| Stortingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | -801 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Onttrekkingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 1.175 | 300 | 328 | 209 | -119 | |
| Mutaties reserves | 374 | 300 | 328 | 209 | -119 | |
| Geraamd resultaat | -534 | -691 | -863 | -500 | 363 | |
Toelichting - 3.10 Economische ontwikkeling
Terug naar navigatie - Economie - Toelichting - 3.10 Economische ontwikkelingBinnen het budget voor economische ontwikkeling was ook een reservering opgenomen voor de aanpak revitalisering van bestaande bedrijventerreinen (onderdeel van Omgevingsprogramma Bedrijventerreinen). Dit heeft vertraging opgelopen en daardoor is een deel van het budget niet besteed.
Het afgelopen jaar is gestart met de netwerksamenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid en is een aantal projecten gestart. Het budget is niet volledig benut. Van het overgebleven bedrag van €150.000,- wordt voorgesteld € 80.000,- over te hevelen naar 2025. Dit bedrag wordt ingezet voor de inhuur van een kwartiermaker/projectleider om de netwerksamenwerking verder te versterken en (nieuwe) projecten te begeleiden.
Toelichting - 3.40 Economische promotie
Terug naar navigatie - Economie - Toelichting - 3.40 Economische promotieOp het gebied van economische promotie is er een onderbesteding van € 200.000. Een groot deel komt door vertraging van projecten in de agrarische sector. De landelijke politiek heeft voor veel vertraging en onzekerheid gezorgd in de agrarische sector waardoor geplande projecten nog niet tot uitvoering zijn gekomen in 2024. Projecten die al wel zijn uitgevoerd zijn uit regulier agrarisch budget betaald. Met het binnenhalen van de Regiodeal en de verwachte totstandkoming van een gebiedsplan in 2025 is de verwachting dat dit budget in 2025 besteed zal worden.
Aangezien een groot deel van deze kosten worden gedekt vanuit de reserve, heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat.
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Economie
Terug naar navigatie - Economie - Toelichting - Storting/Onttrekking programma EconomieHet nadelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door de lagere onttrekking aan reserves. Het betreft voornamelijk de projecten gebiedspromotie/landbouw € 100.000 (zie toelichting taakveld 3.40 Economische promotie). Dit heeft geen gevolgen voor het resultaat.
