Algemeen

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Algemeen

In deze paragraaf lichten wij het beleid met betrekking tot de gemeentelijke heffingen toe. Het BBV vraagt in deze paragraaf om per heffing een overzicht op te nemen van de taakvelden waarvan lasten in de heffing zijn meegenomen.

Algemeen

In de Nota Lokale heffingen 2024 is het huidige beleid met betrekking tot de gemeentelijke heffingen beschreven. De totale werkelijke opbrengst aan belastingen en overige heffingen bedraagt in 2024 circa € 32,6 miljoen. In onderstaande tabel zijn de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven:

bedragen x € 1.000
Begroot *
Werkelijk
Verschil
%verschil
Onroerendezaakbelastingen
13.596
13.549
-47
-0,3%
Rioolheffing
6.429
6.531
102
1,6%
Afvalstoffenheffing
7.602
7.628
26
0,3%
Toeristenbelasting
272
299
27
9,9%
Lijkbezorgingsrechten
1.080
1.324
244
22,6%
Leges
3.474
3.574
100
2,9%
Marktgelden
44
46
2
4,5%
Havengelden
93
76
-17
-18,3%
Kwijtschelding
-380
-390
-10
2,6%
32.210
32.637
427
1,3%
* Dit betreft de Begroting 2024 inclusief de begrotingswijzigingen

Het SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling) verzorgt de uitvoering van diverse heffingen voor de gemeente.

Kostendekkendheid
Bij diverse heffingen mogen de geraamde baten niet hoger zijn dan de geraamde lasten. Bij de toe te rekenen kosten worden onder andere de kwijtschelding, de kosten van het SVHW en de kosten van toezicht meegenomen. De beleidsuren en uren van handhaving worden hierin niet meegenomen. Voor de belastingen geldt deze wettelijke eis niet. De opbrengst van de belastingen komt in de algemene middelen van de gemeente terecht.

In verband met de BBV-voorschriften kijken we ook terug naar de in de begroting berekende kostendekkendheid van de heffingen. De kostendekkendheid is berekend voor afrekening naar de reserves en voorzieningen.

Kostendekkendheid
Begroot
Werkelijk
Afvalstoffenheffing
99,7%
110,2%
Rioolheffing
90,8%
92,0%
Leges hst.1 Alg. dienstverlening
70,8%
78,0%
Leges hst.2 Omgevingswet
110,6%
54,6%
Leges hst.3 Horeca
4,4%
4,5%
Leges hst.3 Evenementen
3,8%
3,8%
Leges hst.3 Standplaatsen
51,6%
35,3%
Leges hst.3 Kinderopvang
6,8%
8,0%
Lijkbezorgingsrechten
59,3%
60,6%
Marktgelden
70,1%
60,5%
Havengelden
75,2%
37,4%

1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

De OZB bestaan uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenarenbelasting en gebruikersbelasting voor niet-woningen. De WOZ-waarde van alle onroerende zaken wordt jaarlijks vastgesteld. De hoogte van de OZB is een combinatie van de WOZ-waarde van een pand en het vastgestelde tarief. Voor het bepalen van de tarieven wordt gebruik gemaakt van de WOZ-waarden volgens opgave van het SVHW.

De afwijking van 0,34% op het totaal van € 13,5 miljoen wordt veroorzaakt door afwijkingen in de waardeontwikkeling en het areaal dat iets is achtergebleven op de begroting .

2. Rioolheffing

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 2. Rioolheffing

De rioolheffing is een heffing om het beheer en het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. De hoogte van de rioolheffing wordt bij woningen bepaald door de grootte van het huishouden (een- of meerpersoonshuishouden) en bij niet-woningen door de WOZ-waarde.

Bij de rioolheffing wordt de kostendekkendheid weer 100% door de onttrekking aan de egalisatievoorzieningen. Dit jaar zijn de uitgaven voor het onderhoud en beheer hoger uitgevallen dan begroot; er zijn echter ook meer inkomsten dan begroot  en er zijn er geen rentekosten dit jaar. De werkelijke onttrekking aan de egalisatievoorziening bedraagt daarom in 2024 circa € 565.000  in plaats van € 658.000 welke was begroot. 

3. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 3. Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing om het ophalen en verwerken van de huishoudelijke afvalstoffen te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. Deze heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Voor het restafval wordt een tariefdifferentiatie (diftar) toegepast; per inworp in de ondergrondse container en per lediging van een restafvalcontainer.

Dit jaar is er een voordeel ontstaan op het taakveld afval. Er zijn meer inkomsten van de materialen die gerecycled worden en er zijn lagere kapitaalslasten en ook lagere kosten voor beheer en onderhoud door Cyclus.  

Het voordeel van circa € 700.000 wordt, conform bestaand beleid, gestort in de egalisatievoorziening afval. 

 

4. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 4. Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is een algemene belasting voor personen die hier overnachten tegen een vergoeding. De opbrengst is afhankelijk van het aantal overnachtingen in de gemeente, waardoor de opbrengst per jaar varieert. 

We verantwoorden in de jaarrekening 2024 de te verwachte opbrengst over 2024 plus de afrekening over 2022 en 2023. De opbrengst 2024 is nog niet gerealiseerd, omdat de aanslagen pas verstuurd kunnen worden na afloop van het jaar.  De inkomst in 2024 wordt geschat op 272.000. 

De afrekening over 2023 viel circa € 27.000 positief uit .  De totale inkomst in 2024 bedraagt daardoor ruim € 299.000. 

5. Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 5. Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor verleende diensten in verband met de begraafplaatsen.

Er hebben dit jaar meer begrafenissen plaatsgevonden dan begroot waardoor de inkomsten hoger uitvallen. De inkomsten voor de aankoop van een particulier graf worden gestort in de daarvoor bestemde reserve. In 2024 betrof dit ruim 316.000. Dit valt niet in het saldo van de jaarrekening. De afkoop van het onderhoud valt ook niet in het saldo en wordt gestort in de voorziening, omdat het gelden van derden zijn. Jaarlijks valt hiervan een deel vrij voor het onderhoud van de begraafplaatsen.

6. Leges

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 6. Leges

Voor een gemeentelijke taak die in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven afgenomen wordt, wordt leges betaald. Door de diversiteit van diensten is de legesverordening onderverdeeld in 3 hoofdstukken.

Hoofdstuk 1: De legesinkomsten zijn  hoger dan de primitieve begroting.  De kostendekkendheid wordt  hoger.  
Hoofdstuk 2: De inkomsten van de omgevingsvergunningen (bouwleges) zijn lager uitgevallen dan de primitieve begroting. Dit is ook vermeld in de tweede tussenrapportage 2024. De kostendekkendheid komt nu uit op 54,6%. Er zijn dit jaar extra kosten gemaakt om de aanvragen van 2023 volledig weg te werken. De kostendekkendheid wordt 81,9% door een onttrekking aan de egalisatievoorziening.  Het saldo van de  egalisatievoorziening is daardoor nihil. 
Hoofdstuk 3: De legesinkomsten zijn lager uitgevallen, onder andere bij de evenementen. Ook vallen steeds meer aanvragen onder de legesvrijstelling. Het aantal standplaatsen (verkooppunten buiten de marktdagen) is afgenomen. 

7. Marktgelden

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 7. Marktgelden

Voor het innemen van een standplaats op de markt worden marktgelden geheven. De inkomsten zijn conform de begroting. De kosten vallen dit jaar hoger uit door hogere energiekosten waardoor de kostendekkendheid afneemt.

8. Havengelden

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 8. Havengelden

Havengelden worden geheven van vaartuigen die gebruik maken van de havens  in Schoonhoven en Ouderkerk aan den IJssel. Daarnaast worden er vergoedingen gevraagd voor het gebruik van energie en water. Vanaf 2024 vindt de heffing en inning van de havengelden plaats via de app ShipAssist. De afname van energie en water wordt geïnd door SAB.

De opbrengsten zijn lager dan begroot en er zijn meer kosten gemaakt in 2024. De opbrengst voor het reserveren van een ligplaats  in de haven in Schoonhoven is afgenomen. Het tarief voor het reserveren in 2024 voor een ligplaats in 2025 en volgende jaren is verdisconteerd in de tarieven havengelden Schoonhoven 2025 en volgende jaren.

Daarentegen zijn er meer inkomsten als gevolg van verhuur vastgoed. 

9. Kwijtschelding

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 9. Kwijtschelding

Mensen met een minimuminkomen en geen of weinig vermogen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van diverse lokale heffingen. Er is dit jaar iets meer kwijtschelding verleend dan was begroot (3,2%). 

10. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 10. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Een bedrijveninvesteringszone is een afgebakend gebied zoals een winkelgebied of een bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en/of de eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Voor de BIZ-heffing treedt de gemeente op als dienstverlener. De opbrengst wordt uitgekeerd aan de BIZ-stichtingen en is daarom niet opgenomen bij het overzicht van de totale inkomsten. Deze stichtingen zorgen voor de plannen en de uitvoering ervan. Er is een BIZ-heffing voor het centrum van Bergambacht, een BIZ-heffing voor bedrijventerrein De Wetering in Bergambacht en een BIZ-heffing voor het centrum van Schoonhoven.

11. Woonlasten

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - 11. Woonlasten

De woonlasten bestaan uit de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In de onderstaande tabel is de lastendruk in de gemeente Krimpenerwaard in 2024 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als voor huurders. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden.

Krimpenerwaard
Koopwoning
Huurwoning
Meerpersoonshuishouden
Meerpersoonshuishouden
2023
2024
2023
2024
OZB*
€313,00
€330,00
n.v.t.
n.v.t.
Afval**
€301,00
€341,05
€301,00
€341,05
Riool*
€268,80
€268,80
€268,80
€268,80
€882,80
€939,85
€569,80
€609,85
* Er is uitgegaan van een WOZ-waarde van € 365.000 in 2023 en € 378.000 in 2024.
** Er is uitgegaan van 9,6 ledigingen in 2024.