 
					Verkeer, vervoer en waterstaat

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit wordt een balans gevormd tussen bereikbaarheid en omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit in een gastvrije Krimpenerwaard.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.
3-10-We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - 3-10-We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.| Bereikbaarheid | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer. | 
| ER-DOEL | We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren. | 
| WE METEN | Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto. | 
| INSPANNINGEN 2024 | We bouwen de samenwerking met bovenlokaal netwerk (Politie, Brandweer, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) en Arriva) verder uit, in de vorm van de Ambtelijke Verkeerscommissie (AVC), met als gezamenlijk doel het verbeteren van de bereikbaarheid. Ook stimuleren en werken we aan intensievere samenwerking met buurgemeenten op gedeelde inhoudelijke dossiers, zoals de Algera corridor, ontsluiting Gouda en de veerdiensten. | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland). | 
| We voeren het 10 punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard uit. | |
| Middelen 2024 | Incidenteel: € 50.000 voor het uitwerken van een voorkeursvariant Algeracorridor. | 
| VERANTWOORDING | De nieuwe OV-concessie is in 2023 door de provincie gegund aan Qbuzz, met een looptijd van 13 jaar. Vanaf 15 december 2024 heeft Qbuzz het openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord (ZHN) overgenomen van Arriva.
De Ambtelijke Verkeerscommissie komt vijf keer per jaar bij elkaar.
Er heeft planvorming plaatsgevonden voor de verbetering van de doorstroming van de Algeracorridor, waaruit een voorkeursalternatief is voortgekomen, aangevuld met extra langzaam verkeersmaatregelen. De voorbereidingen voor de planuitwerking zijn getroffen. 
Het 10-punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard is betrokken in het Omgevingsprogramma Mobiliteit. | 
3-11-We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - 3-11-We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren| Verkeersveiligheid | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid van onze gemeente. We zetten daarom in op veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners. | 
| ER-DOEL | We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren. | 
| WE METEN | Ongevallendata (op basis van politieregistratie, gericht op wat er fout is gegaan). | 
| Risicobenadering verkeersveiligheid (op basis van studie adviesbureau DTV, gericht op wat er fout kan gaan). | |
| INSPANNINGEN 2024 | In 2023 en 2024 stellen we een Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan op. In 2024 wordt hier verder opvolging aan gegeven. | 
| We brengen naast onderhoudstoestand van het asfalt  ook verkeersveiligheid in als criterium voor prioritering van groot onderhoud | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | Vaststellen en opstellen uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan. | 
| Middelen 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | Het Omgevingsprogramma Mobiliteit (= voormalige gemeentelijk verkeersbeleidsplan) is opgesteld en in concept vastgesteld door het college. Uw raad heeft wensen en bedenkingen ingebracht. 
Verkeersveiligheid is meegewogen bij de prioritering van het groot onderhoud in de openbare ruimte. | 
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
| Verbonden Partijen | 
|---|
| - Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) | 
| - Veerdienst Schoonhoven | 
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Financieel overzicht Bedragen x €1.000| Exploitatie | Rekening 2023 | Primitief 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | SALDO 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | -10.517 | -11.045 | -11.307 | -11.539 | -232 | |
| 2.2 Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2.3 Recreatieve havens | -81 | -49 | -48 | -49 | -1 | |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | -154 | -93 | -282 | -299 | -17 | |
| 2.5 Openbaar vervoer | -417 | -471 | -370 | -401 | -31 | |
| Totaal Lasten | -11.169 | -11.658 | -12.008 | -12.288 | -281 | |
| Baten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 2.299 | 1.234 | 1.776 | 1.578 | -199 | |
| 2.2 Parkeren | 6 | 5 | 5 | 0 | -5 | |
| 2.3 Recreatieve havens | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | |
| 2.4 Economische havens en waterwegen | 92 | 105 | 255 | 255 | 0 | |
| 2.5 Openbaar vervoer | 306 | 251 | 261 | 307 | 46 | |
| Totaal Baten | 2.704 | 1.597 | 2.299 | 2.141 | -158 | |
| Saldo van baten en lasten | -8.464 | -10.062 | -9.709 | -10.147 | -438 | |
| Stortingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | -1.700 | -800 | -1.000 | -1.000 | 0 | |
| Onttrekkingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 349 | 899 | 299 | 378 | 79 | |
| Mutaties reserves | -1.351 | 99 | -701 | -622 | 79 | |
| Geraamd resultaat | -9.815 | -9.963 | -10.410 | -10.769 | -359 | |
Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoerDe overschrijding op de lasten is deels te wijten aan de hogere kosten van onkruidbestrijding op verharding als gevolg van een nieuw onderhoudscontract dat in 2024 is afgesloten. De nulmetingen die zijn uitgevoerd als vertrekpunt voor de aannemer heeft geleid tot hogere kosten.
De kosten van straatherstel zijn toegenomen vanwege toenemende degeneratie. Deze werkzaamheden hebben een zekere mate van onvoorspelbaarheid waardoor er een nadeel is ontstaan. Verder is er een nadeel op openbare verlichting. Dit komt vanwege de aanhoudende prijsstijgingen op zowel de arbeid alsook op de materialen. Ook de aanhoudende eigen netstoringen zorgen ervoor dat het huidige budget niet toereikend was.
De lagere baten betreft een lagere degeneratievergoeding in verband met minder uitgevoerde werkzaamheden dan verwacht, terwijl de uitgaven aan de andere kant hoger zijn uitgevallen in verband met onvoorziene hoge kosten in de maand december. Zowel de baten als de lasten worden verrekend met de reserve degeneratievergoeding.
Daarnaast is er een klein voordeel op wegen omdat de aanleg van een wandelpad bij de Molenlaan in Bergambacht nog niet is uitgevoerd (€ 63.000), waarvan € 25.000 wordt gesubsidieerd door de provincie. De netto kosten voor de gemeente bedragen € 38.000 en worden bij de bestemming van het rekeningsaldo 2024 gereserveerd en beschikbaar gesteld voor 2025. Het wandelpad wordt in 2025 aangelegd.
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Verkeer, vervoer en waterstaat
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Verkeer, vervoer en waterstaatHet voordelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door hogere onttrekkingen aan reserves. Dit betreft voornamelijk het meer onttrekken uit de reserve degeneratievergoeding omdat er in 2024 ook meer uitgaven zijn gedaan in verband met graven voor kabels en leidingen.
Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)| Projectnaam | Kern(en) | Afsluiten Ja/Nee | Toelichting Jaarrekening | Begroot | Realisatie | Saldi | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| I0127 Asfalteren Bonrepas, Slangeweg eo | Vlist | Nee | In 2024 is er gestart met de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn in het 4e kwartaal afgerond. Het project is opgeleverd en er zijn nog een aantal restpunten die in 2025 worden afgehandeld. | 1.077 | 997 | 80 | 
| I0192 Rotonde Stolwijk | Stolwijk | Nee | Dit budget blijft beschikbaar ter mogelijke bijdrage aan een mogelijke toekomstige rotonde bij Stolwijk. | 1.500 | 45 | 1.455 | 
| I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort | Schoonhoven | Nee | Het project is in afrondende fase, er worden nog kosten verwacht. | 2.525 | 2.451 | 74 | 
| I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort (baten) | Schoonhoven | Nee | Het project is in afrondende fase, zie toelichting lasten. | -160 | -200 | 40 | 
| I0407 Revitaliseren winkelcent noord (baten) | Schoonhoven | Ja | Met de afronding eind 2024 van het project rondom de nieuwe Lidl is het laatste onderdeel van het plan voor revitalisering van centrum van Schoonhoven Noord afgerond. Er worden geen kosten meer verwacht. | -606 | 606 | |
| I0407 Revitaliseren winkelcent noord SCH | Schoonhoven | Ja | Met de afronding eind 2024 van het project rondom de nieuwe Lidl is het laatste onderdeel van het plan voor revitalisering van centrum van Schoonhoven Noord afgerond. Er worden geen kosten meer verwacht. | 303 | 827 | -524 | 
| I0450 OV Verv niet toegestane armaturen | - | Nee | Het project word in 2025 afgerond. | 300 | 262 | 38 | 
| I0460 Openbare verlichtingskasten | - | Ja | Het project is afgerond en opgeleverd. | 275 | 306 | -31 | 
| I0544 Beschoeiing oostzijde Vlist | Vlist | Nee | In 2025 wordt nog een resterend deel van de beschoeiingswerkzaamheden uitgevoerd. De voorbereiding hiervan is al in volle gang. | 500 | 329 | 171 | 
| I0545 Renovatie bediening brug Ht | Haastrecht | Nee | Dit project is in een afrondende fase. Verwachte oplevering 2e kwartaal 2025. | 400 | 396 | 4 | 
| I0552 Herinrichting Veerstoep | Bergambacht | Nee | Dit project is in een afrondende fase. We verwachten nog enkele kosten in 2025. | 5.072 | 4.707 | 365 | 
| I0552 Herinrichting Veerstoep (baten) | Bergambacht | Nee | - | -1.584 | -1.492 | -92 | 
| I0595 H Dunantstr/Meidoornstr-riolering | Bergambacht | Nee | De realisatie civieltechnisch werk en aanplant groen loopt door in 2025. | 5.018 | 4.774 | 244 | 
| I0599 Tiendweg West | Lekkerkerk | Nee | Het project is bijna gereed behoudens enkele aanpassingen en weersafhankelijke werkzaamheden uit te voeren in 2025. | 1.745 | 732 | 1.014 | 
| I0601 Weidebloemstraat | Berkenwoude | Nee | Het project is bijna gereed. de werkzaamheden zijn zo goed als afgerond behalve het groen, revisies en nazorg. Deze nazorgperiode duurt een jaar. | 1.785 | 1.459 | 326 | 
| I0616 Asserlaan Sch | Schoonhoven | Nee | De realisatie en daarmee de grote uitgave start naar verwacht in 2025. | 5.192 | 820 | 4.372 | 
| I0620 Centrum HST | Haastrecht | Nee | Het project is in juli aanbesteed en uitvoering is gestart in oktober. | 2.610 | 803 | 1.807 | 
| I0626 Wilhelminastraat e.o. | Ouderkerk | Nee | Realisatie in 2025 (en 2026). | 5.063 | 562 | 4.501 | 
| I0627 Duikers Montignylaan/Halve Maan SC | Schoonhoven | Nee | Het project wordt naar verwachting in 2025 afgerond. | 75 | 10 | 65 | 
| I0648 Planvorming alternatieve maatregelen centrum Haastrecht | Haastrecht | Nee | Het budget wordt aangewend ten behoeve van planvorming voor alternatieve maatregelen in het centrum van Haastrecht. | 24 | 0 | 24 | 
| I0651 Vervanging installatie brug SCH | Schoonhoven | Nee | De uitvoeringswerkzaamheden zijn gestart. | 500 | 72 | 428 | 
| I0671 Vervanging civiele kunstwerken | (leeg) | Nee | Zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 2.820 | 1.380 | 1.440 | 
| I0673 Inspectie civ kunstw & beheerplan | (leeg) | Nee | De inspectie is gereed en het nadere onderzoek wat in 2024 is gestart is in uitvoering. | 128 | 115 | 13 | 
| I0679 OVL Vervangingen | (leeg) | Nee | Zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 983 | 265 | 718 | 
| I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken KRW | (leeg) | Nee | De uitvoering van dit project vindt plaats vanaf 2025 tot en met 2032 en ligt primair bij het Hoogheemraadschap Schieland (HHSK) en er vinden ook werkzaamheden van de gemeente en andere nutspartijen plaats, maar dat gaat niet ten koste van dit budget. | 1.000 | 1 | 999 | 
| I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken KRW (baten) | (leeg) | Nee | - | -1.000 | -1 | -999 | 
| I0697 23 Renovatie kademuren SCH | Schoonhoven | Nee | Het project is in uitvoering. De verwachte oplevering is 4e kwartaal 2025. | 755 | 422 | 333 | 
| I0699 23 Groenzone - Leeghwaterstr SCH | Schoonhoven | Nee | Realisatie in 2025. | 158 | 0 | 158 | 
| I0700 Glasvezel | (leeg) | Nee | De werkzaamheden zijn gestart en worden afgerond in 2026. De benodigde straatwerkzaamheden door de gemeente Krimpenerwaard volgen daarop en de geraamde kosten ad € 2.000.000 worden volledig door Stedin vergoed. | 2.000 | 329 | 1.671 | 
| I0709 Verkeersveiligheidsmaatregelen KRW | (leeg) | Nee | Dit budget is in 2022 beschikbaar gekomen en wordt momenteel betrokken in de planvorming van een aantal meerjarige projecten waar verbeterkansen liggen ten behoeve van de verkeersveiligheid.
Realisatie van de verkeersveiligheidsmaatregelen volgt later in het project. | 500 | 74 | 426 | 
| I0712 Materieel buitenruimte | (leeg) | Nee | Bij het overgaan van vier naar één werf wordt kritisch gekeken of met minder materieel kan worden volstaan. Het meerjarig investeringsplan wordt daarop geactualiseerd. | 100 | 62 | 38 | 
| I0715 Wegen kleinschalige renovaties | (leeg) | Nee | Betreft  een administratieve grootboekrekening die geen relatie heeft met een gevoteerd project door de raad. | 814 | 0 | 814 | 
| I0731 Schade steiger SCH | Schoonhoven | Nee | De voorbereiding is opgestart. Afhandeling van de schade bevindt zich in de afrondende fase. | 650 | 148 | 502 | 
| I0731 Schade steiger SCH (baten) | Schoonhoven | Nee | - | -250 | -277 | 27 | 
| I0735 Algeracorridor | (leeg) | Nee | De planvorming voor de maatregelen Algeracorridor is momenteel bezig. Nadere uitwerking volgt in 2025. | 50 | 0 | 50 | 
| Middelgroot onderhoud Openbare ruimte | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 10.850 | 7.209 | 3.639 | 
| Projectenboek 2018 - IBOR | - | Ja | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 1.733 | 1.774 | -41 | 
| Projectenboek 2019 - IBOR | - | Ja | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 4.419 | 3.985 | 434 | 
| Projectenboek 2020 - IBOR | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 9.271 | 7.799 | 1.472 | 
| Projectenboek 2021 - IBOR | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 6.987 | 1.576 | 5.411 | 
| Projectenboek 2022 - IBOR | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 4.943 | 673 | 4.270 | 
| Projectenboek 2023 - IBOR | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 7.331 | 328 | 7.003 | 
| Projectenboek 2024 - IBOR | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 506 | 41 | 465 | 
| Projectenboek 2025 - IBOR | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 100 | 38 | 62 | 
| Eindtotaal | 87.068 | 43.196 | 43.872 | |||
IBOR
Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - IBORVoor projectbudgetten Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR), zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen
