Verkeer, vervoer en waterstaat

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit wordt een balans gevormd tussen bereikbaarheid en omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit in een gastvrije Krimpenerwaard.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.

3-10-We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - 3-10-We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.
Bereikbaarheid
X
AMBITIE
Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer.
ER-DOEL
We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.
WE METEN
Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto.
INSPANNINGEN 2024
We bouwen de samenwerking met bovenlokaal netwerk (Politie, Brandweer, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) en Arriva) verder uit, in de vorm van de Ambtelijke Verkeerscommissie (AVC), met als gezamenlijk doel het verbeteren van de bereikbaarheid. Ook stimuleren en werken we aan intensievere samenwerking met buurgemeenten op gedeelde inhoudelijke dossiers, zoals de Algera corridor, ontsluiting Gouda en de veerdiensten.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland).
We voeren het 10 punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard uit.
Middelen 2024
Incidenteel: € 50.000 voor het uitwerken van een voorkeursvariant Algeracorridor.
VERANTWOORDING
De nieuwe OV-concessie is in 2023 door de provincie gegund aan Qbuzz, met een looptijd van 13 jaar. Vanaf 15 december 2024 heeft Qbuzz het openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord (ZHN) overgenomen van Arriva. De Ambtelijke Verkeerscommissie komt vijf keer per jaar bij elkaar. Er heeft planvorming plaatsgevonden voor de verbetering van de doorstroming van de Algeracorridor, waaruit een voorkeursalternatief is voortgekomen, aangevuld met extra langzaam verkeersmaatregelen. De voorbereidingen voor de planuitwerking zijn getroffen. Het 10-punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard is betrokken in het Omgevingsprogramma Mobiliteit.

3-11-We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - 3-11-We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren
Verkeersveiligheid
X
AMBITIE
We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid van onze gemeente. We zetten daarom in op veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners.
ER-DOEL
We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren.
WE METEN
Ongevallendata (op basis van politieregistratie, gericht op wat er fout is gegaan).
Risicobenadering verkeersveiligheid (op basis van studie adviesbureau DTV, gericht op wat er fout kan gaan).
INSPANNINGEN 2024
In 2023 en 2024 stellen we een Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan op. In 2024 wordt hier verder opvolging aan gegeven.
We brengen naast onderhoudstoestand van het asfalt  ook verkeersveiligheid in als criterium voor prioritering van groot onderhoud
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Vaststellen en opstellen uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeersbeleidsplan.
Middelen 2024
-
VERANTWOORDING
Het Omgevingsprogramma Mobiliteit (= voormalige gemeentelijk verkeersbeleidsplan) is opgesteld en in concept vastgesteld door het college. Uw raad heeft wensen en bedenkingen ingebracht. Verkeersveiligheid is meegewogen bij de prioritering van het groot onderhoud in de openbare ruimte.

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
- Veerdienst Schoonhoven

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Financieel overzicht Bedragen x €1.000
Exploitatie
Rekening 2023
Primitief 2024
Begroting 2024
Rekening 2024
SALDO 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves
0
0
0
0
0
2.1 Verkeer en vervoer
-10.517
-11.045
-11.307
-11.539
-232
2.2 Parkeren
0
0
0
0
0
2.3 Recreatieve havens
-81
-49
-48
-49
-1
2.4 Economische havens en waterwegen
-154
-93
-282
-299
-17
2.5 Openbaar vervoer
-417
-471
-370
-401
-31
Totaal Lasten
-11.169
-11.658
-12.008
-12.288
-281
Baten
0.10 Mutaties reserves
0
0
0
0
0
2.1 Verkeer en vervoer
2.299
1.234
1.776
1.578
-199
2.2 Parkeren
6
5
5
0
-5
2.3 Recreatieve havens
2
2
2
2
0
2.4 Economische havens en waterwegen
92
105
255
255
0
2.5 Openbaar vervoer
306
251
261
307
46
Totaal Baten
2.704
1.597
2.299
2.141
-158
Saldo van baten en lasten
-8.464
-10.062
-9.709
-10.147
-438
Stortingen
0.10 Mutaties reserves
-1.700
-800
-1.000
-1.000
0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
349
899
299
378
79
Mutaties reserves
-1.351
99
-701
-622
79

Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

De overschrijding op de lasten is deels te wijten aan de hogere kosten van onkruidbestrijding op verharding als gevolg van een nieuw onderhoudscontract dat in 2024 is afgesloten. De nulmetingen die zijn uitgevoerd als vertrekpunt voor de aannemer heeft geleid tot hogere kosten.

De kosten van straatherstel zijn toegenomen vanwege toenemende degeneratie. Deze werkzaamheden hebben een zekere mate van onvoorspelbaarheid waardoor er een nadeel is ontstaan. Verder is er een nadeel op openbare verlichting. Dit komt vanwege de aanhoudende prijsstijgingen op zowel de arbeid alsook op de materialen. Ook de aanhoudende eigen netstoringen zorgen ervoor dat het huidige budget niet toereikend was. 

De lagere baten betreft een lagere degeneratievergoeding in verband met minder uitgevoerde werkzaamheden dan verwacht, terwijl de uitgaven aan de andere kant hoger zijn uitgevallen in verband met onvoorziene hoge kosten in de maand december. Zowel de baten als de lasten worden verrekend met de reserve degeneratievergoeding.

Daarnaast is er een klein voordeel op wegen omdat de aanleg van een wandelpad bij de Molenlaan in Bergambacht nog niet is uitgevoerd (€ 63.000), waarvan € 25.000 wordt gesubsidieerd door de provincie. De netto kosten voor de gemeente bedragen € 38.000 en worden bij de bestemming van het rekeningsaldo 2024 gereserveerd en beschikbaar gesteld voor 2025. Het wandelpad wordt in 2025 aangelegd.

Toelichting - Storting/Onttrekking programma Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Verkeer, vervoer en waterstaat

Het voordelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door hogere onttrekkingen aan reserves. Dit betreft voornamelijk het meer onttrekken uit de reserve degeneratievergoeding omdat er in 2024 ook meer uitgaven zijn gedaan in verband met graven voor kabels en leidingen.

Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Projectnaam
Kern(en)
Afsluiten Ja/Nee
Toelichting Jaarrekening
Begroot
Realisatie
Saldi
I0127 Asfalteren Bonrepas, Slangeweg eo
Vlist
Nee
In 2024 is er gestart met de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn in het 4e kwartaal afgerond. Het project is opgeleverd en er zijn nog een aantal restpunten die in 2025 worden afgehandeld.
1.077
997
80
I0192 Rotonde Stolwijk
Stolwijk
Nee
Dit budget blijft beschikbaar ter mogelijke bijdrage aan een mogelijke toekomstige rotonde bij Stolwijk.
1.500
45
1.455
I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort
Schoonhoven
Nee
Het project is in afrondende fase, er worden nog kosten verwacht.
2.525
2.451
74
I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort (baten)
Schoonhoven
Nee
Het project is in afrondende fase, zie toelichting lasten.
-160
-200
40
I0407 Revitaliseren winkelcent noord (baten)
Schoonhoven
Ja
Met de afronding eind 2024 van het project rondom de nieuwe Lidl is het laatste onderdeel van het plan voor revitalisering van centrum van Schoonhoven Noord afgerond. Er worden geen kosten meer verwacht.
-606
606
I0407 Revitaliseren winkelcent noord SCH
Schoonhoven
Ja
Met de afronding eind 2024 van het project rondom de nieuwe Lidl is het laatste onderdeel van het plan voor revitalisering van centrum van Schoonhoven Noord afgerond. Er worden geen kosten meer verwacht.
303
827
-524
I0450 OV Verv niet toegestane armaturen
-
Nee
Het project word in 2025 afgerond.
300
262
38
I0460 Openbare verlichtingskasten
-
Ja
Het project is afgerond en opgeleverd.
275
306
-31
I0544 Beschoeiing oostzijde Vlist
Vlist
Nee
In 2025 wordt nog een resterend deel van de beschoeiingswerkzaamheden uitgevoerd. De voorbereiding hiervan is al in volle gang.
500
329
171
I0545 Renovatie bediening brug Ht
Haastrecht
Nee
Dit project is in een afrondende fase. Verwachte oplevering 2e kwartaal 2025.
400
396
4
I0552 Herinrichting Veerstoep
Bergambacht
Nee
Dit project is in een afrondende fase. We verwachten nog enkele kosten in 2025.
5.072
4.707
365
I0552 Herinrichting Veerstoep (baten)
Bergambacht
Nee
-
-1.584
-1.492
-92
I0595 H Dunantstr/Meidoornstr-riolering
Bergambacht
Nee
De realisatie civieltechnisch werk en aanplant groen loopt door in 2025.
5.018
4.774
244
I0599 Tiendweg West
Lekkerkerk
Nee
Het project is bijna gereed behoudens enkele aanpassingen en weersafhankelijke werkzaamheden uit te voeren in 2025.
1.745
732
1.014
I0601 Weidebloemstraat
Berkenwoude
Nee
Het project is bijna gereed. de werkzaamheden zijn zo goed als afgerond behalve het groen, revisies en nazorg. Deze nazorgperiode duurt een jaar.
1.785
1.459
326
I0616 Asserlaan Sch
Schoonhoven
Nee
De realisatie en daarmee de grote uitgave start naar verwacht in 2025.
5.192
820
4.372
I0620 Centrum HST
Haastrecht
Nee
Het project is in juli aanbesteed en uitvoering is gestart in oktober.
2.610
803
1.807
I0626 Wilhelminastraat e.o.
Ouderkerk
Nee
Realisatie in 2025 (en 2026).
5.063
562
4.501
I0627 Duikers Montignylaan/Halve Maan SC
Schoonhoven
Nee
Het project wordt naar verwachting in 2025 afgerond.
75
10
65
I0648 Planvorming alternatieve maatregelen centrum Haastrecht
Haastrecht
Nee
Het budget wordt aangewend ten behoeve van planvorming voor alternatieve maatregelen in het centrum van Haastrecht.
24
0
24
I0651 Vervanging installatie brug SCH
Schoonhoven
Nee
De uitvoeringswerkzaamheden zijn gestart.
500
72
428
I0671 Vervanging civiele kunstwerken
(leeg)
Nee
Zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
2.820
1.380
1.440
I0673 Inspectie civ kunstw & beheerplan
(leeg)
Nee
De inspectie is gereed en het nadere onderzoek wat in 2024 is gestart is in uitvoering.
128
115
13
I0679 OVL Vervangingen
(leeg)
Nee
Zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
983
265
718
I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken KRW
(leeg)
Nee
De uitvoering van dit project vindt plaats vanaf 2025 tot en met 2032 en ligt primair bij het Hoogheemraadschap Schieland (HHSK) en er vinden ook werkzaamheden van de gemeente en andere nutspartijen plaats, maar dat gaat niet ten koste van dit budget.
1.000
1
999
I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken KRW (baten)
(leeg)
Nee
-
-1.000
-1
-999
I0697 23 Renovatie kademuren SCH
Schoonhoven
Nee
Het project is in uitvoering. De verwachte oplevering is 4e kwartaal 2025.
755
422
333
I0699 23 Groenzone - Leeghwaterstr SCH
Schoonhoven
Nee
Realisatie in 2025.
158
0
158
I0700 Glasvezel
(leeg)
Nee
De werkzaamheden zijn gestart en worden afgerond in 2026. De benodigde straatwerkzaamheden door de gemeente Krimpenerwaard volgen daarop en de geraamde kosten ad € 2.000.000 worden volledig door Stedin vergoed.
2.000
329
1.671
I0709 Verkeersveiligheidsmaatregelen KRW
(leeg)
Nee
Dit budget is in 2022 beschikbaar gekomen en wordt momenteel betrokken in de planvorming van een aantal meerjarige projecten waar verbeterkansen liggen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Realisatie van de verkeersveiligheidsmaatregelen volgt later in het project.
500
74
426
I0712 Materieel buitenruimte
(leeg)
Nee
Bij het overgaan van vier naar één werf wordt kritisch gekeken of met minder materieel kan worden volstaan. Het meerjarig investeringsplan wordt daarop geactualiseerd.
100
62
38
I0715 Wegen kleinschalige renovaties
(leeg)
Nee
Betreft een administratieve grootboekrekening die geen relatie heeft met een gevoteerd project door de raad.
814
0
814
I0731 Schade steiger SCH
Schoonhoven
Nee
De voorbereiding is opgestart. Afhandeling van de schade bevindt zich in de afrondende fase.
650
148
502
I0731 Schade steiger SCH (baten)
Schoonhoven
Nee
-
-250
-277
27
I0735 Algeracorridor
(leeg)
Nee
De planvorming voor de maatregelen Algeracorridor is momenteel bezig. Nadere uitwerking volgt in 2025.
50
0
50
Middelgroot onderhoud Openbare ruimte
-
Nee
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
10.850
7.209
3.639
Projectenboek 2018 - IBOR
-
Ja
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
1.733
1.774
-41
Projectenboek 2019 - IBOR
-
Ja
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
4.419
3.985
434
Projectenboek 2020 - IBOR
-
Deels
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
9.271
7.799
1.472
Projectenboek 2021 - IBOR
-
Deels
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
6.987
1.576
5.411
Projectenboek 2022 - IBOR
-
Deels
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
4.943
673
4.270
Projectenboek 2023 - IBOR
-
Nee
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
7.331
328
7.003
Projectenboek 2024 - IBOR
-
Nee
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
506
41
465
Projectenboek 2025 - IBOR
-
Nee
zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
100
38
62
Eindtotaal
87.068
43.196
43.872

IBOR

Terug naar navigatie - Verkeer, vervoer en waterstaat - IBOR

Voor projectbudgetten Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR), zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen