Bestuur en ondersteuning

Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staat hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

1-01-We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is.

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - 1-01-We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is.
Dienstverlening: Inwoner centraal
X
AMBITIE
Het is onze ambitie dat inwoners, ondernemingen en organisaties ook echt een verschil gaan merken in onze dienstverlening. We denken vanuit onze inwoners en streven naar meer nabijheid. We richten ons met name op zoveel mogelijk persoonlijk contact tussen bestuur, inwoners, organisaties en ondernemers. We zetten in op het eenvoudiger en sneller aanvragen van (digitale) producten en diensten.
ER-DOEL
We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is.
WE METEN
De klanttevredenheid via KlantinFocus.
Algemene indicator is de driejaarlijkse burgerpeiling.
INSPANNINGEN 2024
We werken doorlopend aan een toegankelijke website voor iedereen.
We gaan (nog) meer processen en formulieren ook digitaal aanbieden.
We bekijken bij elke klacht wat we ervan kunnen leren om onze dienstverlening te verbeteren.
We zetten mystery guests in om onze (telefonische) bereikbaarheid te onderzoeken.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Als de vraag naar onze dagelijkse dienstverlening toeneemt, zetten we meer mensen in op de uitvoering.
We investeren in datagedreven werken, waardoor we gerichter kunnen werken, sturen en verantwoorden.
MIDDELEN 2024
Incidenteel: € 15.000 voor de inzet van een mystery guest (overgeheveld vanuit 2023)
VERANTWOORDING
Een nieuwe inwonergerichte website is gerealiseerd. Op deze website worden steeds meer processen en producten digitaal aangeboden. Bij klachten wordt besproken op welke wijze de dienstverlening kan worden verbeterd. Daarnaast is gestart met mediation bij klachten en ter preventie van klachten. De telefonische bereikbaarheid is getoetst door de inzet van mystery guests.

1-02-We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven.

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - 1-02-We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven.
Burger- en overheidsparticipatie
X
AMBITIE
Betere en meer gedragen besluitvorming door burger- en overheidsparticipatie.
ER-DOEL
We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven.
WE METEN
Het al dan niet realiseren van het digitaal participatieplatform.
Het aantal ontwikkelde participatie-instrumenten.
Het aantal burger- en overheidsparticipatietrajecten per jaar via het platform.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
We implementeren burger- en overheidsparticipatie als vast onderdeel van beleid, initiatieven en projecten.
MIDDELEN 2024
-
VERANTWOORDING
Op het beleid gebaseerde, professionele participatie in de beleidsvorming en projecten is geborgd d.m.v. beleid, instrumentarium, training en vaste formats. Deze worden continue uitgebreid en doorontwikkeld. Het digitaal platform is nog in ontwikkeling. We hebben geëvalueerd hoe we participeren en op welke manier we hierin verbeteringen kunnen aanbrengen.

1-03-We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek.

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - 1-03-We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek.
Realisatie nieuw gemeentekantoor
X
AMBITIE
Het realiseren van een nieuwe huisvesting voor de gemeentelijke organisatie, gunstig gelegen en goed bereikbaar voor alle inwoners van de Krimpenerwaard.
ER-DOEL
We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek.
WE METEN
De realisatie van de nieuwe huisvesting waarbij we rekening houden met de vastgestelde uitgangspunten.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Realisatie en bouw van het nieuwe gemeentehuis.
MIDDELEN 2024
-
VERANTWOORDING
In 2024 is de planvorming voor het nieuwe gemeentehuis afgerond en is de eerste paal voor het nieuwe gebouw geslagen. De realisatie van het gemeentehuis ligt op schema.

1-04-We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - 1-04-We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente.
Structureel sluitende begroting
X
AMBITIE
We maken continu de afweging tussen inzet om onze ambities te bereiken, uitvoering van wettelijke taken, redelijke lasten voor onze inwoners en een gezonde financiële positie. Bij eventuele bezuinigingsscenario’s zijn participatie en draagvlak van belang.
ER-DOEL
We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente.
WE METEN
Structurele exploitatieruimte >=0%
Netto schuldquote <=100%
INSPANNINGEN 2024
Verbeteren van de informatie in P&C-documenten door implementatie van een nieuw financieel pakket
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Vanaf januari 2025 zal er gewerkt gaan worden met de nieuwe applicatie.
MIDDELEN 2024
-
VERANTWOORDING
In 2024 is het proces om te komen tot een sluitende begroting uitgevoerd. Dit heeft geleid tot bezuinigingsvoorstellen en scenario's, waarbij rekening is gehouden met de afweging tussen inzet van middelen om toch de ambities te bereiken en gelijktijdig uitvoering te kunnen geven aan de wettelijke taken binnen de grenzen van redelijke lasten voor onze inwoners, de vastgestelde structurele exploitatieruimte en netto schuldquote. In 2024 heeft de aanbesteding en implementatie van het nieuwe financiële pakket ERPx van Unit4 plaatsgevonden. Per 1 januari 2025 is de applicatie technisch operationeel waardoor er met ingang van 2025 mee gewerkt zal gaan worden.

1-05-We bereiken meer samen met andere overheden.

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - 1-05-We bereiken meer samen met andere overheden.
Samenwerking met andere overheden
X
AMBITIE
De gemeente Krimpenerwaard werkt positief, vanuit een zelfbewustzijn en met oog voor eigen ambities, samen met andere overheden. Om zo doelen op het gebied van woningbouw en werkgebieden, de toekomst van het landelijk gebied, bereikbaarheid en gezamenlijke taken op het gebied van het sociaal domein dichterbij te brengen.
ER-DOEL
We bereiken meer samen met andere overheden.
WE METEN
-
INSPANNINGEN 2024
We (blijven) participeren in regionale samenwerking, we lobbyen en trekken proactief samen op met andere overheden
INSPANNINGEN 2024 - 2027
We (blijven) participeren in regionale samenwerking, we lobbyen en trekken proactief samen op met andere overheden n om de Krimpenerwaard voor nu en in de toekomst vitaal te houden.
We versterken de uitvoeringskracht in de regio.
MIDDELEN 2024
Incidenteel: € 205.000 voor versterking uitvoeringskracht Regio Midden-Holland
VERANTWOORDING
De regio is in de loop van dit jaar gekomen tot een besluit van alle gemeenten om de regio te versterken. De gemeente Krimpenerwaard had als een van de weinige gemeenten hier al voor 2024 reserveringen voor gedaan. Dit jaar is de versterking nader verkend in een studie door Berenschot en vertaald in een begroting voor 2025. Het dagelijks bestuur heeft een stuurgroep ingericht - onder leiding van burgemeester Beenakker - die de versterking inhoudelijk en personeel vorm gaat geven. Er is inmiddels een kwartiermaker aangesteld. Daarnaast wordt er - middels tijdelijke inhuur - vanaf 2025 op inhoud al versterkt, bijvoorbeeld voor de versnellingstafel wonen.

1-06-We zijn een aantrekkelijker werkgever.

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - 1-06-We zijn een aantrekkelijker werkgever.
Aantrekkelijk werkgeverschap
X
AMBITIE
Door zich te profileren als een aantrekkelijk werkgever wil de gemeente Krimpenerwaard nu en in de toekomst goed personeel behouden en werven.
ER-DOEL
We zijn een aantrekkelijker werkgever.
WE METEN
De instroom, doorstroom en uitstroom van personeel.
Medewerkerstevredenheid.
INSPANNINGEN 2024
De keuzes en projecten uit het strategisch P&O plan (opgesteld in 2023) komen in 2024 tot uitvoering. Eventueel aanvullende middelen die hiervoor nodig zijn worden bij de begroting van 2024 meegenomen.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Verdere uitrol van onderdelen van het strategisch P&O plan die een bijdrage leveren aan aantrekkelijk werkgeverschap.
MIDDELEN 2024
-
VERANTWOORDING
In 2024 heeft de aanhoudende focus op recruitment en de beweging van reactief naar proactief recruitment zijn vruchten afgeworpen en zijn er mooie resultaten behaald. Zo zagen we een grote stijging van het aantal ingevulde vacatures (van 54 in 2023 naar 75 in 2024) en is ook de doorlooptijd van invulling van vacatures aanzienlijk versneld. Daarnaast is een aantal nieuwe instrumenten ontwikkeld, zoals ‘via via recruitment’ waarbij eigen medewerkers een actieve rol kunnen spelen bij werving van nieuwe collega’s en is de zichtbaarheid van ons werkgeversmerk en arbeidsmarktcommunicatie verbeterd. Daarnaast is de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) uitgevoerd waarin naast de fysieke veiligheid ook uitgebreid aandacht is voor de psychosociale werkbelasting via de Arbometer. De hoge respons (72%) gaf een positief algemeen beeld en we scoren zelfs ‘excellent’ op de waardering van collega's voor ons als werkgever. Ruim 60% van alle collega's die de vragenlijst heeft ingevuld waardeert ons als werkgever met een 8 of hoger.

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Regio Midden Holland
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- Streekarchief Midden Holland
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- Oasen BV
- Stedin

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie
Rekening 2023
Primitief 2024
Begroting 2024
Rekening 2024
SALDO 2024
Lasten
0.1 Bestuur en ondersteuning
-6.102
-5.165
-5.164
-5.228
-64
0.2 Burgerzaken
-1.571
-1.667
-1.789
-1.841
-52
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-365
-534
-482
-410
72
0.4 Overhead
-23.466
-21.737
-23.177
-23.185
-8
0.5 Treasury
-947
-1.351
-965
-1.062
-97
0.61 OZB woningen
-360
-377
-377
-353
24
0.62 OZB niet-woningen
-211
-222
-222
-207
14
0.64 Belastingen overig
21
0
0
24
24
0.8 Overige baten en lasten
-694
-809
57
762
706
0.9 Vennootschapsbelasting
-56
-8
-5
-6
-1
Totaal Lasten
-33.752
-31.870
-32.123
-31.505
618
Baten
0.1 Bestuur en ondersteuning
0
7
7
13
7
0.2 Burgerzaken
707
1.022
1.251
1.265
14
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
61
61
16
19
3
0.4 Overhead
218
191
191
154
-37
0.5 Treasury
2.019
1.858
1.870
1.956
86
0.61 OZB woningen
7.947
8.516
8.563
8.488
-76
0.62 OZB niet-woningen
4.886
4.948
5.032
5.061
29
0.64 Belastingen overig
0
0
0
0
0
0.7 Alg uitkering & overige uitk gem fonds
105.645
108.186
112.677
112.911
234
0.8 Overige baten en lasten
970
347
257
588
331
Totaal Baten
122.454
125.137
129.863
130.456
592
Saldo van baten en lasten
88.701
93.267
97.740
98.950
1.210
Stortingen
0.10 Mutaties reserves
-15.846
-8.729
-16.128
-16.127
0
0.11 Resultaat rekening baten en lasten
-3.845
0
0
-4.294
-4.294
Totaal Stortingen
-19.691
-8.729
-16.128
-20.421
-4.294
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
16.867
9.592
15.218
15.010
-208
Mutaties reserves
-2.823
863
-910
-5.412
-4.502

Toelichting - 0.10 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.10 Bestuur en ondersteuning

Op dit taakveld is een incidenteel nadeel ontstaan van € 64.000 aan de lastenkant. Dit betreft voornamelijk een nadeel op de controlekosten van de accountant. Verder is er een aanvullende dotatie aan de voorziening pensioenen (voormalig) wethouders. Dit wordt veroorzaakt door een lagere rekenrente en herrekening naar de AOW-leeftijd.  

Het budget ter afwikkeling van verschillende knelpunten is nog niet afgewikkeld. Dit betekent  een voordeel van € 110.000. Verdere uitvoering vindt plaats in 2025. Dit betreft een reserve onttrekking en heeft geen invloed op het resultaat (zie toelichting storting/onttrekking reserves).

Toelichting - 0.20 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.20 Burgerzaken

De kosten op verkiezingen zijn hoger uitgevallen door hogere kosten voor druk- en bindwerk. In de kadernota 2026 wordt hiervoor meer budget aangevraagd. Op burgerzaken zijn de hogere kosten veroorzaakt door een hogere afdracht voor reisdocumenten vanwege de reisdocumentenpiek.

Toelichting - 0.30 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.30 Beheer overige gebouwen en gronden

Er is sprake van een onderschrijding van € 72.000 op de lasten. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het energieverbruik minder is geweest dan aanvankelijk was ingeschat. Ook zijn er nieuwe tariefafspraken met de leverancier gemaakt waardoor de kosten lager zijn. Dit was nog niet aangepast in de begroting. 

Toelichting - 0.40 Overhead

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.40 Overhead

In 2024 is er op dit taakveld een overschrijding van € 400.000 op de loon en inhuurlasten. Hier tegenover staan enkele onderschrijdingen op verschillende taakvelden waaronder taakveld 0.80 overige baten en lasten van € 900.000.  In de paragraaf Bedrijfsvoering is dit verder uitgewerkt. Verder zijn er diversen over- en onderschrijdingen op verschillende budgetten zoals lagere uitgaven op facilitair en automatiseringsgebied, maar ook externe advies uren lager uitgevallen door terughoudendheid in uitgaven en scherpere inkoop. Gezamenlijk heeft dit geleid tot een onderschrijding van € 310.000.  Een groot deel van deze onderschrijding is incidenteel.

 

Toelichting - 0.50 Treasury

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.50 Treasury

In de begroting 2024 was rekening gehouden met het afsluiten van een geldlening van € 50 miljoen in het 4e kwartaal 2024. Een deel van de voorgenomen investeringen is in 2024  trager verlopen dan gedacht. In plaats van een financieringstekort  is er in het 4e kwartaal 2024 sprake geweest van een overschot aan financieringsmiddelen. Voor dit taakveld  betekent dit een rentevoordeel van € 217.000.

In de Slotwijziging 2024 is de boekwaarde van de lening Kiezel en Kei ten laste gebracht van de Algemene Reserve (vrij vermogen). Bij het uitwerken van de begrotingswijziging is de raming van de lasten abusievelijk verwerkt op het programma Onderwijs, sport, cultuur en recreatie. De werkelijke lasten bedragen € 203.000 en zijn terug te vinden op dit taakveld. Per saldo is er geen resultaatseffect.

Toelichting - 0.61 OZB woningen

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.61 OZB woningen

De lagere opbrengst  wordt veroorzaakt door afwijkingen in de waardeontwikkeling en het areaal dat iets is achtergebleven op de begroting.

Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

In een raadsinformatiebrief op 7 januari 2025 is uw raad geïnformeerd over de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2024. De verslagleggingsvereisten schrijven voor dat ontvangsten uit de decembercirculaire in de jaarrekening verwerkt worden. Dit leidt tot een incidenteel nadeel van €29.000. Tevens zijn er definitieve afrekeningen van voorgaande jaren verwerkt wat  € 263.000 voordeel oplevert.

Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

De bijstelling van budgetten voor dekking van loonkosten worden centraal geraamd. Voor dit taakveld is er een voordeel van € 900.000. Hier tegenover staan ook enkele voor- en nadelen op verschillende taakvelden. In de paragraaf bedrijfsvoering is dit verder uitgewerkt.

Het voordeel op de baten betreft voornamelijk de vrijval van de balanspost nakomende kosten Jeugdzorg op basis van de productieverantwoordingen van de zorgaanbieders die is aangepast. Daarnaast is er voor de BTW een suppletie aangifte gedaan. Dit betreft een nadeel van ongeveer € 150.000 aan de lastenkant en een voordeel van € 130.000 aan de batenkant. 

Toelichting - Storting/Onttrekking programma Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Bestuur en ondersteuning

Het nadelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door lagere onttrekkingen aan reserves.  Dit betreft voornamelijk het project afwikkeling knelpuntenbudget van € 110.000 en incidentele inhuur voor diverse projecten € 70.000. Dit heeft verder geen gevolgen voor het resultaat.

Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)

Terug naar navigatie - Bestuur en ondersteuning - Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)
Programma
1
Projectnaam
Kern(en)
Afsluiten Ja/Nee
Toelichting Jaarrekening
Begroot
Werkelijk
Saldi
I0200 Onderhoud gebouwen
-
Nee
90% van alle werkzaamheden groot onderhoud 2024 zijn uitgevoerd en gereed.  Resterende deel zal in 2025 worden uitgevoerd.
12.981
10.465
2.516
I0498 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Nee
Het college heeft in april 2024 ingestemd met het uitvoeringsplan verduurzaming sportaccommodaties: De raad is ook geïnformeerd via een RIB, in maart 2024. Het gaat om verduurzaming van: · De Drie Maenen te Ouderkerk ad IJssel · Concordia te Haastrecht · AP zaal te Schoonhoven · Zwembad het ‘t Wilgerak te Schoonhoven Uitvoering is opgestart en de aanbesteding loopt voor de bouwkundige werkzaamheden.
4.521
677
3.844
I0498 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed (baten)
-
Nee
-
-701
-491
-210
I0512 Digitalisering producten KCC
-
Nee
Dit loopt nog. De verwachting is dat er in 2025 verschillende eDiensten aangeschaft en geïmplementeerd zullen worden.
19
0
19
I0587 Duurzaamheidsleningen
-
Nee
In 2021 is de Verordening Duurzaamheidslening gemeente Krimpenerwaard vastgesteld. Voor de kosten van het aanbrengen van duurzaamheidsmaatregelen voor bestaande woonruimte is in totaal €2.250.000 gevoteerd. Per 1 januari 2024 bedroeg het openstaande saldo van verstrekte duurzaamheidsleningen €1.122.000. Dit saldo is ultimo 2024 toegenomen tot €1.286.000.
2.250
1.286
964
I0633 Bouw nieuw gemeentehuis
-
Nee
In 2024 heeft de aanbesteding plaatsgevonden van de bouw van het gemeentehuis Prijsontwikkelingen hebben geleid tot het doorvoeren van besparingen in het ontwerp en een besluit van de raad om een aanvullend krediet van € 1,5 miljoen beschikbaar te stellen. De bouw en oplevering is hierdoor vier maanden verschoven. De geselecteerde aannemers zijn in oktober 2024 gestart met de bouw. De oplevering start in januari 2026. De verhuizing en ingebruikname wordt afgerond in het tweede kwartaal van 2026.
34.234
5.753
28.503
I0645 Meldsysteem
-
Nee
In 2025 wordt dit project opgeleverd. De kosten vallen lager uit en in de 1e tussenrapportage wordt het budget afgeraamd.
58
0
57
I0691 Iedere medewerker laptop/tablet
(leeg)
Nee
Iedere medewerker een laptop/tablet gaat in verschillende fases. Het nog beschikbare budget wordt ingezet wanneer we naar het nieuwe gemeentehuis verhuizen.
212
134
78
I0695 Ontwikkeling professionele studio
(leeg)
Ja
De studio is klaar en afgerond.
75
49
26
I0702 Vervanging verouderde voertuigen
(leeg)
Nee
Een groot deel van de voertuigen zijn vervangen volgens plan. Er moet nog één voertuig vervangen worden. Dit vindt plaats in 2025.
200
136
64
I0711 MJOP ICT 2024
(leeg)
Ja
Hiermee zijn de hardware vervangingen van 2024 bekostigd. Vervanging (van servers) was gepland in 2023. De aanbesteding hiervoor is ook in 2023 in gang gezet, maar de daadwerkelijke vervanging/installatie hiervan heeft pas in 2024 plaatsgevonden en het budget van 2023 is niet meer doorgeschoven naar 2024.
263
364
-101
I0722 Herbestemming gemeentekantoren
(leeg)
Nee
De verkenning naar mogelijke herbestemmingen voor de 4 gemeentekantoren is in 2024 uitgevoerd. De uitwerking van een gekozen voorkeursvariant per locatie volgt in 2025, waarbij het streven is om voor het eind van 2025 een uitgewerkt plan te hebben.
270
72
198
I0729 Implem. financiele applicatie
(leeg)
Nee
Dit project loopt nog. De implementatie is nog niet afgerond.
497
362
135
I0733 Tracking systeem
(leeg)
Nee
Implementatie van track & trace heeft langer op zich laten wachten. In 2025 zal de implementatie plaatsvinden.
35
0
35
Eindtotaal
54.914
18.807
36.128