Dit programma richt zich op de vraagstukken over welzijn, welbevinden van en (inkomens-) ondersteuning aan inwoners. We versterken de zelfredzaamheid en onderlinge verbondenheid van inwoners en bieden een vangnet waar nodig.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van de transformatieopgave (van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'), die volgt uit de transitie van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Participatiewet.

6-22-Meer sociale samenhang in de kernen.

Terug naar navigatie - Sociaal domein - 6-22-Meer sociale samenhang in de kernen.
Veerkracht en mentale gezondheid
X
AMBITIE
We zetten in op het mentaal welbevinden van onze inwoners, waarbij we een focus leggen op het voorkomen van eenzaamheid onder ouderen en jongeren en het bespreekbaar maken van mentale problemen (taboes doorbreken) om erger te voorkomen. In het bijzonder onder onze jongeren. We zetten in op het faciliteren van informele en sociale steun. Inwoners moeten het zelf doen, maar niet alleen. We richten ons niet op de problemen, maar op de kansen. We zoeken actief naar (normaliserende) activiteiten en mogelijkheden in de buurt om de talenten van jong en oud verder te ontwikkelen.
ER-DOEL
Meer sociale samenhang in de kernen.
SUBDOELEN
Minder sociale eenzaamheid onder ouderen en jongeren.
Meer inwoners maken gebruik van informele en sociale netwerken.
WE METEN
Percentage ernstige eenzaamheid onder 65+ (www.eengezonderhollandsmidden.nl).
Percentage hoog risico op angststoornissen en depressie (19-64 jaar) (www.eengezonderhollandsmidden.nl).
Score verbondenheid met de buurt (Bron: www.waarstaatjegemeente.nl).
Score voorzieningenniveau (Bron: www.waarstaatjegemeente.nl).
Vertrouwen in de toekomst onder 15- en 16- jarigen (bron: www.eengezonderhollandsmidden.nl).
INSPANNINGEN 2024
Uitvoeren van de acties/activiteiten 2024 zoals opgenomen in het lokale Uitvoeringsprogramma Gezondheid 2024-2027. We verwachten een aantal zaken voort te zetten zoals: kansrijke start,  verminderen/tegengaan eenzaamheid (jongeren en ouderen), gezonde leefomgeving,  mentale gezondheid, leefstijl en het tegengaan van middelengebruik.  De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd.
Op basis van de evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2020-2023 en de SPUK Brede Regeling, gaan we acties formuleren voor 2024 en voeren deze uit. We verwachten een aantal zaken voort te zetten zoals: kansrijke start,  verminderen/tegengaan eenzaamheid (jongeren en ouderen), gezonde leefomgeving,  mentale gezondheid, leefstijl en het tegengaan van middelengebruik.  De inspanningen worden bij de begroting 2024 geconcretiseerd.
We geven invulling aan de nota maatschappelijke voorzieningen die in 2023 ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd.
We geven invulling aan het opdrachtgeverschap aan het sociaal preventieteam en sturen daarbij op ondermeer het stimuleren van burgerinitiatieven op wijk- of kernniveau (initiatievenbudget) en initiëren/organiseren van laagdrempelige ontmoetingsactiviteiten.
Het Initiatievenbudget wordt in 2024 geëvalueerd en waar nodig aangescherpt.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Er komt geen nieuw Nationaal Preventieakkoord. Op basis van de evaluatie van het Uitvoeringsprogramma Gezondheid 2020-2023, het nationale Gezond Actief Leven Akkoord (GALA) en de brede SPUK-regeling is een nieuw lokaal Uitvoeringsprogramma Gezondheid 2024-2027 opgesteld waaraan uitvoering wordt gegeven.
We geven uitvoering aan de uitgewerkte opgave Versterken Sociale Basis en zetten daarvoor het budget vanuit de SPUK in. Deze opgave richt zich op de sociale cohesie in de kernen waarbij inwoners weten waar ze terecht kunnen, de voorzieningen laagdrempelig zijn en waarbij we de kracht van de informele netwerken benutten.
Middelen 2024
Structureel: € 47.000 t.b.v. Versterken sociale basis Structureel: € 32.768 t.b.v. Eén tegen Eenzaamheid
Structureel: € 70.000 t.b.v. Versterken sociale basis
VERANTWOORDING
Het Uitvoeringsplan Gezondheid is begin 2024 door het college vastgesteld. Hierin zijn concrete acties opgenomen die voortvloeien uit het Sportakkoord, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA). Bij het project Burgerinitiatieven van WelZijn Krimpenerwaard zijn in 2024 46 aanvragen gedaan door inwoners, gericht op het versterken van de onderlinge verbondenheid en leefbaarheid in de wijken. Dit is een toename van 37% t.o.v. 2023. De pilot Kansrijke Lijn (groepsgewijze begeleiding en ondersteuning tijdens en na de zwangerschap) is in mei 2024 gestart. De Coördinator Preventie Jeugd werkt aan het zichtbaar maken van het (collectieve) cursus- en trainingsaanbod voor (toekomstige) ouders. De aanpak voor het verhogen van de vaccinatiegraad is gestart, waaronder een scholing voor zorgprofessionals. De JOGG-regisseur plus is gestart bij Team Sportservice. De Gezonde School aanpak binnen het voortgezet onderwijs loopt goed in de Krimpenerwaard. Bij basisscholen wordt hier extra op ingezet. Het Omgevingsprogramma Sociale Basis en Maatschappelijke Voorzieningen is vastgesteld. De raad heeft eind 2024 de Verordening investeringssubsidie maatschappelijke voorzieningen vastgesteld.

6-23-Meer inwoners hebben een gezonde levensstijl.

Terug naar navigatie - Sociaal domein - 6-23-Meer inwoners hebben een gezonde levensstijl.
Leefstijl en lichamelijke gezondheid
X
AMBITIE
Een gezonde leefstijl is van invloed op de lichamelijke gezondheid. We bevorderen sport en bewegen in samenwerking met lokale organisaties. We zetten in op een rookvrije generatie. Wij zetten preventief in op het terugdringen van drank- en drugsgebruik, gok- en seksverslaving en andere verslavingsvormen.
ER-DOEL
Meer inwoners hebben een gezonde levensstijl.
SUBDOELEN
Minder roken, drank- en drugsgebruik en andere verslavingsvormen onder jongeren.
Meer inwoners groeien op in een gezonde omgeving.
WE METEN
Percentage inwoners dat voldoet aan de beweegrichtlijn.
Percentage inwoners met overgewicht.
Percentage inwoners van 18 jaar en ouder die een goede gezondheid ervaren.
Percentage middelengebruik onder jongeren (al deze indicatoren: bron www.eengezonderhollandsmidden.nl).
INSPANNINGEN 2024
Op basis van de evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2020-2023 en de SPUK Brede Regeling, gaan we acties formuleren voor 2024 en voeren deze uit. We verwachten een aantal zaken voort te zetten zoals: kansrijke start,  verminderen/tegengaan eenzaamheid (jongeren en ouderen), gezonde leefomgeving,  mentale gezondheid, leefstijl en het tegengaan van middelengebruik.  De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd.
Rekening houdend met de SPUK Brede regeling voeren we activiteiten uit volgens de ambities van het (in 2023 herijkte) Sportakkoord 2.0 met ondersteuning van de buurtsportcoaches.  De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd.
We voeren het in 2023 opgestelde plan van aanpak Tegengaan middelengebruik uit.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
We voeren de activiteiten  uit het Uitvoeringsprogramma 2024-2027 uit.
We voeren activiteiten uit volgens de ambities van het (in 2023 herijkte) Sportakkoord 2.0 met ondersteuning van de buurtsportcoaches.
Middelen 2024
Incidenteel (2024-2025): € 8.192 t.b.v. Opgroeien in een Kansrijke Omgeving en Vroegsignalering Alcoholproblematiek
Structureel: € 52.429 t.b.v. Kansrijke Start Incidenteel (2024-2025) € 32.768 t.b.v. Leefomgeving Incidenteel (2024-2025): € 16.384 t.b.v. Mentale Gezondheid Incidenteel (2024-2025): € 57.344 t.b.v. Aanpak overgewicht en obesitas
VERANTWOORDING
Voor een deel van de inspanningen is er overlap met de verantwoording zoals opgenomen bij de ambitie Sport. Voor wat betreft het plan van aanpak Tegengaan middelengebruik is daar een vervolg aan gegeven in de vorm van het implementatietraject Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). In 2024 is ook een artikel 213a onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de aanpak van het tegengaan van middelengebruik in de gemeente Krimpenerwaard over de afgelopen jaren. De bevindingen uit dit onderzoek zijn grotendeels overgenomen in het OKO.

6-24-Meer inwoners voelen zich verbonden met elkaar.

Terug naar navigatie - Sociaal domein - 6-24-Meer inwoners voelen zich verbonden met elkaar.
Sociale leefomgeving
X
AMBITIE
We zetten ons in voor een veilige sociale leefomgeving. De komende jaren zetten we ons in voor een goede integratie van nieuwe inwoners van de gemeente Krimpenerwaard. We verbeteren de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. We nemen stelling tegen racisme en discriminatie.
ER-DOEL
Meer inwoners voelen zich verbonden met elkaar.
SUBDOELEN
Meer sociale veiligheid in de kernen, de wijken en gezinnen.
Meer inwoners ervaren een inclusieve leefomgeving.
WE METEN
Score verbondenheid met de buurt (bron: waarstaatjegemeente.nl).
Percentage meldingen van discriminatie (bron: monitor discriminatie).
Score sociale veiligheid (bron: waarstaatjegemeente.nl).
INSPANNINGEN 2024
Uitvoering geven aan het nieuwe uitvoeringsprogramma Huiselijk geweld en Kindermishandeling 2024-2028. Hierbij heeft financieel veilig ouder worden prioriteit.  De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd.
We voeren het Uitvoeringsprogramma Inburgering 2022-2027 uit. Dat doen we door onder andere passende leerwerktrajecten aan te bieden aan nieuwkomers. Hierbij combineren we taallessen met participatieactiviteiten, zoals (vrijwilligers-)werk.
Zie ook de inspanningen bij ambitie 'We nemen gezamenlijk meer verantwoordelijkheid voor veiligheid' (ER doel 2-08).
We voeren het Uitvoeringsprogramma Inclusie uit, met aandacht voor de mogelijkheid om mee te doen voor minderheden in de samenleving.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
Verder uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Huiselijk geweld en Kindermishandeling.
Zie inspanningen 2024.
Middelen 2024
-
-
VERANTWOORDING
In 2024 is op diverse manieren aandacht geweest voor de inzet van het antidiscriminatiebureau. In de lokale en landelijke media is meer aandacht geweest voor het melden van discriminatie. Dit heeft geleid tot een lichte stijging van het aantal meldingen in onze gemeente. De inventarisatie naar de gemeentelijke inzet op inclusie is afgerond. Daarnaast is er uitvoering gegeven aan de verschillende inspanningen uit het uitvoeringsprogramma Huiselijk geweld en Kindermishandeling 2024-2028 met een speciale focus op financieel veilig ouder worden. Het uitvoeringsprogramma Inburgering is conform planning uitgevoerd.

6-25-Meer inwoners doen mee naar vermogen.

Terug naar navigatie - Sociaal domein - 6-25-Meer inwoners doen mee naar vermogen.
Sociaal economische status
X
AMBITIE
We vinden het belangrijk dat al onze inwoners mee kunnen doen in de samenleving en gelijke kansen krijgen, iedereen naar eigen vermogen. Daarbij is het belangrijk dat iedereen een bestaanszekerheid kan opbouwen. Dat is niet voor alle inwoners vanzelfsprekend, deze inwoners ondersteunen wij. Kinderen die opgroeien in huishoudens met een laag inkomen krijgen onze specifieke aandacht.
ER-DOEL
Meer inwoners doen mee naar vermogen.
SUBDOELEN
Meer inwoners hebben duurzaam betaald werk of doen mee naar vermogen.
Meer inwoners met een laag inkomen hebben bestaanszekerheid.
WE METEN
Percentage inwoners dat door een traject meer kans op een baan krijgt (bron: cliëntervaringsonderzoek).
Percentage uitstroom uit de bijstand (bron: divosa).
Score aantal gerealiseerde banen beschut werk (bron: Csam).
Score aantal succesvol afgesloten schuldhulpverleningstrajecten.
Score bereik minimaregelingen (onder andere kinderen) (cbs).
Eigen kracht (burgerpeiling, waarstaatjegemeente.nl).
INSPANNINGEN 2024
We bereiden de besluitvorming voor op de uitkomsten van de evaluatie van het Hoofdlijnenbesluit Promen 2018-2025
Uitvoering geven aan het herijkte minimabeleid, waarbij inkomensregelingen toegankelijker/laagdrempeliger worden gemaakt voor inwoners.
We geven de regionale samenwerking op het gebied van werkgevers- en werkzoekendendienstverlening verder vorm door een Regionaal Werkcentrum.
Uitvoering geven aan de wijziging van de Wettelijke schuldsanering natuurlijke personen (Wnsp).
We gaan het programma Verbinden Schuldendomein 2.0 uitvoeren.
We stellen een plan op waarbij we  extra inzetten op preventie geldzorgen/financiële educatie.
We zetten in op tegengaan van verborgen armoede.
INSPANNINGEN 2024 - 2027
We geven uitvoering aan de uitgewerkte opgave Bestaanszekerheid. Deze opgave richt zich op voorkomen van schulden, toeleiden naar duurzaam en lonend werk en inzetten van minimaregelingen.
We geven uitvoering aan de uitgewerkte opgave Bestaanszekerheid. Deze opgave richt zich op voorkomen van schulden, toeleiden naar duurzaam en lonend werk en inzetten van minimaregelingen.
Middelen 2024
-
Structureel: Nader te bepalen naar aanleiding herijking minimabeleid
VERANTWOORDING
De wijzigingen als gevolg van het herijkte Minimabeleid zijn in gemeentelijke regels en werkwijzen geïmplementeerd. Tevens is een routekaart schulden in ontwikkeling. Hierin is aandacht voor preventie en vroegsignalering van schulden en financiële educatie. Voor wat betreft het tegengaan van verborgen armoede hebben we als uitkomst van het deelonderzoek van de Hogeschool van Amsterdam een specifieke campagne verborgen armoede onder zzp-ers uitgevoerd. Met betrekking tot de wijziging Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) is de nieuwe wetgeving geïmplementeerd in de lokale werkwijze en processen. Daarnaast zijn we actief betrokken bij zowel het Regionaal WerkCentrum en de evaluatie en doorontwikkeling van het Hoofdlijnenbesluit Promen (2018-2025).

6-26-We zetten in op een robuuster systeem en het meer versterken van het informele netwerk.

Terug naar navigatie - Sociaal domein - 6-26-We zetten in op een robuuster systeem en het meer versterken van het informele netwerk.
Organisatie en financiën van zorg
X
AMBITIE
Als gemeente én samenleving zullen we de komende jaren keuzes moeten maken om te komen tot een goede afbakening van wat wel en niet onder (jeugd)zorg én de verantwoordelijkheid van de gemeente valt. We zetten in op meer laagdrempelige en vroegtijdige ondersteuning en het vergroten van de nabijheid van zorgaanbieders. Daarnaast is samenwerking tussen gemeente, het preventieteam, huisartsen, Welzijn Krimpenerwaard, (passend) onderwijs, jeugdwerkers en zorgaanbieders essentieel. We maken duidelijke afspraken en voeren adequate controle uit op de financiën.
ER-DOEL
We zetten in op een robuuster systeem en het meer versterken van het informele netwerk.
SUBDOELEN
Meer passend aanbod en verbindingen in het preventief domein.
Meer inzet op (financiële) doelmatigheid bij maatwerkvoorzieningen zorg.
WE METEN
Aantal unieke cliënten jeugd (bron: Csam).
Percentage herhaald beroep op jeugdzorg (bron: CBS).
Percentage positief tegenover effect ondersteuning (jeugdigen) (bron: clientenervaringsonderzoek).
Aantal unieke Wmo-cliënten (bron:Csam).
Percentage positief tegenover effect Wmo-ondersteuning (bron: clientenervaringsonderzoek)..
Sociaal vangnet (bron: burgerpeiling, www.waarstaatjegemeente.nl).
INSPANNINGEN 2024
In  2023 is gewerkt aan de inrichting van een toekomstbestendige toegang voor het Sociaal Domein samen met de partners van het Sociaal Preventieteam. Streven is een vernieuwde toegang per 1 juli 2024 operationeel te hebben.
We verstevigen de samenwerking in de regio op het gebied van de inkoop van jeugd en Wmo door het opzetten van een regionale werkorganisatie (RWO).
INSPANNINGEN 2024 - 2027
We geven invulling aan het opdrachtgeverschap van het Sociaal Preventieteam met nadrukkelijk aandacht voor versterken sociale cohesie in wijken en kernen, en passende ondersteuning voor alle inwoners.
Op regionaal niveau wordt de nieuwe inkoop Jeugd en Wmo voorbereid conform de dan vastgestelde kaders
Middelen 2024
Structureel: € 31.130 t.b.v. Welzijn op recept Structureel: € 155.648 t.b.v. Valpreventie Structureel: € 32.768 t.b.v. Mantelzorg
-
VERANTWOORDING
De samenwerking met het Sociaal Preventeam (SPT) verloopt goed en conform opdracht. Met alle partners zijn accountgesprekken gevoerd over de uitvoering van het werkplan SPT 2024 en hun rol/acties daarin. De uitvoering loopt volgens plan en bij de subsidieaanvraag is het budget toereikend gemaakt om te kunnen voldoen aan de opdracht. In 2024 bestond de subsidie voor een deel uit incidentele middelen, waaronder SPUK GALA. Het SPT voert Welzijn op Recept (WoR) en Geldpunt uit. WoR is in 2024 uitgebreid van 3 naar 5 huisartsenpraktijken. WoR verbetert de samenwerking tussen sociaal domein en huisartsen, en inwoners ontvangen passende ondersteuning op praktisch/ sociaal/psychisch gebied of bij mantelzorg, dicht bij huis. Er zijn drie lokaties Geldpunt. Expertise op dit vlak vanuit verschillende partners wordt gebundeld, en inwoners worden snel geholpen en doorverwezen wanneer nodig. Afgelopen jaar is bij de integrale toegang gewerkt aan de basis. De gemeente heeft, met steun van de partners, meer de regie gepakt. Er wordt ‘van onderop’ gewerkt aan het opbouwen van de toegang door middel van een lerende werkpraktijk. Deze is gestart in de kern Lekkerkerk. Deze opbouw van onderop en het onderzoeken van nieuwe manieren van werken vraagt meer tijd van alle uitvoerende partners. Vanuit de ervaringen wordt gezocht naar passende werkwijzen die in alle kernen kunnen worden geimplementeerd. Hierdoor is de volledige nieuwe toegang nog niet operationeel geworden medio 2024.

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Werkvoorzieningschap Promen
- Hecht (vh RDOG Hollands Midden)

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie
Rekening 2023
Primitief 2024
Begroting 2024
Rekening 2024
SALDO 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves
0
0
0
0
0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-10.940
-7.772
-13.021
-11.254
1.767
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-1.035
-735
-1.749
-1.281
468
6.3 Inkomensregelingen
-19.198
-16.537
-18.962
-19.426
-464
6.4 WSW en beschut werk
-3.196
-3.504
-3.698
-3.458
239
6.5 Arbeidsparticipatie
-1.202
-1.152
-1.152
-950
201
6.6 Hulpmiddelen en diensten WMO
-2.860
-2.992
-2.963
-2.706
258
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
0
0
0
0
0
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO)
-4.705
-5.065
-4.875
-4.919
-43
6.71B Begeleiding (WMO)
-3.901
-4.495
-4.604
-4.682
-78
6.71C Dagbesteding (WMO)
-1.000
-1.675
-1.700
-1.567
133
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
-499
-668
-698
-686
12
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
0
0
0
0
0
6.72A Jeugdhulp begeleiding
-4.732
-4.397
-4.809
-4.596
214
6.72B Jeugdhulp behandeling
-2.877
-2.966
-3.169
-3.325
-157
6.72C Jeugdhulp dagbesteding
-1.715
-1.354
-1.942
-1.626
317
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
-1.222
-1.614
-1.501
-1.283
218
6.73A Pleegzorg
-669
-822
-701
-691
10
6.73B Gezinsgericht
-1.327
-1.545
-1.327
-1.505
-177
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
-1.327
-1.792
-1.176
-1.269
-93
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
-2.646
-2.710
-3.161
-3.110
51
6.74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf
-970
-1.120
-1.144
-1.220
-76
6.74C Gesloten plaatsing
-345
-294
-279
-535
-255
6.81 Geescaleerde zorg 18+
0
0
0
0
0
6.81A Beschermd wonen (WMO)
-410
-810
-887
-832
54
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
-543
-932
-932
-991
-58
6.82 Geescaleerde zorg 18-
0
0
0
0
0
6.82A Jeugdbescherming
-2.828
-3.853
-3.845
-3.837
8
6.82B Jeugdreclassering
-85
15
-109
-95
14
Totaal Lasten
-70.232
-68.789
-78.404
-75.842
2.562
Baten
0.10 Mutaties reserves
0
0
0
0
0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
7.546
1.250
7.143
6.010
-1.133
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
176
0
450
529
79
6.3 Inkomensregelingen
11.662
10.113
12.417
13.290
874
6.4 WSW en beschut werk
0
0
0
0
0
6.5 Arbeidsparticipatie
173
0
0
2
2
6.6 Hulpmiddelen en diensten WMO
98
97
114
102
-12
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
0
0
0
0
0
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO)
0
0
0
0
0
6.71B Begeleiding (WMO)
0
0
0
0
0
6.71C Dagbesteding (WMO)
0
0
0
22
22
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
258
350
380
369
-11
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
0
0
0
0
0
6.72A Jeugdhulp begeleiding
0
0
0
0
0
6.72B Jeugdhulp behandeling
0
0
0
0
0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding
0
0
0
0
0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
0
0
0
0
0
6.73A Pleegzorg
0
0
0
0
0
6.73B Gezinsgericht
0
0
0
0
0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
0
0
0
0
0
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
0
0
0
0
0
6.74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf
0
0
0
0
0
6.74C Gesloten plaatsing
0
0
0
0
0
6.81 Geescaleerde zorg 18+
0
0
0
0
0
6.81A Beschermd wonen (WMO)
845
913
998
684
-314
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
0
0
0
0
0
6.82 Geescaleerde zorg 18-
0
0
0
0
0
6.82A Jeugdbescherming
0
0
0
0
0
6.82B Jeugdreclassering
0
0
0
0
0
Totaal Baten
20.758
12.723
21.501
21.009
-493
Saldo van baten en lasten
-49.474
-56.066
-56.903
-54.834
2.069
Stortingen
0.10 Mutaties reserves
-3.899
0
-1.374
-1.374
0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
1.316
85
1.652
807
-846
Mutaties reserves
-2.583
85
278
-568
-846

Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie

De vergoeding voor de opvang van Oekraïners is hoger dan de lasten. Voor een deel van dit bedrag (€ 660.000) is reeds rekening gehouden met een storting in de algemene reserve. Voor een verdere toelichting zie de paragraaf Opvang vluchtelingen.  Het resterende overschot wordt bij resultaatbestemming voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve.

 Er is over 2024 € 62.000 minder aan incidentele subsidies verstrekt dan oorspronkelijk begroot. Er zijn voor 2024 minder aanvragen voor deze vorm van subsidie binnen gekomen.

Op het incidentele project Transformatieplan SD is in 2024 nog een bedrag van € 270.000 beschikbaar. De uitvoering van dit project loopt door in 2025.

Voor inburgering heeft de gemeente in 2024 een SPUK van het Rijk ontvangen voor het beschikbaar stellen van voorzieningen aan inburgeringsplichtigen die onder de nieuwe Wet Inburgering (WIb) vallen. Deze bijdrage is gebaseerd op een eerste inschatting van het Rijk.  De instroom van inburgeraars in de gemeente was in zijn totaliteit lager dan verwacht waardoor uitgaven ook achterbleven. Dit vertaalt zich in een voordeel bij de lasten en een nadeel bij de baten van € 1.000.000. Het onbenutte bedrag van deze specifieke uitkeringen kan middels een reserveringsregeling in 2025 alsnog besteed worden.

Toelichting - 6.20 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.20 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

In totaliteit verstrekken we binnen dit taakveld voor € 570.000 aan subsidies. Dat bedrag stemt overeen met het begrote bedrag. Echter kunnen we incidenteel voor € 129.000 dekking vinden binnen de Brede SPUK waardoor er binnen het subsidiebudget een voordeel ontstaat. 

Afgelopen jaar is bij de integrale toegang gewerkt aan de basis. De gemeente heeft, met steun van de partners, meer de regie gepakt. Er wordt ‘van onderop’ gewerkt aan het opbouwen van de toegang. Afgelopen jaar is benut om de lerende werkpraktijk op te zetten. Dat heeft gezorgd voor incidentele uitgaven, maar nog geen structurele uitgaven. Hierdoor houden we € 165.000 over op het structurele budget. Voor het verder ontwikkelen van de lerende werkpraktijk, opzetten werkprocessen, communicatie en de inzet van een externe projectmanager is het noodzakelijk om het incidentele budget van € 241.000 over te hevelen naar 2025.

Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen

De gemeente ontvangt van het Rijk een gebundelde uitkering voor het bekostigen van uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 en voor de inzet van loonkostensubsidies (BUIG). Dit budget is niet afdoende om de gemaakte uitkeringslasten volledig te dekken. De uitkeringslasten over 2024 vallen met € 481.000 hoger uit dan begroot. 

Aan de batenkant hebben we een hogere BUIG-uitkering ontvangen. Deze is met € 874.000,- hoger dan dat in de begroting is opgenomen. De bijstelling ten opzichte van het voorlopige BUIG-budget is een saldo van positieve en negatieve mutaties en is het resultaat van de verwerking van de realisatiecijfers (volume en prijs) over 2023, nieuwe inzichten in de conjunctuur, effecten van Rijksbeleid en de loon- en prijsbijstelling.

Toelichting - 6.40 WSW en beschut werk

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.40 WSW en beschut werk

Op dit taakveld blijven we in totaal met € 239.000  binnen de begroting. Onze bijdrage aan Promen voor de sociale werkvoorziening valt met € 72.000 lager uit dan begroot. Daarnaast vallen de uitgaven aan  re-integratie beschut werk, o.a. inzet op P-Wet banen en begeleidingskosten Beschut Werk met € 175.000 lager uit dan begroot. In 2024 zijn er minder inwoners in beschut werk dienstverband werkzaam geweest. Dit is met name veroorzaakt door verhuizing van deze inwoners naar andere gemeenten.  De begeleidingskosten worden dan overgenomen door de nieuwe gemeente.

Toelichting - 6.50 Arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.50 Arbeidsparticipatie

In 2024 is er minder uitgegeven op de post Arbeidsparticipatie. Er zijn minder producten ingezet in het kader van Arbeidsparticipatie, dit komt o.a. door veranderende instroom waardoor een instrumenten gericht op werk minder zijn ingezet. Bij een significant deel van de instroom en zittend bestand is sprake van medische beperkingen. Hierdoor zijn er geen of andere instrumenten ingezet welke niet bekostigd worden uit de post Arbeidsparticipatie.  De verwachting is dat er in 2025 meer instrumenten op het gebied worden ingezet gericht op werk.

Toelichting - 6.60 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.60 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

In 2024 zien we een onderschrijding met betrekking tot de maatwerkvoorzieningen Wmo die deels veroorzaakt wordt door een lichte daling van het gebruik van voorzieningen als zijnde bouwtechnische aanpassingen en hulpmiddelen, maar de onderschrijding wordt grotendeels veroorzaakt door een daling in de afname van collectief vraagafhankelijk vervoer. Collectief vraagafhankelijk vervoer is sinds Corona nog steeds niet op het oude niveau. Totale onderschrijding op dit taakveld bedraagt € 258.000.

Toelichting - 6.71B Begeleiding (WMO)

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.71B Begeleiding (WMO)

Op dit taakveld is een overschrijding van € 78.000.  Bij begeleiding zien we een positieve beweging van intensieve naar specialistische begeleiding. De zorg wordt hierdoor goedkoper en daarnaast zien we dat het aantal unieke cliënten gelijk blijft, maar er minder zorg per cliënt wordt geïndiceerd. Dit levert een voordeel van € 140.000 op.

De overschrijding op dit taakveld wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het Persoonsgebonden Budget.  Dit wordt veroorzaakt door cliënten die meerderjarig zijn geworden en in de tweede helft van 2024 onder de Wmo zijn gaan vallen. In de loop van 2025 kunnen deze cliënten worden ondergebracht binnen de Wet Langdurige Zorg (WLZ). De hogere uitgaven zijn daarmee incidenteel van aard. 

Toelichting - 6.71C Dagbesteding (WMO)

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.71C Dagbesteding (WMO)

Bij dagbesteding blijft het aantal cliënten dat daar gebruik van maakt vrijwel gelijk. De stijging van het gemiddelde bedrag per cliënt is volledig te wijten aan indexatie van de kosten per product. Dit zorgt voor een overschrijding van € 155.000.

Toelichting - 6.72A Jeugdhulp begeleiding

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.72A Jeugdhulp begeleiding

Onder dit taakveld valt de PGB (= persoonsgebonden budget) begeleiding Jeugd en de ZIN (= zorg in natura) begeleiding Jeugd. De PGB Begeleiding Jeugd blijft voor 2024 met een uitgave van € 682.000 binnen de begroting. Echter door een nagekomen afrekening voor 2023 van € 44.000 komt dit negatief uit. De ZIN begeleiding Jeugd blijft met € 258.000 binnen de begroting. 

Bij Begeleiding zien we het aantal cliënten en daarmee de totale kosten ook dalen. De gemiddelde kosten per cliënt dalen het sterkst op het product Begeleiding intensief Jeugd. We zien aan het verwijsgedrag dat de daling voor rekening komt van de gemeente als verwijzer.

Toelichting - 6.72B Jeugdhulp behandeling

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.72B Jeugdhulp behandeling

Binnen het taakveld Jeugdhulp behandeling overschrijden we de begroting met € 157.000. Dit taakveld betreft met name de productgroep Behandeling individueel, maar heeft een sterke relatie met Behandeling Groep, zie toelichting bij 6.72C en Behandeling met Verblijf, zie toelichting bij 6.72D. 

Bij Behandeling in totaal is het aantal unieke cliënten gestegen. We zien echter een forse afname bij Behandeling Groep en een toename bij Behandeling Individueel. Er wordt een relatie verondersteld die middels een onderzoek vanuit zorgpaden zal worden opgepakt. Het aantal cliënten binnen Behandeling met Verblijf daalt. Van deze laatste groep zal ook het zorgpad richting begeleiding als ook de uitstroom worden onderzocht.

Toelichting - 6.72C Jeugdhulp dagbesteding

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.72C Jeugdhulp dagbesteding

Binnen taakveld Jeugdhulp Dagbesteding blijven we met € 317.000 binnen de begroting.

Een groot deel van het voordeel wordt behaald op de productgroep Behandeling Groep die onder dit taakveld moet worden opgenomen (zie ook de toelichting op taakveld 6.72B). 

Er is een nadeel op het onderdeel Dagbesteding. Bij Dagbesteding is het vinden van een geschikte plek ingewikkeld, door wachtlijsten neemt het aantal unieke cliënten op totaal niveau af, maar de kosten stijgen door een verschuiving naar duurdere vormen van dagbesteding. 

Toelichting - 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

Op dit taakveld is een onderschrijding van € 216.000 op de bijdrage aan de RWO. Hier tegenover staan enkele overschrijdingen met betrekking tot bijdragen aan de RWO op verschillende andere taakvelden. Per saldo is de bijdrage conform begroting en heeft daarom geen invloed op het saldo.

Toelichting - 6.73B Gezinsgericht

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.73B Gezinsgericht

Binnen het taakveld Gezinsgericht zien we dat het aantal unieke cliënten in gezinshuizen toeneemt. Aangezien dit een dure zorgvorm is leidt dit voor een overschrijding van de begroting met € 177.000. 

Toelichting - 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

Binnen dit taakveld vallen de kosten van Behandeling met Verblijf (zie ook de toelichting bij taakveld 6.72B en 6.72C). De realisatie over 2024 valt met € 93.000 hoger uit dan begroot. Het totaal aantal unieke cliënten is ondanks de overschrijding met maar liefst 27% gedaald t.o.v. 2023. De stijging komt dan ook volledig op het conto van de gestegen prijzen binnen deze categorie.

Toelichting - 6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf

Bij het taakveld Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf blijven we met € 51.000 binnen de begroting. Wel stijgen de gerealiseerde kosten over 2024 met € 581.000 t.o.v. 2023. Voor een bedrag van  € 200.000 is dit te verklaren door geleverde jeugdzorg voor opgevangen vluchtelingen waarvoor wij niet of nauwelijks vergoeding vanuit het COA ontvangen. Daarnaast is het opvallend dat zowel in de GGZ Basis, GGZ Curatief als GGZ Specialistisch de aantallen cliënten dalen. Echter stijgen de kosten bij GGZ specialistisch harder door de toegenomen prijsindex maar ook door een hoger geïndiceerd volume per cliënt.

Toelichting - 6.74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf

De kosten binnen dit taakveld komen over 2024 met € 76.000 hoger uit dan begroot. Binnen dit taakveld wordt een aantal crisisproducten vanuit de productgroep Behandeling en GGZ Specialistisch geadministreerd, maar de kostenstijging binnen dit taakveld wordt voornamelijk veroorzaakt door de kosten van het Landelijke Transitie Arrangement (=LTA). Naast een stijging van het aantal cliënten binnen dit onderdeel met 24% stijgen de kosten navenant. Ruim 95% hiervan wordt veroorzaakt door verwijzers buiten de gemeente om.

Toelichting - 6.74C Gesloten plaatsing

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.74C Gesloten plaatsing

Binnen het taakveld Gesloten plaatsing zien we dat het aantal cliënten dat hier gebruik heel erg beperkt is en absoluut nauwelijks stijgt. Het betreft echter wel een hele dure zorgvorm waardoor een overschrijding t.o.v. de begroting van € 255.000 ontstaat. Voor gesloten plaatsingen is de landelijke doelstelling het gebruik hiervan te minimaliseren. Dit taakveld valt samen in de productgroep die in het vakgebied jeugdzorgplus heet. Als verwijzer geldt voor dit product dat dit 100% door de Gecertificeerde instellingen gebeurt.

Toelichting - 6.81A Beschermd wonen (WMO)

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.81A Beschermd wonen (WMO)

Op dit taakveld zien we per saldo een overschrijding van € 260.000. Op basis van de werkelijk geleverde zorg wordt de afrekening voor de compensatieregeling beschermd wonen door de regio opgesteld. Dit is conform de regionale inkoopvoorwaarde zoals overeengekomen. Uit de afrekening blijkt een lagere compensatie voor de Krimpenerwaard.

Toelichting - 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

Als gevolg van stijging BPI (bijdrage per inwoner) van Hecht is er een overschrijding ontstaan van € 58.000. 

Toelichting - Storting/Onttrekking programma sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein - Toelichting - Storting/Onttrekking programma sociaal domein

Het nadelige saldo wordt veroorzaakt door de lagere onttrekkingen aan de reserves. Het betreft voornamelijk het project transformatieplan € 270.000, lasten voor Preventieteam € 156.000 en Energietoeslag € 234.000 . De overige mutaties van € 186.000 betreffen mutaties onder de grens van € 50.000 en zijn verder niet toegelicht. Dit heeft geen invloed op het resultaat.