 
					Bijlagen
Bijlage 1: Rapportage interbestuurlijk toezicht
Terug naar navigatie - - Bijlage 1: Rapportage interbestuurlijk toezichtRapportage interbestuurlijk toezicht
Terug naar navigatie - Bijlage 1: Rapportage interbestuurlijk toezicht - Rapportage interbestuurlijk toezichtHet college is in 2021 een bestuursovereenkomst aangegaan met de Provincie Zuid-Holland inzake het interbestuurlijk toezicht. De aanleiding voor het opstellen van de bestuursovereenkomst ligt in de Wet revitalisering generiek toezicht, die op 1 oktober 2012 in werking is getreden. Deze wet beoogt de interbestuurlijke lasten te verminderen en het toezicht te versoberen. Met de inwerkingtreding van de wet is een groot aantal toezichtbepalingen in diverse wetten (specifiek toezicht) komen te vervallen. Daarvoor in de plaats komt een meer generieke aanpak van het interbestuurlijk toezicht. De instrumenten van het generiek toezicht voor de provincie zijn de algemene bepalingen over schorsing en vernietiging en indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing, die in de Gemeente- en Provinciewet zijn opgenomen.
Een belangrijk uitgangspunt van het interbestuurlijk toezicht is versterking van de horizontale verantwoording door het college aan de gemeenteraad (controlerende rol van de gemeenteraad). In navolgend overzicht wordt met behulp van de kleuren groen, geel, oranje en rood aangegeven of de gemeente voldoet aan de wettelijke vereisten op het gebied van ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, monumentenzorg, archief- en informatiebeheer en huisvesting vergunninghouders. Met de bestuursovereenkomst verplicht de provincie zich vervolgens om het toezicht op een sobere, proportionele en risicogerichte manier vorm te geven en alleen te interveniëren of nadere informatie op te vragen als daar aanleiding toe is.
| Toezichtsgebied | IBT-ladder | IBT-score per toezichtsgebied | Stand per 31 december 2024 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
| • Ruimtelijke ordening | 0 Geen interventie | Het tijdelijk deel Omgevingsplan voldoet aan de Zuid-Hollandse omgevingsverordening | ||||
| • Omgevingsrecht | 2a Informatie opvragen | De gemeente voldoet grotendeels niet aan de minimale procescriteria die de provincie hanteert voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op grond van de Omgevingswet en het Omgevingsbesluit.  Krimpenerwaard heeft goed toezicht op de milieu-VTH-taken die zijn ondergebracht bij de Omgevingsdienst West-Holland. De gemeenteraad wordt over deze milieutaken geïnformeerd via (concept)begrotingen en (concept)jaarstukken. De gemeente werkt aan verbetering van de VTH-beleidscyclus voor de taken die de organisatie zelf uitvoert (de zogenoemde thuistaken waaronder bouw- en woningtoezicht). In 2023 zijn ambtelijke afspraken gemaakt om in 2024 nieuw VTH-beleid te ontwikkelen en in 2024 uitvoeringsprogramma vast te stellen. Het VTH-beleidsplan van Krimpenerwaard voor de periode 2019-2023 is nog operationeel, maar is verouderd en niet actueel. In december 2024 is de conceptversie van het nieuwe meerjarige VTH-beleid Uitvoerings- en Handhavingsstrategie Krimpenerwaard voor de periode 2025-2028 gedeeld met de toezichthouder. Deze is nog niet bestuurlijk vastgesteld. Wel is in oktober 2024 het uitvoeringsprogramma 2024 vastgesteld en de raad is tijdig na vaststelling geïnformeerd. Er ontbreekt een jaarevaluatie 2023, omdat er geen uitvoeringsprogramma voor dat jaar was. Dit is conform de ambtelijke afspraken. Krimpenerwaard streeft ernaar in 2025 te voldoen aan de wettelijke vereisten voor de thuistaken, door een vastgesteld meerjarig VTH-beleidsplan, een uitvoeringsprogramma 2025 en een jaarevaluatie 2024 te hebben. De gemeente werkt aan verbeteringen om de uitvoering en handhaving strategisch en programmatisch in te zetten, zoals beschreven in hoofdstuk 18 van de Omgevingswet en paragraaf 13.2.2 van het Omgevingsbesluit. Krimpenerwaard heeft in 2024 de gemaakte ambtelijke afspraken nageleefd en zij heeft actief ambtelijk informatie en conceptstukken gedeeld met de toezichthouder. Hierdoor, en in de verwachting dat de gemeente ook in 2025 de ambtelijke afspraken zal honoreren, is Krimpenerwaard voor 2024 op trede 2a (geel: informatie opvragen en beoordelen) geplaatst. | ||||
| • Monumentenzorg en archeologie | 2a Informatie opvragen | Het oordeel voor 2024 is gebaseerd op de nieuwe indicatoren zoals vermeld in het Uitvoeringsprogramma IBT 2024. De gemeente scoort geel omdat de actualiteit van het beleid, de formatie  en de prioriteit t.a.v. toezicht en handhaving niet lijken te voldoen. Ook waren er enkele zaken niet ingevuld. Hierover gaan wij graag met de gemeente in gesprek. | ||||
| • Informatie- en archiefbeheer | 2a Informatie opvragen | Het laatste inspectieverslag van de archivaris is in 2020 vastgesteld door het college en aan de raad en de provincie gestuurd. Op 22 december 2022 bood het college het jaarverslag van de archivaris over 2021  samen met een stand van zaken van het informatiebeheer aan de raad aan. In 2024 heeft de gemeentearchivaris een integrale inspectie uitgevoerd. Diens inspectieverslag zal in het voorjaar van 2025 samen met een beschrijving van de stand van zaken van het archief-en informatiebeheer en de te ondernemen acties in het college worden besproken en daarna aan de raad en de provincie worden aangeboden. | ||||
| • Huisvesting vergunninghouders | 3 Bestuurlijke afspraken maken | De gemeente heeft op 31 december 2024 een achterstand van 66 vergunninghouders en is daarom op 1 januari 2025 op trede 3 van de IBT-ladder geplaatst: bestuurlijk afspraken maken met termijnen. | ||||
De provincie heeft er voor gekozen om het interbestuurlijk toezicht per gemeente op een dynamisch dashboard te presenteren. 
Hierna treft u de link aan naar de site voor Interbestuurlijk toezicht https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/lokaal-bestuur/interbestuurlijk/.
Kies de knop “naar het dashboard” om de gegevens van de gemeente Krimpenerwaard te raadplegen. Onder 2 totaal beeld per gemeente. 
Bijlage 2 - Lijst met gebruikte afkortingen
Terug naar navigatie - - Bijlage 2 - Lijst met gebruikte afkortingenAfkortingen
Terug naar navigatie - Bijlage 2 - Lijst met gebruikte afkortingen - Afkortingen| A | |
|---|---|
| ABP | Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds | 
| ALV | Algemene ledenvergadering | 
| Appa | Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers | 
| APV | Algemene Plaatselijke Verordening | 
| AVG | Algemene verordening gegevensbescherming | 
| B | |
| B&W | Burgemeester en Wethouders | 
| BAG | Basisregistratie Adressen en Gebouwen | 
| BBV | Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten | 
| BBZ | Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen | 
| BIZ | Bedrijfsinvesteringszone | 
| BNG | Bank Nederlandse Gemeenten | 
| BTW | Belasting Toegevoegde Waarde | 
| BUIG | Budgetten Gebundelde Uitkeringen | 
| BV | Besloten Vennootschap | 
| BZK | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties | 
| C | |
| CAO | Collectieve Arbeidsovereenkomst | 
| CBS | Centraal Bureau voor de Statistiek | 
| CJG | Centrum voor Jeugd en Gezin | 
| COELO | Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden | 
| CP | Collegeprogramma | 
| CPI | Consumenten Prijs Index | 
| E | |
| ECB | Europese Centrale Bank | 
| EMU | Economische en Monetaire Unie | 
| F | |
| Fte | Fulltime-equivalent | 
| G | |
| GGD | Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst | 
| GHOR | Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie | 
| I | |
| IBKW | Ingenieursbureau Krimpenerwaard | 
| IBOR | Integraal Beheerplan Openbare Ruimte | 
| ICT | Informatie- en Communicatietechnologie | 
| IHP | Integraal Huisvestingsplan | 
| IPO | Interprovinciaal Overleg | 
| K | |
| KCC | Klanten Contact Centrum | 
| KVO | Keurmerk Veilig Ondernemen | 
| M | |
| MBO | Middelbaar Beroepsonderwijs | 
| MIRT | Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport | 
| M-H | Midden-Holland | 
| mjb | Meerjarenbegroting | 
| MJOP | Meerjaren Onderhoudsplan | 
| MRDH | Metropoolregio Rotterdam - Den Haag | 
| N | |
| NV | Naamloze Vennootschap | 
| O | |
| ODMH | Omgevingsdienst Midden-Holland | 
| OOV | Openbare Orde en Veiligheid | 
| OZB | Onroerende Zaakbelasting | 
| P | |
| PFK | Portefeuilleroutekaart | 
| R | |
| RAV | Regionale Ambulancevoorziening | 
| RDOG | Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg | 
| RIB | Raadsinformatiebrief | 
| R&T | Recreatie en Toerisme | 
| S | |
| SDG's | Sustainable Development Goals | 
| SEZ | Spoedeisende zorg | 
| SMART | Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden | 
| S&I | Service & Infomatiemanagement | 
| SPV 2030 | Strategisch Plan verkeersveiligheid 2030 | 
| SVHW | Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling | 
| SVn | Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting | 
| T | |
| TBK | Technisch Bureau Krimpenerwaard | 
| TOZO | Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers | 
| TWU | Tussentijdse Winst Uitname | 
| V | |
| vGRP | Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan | 
| VHROSV | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing | 
| VNG | Vereniging van Nederlandse Gemeenten | 
| VO | Voortgezet onderwijs | 
| VPB | Vennootschapsbelasting | 
| VRHM | Veiligheidsregio Hollands Midden | 
| W | |
| Wet Fido | Wet financiering decentrale overheden | 
| WKPB | Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen | 
| Wmo | Wet Maatschappelijke Ondersteuning | 
| WOZ | Wet waardering onroerende zaken | 
| WRO | Wet Ruimtelijke Ordening | 
| WSJG | www.waarstaatjegemeente.nl | 
| WSW | Wet Sociale Werkvoorziening | 
| WW | Werkloosheidswet | 
| Z | |
| ZRM | Zelf Redzaamheidsmatrix | 
