 
					Onderwijs, sport, cultuur en recreatie

Met dit programma stimuleert de gemeente het culturele en sportieve klimaat. Dit draagt bij aan de goede gezondheid, talentontwikkeling en participatie van inwoners. Ook draagt het bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat in de gemeente.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor de taakvelden Sportbeleid en activering, Sportaccommodaties, Culturele presentatie, -productie en -participatie, Musea Cultureel erfgoed, Media (waaronder het bibliotheekwerk), Openbaar groen en (openlucht) receratie.
5-18-We zetten in op een veiliger en gezonder klimaat binnen de scholen vanuit zowel huisvesting als pedagogisch klimaat.
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - 5-18-We zetten in op een veiliger en gezonder klimaat binnen de scholen vanuit zowel huisvesting als pedagogisch klimaat.| Onderwijs | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | De gemeente wil inclusiever en toegankelijk onderwijs. Wij zetten daarbij in op goede en gezonde onderwijshuisvesting ook in de kleinere kernen met aandacht voor clustering van scholen en andere maatschappelijke voorzieningen. | |
| ER-DOEL | We zetten in op een veiliger en gezonder klimaat binnen de scholen vanuit zowel huisvesting als pedagogisch klimaat. | |
| SUBDOELEN | Onderwijshuisvesting is meer multifunctioneel, gezonder en duurzamer. | Meer kinderen doorlopen hun schoolloopbaan binnen het regulier (basis)onderwijs in Krimpenerwaard. | 
| WE METEN | Percentage vroegtijdig schoolverlaters (www.eengezonderhollandsmidden.nl). | |
| Het aantal opgeleverde  schoolgebouwen. | ||
| Score voorzieningenniveau basisonderwijs (waarstaatjegemeente.nl). | ||
| INSPANNINGEN 2024 | We geven uitvoering aan het in 2023 vastgestelde IHP | We versterken het pedagogisch klimaat binnen de school door de inzet van Alert4You en schoolmaatschappelijk werk en monitoren de effecten hiervan. | 
| We realiseren een tijdelijke school in Bergambacht om de realisatie van de permanente schoolgebouwen te bewerkstelligen | We versterken de samenwerking tussen de verschillende professionals werkzaam in de scholen (Integraal arrangeren). | |
| Op basis van de verordening onderwijshuisvesting stellen we het huisvestingsprogramma 2024 (hvp) vast. Hiervoor zijn door schoolbesturen drie aanvragen ingediend. | We sturen op de doorontwikkeling van een samenhangend en passend voorzieningenaanbod voor kinderopvang en onderwijs (in 2023 onderzoek naar huidige aanbod van ondersteuningstrajecten/voorzieningen in kaart te brengen, en adviezen ter verbetering). | |
| In Schoonhoven zetten we, gezamenlijk met het onderwijs, in op verbinding tussen onderwijs en de wijk voor een samenhangende aanpak van vraagstukken in de wijk (brugfunctionaris) | ||
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | Op basis van het IHP 2018 is gestart met een aantal nieuwbouwprojecten. We voeren deze projecten uit in 2024 en verder. | We geven uitvoering aan de uitgewerkte opgave Kansen(on)gelijkheid. Deze opgave richt zich ondermeer op passend onderwijs, terugdringen onderwijsachterstanden en deelname aan de Gelijke Kansen Alliantie. | 
| We stimuleren scholen om te komen tot groene schoolpleinen. | ||
| We leveren vier nieuwe schoolgebouwen op. | ||
| Middelen 2024 | Incidenteel: € 50.000  voor huisvestingsprogramma | - | 
| VERANTWOORDING | Uw gemeenteraad heeft het integraal huisvestingsplan Onderwijs in februari 2024 vastgesteld.  
Het project Schoonhovens College/sporthal De Meent heeft in de loop van 2024 het hoogste punt bereikt. De bouw loopt volgens de planning, oplevering wordt voor de zomer van 2025 verwacht. 
De tijdelijke huisvesting voor Kiezel & Kei aan de Dijklaan in Bergambacht is gerealiseerd en na de zomervakantie in gebruik genomen. 
De voorbereidingen voor de nieuwbouw van De Ark aan de Badhuisstraat zijn afgerond maar last-minute is de start helaas vertraagd omdat aanvullend onderzoek nodig is naar de mogelijke aanwezigheid van o.a. vleermuizen. De tijdelijke verhuizing van De Ark naar het leegstaande gebouw van Kiezel & Kei is doorgezet. Voor het schoolgebouw aan de Badhuisstraat is leegstandsbeheer georganiseerd. 
Voor De Kromme Draai in Ammerstol is het raadsbesluit genomen dat een nieuw schoolgebouw gerealiseerd wordt op een gedeelte van een voetbalveld van ASV. Met de betrokken partijen wordt gewerkt aan de voorbereidingen van de ontwerpfase. Ook de wijze van participatie voor het vervolgtraject maakt daarvan deel uit. 
 
De toegekende voorzieningen van het Huisvestingsprogramma 2024 (HVP) zijn gerealiseerd. Het HVP 2025 is door het college vastgesteld. Hierop is uitbreiding van de Koningin Wilhelminaschool in Ouderkerk geplaatst. | In 2024 zijn er vanuit het uitvoeringsprogramma Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) zijn o.a. de volgende acties ondernomen: Op alle peuteropvang locaties worden erkende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma’s aangeboden.  Ook in de groepen 1/2 wordt met interventies gewerkt die aansluiten bij kinderen met een VVE indicatie en zijn er twee schakelklassen voor extra aanbod. De samenwerking tussen scholen en kinderopvang is versterkt, er zijn korte lijnen en er wordt samengewerkt bij kinderen met een zorgbehoefte die bijna 4 jaar worden. In dat kader is er een zorgroutekaart vastgesteld. In de pilot inclusief onderwijs hebben drie basisscholen samen met de betrokken kinderopvang partijen gewerkt aan doelen die bijdragen aan het bewerkstelligen van inclusief onderwijs (loopt door in 2025). Het VVE coördinatiepunt is uitgebreid en heeft nu ook programma's voor ouders waardoor de ouderbetrokkenheid is vergroot. Er zijn diverse netwerkbijeenkomsten geweest met partners die zich bezighouden vroegschoolse educatie (VVE) en is aandacht geweest voor thema's gericht op zorgkinderen in de kinderopvang. Er is een zorgroutekaart en een beleidslijn inclusieve kinderopvang gerealiseerd. Daarnaast hebben we in 2024 actief deelgenomen aan de Gelijke Kansen Alliantie en hebben we samenwerkings - en procesafspraken gemaakt. | 
5-19-Meer inwoners ervaren een gezonde en cultuurrijke leefomgeving
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - 5-19-Meer inwoners ervaren een gezonde en cultuurrijke leefomgeving| Cultuur | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | We versterken het rijke culturele leven in de gemeente en maken het zichtbaar. Dit doen wij door het nastreven van de doelen uit het Uitvoeringsprogramma Cultuur. We zetten in op culturele vorming en participatie van iedereen en vooral van de jeugd. Via kunst en cultuur zetten we in op het meer zichtbaar maken van de identiteit van de kernen. We verbinden verschillende culturele organisaties en initiatieven in de gemeente en versterken het cultureel ondernemerschap. Cultuur moet ook toegankelijk blijven voor mensen met minder financiële middelen. | |
| ER-DOEL | Meer inwoners ervaren een gezonde en cultuurrijke leefomgeving. | |
| SUBDOELEN | Meer cultuurparticipatie door jong en oud. | Betere zichtbaarheid van de identiteit van de kernen door de inzet van kunst en cultuur. | 
| WE METEN | Percentage deelname jeugdfonds cultuur. | |
| Percentage dat geen lid is van vereniging of organisatie in klas 4 van het voorgezet onderwijs (www.eengezonderhollandsmidden.nl). | ||
| Aantal scholen en culturele instellingen dat deelneemt aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 | ||
| INSPANNINGEN 2024 | Rekening houdend met de SPUK Brede Regeling stellen we in 2024 een nieuw uitvoeringsprogramma Cultuur op voor de jaren 2025 - 2028. | Rekening houdend met de SPUK Brede Regeling stellen we in 2024 een nieuw uitvoeringsprogramma Cultuur op voor de jaren 2025 - 2028. | 
| We zorgen voor verbinding tussen culturele instellingen en verenigingen onderling én met de maatschappelijke partners waarbij we gericht zijn op het versterken van de sociale basis en vitale kernen. | Vanuit de nota maatschappelijke voorzieningen wordt de relatie gelegd met de specifieke regeling herstel van het bibliotheekstelsel voor het wegwerken van de zogenaamde 'witte vlekken' in de gemeente. | |
| Het culturele aanbod blijft laagdrempelig toegankelijk via het platform In de Krimpenerwaard en via de Sociale Kaart (hierin wordt het aanbod van Krimpenerwaard Actief meegenomen). | In 2024 nemen we een besluit over het structureel maken van de extra middelen voor het Zilvermuseum. | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We geven een vervolg aan de samenwerking, met de historische verenigingen en de archeologische stichting, om de identiteit per kern zichtbaar te maken (d.m.v. buitenkunst, (ANWB-)borden en verhalen). | In 2025 bereiden we de verhuizing voor van de bibliotheek in Bergambacht naar de nieuwe locatie in de Kiezel en Kei. | 
| We nemen actief deel aan het subsidieprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 (dat doorloopt tot juli 2025). | ||
| Middelen 2024 | Structureel: € 26.000 t.b.v. Brede Regeling Combinatiefuncties | - | 
| VERANTWOORDING | Uw raad heeft in Juli 2024 een besluit genomen over het structureel maken van de extra middelen voor het Zilvermuseum. De Zorgplichtwet voor het bibliotheekstelsel gaat, naar verwachting, in 2026 in. Het benaderen van sport- en cultuurorganisaties voor het platform Waardwijzer heeft effect gehad. Vrijwel het gehele aanbod van organisaties in de sociale basis is op Waardwijzer te vinden. Daarnaast is het platform IndeKrimpenerwaard, in handen van stichting Promotie Krimpenerwaard, ook goed in gebruik inclusief een activiteitenkalender.  De cultuurcoach bij Team Sportservice is actief aan de slag met het ondersteunen en verbinden van verenigingen. 
Stichting Kicke is sinds hun oprichting afgelopen jaar, gericht op de samenwerking tussen het onderwijs en culturele partners. | |
5-20-Meer inwoners bewegen voldoende
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - 5-20-Meer inwoners bewegen voldoende| Sport | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | We willen de maatschappelijke kracht van sport benutten. Dit doen we samen met sportaanbieders, welzijnsinstellingen en onderwijs. Naast sport bij een vereniging stimuleren we bewegen en sporten in de openbare ruimte. Sport moet toegankelijk zijn en blijven voor mensen met minder financiële middelen. | |
| ER-DOEL | Meer inwoners bewegen voldoende. | |
| SUBDOELEN | Meer inwoners hebben een gezonde levensstijl en gezond gewicht. | Meer samenwerking met en tussen sportaanbieders en andere maatschappelijke partners. | 
| WE METEN | ·         Percentage inwoners dat voldoet aan de beweegrichtlijn (bron: www.eengezonderhollandsmidden.nl). | |
| ·         Percentage inwoners met overgewicht. (bron: www.eengezonderhollandsmidden.nl) | ||
| INSPANNINGEN 2024 | Op basis van de evaluatie van het uitvoeringsprogramma 2020-2023 en de SPUK Brede Regeling, gaan we acties formuleren voor 2024 en voeren deze uit. We verwachten dat dezelfde thema's van 2023 ook in 2024 aan de orde blijven. We blijven in 2024 in ieder geval inzetten op kansrijke start, mentale gezondheid (jongeren), gezonde leefomgeving, vergrijzing, gezonde leefstijl, middelenproblematiek, mantelzorg en het verminderen van eenzaamheid. De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd. | Rekening houdend met de SPUK Brede Regeling voeren we activiteiten uit volgens  het  integraal plan van aanpak  met ondersteuning van de buurtsportcoaches. De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd. | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | Uitvoeringsprogramma 2024 wordt eind 2023 opgesteld. De inspanningen '24 zijn nu nog niet gedefinieerd. Voor de periode 2025-2028 is het nationaal preventie akkoord leidend. Deze wordt eind 2024 door het Rijk opgeleverd. De inspanningen 2025-2028 kunnen daarna pas worden gedefinieerd. | Rekening houdend met de SPUK Brede Regeling voeren we activiteiten uit volgens  het  integraal plan van aanpak  met ondersteuning van de buurtsportcoaches. De inspanningen worden in 2024 geconcretiseerd. | 
| Middelen 2024 | Structureel: € 100.000 t.b.v. Brede Regeling Combinatiefuncties
Structureel: € 65.536 t.b.v. Terugdringen Gezondheidsachterstanden | Structureel: € 42.598 t.b.v. Lokaal Sportakkoord
Structureel: € 100.000 t.b.v. Brede Regeling Combinatiefuncties | 
| VERANTWOORDING | Het college heeft een voorkeursmodel voor het beheer en exploitatie van de sport gekozen in de vorm van een extern gemeentelijke sportorganisatie, Dit is in november 2024 met de raad gedeeld tijdens een dossieroverleg. Het Uitvoeringsplan Gezondheid is begin 2024 door het college vastgesteld. De concrete acties vanuit het Sportakkoord en de ketenaanpakken die voortvloeien uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn hierin opgenomen. Team Sportservice  is onder een nieuwe overeenkomst van start gegaan met de stimuleringsopdracht sport, gezondheid en cultuur en de uitvoering van het Sportakkoord. Buurtsportcoaches hebben het afgelopen jaar onder andere de wekelijkse Fitclub 65+ georganiseerd, vrijwilligers opgeleid tot vertrouwenspersoon t.b.v. veilig sportklimaat, opzetten trainingen valpreventie ouderen, is verder geïnvesteerd in de regionale samenwerking aangepast sporten Bovenstaande acties zijn bekostigd uit de middelen van de Brede SPUK. | |
5-21-We stimuleren meer voorzieningen voor recreatief en toeristisch bezoek en verblijf.
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - 5-21-We stimuleren meer voorzieningen voor recreatief en toeristisch bezoek en verblijf.| Recreatie en Toerisme | ||
|---|---|---|
| X | ||
| AMBITIE | Wij faciliteren en stimuleren nieuwe bestaande recreatieve voorzieningen, waaronder overnachtingsmogelijkheden. Wij staan voor een integrale benadering en de koppeling van streekproducten met de promotie van het toerisme. | |
| ER-DOEL | We stimuleren meer voorzieningen voor recreatief en toeristisch bezoek en verblijf. | |
| WE METEN | Aantal overnachtingen in de Krimpenerwaard (bron: SVHW). | |
| Aantal banen in de sector R&T (bron: LISA). | ||
| INSPANNINGEN 2024 | Faciliteren en meewerken aan initiatieven van routes en evenementen met als thema stimuleren van  streekproducten. | |
| We blijven inzetten op gebiedspromotie door middel van onze marketingorganisaties. | ||
| We stimuleren en faciliteren initiatieven die bijdragen aan de overnachtingsmogelijkheden in de Krimpenerwaard | ||
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | Toevoegen recreatieverbindingen bij Natuurnetwerk Nederland (NNN) gebieden. | |
| Middelen 2024 | Structureel: € 50.000 voor het beleefbaar maken van NNN-gebied | |
| VERANTWOORDING | In 2024 hebben we ingezet op de marketingorganisaties en die hebben de Krimpenerwaard gepromoot als overnachtingsmogelijkheid en een plek waar je fietsen en streekproducten goed kunt koppelen.
Voor het promoten van de Krimpenerwaard als interessante overnachtingsmogelijkheid, hebben de marketingorganisaties o.a. op de senioren vakantiebeurs in Brabant gestaan. Daarnaast zijn er persreizen geweest op dit gebied. Er is in 2024 gewerkt aan de planvorming voor de recreatieve verbindingen en voorzieningen in de nieuw aan te leggen NNN. De komende jaren wordt dit gerealiseerd en worden er nog meer recreatieve voorzieningen aan toegevoegd, bijvoorbeeld een uitkijktoren. | |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
| Verbonden Partijen | 
|---|
| - Groenalliantie | 
| - Waterbos Bergambacht BV | 
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
| Exploitatie | Rekening 2023 | Primitief 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | SALDO 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 4.1 Openbaar onderwijs | -513 | -511 | -561 | -585 | -24 | |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | -2.018 | -2.162 | -2.100 | -1.886 | 213 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -4.049 | -4.432 | -4.466 | -4.257 | 209 | |
| 5.1 Sportbeleid en activering | -648 | -666 | -726 | -640 | 86 | |
| 5.2 Sportaccommodaties | -4.788 | -4.355 | -4.465 | -3.646 | 819 | |
| 5.3 Cult.presentatie-prod. en -participatie | -564 | -591 | -573 | -543 | 30 | |
| 5.4 Musea | -427 | -397 | -414 | -424 | -10 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | -289 | -314 | -395 | -373 | 22 | |
| 5.6 Media | -1.441 | -1.481 | -2.264 | -2.239 | 25 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | -3.994 | -4.234 | -4.937 | -4.645 | 292 | |
| Totaal Lasten | -18.731 | -19.144 | -20.901 | -19.239 | 1.663 | |
| Baten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 4.1 Openbaar onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 12 | 29 | 0 | 12 | 12 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.245 | 1.140 | 1.483 | 1.319 | -163 | |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 327 | 377 | 391 | 370 | -21 | |
| 5.2 Sportaccommodaties | 2.272 | 1.052 | 2.074 | 2.017 | -57 | |
| 5.3 Cult.presentatie-prod. en -participatie | 32 | 27 | 28 | 39 | 12 | |
| 5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 24 | 29 | 29 | 24 | -5 | |
| 5.6 Media | 165 | 102 | 727 | 728 | 2 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | 448 | 209 | 295 | 265 | -30 | |
| Totaal Baten | 4.526 | 2.965 | 5.026 | 4.774 | -252 | |
| Saldo van baten en lasten | -14.205 | -16.179 | -15.875 | -14.464 | 1.411 | |
| Stortingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | -2.061 | -1.042 | -1.789 | -1.412 | 376 | |
| Onttrekkingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 1.298 | 1.076 | 2.237 | 1.381 | -855 | |
| Mutaties reserves | -764 | 34 | 448 | -31 | -479 | |
| Geraamd resultaat | -14.969 | -16.145 | -15.428 | -14.495 | 932 | |
Toelichting - 4.20 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Toelichting - 4.20 OnderwijshuisvestingDe onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt door de afboeking van de lening die ruste op het schoolgebouw Kiezel en Kei . Deze lening is kwijtgescholden. De begrote lasten zijn op dit taakveld geraamd, maar de werkelijke lasten zijn verwerkt op taakveld treasury. Dat betekent op dit taakveld een voordeel en op het taakveld treasury een nadeel. Per saldo heeft dit geen effect.
Toelichting - 4.30 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Toelichting - 4.30 Onderwijsbeleid en leerlingzakenDe uitgaven blijven met € 209.000 achter bij begroot. Bij de subsidiëring van peuterspeelzalen blijft de subsidieverstrekking met € 119.000 binnen het beschikbare plafond. Bij logopedie houden we € 116.000 structureel over, deze vloeien terug in de algemene middelen. Voor de voor- en vroegschoolse educatie hebben we bij de definitieve beschikking 2024 € 80.000 meer middelen ontvangen dan oorspronkelijk begroot dit bedrag wordt gereserveerd op de balans om in een later jaar in te zetten. Bij het leerlingenvervoer overschrijden we de begroting met € 68.000.
Van de Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen en Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) nemen we een bedrag mee naar 2025 want dat is het laatste jaar dat we NPO middelen kunnen inzetten. Dit speelt zowel aan de baten en lasten kant.
Toelichting - 5.10 Sportbeleid en activering
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Toelichting - 5.10 Sportbeleid en activeringDe middelen gereserveerd voor de Sportnota zijn grotendeels niet uitgegeven in 2024, omdat dit verder uitvoering krijgt in 2025. Daarnaast is een gedeelte van de combinatiefunctie gedekt uit de Brede SPUK.
Toelichting - 5.20 Sportaccommodaties
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Toelichting - 5.20 SportaccommodatiesDe onderbesteding van € 819.000 wordt veroorzaakt door € 180.000 energiekosten die lager uit zijn uitgevallen dan begroot. Ondanks dat in de slotwijziging een deel was afgeraamd, bleken de kosten lager uit te vallen. Daarnaast is een deel van de voorziening groot onderhoud gebouwen € 370.000 vrijgevallen in verband met verduurzaming gemeentelijk vastgoed. De raming van dit bedrag is verwerkt aan de batenkant. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat.
Het resterende deel € 270.000 wordt veroorzaakt vanwege lagere kosten op projecten harmonisatie sportaccommodaties en kadernota voorzieningen. Omdat deze laatste twee onderdelen worden gedekt uit de reserve, heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat.
Toelichting - 5.70 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Toelichting - 5.70 Openbaar groen en (openlucht)recreatieDe onderbesteding van € 292.000 wordt voor € 162.000 veroorzaakt door lagere kosten op het project ter beschikking stellen bomen aan particulieren en het project ontwikkeling omgeving nieuw gemeentehuis. Deze projecten zijn nog in uitvoering en lopen door naar 2025 en verder. Omdat deze twee onderdelen worden gedekt uit de reserve of direct gerelateerde baten, heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat.
Verder was er in de begroting rekening gehouden met de jaarlijkse bijdrage van € 50.000 aan bewegwijzering in NNN gebied. In 2024 bleek de bijdrage vanwege vertraging in de realisatie van het gebied achteraf niet nodig te zijn. Vanaf volgend jaar is de bijdrage wel nodig en ook begroot.
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Onderwijs, sport, cultuur en recreatie
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Onderwijs, sport, cultuur en recreatieHet voordeel op de stortingen aan de reserves wordt veroorzaakt door het niet storten van de specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden (SPUK MEOZ). Deze ramingen zijn overgeheveld naar 2025 doormiddel van het raadsbesluit overheveling 2024 naar 2025. Echter is de overheveling verwerkt aan de lastenkant, hierdoor ontstaat er nu een voordeel op de stortingen en een nadeel op de onttrekkingen. Per saldo heeft dit geen effect op het resultaat.
Het nadelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door de lagere onttrekkingen aan reserves. Het betreft voornamelijk de hierboven omschreven SPUK MEOZ € 303.000, de projecten harmonisatie voetbal € 111.000, kadernota voorzieningen € 184.000, ter beschikking stellen bomen € 85.000. Daarnaast zijn er nog een aantal kleine mutaties die onder de verantwoordingsgrens van € 50.000 vallen. Dit heeft geen gevolgen voor het resultaat.
Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Onderwijs, sport, cultuur en recreatie - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)| Projectnaam | Kern(en) | Afsluiten Ja/Nee | Toelichting Jaarrekening | Begroot | Realisatie | Saldi | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| I0584 Sporthal de Meent | Schoonhoven | Nee | Het volledige project loopt naar verwachting door tot einde 2026 en kan dan worden afgerond. | 12.007 | 5.053 | 6.954 | 
| I0610 Polderspeeltuin BA | Bergambacht | Ja | Het project is afgerond conform de gemaakte afspraken. | 25 | 25 | 0 | 
| I0632 Tijdelijke sporthal Schoonhoven | Schoonhoven | Ja | Het beschikbaar gestelde krediet voor de aanschaf en plaatsing van de tijdelijke sporthal in Schoonhoven wordt afgesloten met een positief saldo van € 162.000. Vooraf waren de kosten van de plaatsing lastig in te schatten, waardoor er voorzichtig is begroot. | 2.575 | 2.413 | 162 | 
| I0639 Harmonisatie voetbalaccommodaties | - | Nee | In de uitwerking harmonisatie voetbalaccommodaties zijn nieuwe afspraken gemaakt met de voetbalverenigingen. Aan de implementatie van het plan zijn kosten verbonden waaronder compensaties en overdrachtskosten die over meerdere jaren verspreid zijn. | 405 | 294 | 111 | 
| I0640 Bomen | - | Nee | Dit project heeft een looptijd van 6 jaar en is in 2023 gestart. Het eerste uitvoeringsjaar (winter 2023/2024) van het project 10% meer bomen, is inmiddels afgerond, waarbij we nu in de uitvoering zitten van het tweede jaar (winter 2024/2025) van het project. Het ter beschikking stellen van de 750 gratis bomen loopt synchroon aan de looptijd van het planten van de bomen t.b.v. het project 10% meer bomen. Daardoor heeft het ter beschikking stellen van de gratis bomen ook een looptijd van 6 jaar. | 725 | 311 | 414 | 
| I0650 Beschoeiing veld 2 Lekkerkerk | (leeg) | Ja | Het project is afgerond conform de gemaakte afspraken met VV Lekkerkerk. | 87 | 61 | 26 | 
| I0663 Vergroenen stiltetuin BP Gouderak | Gouderak | Nee | Het project begraafplaats Gouderak wordt in 2025 uitgevoerd. | 30 | 19 | 11 | 
| I0674 Park in de Boogaard | (leeg) | Nee | Het project is in voorbereiding. De uitvoering start in maart 2025. | 173 | 90 | 83 | 
| I0683 MJOP sportaccommodaties - LED | (leeg) | Ja | De vervanging van traditionele verlichting voor LED verlichting is op alle sportaccommodaties (voetbal) uitgevoerd en opgeleverd. | 288 | 249 | 39 | 
| I0690 Renovatie sportveld 2 & 3 HST | (leeg) | Nee | Het project wordt naar verwachting in het 1ste kwartaal 2025 opgeleverd. | 637 | 554 | 83 | 
| I0696 Renovatie voetbalveld 2 OUD | Ouderkerk | Nee | Het project is in voorbereiding, uitvoering in 2025 | 20 | 12 | 8 | 
| I0701 Onderhoud Bosplantsoenen begraafpl | (leeg) | Ja | Het onderhoud is uitgevoerd en de kosten bleken lager uit te vallen dan vooraf geraamd. | 120 | 98 | 22 | 
| I0706 Renovatie veld 1 Krimpen | Krimpen aan de Lek | Ja | Het project is afgerond en opgeleverd. | 199 | 200 | -1 | 
| I0707 Renovatie veld 1 BA | (leeg) | Nee | Het project is uitgesteld en wordt komende jaren uitgevoerd. | 405 | 0 | 405 | 
| I0710 HVP Constructiefouten | (leeg) | Ja | De budgetten voor het huisvestingsprogramma (HVP 2024), betreffen het herstellen van constructiefouten. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden door de schoolbesturen in 2024 is uit de offertes gebleken dat de werkelijke kosten hoger waren. | 50 | 60 | -10 | 
| I0721 proj budget Veenweiden NNN | (leeg) | Ja | De financiële extra bijdrage aan NNN  (Natuur Netwerk Nederland), Veenweide Krimpenerwaard,  is conform de overeenkomst in 2024 afgewikkeld | 550 | 550 | 0 | 
| I0724 Sportacc voetbal LKK toplaagrenov | (leeg) | Nee | Het project is uitgesteld en wordt komende jaren uitgevoerd. | 20 | 0 | 20 | 
| I0725 Sportacc voetb Perkouw | (leeg) | Nee | Het project is in voorbereiding, uitvoering in 2025 | 20 | 6 | 14 | 
| I0726 Sportacc voetbal GOU toplaagrenov | (leeg) | Nee | Het project is in voorbereiding, uitvoering in 2025 | 20 | 0 | 20 | 
| I0727 Sportacc OUD veld 1 toplaagrenov | (leeg) | Nee | Het project is in voorbereiding, uitvoering in 2025 | 20 | 4 | 16 | 
| I0728 Sportacc voetbal STW veld 2 | (leeg) | Nee | Het project is in voorbereiding, uitvoering in 2025 | 10 | 0 | 10 | 
| I0737 Ontw omgeving nw gemeentehuis | Bergambacht | Nee | De realisatie van een natuurgebied bij het gemeentekantoor wordt na de realisatie van het nieuwe gemeentekantoor uitgevoerd. | 257 | 20 | 237 | 
| I0737 Ontw omgeving nw gemeentehuis (baten) | Bergambacht | Nee | - | -257 | 0 | -257 | 
| IHP nieuwbouw de ark | - | Nee | Als gevolg van aanvullend ecologisch onderzoek en een (mogelijke) ontheffingsprocedure is de vernieuwbouw van De Ark vertraagd. Bij de herstart van het project zullen de aanneemsommen wel worden herzien. Op dat moment worden de financiële consequenties duidelijk. | 10.940 | 487 | 10.453 | 
| IHP ow voorber bouw schoonhovens college | Schoonhoven | Nee | Het volledige project loopt naar verwachting door tot einde 2026 en kan dan worden afgerond. | 20.665 | 10.025 | 10.640 | 
| IHP ow voorbereiding bs kromme draai | Ammerstol | Nee | Met het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet wordt in de eerste helft van 2025 een plan uitgewerkt, inclusief investeringsraming en wordt op basis daarvan aan de raad voorgesteld om in te stemmen met het benodigde investeringskrediet. | 560 | 193 | 367 | 
| IHP ow voorbereiding de ark | Bergambacht | Ja | De werkzaamheden zijn afgerond en het krediet kan worden afgesloten. | 250 | 244 | 6 | 
| IHP ow voorbereiding kiezel & kei | Bergambacht | Nee | In de loop van 2025 zal het ontwerp voor de Kiezel&Kei verder uitgewerkt worden. Op basis daarvan zal aan de raad worden voorgesteld om in te stemmen met het benodigde investeringskrediet. | 650 | 380 | 270 | 
| IHP ow voorbereiding krullevaar | Schoonhoven | Nee | De voorbereidingen voor gezamenlijke nieuwbouw voor Krullevaar en Emmaschool zijn in 2024 vooral gericht op overeenstemming over Leerlingprognose en in 2025 is de verwachting dat de overeenstemming wordt bereikt en plan verder kan worden uitgewerkt. | 83 | 27 | 56 | 
| IHP tijdelijke school bab | Bergambacht | Ja | Het beschikbaar gestelde krediet voor de tijdelijke school aan de Dijklaan in Bergambacht wordt afgesloten met een beperkte overschrijding. Dit heeft diverse oorzaken die tezamen het tekort van  een kleine €20.000 verklaren. | 4.200 | 4.220 | -20 | 
| IHP tijdelijke school BAB buitenruimte | - | Ja | Dit aanvullende krediet dat beschikbaar is gesteld voor de buitenruimte kan worden afgesloten met een overschot. | 500 | 259 | 241 | 
| Middelgroot onderhoud Openbare ruimte | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR | 1.898 | 1.857 | 41 | 
| Eindtotaal | 58.132 | 27.711 | 30.421 | |||
