H. Openbaarheidsparagraaf
Algemeen
Terug naar navigatie - H. Openbaarheidsparagraaf - AlgemeenIn artikel 3.5 van de Wet open overheid (Woo) wordt voorgeschreven dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens.
Deze paragraaf geeft invulling aan dit voorschrift en beschrijft de stappen die de gemeente Krimpenerwaard in 2024 heeft gezet met betrekking tot (de invoering van) de Woo.
Invoering Woo
Terug naar navigatie - H. Openbaarheidsparagraaf - Invoering WooAlgemeen
De Wet open overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden. Het doel van de Woo is een transparante overheid die actief informatie openbaar maakt. In artikel 3.5 van de Woo wordt voorgeschreven dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens. Deze paragraaf geeft invulling aan dit voorschrift en beschrijft de stappen die de gemeente Krimpenerwaard in 2024 heeft gezet met betrekking tot de Woo.
Actieve openbaarmakingen
Categorie 1 tot en met 5
Een belangrijk onderdeel van de Woo is de verplichting tot actieve openbaarmaking van 17 informatiecategorieën door alle bestuursorganen. Per 1 november 2024 moesten de eerste vijf informatiecategorieën verplicht actief openbaar gemaakt worden. Dit betreft de volgende informatiecategorieën:
Categorie 1: Wetten en algemeen verbindende voorschriften (art. 3.3, eerste lid, onderdeel a);
Categorie 2: Overige besluiten van algemene strekking (art. 3.3, eerste lid, onderdeel b);
Categorie 3: Organisatie en werkwijze (art. 3.3, eerste lid, onderdeel d);
Categorie 4: Bereikbaarheidsgegevens (art. 3.3, eerste lid, onderdeel e);
Categorie 5: Vergaderstukken Staten-Generaal (art. 3.3, tweede lid, onderdeel b).
De gemeente voldoet aan het actief openbaar maken van de eerste vier informatiecategorieën. Categorie 5 is niet van toepassing op de gemeente.
Andere categorieën
De verdere planning om andere categorieën actief openbaar te maken is vanuit de wetgever nog onduidelijk. Door een interne werkgroep Wet open overheid worden verdere voorbereidingen getroffen voor het actief openbaar maken van de andere informatiecategorieën. In de eerste fase worden categorieën die relatief eenvoudig te realiseren zijn of reeds (deels) gerealiseerd zijn op de volgende wijze actief openbaar gemaakt (1 januari 2024 t/m 31 december 2024):
Categorie |
Documenten |
Publicatiebron |
|---|---|---|
Wet- en regelgeving: |
· Algemeen verbindend voorschrift (verordening) (32) |
Elektronisch gemeenteblad (officielebekendmakingen.nl) |
· Ander besluit van algemene strekking (42), |
||
· Andere beschikking (359), |
||
· Andere melding (146), Andere vergunning (248), |
||
· Andere voorlichtingsinformatie (53), |
||
· Beleidsregel (12), |
||
· Delegatie- of mandaatbesluit (4), |
||
· Evenementenvergunning (424), |
||
· Exploitatievergunning (13), |
||
· Inspraak (1), |
||
· Omgevingsmelding (44), |
||
· Omgevingsvergunning (829), |
||
· Overige overheidsinformatie (1), |
||
· Participatie (1), |
||
· Ruimtelijk plan of omgevingsdocument (23), |
||
· Uitschrijving basisregistratie personen (28), |
||
· Verkeersbesluit of -mededeling |
||
Raads- en commissiestukken |
· Vergaderstukken en verslagen |
Website gemeente Krimpenerwaard |
Bestuursstukken |
Besluitenlijst B&W |
Website gemeente Krimpenerwaard |
Bestemmingsplannen |
· vastgesteld (13) |
Omgevingsloket.nl |
· onherroepelijk (0) |
||
· (voor)ontwerp (1) |
||
Organisatiegegevens |
· O.a. de taken en bevoegdheden van de organisatieonderdelen. |
Website gemeente Krimpenerwaard |
Passieve openbaarmaking
Passieve openbaarmaking betekent het openbaar maken van informatie na een Woo-verzoek. In 2024 ontving de gemeente 45 Woo-informatieverzoeken, waarvan er 42 tijdig zijn afgehandeld. Deze Woo-verzoeken worden actief openbaar gemaakt, en gepubliceerd op de website van de gemeente Krimpenerwaard: woo.krimpenerwaard.nl.
Informatiehuishouding als randvoorwaarde
Een goede informatiehuishouding is en blijft een randvoorwaarde om informatie te kunnen vinden en ontsluiten in het kader van de Woo. Het gaat om de vindbaarheid en volledigheid van een enorme hoeveelheid gegevens in verschillende verschijningsvormen (document, data, audio, sms etc.). De stroom aan digitale en voor een deel nog papieren informatie is heel groot en blijft toenemen. Zo ook het aantal te beheren ICT-systemen en applicaties, waarin gezocht dient te worden in het kader van de behandeling van een Woo-verzoek.
Ingezette veranderingen/verbeteringen
In 2024 zijn:
• Interne procesbeschrijvingen en voorbeeldbrieven van een update voorzien;
• de anonimiseringstool DATAMASK actief gebruikt om documenten te anonimiseren. Deze tool zal in 2025 worden uitgebreid met een extra functie waarbij er onderling kan worden samengewerkt in dossiers.