 
					Volksgezondheid en milieu

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard aan het behouden en bevorderen van een gezonde en duurzame leefomgeving.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van taken op het gebied van volksgezondheid, milieu, klimaatadaptatie, energietransitie, circulaire economie, biodiversiteit en dierenwelzijn.
De Sustainable Development Goals (SDG's) zijn 17 doelen "om van de wereld een betere plek te maken in 2030".
We sluiten aan bij de volgende vier SDG's:
1. Betaalbare en duurzame energie 
2. Verantwoorde consumptie en productie (circulaire economie) 
3. Klimaatactie (CO2 uitstoot, klimaatadaptatie en bodemdaling) 
4. Leven op land (biodiversiteit)
7-27-We richten samen met onze inwoners en ondernemers de buitenruimte klimaatbestendiger en waterrobuuster in.
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - 7-27-We richten samen met onze inwoners en ondernemers de buitenruimte klimaatbestendiger en waterrobuuster in.| Klimaatadaptatie | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | Het klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte en het stimuleren van inwoners en ondernemers om in het particulier grondgebied zo veel mogelijk klimaatadaptieve maatregelen toe te passen. | 
| ER-DOEL | We richten samen met onze inwoners en ondernemers de buitenruimte klimaatbestendiger en waterrobuuster in. | 
| WE METEN | De kwetsbaarheden in ons gebied met betrekking tot extreme neerslag, hitte, droogte en overstroming. | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We geven uitvoering aan de Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie van het Omgevingsprogramma Riolering en Klimaatadaptatie. | 
| We stellen een communicatiestrategie Klimaatadaptatie op om inwoners, bedrijven en organisaties te informeren over klimaatadaptatie. | |
| We stellen een Hitteplan op. Dit moet schade aan infrastructuur voorkomen en hitte gerelateerde gezondheids- en welzijnsproblemen voorkomen, beperken en aanpakken. | |
| MIDDELEN 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | Er is o.a. een stimuleringsregeling klimaatadaptatie en biodiversiteit vastgesteld Ook nemen we deel aan het project Tuinrangers. Bij renovaties wordt er klimaatadaptief ingericht. Het hitteplan en de communicatiestrategie zijn door het college vastgesteld. | 
7-28-We zetten in op minder gebruik van fossiele energie en meer op hernieuwbare energie.
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - 7-28-We zetten in op minder gebruik van fossiele energie en meer op hernieuwbare energie.| Energietransitie | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | We onderstrepen de urgentie van de energietransitie. Hierbij zetten we in op zowel het opwekken van duurzame elektriciteit, maar zeker ook op energiebesparing. We werken samen in de regio en staan open voor innovatieve ontwikkelingen en technieken. Mede om te zorgen voor een stabiel stroomnet, samen met de coöperaties. We hebben zoekgebieden aangewezen waarbij we lokale betrokkenheid en ondernemerschap stimuleren. We geven de voorkeur aan het opwekken van zonne-energie op die plekken die andere of bestaande functies versterken. Denk aan zon op daken of bij grote parkeerplaatsen. | 
| ER-DOEL | We zetten in op minder gebruik van fossiele energie en meer op hernieuwbare energie. | 
| WE METEN | C02-uitstoot in de Krimpenerwaard (Klimaatmonitor). | 
| Energieverbruik (Klimaatmonitor). | |
| Hoeveelheid hernieuwbare energie (Klimaatmonitor). | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | Het klimaat- en energiebeleid van het Rijk krijgt steeds meer vorm. Gemeenten spelen een belangrijke rol in de uitvoering van dit beleid.
We werken een plan uit langs de lijnen van het nationale klimaatbeleid:
1.    Elektriciteit (waaronder de RES, netcongestie, beleid voor kleinschalige opwek, opslag van energie etc.)
2.    Gebouwde omgeving (woningen moeten van het aardgas af)
3.    Industrie/bedrijven/landbouw: (ondersteuning geven, toezicht/handhaven, waterstof-backbone etc)
4.    Mobiliteit: laadpalen, maar ook deelvervoer, zero-emissie doelgroepenvervoer, walstroom, waterstof tankstations etc. | 
| MIDDELEN 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | In 2024 zijn het Omgevingsprogramma Warmtetransitie 2024-2030, het Omgevingsprogramma Zon op veld en het Beleidskader Lokaal Eigendom vastgesteld. Daarnaast is in december 2024 het Ontwerp Omgevingsprogramma Zon op dak vastgesteld door het college.
De Programma’s omvatten diverse actielijnen waaraan in 2024 is gewerkt. Onder andere het opzetten van de Meerjarige Collectieve Ontzorging (MCO) wat is bedoeld om woningeigenaren te ontzorgen bij het verduurzamen van hun woning, de inzet van Energiecoaches en de inzet op Zon op dak via het Servicepunt Energietransitie Bedrijven (SEB). 
Het uitvoeringsplan laadpalen is in 2024 geactualiseerd. 
Eind 2024 is de netcongestie afgekondigd. Eerst voor Krimpenerwaard West, later voor de hele gemeente. | 
7-29-We willen meer grondstoffen uit het restafval benutten.
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - 7-29-We willen meer grondstoffen uit het restafval benutten.| Benutten van grondstoffen | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | We zetten nog meer in op het stimuleren van afvalscheiding. Hierbij onderzoeken we de mogelijkheid voor (gedeeltelijke) nascheiding van afval. | 
| ER-DOEL | We willen meer grondstoffen uit het restafval benutten. | 
| WE METEN | Het aandeel  van fijn en grof huishoudelijk restafval in kilogram per inwoner per jaar. | 
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We stellen een grondstoffenbeleidsplan vast. | 
| We breiden  de bewustwordingscampagne  uit met onder meer het project Afvalvrije school | |
| We zetten afvalcoaches in om inwoners te informeren en te assisteren bij het optimaal scheiden van huishoudelijk afval. | |
| We maken een plan van aanpak voor het nascheiden van grondstoffen uit grof restafval op de milieustraat  door middel van sorteren, demontage en hergebruik. | |
| MIDDELEN 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | De bestuursopdracht voor het opstellen van het grondstoffenbeleidsplan is vastgesteld. Er is start gemaakt met het opstellen van de grondstoffenbeleidsplan. 
Het college heeft ingestemd met deelname aan het regionale Demontagebedrijf Cyclus. Er komen drie vestigingen, waarvan één in Bergambacht.
In het kader van de bewustwordingscampagne is er een ‘Schattenjacht’ geweest in Ouderkerk aan den IJssel. Ook is met posters in de Blipverts een ‘koop kringloop’ campagne gevoerd.                                                                                                                                                                          De hoeveelheid ingezameld textiel is met ruim 25% toegenomen (301.000 kg in 2024) sinds de overstap van ondergrondse, naar bovengrondse textielcontainers | 
7-30-Samen met inwoners en andere overheden de biodiversiteit vergroten.
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - 7-30-Samen met inwoners en andere overheden de biodiversiteit vergroten.| Samen de biodiversiteit vergroten | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | De diversiteit en soortenrijkdom staan onder druk en vragen om maatregelen. Binnen de kernen zetten wij in op bevordering van diversiteit van soorten. Denk aan natuurvriendelijke oevers, variatie in de beplanting en een flexibel snoei- en maaibeleid. | 
| ER-DOEL | Samen met inwoners en andere overheden de biodiversiteit vergroten. | 
| WE METEN | Het aantal bomen in de kernen en het aantal uitgedeelde bomen. | 
| Het aandeel nieuwbouwprojecten waarbij een afspraak is gemaakt over het vergroten van de biodiversiteit. | |
| Het aantal verleende subsidies voor biodiversiteitsinitiatieven. | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We planten bomen in de openbare ruimte en delen bomen uit aan particulieren. | 
| We beheren bermen en oevers zoveel mogelijk ecologisch. Dat beheer zetten we voort. | |
| We voeren projecten Operatie Steenbreek en Prachtlint uit. | |
| We ondersteunen biodiversiteitsinitiatieven van inwoners met subsidie. | |
| We werken samen met gebiedspartners om de rivierkreeftenproblematiek onder de aandacht te brengen bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en we werken mee aan bewustwordingscampagnes over de bestrijding van invasieve soorten/ exoten. | |
| MIDDELEN 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | Het beheer van onze bermen en slootkanten bestond ook dit jaar voor 30% uit ecologisch beheer. We verkenden de mogelijkheden om dit beheer vast te leggen in een groenbeheerplan bij het integraal beheer openbare ruimte (IBOR). We planten extra bomen aan vanuit het project 10% meer bomen.
Inwoners stimuleren we hun tuinen te vergroenen met de stimuleringsregeling klimaatadaptatie en biodiversiteit die vanaf 1 januari van kracht is. In 2024 zijn bijna 700 aanvragen gedaan waarvan o.a. ruim 400 nestkasten en ruim 100 bomen. Via Prachtlint Krimpenerwaard deden ruim 100 inwoners deel aan cursussen natuurvriendelijke tuininrichting en kwamen 240 inwoners af op filmavonden. We maakten gebruik van de persberichten van Stichting Steenbreek om actuele vergroeningsmaatregelen onder de aandacht te brengen in de lokale en sociale media.
In de Nota van uitgangspunten voor de woningbouwontwikkellocaties is een groene inrichting met het oog op klimaatadaptatie en biodiversiteit vastgelegd. 
Met belanghebbenden uit de Krimpenerwaard, Provincie en ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) is een grootschalige aanpak van de rivierkreeftenproblematiek besproken op basis van onderzoek door het Hoogheemraadschap. In twee werksessies is uitgebreid ingegaan op de techniek en de financiële aspecten. De minister van LVVN heeft vanuit de partners van het ZH-PLG een uitnodiging ontvangen om de Krimpenerwaard te bezoeken waarin o.a. de rivierkreeftenproblematiek in beeld wordt gebracht. | 
7-32-We vergroten de tevredenheid en betrokkenheid van onze inwoners met het beheer van de openbare ruimte.
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - 7-32-We vergroten de tevredenheid en betrokkenheid van onze inwoners met het beheer van de openbare ruimte.| Betrokkenheid bij het beheer van de openbare ruimte | |
|---|---|
| X | |
| AMBITIE | De openbare buitenruimte is van ons allemaal. Daarom betrekken we inwoners actief bij het beheer en onderhoud ervan. | 
| ER-DOEL | We vergroten de tevredenheid en betrokkenheid van onze inwoners met het beheer van de openbare ruimte. | 
| WE METEN | De tevredenheid over de leefomgeving en dienstverlening (door burgerpeiling) | 
| De beoordeling van de fysieke leefomgevingskwaliteit (door Kwaliteitsmonitor Sociaal Domein) | |
| INSPANNINGEN 2024 - 2027 | We intensiveren de communicatie over het beheer (welke kwaliteit kan de inwoner verwachten, wat is de afspraak) en houden de aannemer aan deze afspraken. | 
| We zetten in op participatie bij het werken in de openbare ruimte. | |
| MIDDELEN 2024 | - | 
| VERANTWOORDING | Bij groot onderhoud van de openbare ruimte is uitgebreide participatie de standaard. Dit vindt plaats conform de ‘route participatie' in IBOR-projecten. De bewoners ontvangen meerdere brieven en nieuwsbrieven. In de ontwerpfase is er standaard een bewonersavond. In de realisatiefase ook. Als er wijzigingen plaatsvinden in het project, vindt een extra bewonersavond plaats. Voorbeelden van participatietrajecten bij projecten in 2024 zijn  Capellelaan, Industrieweg, Kerkplein in Ammerstol, Weidebloemstaat in Berkenwoude, Brug Haastrecht, Wilhelminastraat en Abelenlaan/Burg Neetstraat in Ouderkerk aan den IJssel, Tiendweg west in Lekkerkerk, Poolcirkel e.o. in Krimpen aan de Lek, Centrum Haastrecht, Asserlaan e.o. in Schoonhoven. In Haastrecht mochten bewoners hun voorkeur aangeven voor het ontwerp van de nieuw aan te leggen natuurspeeltuin. | 
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
| Verbonden Partijen | 
|---|
| - Cyclus NV | 
| - Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) | 
| - Hecht (vh RDOG Hollands Midden) | 
| - Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) | 
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
| Exploitatie | Rekening 2023 | Primitief 2024 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | SALDO 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 7.1 Volksgezondheid | -2.586 | -3.294 | -3.341 | -3.229 | 112 | |
| 7.2 Riolering | -5.796 | -4.871 | -4.952 | -5.187 | -235 | |
| 7.3 Afval | -6.672 | -7.290 | -7.186 | -7.455 | -269 | |
| 7.4 Milieubeheer | -3.640 | -3.731 | -4.933 | -4.363 | 570 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -1.692 | -1.490 | -1.480 | -1.580 | -100 | |
| Totaal Lasten | -20.386 | -20.675 | -21.892 | -21.813 | 78 | |
| Baten | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 212 | 380 | 393 | 286 | -108 | |
| 7.2 Riolering | 7.224 | 6.430 | 6.430 | 6.745 | 316 | |
| 7.3 Afval | 7.672 | 8.301 | 8.199 | 8.530 | 331 | |
| 7.4 Milieubeheer | 957 | 967 | 955 | 1.008 | 53 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 1.215 | 1.080 | 1.080 | 1.329 | 249 | |
| Totaal Baten | 17.280 | 17.158 | 17.057 | 17.899 | 841 | |
| Saldo van baten en lasten | -3.106 | -3.517 | -4.835 | -3.915 | 920 | |
| Stortingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | -278 | -271 | -310 | -310 | 0 | |
| Onttrekkingen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves | 470 | 347 | 537 | 395 | -142 | |
| Mutaties reserves | 193 | 76 | 228 | 85 | -142 | |
| Geraamd resultaat | -2.913 | -3.440 | -4.607 | -3.829 | 777 | |
Toelichting - 7.10 Volksgezondheid
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Toelichting - 7.10 VolksgezondheidEr is een voordeel op de lasten ontstaan als gevolg van een niet begrote doorschuiving van de btw van Hecht.
Toelichting - 7.20 Riolering
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Toelichting - 7.20 RioleringHet nadeel op de lasten van € 235.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de gemeente Krimpenerwaard een kassiersrol heeft voor de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptatie. Tegenover deze lasten staat ook een voordeel aan de batenkant. Per saldo is dit budgetneutraal.
Toelichting - 7.30 Afval
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Toelichting - 7.30 AfvalTen tijde van de slotwijziging was de hoogte van de vergoeding vanuit Verpact (inzameling, recycling en vermarkting van ingezameld PMD, Glas, OPK en EPS) nog niet bekend en hebben we deze behoudend gebudgetteerd. De hoogte van deze vergoeding fluctueert en is, naast het aantal ingezamelde tonnages, ook afhankelijk van de subsidie vanuit het Rijk gedeeld door het aantal deelnemende gemeenten. Pas in december 2024 zijn de bedragen bekend geworden en bleken de daadwerkelijke baten € 250.000 hoger dan in de slotwijziging opgenomen. Daarnaast zijn er ca € 60.000 meer baten vanuit de inzameling textiel en de blipverts door meer ingezamelde tonnages.
De daadwerkelijke kosten voor de dienstverlening van Cyclus zijn in 2024 ca € 155.000 lager uitgevallen dan geraamd met name op inzameling huishoudens en beheer en onderhoud. Daarnaast was in de gemeentelijke begroting rekening gehouden met een stijging van de kosten ca € 140.000 in de dienstverlening van Cyclus als gevolg van verhoging van loonkosten dat jaar, echter deze is in 2024 niet doorbelast. In 2025 worden ze wel in rekening gebracht, hiermee is rekening gehouden in de begroting.
Dit maakt dat er een onderschrijding is in de kosten en een overschrijding in de baten. Het gehele batig saldo is in de voorziening gestort en wordt zichtbaar op de kosten. Vandaar dat het eindresultaat een overschrijding op de kosten lijkt te hebben.
Toelichting - 7.40 Milieubeheer
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Toelichting - 7.40 MilieubeheerBinnen dit taakveld is sprake van een onderbesteding van € 570.000. Daarvan houdt € 150.000 verband met het feit dat een aantal activiteiten uit het uitvoeringsprogramma Riolering en Klimaatadaptatie niet zijn uitgevoerd. Daarnaast zijn er minder aanvullende milieukundige onderzoeken uitgevoerd dan vooraf was geraamd. Tot slot is een deel van de geplande uitgaven voor energiebesparende producten voor huurders doorgeschoven naar 2025, omdat de bijbehorende SPUK-gelden van het Rijk pas later beschikbaar komen.
Er is ook een verschil van € 371.000 (voordeling saldo op taakveld milieu) doordat de gemeente Krimpenerwaard op basis van de septembercirculaire 2024 een bijdrage (van € 370.500) zou ontvangen voor ''Toekomstbestendig maken energiebeleid'' wat een decentralisatie-uitkering is voor de RES-regio. Dit is verwerkt in de begroting maar later is de bijdrage gecorrigeerd naar nul omdat de kasbeheerder voor de RES-regio is gewijzigd naar Bodegraven-Reeuwijk die dit bedrag namens de regio heeft ontvangen. Dit betekent ook dat we de inkomsten via het gemeentefonds niet hebben ontvangen. Dit veroorzaakt een nadeel op het taakveld algemene uitkering. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat.
Toelichting - 7.50 Begraafplaatsen en crematoria
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Toelichting - 7.50 Begraafplaatsen en crematoriaDe overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door een aantal onvoorziene reparaties in het vierde kwartaal.
In 2024 hebben er meer begrafenissen plaatsgevonden dan ” verwacht ”. Dit vertaalt zich dan tevens direct door in hogere inkomsten voor aankoop van particuliere graven, (afkoop van) onderhoudskosten en meer vergunningsaanvragen voor gedenktekens.
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Volksgezondheid en milieu
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Volksgezondheid en milieuHet nadelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door lagere onttrekkingen aan de reserves. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door minder uitgaven op verschillende projecten zoals bosplantsoen en gebiedsprocessen bodem, echter vallen deze onder de grens van € 50.000 en daarom zijn ze verder niet toegelicht. De onttrekkingen hebben geen invloed op het resultaat.
Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)| Projectnaam | Kern(en) | Afsluiten Ja/Nee | Toelichting Jaarrekening | Begroot | Realisatie | Saldi | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| I0497 Harm./lev. papier-karton container | - | Nee | Het project wordt naar verwachting in 2025 opgeleverd. | 800 | 722 | 78 | 
| I0511 Project ondergrondse containers | - | Nee | Het project wordt naar verwachting in 2025 opgeleverd. | 347 | 276 | 71 | 
| I0606 Hekwerk begraafplaats OU | Ouderkerk | Nee | Naar verwachting wordt deze opdracht in 2026 uitbesteed. Hierbij wordt onderzocht om dit in combinatie met het dijkversterkingsproject KIJK uit te voeren. De planning van de Lageweg is nog niet duidelijk. | 50 | 0 | 50 | 
| I0646 Milieustraat | - | Nee | Het opgenomen krediet heeft betrekking op de realisatie van een nieuwe milieustraat. In het verslagjaar is gewerkt aan de planvorming en het uitwerken van het ontwerp. De uitvoering van het project start naar verwachting eind 2025. De milieustraat zal in de loop van 2026 operationeel zijn. Het beschikbare budget is tot op heden beperkt aangesproken, aangezien het project zich nog in de voorbereidingsfase bevindt. | 8.086 | 2.846 | 5.240 | 
| I0653 Paslezers ondergr afvalcontainers | (leeg) | Nee | Het project wordt naar verwachting in 2025 opgeleverd. | 560 | 168 | 392 | 
| I0692 Stim. lening verduurz maatsch acc | (leeg) | Nee | In december 2022 is € 1.500.000 beschikbaar gesteld voor de
Stimuleringslening verduurzamen maatschappelijke
accommodaties. In 2024 zijn door het Stimuleringsfonds
Volkshuisvesting geen leningen verstrekt. | 1.500 | 359 | 1.141 | 
| I0723 Drukriolering IJsseldijk Noord | (leeg) | Nee | Het project is gevoteerd om de verlegging en elektromechanische renovatie van de drukriolering langs de IJsseldijk Noord voor te bereiden. Voor de uitvoering zullen op jaarbasis via de planning & control cyclus aanvullende projecten worden gevoteerd ten laste van het programma riolering & klimaatadaptatie. | 50 | 20 | 30 | 
| Middelgroot onderhoud Riolering | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 5.281 | 632 | 4.649 | 
| Overige vervanging (pers-)riolering e.d | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 0 | 0 | 0 | 
| Projectenboek 2018 - Riolering | - | Ja | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 1.784 | 1.790 | -6 | 
| Projectenboek 2019 - Riolering | - | Ja | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 3.093 | 3.188 | -95 | 
| Projectenboek 2020 - Riolering | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 8.795 | 8.529 | 266 | 
| Projectenboek 2021 - Riolering | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 7.221 | 1.940 | 5.281 | 
| Projectenboek 2022 - Riolering | - | Deels | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 5.867 | 592 | 5.275 | 
| Projectenboek 2023 - Riolering | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 7.433 | 504 | 6.929 | 
| Projectenboek 2024 - Riolering | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 661 | 36 | 625 | 
| Projectenboek 2025 - Riolering | - | Nee | zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - VGRP | 186 | 23 | 163 | 
| Eindtotaal | 51.714 | 21.625 | 30.089 | |||
