Algemeen

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Algemeen

Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) geeft in artikel 14 aan dat de paragraaf bedrijfsvoering tenminste inzicht geeft in de stand van zaken en beleidsvoornemens ten aanzien van de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering gaat over de manier waarop we middelen inzetten om onze taken te vervullen en de afgesproken resultaten te leveren. Dit alles op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier.

2024 is het tweede controle jaar van onze nieuwe accountant BDO. De samenwerking verloopt tot op heden naar wens en er wordt van beide kanten geïnvesteerd in de samenwerking. Hierdoor is de jaarrekening controle efficiënt en effectief verlopen en krijgen we als organisatie inzicht in mogelijke ontwikkelkansen.

Welke resultaten hebben we in 2024 bereikt?

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Welke resultaten hebben we in 2024 bereikt?

Dienstverlening
Inwoner centraal is en blijft het uitgangspunt van onze dienstverlening. Het afgelopen jaar heeft het college spreekuren gehouden in de diverse kernen om zo vorm te geven aan de nabijheid van het college bij onze inwoners. Naar aanleiding van eerdere onderzoeksresultaten naar behoeften van inwoners hebben wij projecten en nadere onderzoeken uitgevoerd in het kader van “dienstverlening dichtbij, bereikbaarheid en toegankelijkheid”. Dit is inmiddels een standaard terugkerende focus van het dagelijkse werk geworden. In 2024 is de nieuwe website gelanceerd. Deze website is ingericht vanuit de behoefte en het gebruiksgemak van onze inwoners.

Informatiebeleid

In 2024 is de meldingenapplicatie aanbesteed en geïmplementeerd. Inwoners kunnen voor het doen van meldingen met betrekking tot de openbare ruimte voortaan gebruik maken van de BuitenBeterapp. Daarnaast kan natuurlijk nog steeds een melding worden gedaan via de telefoon of via de website. Ook is de software voor het maken van koppelingen tussen applicaties aanbesteed. Implementatie van deze software zal in 2025 plaatsvinden. Tevens is er in 2024 gewerkt aan de implementatie van het nieuwe financiële systeem.

Ook is er veel inzet geweest met betrekking op IT-voorzieningen van de gerealiseerde gemeentewerf en het nog te realiseren nieuwe gemeentehuis op het gebied van glasvezel, netwerken, werkstations, audiovisuele middelen en wifi.

Voor de Wet open overheid voldoen we aan de eerste tranche voor actieve openbaarmaking per 1 november 2024. Openbaar gemaakte informatie is te vinden via het portaal woo.krimpenerwaard.nl.

Voor wat betreft het thema digitale duurzaamheid heeft de pilot voor het importeren van videotulen naar het gezamenlijk met het Streekarchief aangeschafte e-Depot de eerste succesvolle resultaten laten zien. Ook is het vervangingsbesluit voor het digitaal bewaren van papieren stukken vastgesteld.

Daarnaast is een nieuw informatiebeleid voor de komende vier jaar vastgesteld. Hierin is omschreven welke beleidsuitgangspunten gelden voor de inrichting van de informatievoorziening.  

Informatiebeveiliging

Door de verbetering van bestaande en de invoering van nieuwe maatregelen blijven we werken aan de verhoging van de digitale weerbaarheid van de gemeente Krimpenerwaard. 

De functie Chief Information Security Officer (CISO) is ingevuld. Technische maatregelen zijn in de basis goed geregeld. Medewerkers zijn zich bewust van de risico’s en weten hoe ze veilig om moeten gaan met (gevoelige) informatie. De leertaken voor Suwinet zijn geactiveerd. We hebben een nulmeting voor de nieuwe Cyberbeveiligingswet (Cbw) uitgevoerd en acties gedefinieerd om de nieuwe eisen in te vullen. Risicomanagement is ingericht, maar dient voor de Cbw dieper in te gaan op cyberrisico’s rond continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening.

Huisvesting

Gemeentehuis
In 2024 heeft de aanbesteding plaatsgevonden van de bouw van het gemeentehuis. Met name door een forse stijging van de prijs van hout en de productie van houten bouwelementen, zijn in het ontwerp financiële optimalisaties doorgevoerd en heeft de raad in juni 2024 een aanvullend krediet beschikbaar gesteld van € 1.500.000. De doorgevoerde optimalisaties zijn niet ten koste gegaan van het programma van eisen, de functionaliteit, uitstraling en de duurzaamheidsdoelstellingen. Na de start van de bouw medio 2024 is het de planning om in het eerste kwartaal van 2026 het gemeentehuis op te leveren. 

Huisvesting buitendienst
De bouw van de nieuwe huisvesting van de buitendienst aan de Veerweg 8/8A is in 2024 gestart en heeft geleid tot de oplevering in november 2024. 

Krimpenerwaard Vooruit!
In 2024 heeft de focus gelegen op het verder handen en voeten geven van de verschillende speerpunten en ook de borging van de speerpunten in de organisatie. Er zijn nog enkele teamsessies georganiseerd en elk team is zelf aan de slag gegaan met een speerpunt, geborgd in de jaarplannen. Daarnaast is ervoor gekozen om verder te gaan met meer focus. Afhankelijk van de organisatiebehoefte wordt er per jaar een speerpunt gekozen voor de organisatie. Naar aanleiding van diverse signalen is gestart met een organisatie brede focus op het speerpunt Samen kom je verder. Het gaat hierbij om samenwerking binnen teams en met name ook tussen teams, zodat maatschappelijke opgaves (nog) beter integraal worden aangepakt. De aftrap is gegeven middels een verbindend, inspirerend en ook laagdrempelige bijeenkomst waarbij iedere collega is uitgenodigd. 

 

Hoe doen we het in cijfers (P&O).

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Hoe doen we het in cijfers (P&O).

De ambtelijke organisatie heeft ook in 2024 druk ervaren als het gaat om de invulling van vacatures.  De arbeidsmarkt is nog steeds krap en dit had invloed op zowel de uitstroom als de (tijdige) invulling van vacatures. De inzet op recruitment, strategisch HR beleid, secundaire arbeidsvoorwaarden en goede arbeidsomstandigheden zijn en blijven daarom van belang. . In het laatste kwartaal van 2024 zijn een aantal vacatures binnen het team P&O ingevuld waardoor er meer tijd en energie kon worden gestoken in het aanpassen en initiëren van nieuw beleid, waaronder opleiding en ontwikkeling.  

Ziekteverzuim
Het verzuim is in 2024 ten opzichte van 2023 iets gestegen: van 7,1 in 2023 naar 7,98% in 2024. Deze stijging komt door een toename van het extra lang (langer dan 365 dagen) verzuim. Dit extra lang verzuim is gestegen naar 2,47%  (in 2023 1,24%). Daarentegen is het lang (43 tot 365 dagen) verzuim gedaald naar 4,37% (in 2023 4,7%), het middellang verzuim gedaald naar 0,64% (in 2023 0,61%) en het kort verzuim gedaald naar 0,5% (in 2023 0,56%). Het extra lang verzuim betreft veelal fysieke verzuimklachten. 

De stijging van het extra lang verzuim heeft mede te maken hebben met de vertraging van de afhandeling van de WIA-aanvragen door het UWV waardoor medewerkers langer in dienst blijven. 

De meldingsfrequentie is laag en verder gedaald naar 0,56 (in 2023 0,77). Het percentage medewerkers dat zich niet heeft ziekgemeld is iets gedaald naar 58,5% (in 2023 59%).

 

Formatie, bezetting en inhuur derden 
Ontwikkelingen, toename van complexiteit, veranderingen in wet- en regelgeving en een toename van taken maakt dat de werkvoorraad is toegenomen. Om de dienstverlening naar de inwoner op peil te kunnen houden is er extra formatie aangevraagd.  

Deze formatie is per 1.000 inwoners in 2024 gestegen naar 8,46. Dit komt onder meer door een uitbreiding van de formatie bij Jeugd, WMO en Participatie. De formatie op bedrijfsvoering (overhead) is gedeeltelijk meegegroeid. Dit heeft geresulteerd in groei van de formatie bij de ondersteunende teams juridische zaken, communicatie en P&O.

Daarnaast geldt dat de bezetting is toegenomen. Door een succesvol recruitmentbeleid zijn er meer vacatures ingevuld. De bezetting is gestegen naar 7,83 per 1000 inwoners eind 2024.  

Rekening
2024
Bevolkingsaantal
57.785
Formatie (aantal fte per 1.000 inw.)
8,46
Formatie (totaal) in fte
489
Bezetting (aantal fte per 1.000 inw.)
7,83
Bezetting (totaal) in fte
452,5
Externe inhuur* (% tot. loonsom + tot. Kosten inhuur)
25,2
x
x € 1.000
Begroot 2024
Realisatie 2024
Afwijking
Personele lasten
47.521
47.549
-28
Totaal
-28
x
Het nadeel over de taakvelden op de loon- en inhuurkosten betreft voornamelijk bijgeraamde vacatureruimte en loonkosten die zijn ingezet om de extra inhuurlasten te dekken. In de slotwijziging van 2024 is hier nog een aanpassing op geweest, wat heeft geleid tot een voordeel.
Dit voordeel is conform bestaand beleid gestort in de egalisatie bedrijfsvoering. Per saldo is er ten opzichte van de slotwijziging 2024 nog een minimale afwijking van € 28.000.

In-, door- en uitstroom:
Volgens het A&O fonds is er sprake van een krappe arbeidsmarkt en zal dit de komende jaren, onder andere door vergrijzing, aanhouden. Dit maakt dat inzet op recruitment, behoud en ontwikkeling van belang is. 

We hebben in 2024 succesvol ingezet op recruitment om zo de instroom te verhogen. Van kandidaten horen wij terug dat onze teksten wervend zijn en onderscheidend overkomen ten opzichte van andere gemeenten. Tevens is er een arbeidsmarktfilm gelanceerd, zijn de social media uitingen opgefrist met foto’s van onze eigen medewerkers. 

In het laatste kwartaal van 2024 is het via-via programma ingevoerd, waarbij eigen medewerkers worden gestimuleerd om mee te helpen met het vervullen van onze vacatures. Zij ontvangen een beloning in de vorm van cadeaubonnen als zij de gekozen kandidaat voor een vacature hebben aangebracht.

Ook is er inzet geweest op het laten doorstromen van medewerkers binnen onze organisatie. Dit is onder andere gedaan door te starten met het ontwikkelen van een nieuwe visie op leren en ontwikkelen. 

Om goed zicht te krijgen op de redenen van uitstroom is het proces van het voeren van exit-gesprekken en de analyse die daaruit gemaakt kan worden verbeterd. Aan de hand van de uitkomsten kijken we welke maatregelen genomen kunnen worden om ongewenste uitstroom te verminderen.

Voor verder inzicht in deze cijfers verwijzen wij u naar de jaarlijkse A&O-monitor. Deze monitor geeft verder inzicht in de formatie, bezetting, in-, door- en uitstroom en ontvangt u rond de behandeling van de Jaarrekening. 

Integriteitsbeleid 

Onze gemeentelijke organisatie hecht veel waarde aan  het thema integriteit. In 2024 hebben we dit een extra impuls gegeven door workshops over integriteit te organiseren voor directie, teammanagers en medewerkers. Door deze workshops zijn we ons (nog) beter bewust van integriteit. In deze workshops was aandacht voor het herkennen van integriteitsvalkuilen, het onderling bespreken van deze valkuilen en het op een vriendelijke en rechtvaardige manier van bepalen en aangeven van grenzen. 

Wat is er tot nu toe gerealiseerd?
De gemeente wil een integere organisatie zijn. Dit ligt vast in de Regeling integriteitsbeleid 2022. Dit beleid is van toepassing voor alle medewerkers in dienst van de gemeente, inclusief inhuurkrachten en stagiaires.

Het huidige integriteitsbeleid voor de ambtelijke organisatie bestaat onder andere uit de volgende documenten:
•    Regeling Integriteitsbeleid;
•    Regeling Gedragscode integriteit;
•    Regeling eed of belofte;
•    Regeling gebruik sociaal media;
•    Regeling nevenwerkzaamheden;
•    Regeling melden vermoeden misstanden;
•    Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag.

Al deze documenten zijn te raadplegen via het intranet van de organisatie (KIS).

De Regeling melden financiële belangen is aangepast aan de nieuwe managementstructuur. Er zijn functionarissen aangewezen waarvoor een meldingsplicht geldt. Reden: zij vormen een knooppunt in de informatiestromen en (financiële) beslissingen binnen de organisatie. Bovendien vervullen zij in het licht van het integriteitbeleid een voorbeeldrol. 

Vertrouwenspersoon
De organisatie kent zowel een interne als een externe vertrouwenspersoon. Medewerkers zijn hiermee bekend. De vertrouwenspersonen zijn zowel benaderbaar voor Integriteit als voor ongewenste omgangsvormen. 

Melden vermoeden misstand of onregelmatigheid
Er is een interne en externe meldingsprocedure voor het melden van een vermoeden van een misstand.  Er kan een interne melding worden gedaan bij de integriteit coördinator, de vertrouwenspersoon, iedere leidinggevende of een tussenpersoon. 

De Regeling melden vermoeden misstand en inbreuk op Unierecht 2024 en het Proces behandelen van integriteitsmeldingen zijn te raadplegen via het intranet KIS. 

Verklaring omtrent gedrag en melden nevenfuncties
Onze organisatie beschikt over een procedure voor werving en selectie, waarin ook al aandacht wordt besteed aan integriteit. Het controleren van diploma’s maakt daar deel van uit. Een verklaring omtrent het gedrag is een vereiste voor indiensttreding. Alle nieuwe medewerkers leggen de eed of belofte af.  Inhuurkrachten ondertekenen een geheimhoudingsverklaring. In de overeenkomst met stagiaires is –naast een geheimhouding – bepaald dat het integriteitsbeleid en de gedragscode van toepassing is. 

Nieuwe medewerkers worden bij indiensttreding ook gewezen op de plicht om nevenwerkzaamheden te melden als deze de belangen van de gemeente kunnen schaden. Uitgangspunt is dat nevenwerkzaamheden zijn toegestaan, mits zij geen belemmering vormen voor het functioneren van de medewerker en/of de gemeente. De regeling nevenwerkzaamheden is voor medewerkers eenvoudig te raadplegen via het intranet KIS. 

Verantwoord omgaan met informatie
De begrippen goed ambtenaarschap en goed werkgeverschap zijn in het integriteitsbeleid beschreven. De gedragscode geeft regels over wat onder goed ambtelijk handelen wordt verstaan. Daarbij is een aantal voorbeelden opgenomen. Een van die regels is: ga verantwoord om met informatie. Dit houdt verband met de verplichting van de medewerkers tot geheimhouding van hetgeen hen in verband met hun functie ter kennis is gekomen. Binnen de informatiebeveiliging is de bescherming van privacy van derden heel belangrijk. Onze organisatie kent voorschriften over het omgaan met vertrouwelijke informatie. Bij de in bruikleen gegeven “mobile device”  word gewezen op de Regeling ICT middelen die ook op het intranet KIS is terug te vinden. Hierin zijn regels voor het veilig gebruik van de “mobile device” opgenomen. 
Ook zijn maatregelen getroffen die moeten voorkomen dat onbevoegde derden vertrouwelijke gegevens kunnen bezitten, raadplegen of beschadigen. Zo heeft iedere medewerker een eigen account waarbij niet iedereen toegang heeft tot alle gegevens en de verschillende digitale schijven van de gemeente. Er is sprake van autorisatiebeperking.

Fraudebeheersing
Op 5 november 2024 heeft het college de frauderisico-analyse 2024 vastgesteld. Uw raad is hier door middel van een raadsinformatiebrief over geïnformeerd. Hierbij is u ook toegezegd dat u via de P&C-cyclus op de hoogte wordt gehouden van de hoogste frauderisico’s.

Uit de analyse bleek dat alleen het risico op fraude bij inkopen en aanbesteden als hoog wordt geschat. Op dit moment wordt gewerkt aan het verkleinen van dit risico door het invoeren van een verplichtingenadministratie, het verbeteren van het zaaksysteem en het intensiveren van controles achteraf (de zogeheten spendanalyse).

Verder zijn er dus geen hoge frauderisico’s. Wel wordt het risico bij verschillende andere processen als gemiddeld ingeschat. De organisatie blijft werken aan het verbeteren van de beheersmaatregelen om deze risico’s te verkleinen. Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan het maken van een frauderesponsplan.

In 2024 is één geval van vermoedelijke fraude geconstateerd. Bij een subsidie van € 4.000 is geconstateerd dat de aanvrager de betreffende activiteiten waarvoor het bedrag was aangevraagd en verantwoord, niet daadwerkelijk had uitgevoerd. Het betreffende bedrag is teruggevorderd. Daarnaast is de casus gemeld aan andere gemeenten ter preventie en is er aangifte gedaan bij de politie. Een nieuwe aanvraag voor 2025 van dezelfde partij is afgewezen. Omdat het M&O-beleid van de gemeente juist is toegepast, is deze constatering niet relevant voor de rechtmatigheidsverantwoording.

Huisvestingskosten

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Huisvestingskosten

Conform onze financiële verordening (artikel 22 Bedrijfsvoering ) informeren wij u over de huisvestingslasten die ten laste van de exploitatie worden gebracht. Dit betreft o.a. afschrijvings- en rentelasten, energiekosten,  dagelijks- en groot onderhoud, verzekering, beveiliging en schoonmaakkosten. 

Rekening
Begroting
Rekening
x € 1.000
2023
2024
2024
Afschrijvingen
410
410
410
Kapitaallasten
410
410
410
Belastingen
45
45
51
Duurzame goederen
1
3
0
Energielasten
325
286
244
Schoonmaak
225
181
279
Waterverbruik
4
5
8
Beveiliging
14
26
13
Verzekering
37
34
39
Dagelijks onderhoud
212
115
161
Groot onderhoud
164
164
164
Exploitatielasten
1.027
859
959
Rekening
Begroting
Rekening
x € 1.000
2023
2024
2024
Gemeentekantoor
1.158
1.009
1.073
Gemeentewerf
279
260
296
Huisvestingslasten totaal
1.437
1.269
1.369

Informatie en Automatisering (I&A)

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Informatie en Automatisering (I&A)

Onderstaand is een overzicht opgenomen van de totale automatiseringskosten die ten laste van de exploitatie worden gebracht. Dit betreft o.a. de kosten voor aanschaf en onderhoud van hard- en software, huur/leasekosten van apparatuur, kosten voor mobiele telefonie en lasten in verband met rente en afschrijving.  

Rekening
Begroting
Rekening
x € 1.000
2023
2024
2024
Afschrijvingen
382
351
351
Kapitaallasten
382
351
351
Duurzame goederen
68
48
40
Beveiligingskosten
34
83
12
Huur/lease machines
28
51
31
Aanschaf & onderhoud software
2.188
1.929
2.028
Aanschaf & onderhoud hardware
179
128
128
Datacommunicatie
27
92
43
Telefoonkosten
158
97
64
Exploitatielasten
2.682
2.428
2.346
Rekening
Begroting
Rekening
x € 1.000
2023
2024
2024
Lasten automatisering
2.682
2.428
2.346
Totaal
2.682
2.428
2.346

Griffie & Gemeenteraad

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Griffie & Gemeenteraad

Conform onze financiële verordening (artikel 22 Bedrijfsvoering ) informeren wij u over de gedane uitgaven voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant

Rekening
Begroting
Rekening
x € 1.000
2023
2024
2024
Gemeenteraad (incl. commissie)
791
900
863
Rekenkamer
77
83
75
Griffie
564
675
775
Accountant
157
97
119
Totaal
1.588
1.755
1.832

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording

De rechtmatigheidsverantwoording heeft betrekking op drie criteria: begrotingscriterium, voorwaardencriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. Onderstaand volgt een korte omschrijving van deze criteria, gevolgd door een overzicht van de gevonden afwijkingen. Afwijkingen hoger dan € 100.000,- worden nader toegelicht.

Begrotingscriterium

Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door uw raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investerings- en projectbudgetten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen. 

Volgens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen de afwijkingen in de jaarrekening herkenbaar te worden opgenomen en van een toelichting te worden voorzien. Als blijkt dat de gerealiseerde uitgaven op programmaniveau hoger zijn dan geautoriseerd, is er sprake van begrotingsonrechtmatigheid. 

Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. De volgende begrotingsonrechtmatigheden vallen binnen de beleidskaders van uw raad en zijn derhalve acceptabel:

  • begrotingsafwijkingen die passen binnen het vastgestelde beleid van de raad en niet tijdig konden worden gesignaleerd;
  • begrotingsafwijkingen waarover de raad via een raadsvoorstel, raadsinformatiebrief of op andere wijze is geïnformeerd;
  • begrotingsafwijkingen die geheel of grotendeels (met een afwijking van maximaal 10% van het totaalbedrag) worden gecompenseerd door direct gerelateerde baten;
  • begrotingsafwijkingen bij subsidie en/of openeinde regelingen en die niet tijdig konden worden gesignaleerd;
  • begrotingsafwijkingen ten gevolge van interpretatieverschillen bij de uitleg van wet en regelgeving en die zijn geconstateerd tijdens en na het verantwoordingsjaar;
  • begrotingsafwijkingen als gevolg van een onttrekking aan een bestemmingsreserve op basis van realisatie voor zover deze onttrekking daarmee voor een gelijk bedrag overeenkomt met de realisatie van de (exploitatie)last, en de activiteit of het project nog niet is beëindigd en de resterende lasten volgen in het jaar na het verantwoordingsjaar. Is de activiteit of het project wel beëindigd en zijn de lasten definitief lager dan begroot, dan vindt de onttrekking overeenkomstig het gerealiseerde bedrag plaats en wordt de raad een voorstel, overeenkomstig het beleid zoals opgenomen in de Nota reserves en voorzieningen, tot nadere aanwending van de restant-bestemmingsreserve gedaan.
  • begrotingsafwijkingen als gevolg van de verplichte uitgaven als bedoeld in artikel 193 Gemeentewet, te weten:
    • 1. de renten en aflossingen van de door de gemeente aangegane geldleningen en alle overige opeisbare schulden;
    • 2. de uitgaven die bij of krachtens de wet aan de gemeente zijn opgelegd;
    • 3. de uitgaven die voortvloeien uit de van het gemeentebestuur gevorderde medewerking tot uitvoering van wetten en algemene maatregelen van bestuur, voor zover die uitgaven niet ten laste van anderen zijn gebracht;
  • begrotingsafwijkingen die passen binnen de door de raad vastgestelde totale exploitatieopzet van een grondexploitatie.

De acceptabele begrotingsonrechtmatigheden worden wel opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording, maar worden niet toegelicht in de rechtmatigheidsverantwoording.

Bij investerings- en projectbudgetten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde investeringsbudget. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaalbedrag van het investeringsbudget, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.

Voorwaardencriterium

Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.

Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium

Het misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheershandelingen. 

Geconstateerde afwijkingen

Begrotingscriterium (in euro x 1.000)
Bedrag
1a
Overschrijding lasten programma’s
499
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
281
Programma 8: Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
218
1b
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)
112
MJOP ICT
101
Overige overschrijdingen investeringen
11
2
Ongeautoriseerde reservemutaties
-
3
Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld
-
Totaal begrotingsonrechtmatigheden
611
4
Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid.
378
4a
Begrotingsafwijkingen die passen binnen het vastgestelde beleid van de raad en niet tijdig konden worden gesignaleerd
4b
begrotingsafwijkingen waarover de raad via een raadsvoorstel, raadsinformatiebrief of op andere wijze is geïnformeerd
4c
begrotingsafwijkingen die geheel of grotendeels (met een afwijking van maximaal 10% van het totaalbedrag) worden gecompenseerd door direct gerelateerde baten)
31
4d
begrotingsafwijkingen bij subsidie en/of openeinde regelingen en die niet tijdig konden worden gesignaleerd
4e
begrotingsafwijkingen ten gevolge van interpretatieverschillen bij de uitleg van wet en regelgeving en die zijn geconstateerd tijdens en na het verantwoordingsjaar
4f
begrotingsafwijkingen als gevolg van een onttrekking aan een bestemmingsreserve op basis van realisatie voor zover deze onttrekking daarmee voor een gelijk bedrag overeenkomt met de realisatie van de (exploitatie)last, en de activiteit of het project nog niet is beëindigd en de resterende lasten volgen in het jaar na het verantwoordingsjaar. Is de activiteit of het project wel beëindigd en zijn de lasten definitief lager dan begroot, dan vindt de onttrekking overeenkomstig het gerealiseerde bedrag plaats en wordt de raad een voorstel, overeenkomstig het beleid zoals opgenomen in de Nota reserves en voorzieningen, tot nadere aanwending van de restant-bestemmingsreserve gedaan.
129
4g
begrotingsafwijkingen als gevolg van de verplichte uitgaven als bedoeld in artikel 193 Gemeentewet
4h
begrotingsafwijkingen die passen binnen de door de raad vastgestelde totale exploitatieopzet van een grondexploitatie
218
Totaal acceptabele begrotingsonrechtmatigheden
378
5
Niet-acceptabele begrotingsonrechtmatigheden
233
3
Voorwaardencriterium
Bedrag
6
Europese aanbestedingen
1.541
7
Overige onrechtmatigheden < dan 100.000
137
1.678
3
Misbruik en oneigenlijkgebruik criterium
Bedrag
8
Geen bevindingen
-
3
Verantwoordingsgrens
Bedrag
9
Totaal aan onrechtmatigheden
2.289
10
Verantwoordingsgrens: 1% van € 196.028 (totaal van lasten inclusief reserveringen, afgerond)
1.960

Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat 
Bevinding: er zijn kleinere overschrijdingen op verschillende budgetten geconstateerd. De onrechtmatigheden worden deels gecompenseerd door direct gerelateerde baten (€ 31.000) en deels door een onttrekking aan een bestemmingsreserve (€ 129.000). Hierdoor zijn de overschrijdingen in programma 2 deels acceptabel.
Oorzaak: de overschrijding op de lasten is te wijten aan de hogere kosten van onkruidbestrijding op verharding als gevolg van een nieuw onderhoudscontract, de kosten van straatherstel door toenemende degeneratie, prijsstijgingen bij openbare verlichting en aanhoudende eigen netstoringen.
Maatregel: via de P&C-cyclus informeren wij u zo adequaat en tijdig mogelijk over benodigde aanpassingen in de budgetten.

Programma 8: Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Bevinding: er is sprake van meer uitgaven in 2024 binnen de grondexploitatie dan verwacht. 
Oorzaak:  de overschrijding in programma 8 wordt volledig gecompenseerd door direct gerelateerde baten binnen de grondexploitatie. Hierdoor is de onrechtmatigheid volledig acceptabel.
Maatregel: via de P&C-cyclus informeren wij u zo adequaat en tijdig mogelijk over benodigde aanpassingen in de budgetten.

MJOP ICT
Bevinding: op de investering van het meerjarenonderhoudsplan ICT van 2024 is sprake van een overschrijding van € 101.000.
Oorzaak: de aanbesteding van de vervanging van servers was gepland in 2023. De aanbesteding hiervoor is ook in 2023 in gang gezet, maar de daadwerkelijke vervanging en betaling heeft begin 2024 plaatsgevonden. In 2023 was er sprake van een onderschrijding, maar dit budget is niet aangepast naar 2024, waardoor er sprake is van een begrotingsonrechtmatigheid.
Maatregel: wij zijn extra alert op overschrijdingen van investeringen en informeren u via de P&C-cyclus zo adequaat en tijdig mogelijk over benodigde aanpassingen in de budgetten.

Participatie
Bevinding: bij interne controles zijn twee fouten geconstateerd. Eén fout van € 1000 kan worden geïsoleerd, van een andere fout van € 400 kan niet met zekerheid worden gesteld dat deze te isoleren is.
Oorzaak: dit betreft een berekening van een uitkering levensonderhoud waarbij inkomsten (alimentatie) onterecht als gift zijn beschouwd. Omdat het niet mogelijk is om de fout te isoleren door controles op dit specifieke onderwerp uit te voeren, wordt het bedrag van € 400 geëxtrapoleerd naar de totale uitgaven voor levensonderhoud. Dit leidt tot een onrechtmatigheid van € 136.000.
Maatregel: wij blijven alert op de verstrekkingen binnen de participatiewet en vergroten de aandacht van de consulenten met betrekking tot de verwerking van alimentatie bij het berekenen van uitkeringen zodat wet - en regelgeving juist wordt toegepast.

Inkoop en aanbesteding: inhuurovereenkomsten
Bevinding: met betrekking tot inhuurovereenkomsten buiten de raamovereenkomsten zijn fouten geconstateerd van € 629.000. Dit betreft inhuurovereenkomsten waarbij de Europese aanbestedingsgrenzen zijn overschreden.
Oorzaak: de arbeidsmarktkrapte zorgt ervoor dat inhuur niet altijd via de mantelpartijen waarmee een raamovereenkomst is afgesloten, ingevuld kan worden. 
Maatregel: er start in 2025 een nieuwe aanbestedingsprocedure waarbij een andere insteek gekozen wordt waardoor er minder buiten de overeenkomst ingehuurd hoeft te worden. Daarnaast gaan we inhuurovereenkomsten opnemen in de verplichtingenadministratie en  monitoren we halfjaarlijks via de spendanalyse of aanbestedingsgrenzen in het geding komen.

Inkoop en aanbesteding: inkoop materialen
Bevinding: met betrekking tot een opdracht voor de inkoop van materialen van € 162.000 is sprake van een onrechtmatigheid door het overschrijden van de aanbestedingsgrens.
Oorzaak: bij de opdrachtverstrekking is er ten onrechte van uitgegaan dat de opdracht onder een bestaande raamovereenkomst met de desbetreffende leverancier viel. Aangezien de aard van de opdracht echter dusdanig afwijkt van de raamovereenkomst en de Europese aanbestedingsgrens overschreden wordt, is deze opdracht onrechtmatig. 
Maatregel: bij opdrachten die bij aanvang de aanbestedingsgrens overschrijden, dient de inkoopadviseur geraadpleegd te worden om te beoordelen of de opdracht onder bestaande voorwaarden verstrekt mag worden. Hiervoor is het zaaksysteem al afdoende ingericht. Daarnaast monitoren we halfjaarlijks via de spendanalyse of aanbestedingsgrenzen in het geding komen.

Inkoop en aanbesteding: beveiliging gemeentekantoren en gemeentelijke opvang
Bevinding: met betrekking tot de beveiliging van objecten en de gemeentelijke opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen is een tweetal fouten geconstateerd van gezamenlijk € 479.000.
Oorzaak: Voor de beveiliging van gemeentelijke objecten is de onrechtmatigheid ontstaan door de heropening van het kantoor Bergambacht voor klantbezoeken. Door de optelling over meerdere jaren is de aanbestedingsgrens overschreden en een onrechtmatigheid van € 117.000 ontstaan.
Voor de gemeentelijke opvanglocaties van Oekraïense vluchtelingen is ook beveiliging ingehuurd. Dit is ingezet onder de uitzondering van dwingende spoed. In afwachting van een opportuun moment met in achtneming van de onzekerheden rondom de opvang(locaties) met betrekking tot duur en aard, is eind 2023 gestart met de Europese aanbestedingsprocedure voor de beveiliging van de opvanglocaties. Dit heeft medio 2024 geleid tot een gunning. De uitgaven in 2024 voorafgaand aan de gunning  (€ 362.000) zijn onrechtmatig.
Maatregel: Voor de beveiliging van gemeentelijke objecten zal in aanloop naar de openstelling van het nieuwe gemeentekantoor een aanbestedingsprocedure doorlopen worden. Door de doorlopen Europese aanbestedingsprocedure voor de beveiliging van de opvanglocaties van Oekraïense vluchtelingen is deze onrechtmatigheid per medio 2024 reeds opgelost.

Inkoop en aanbesteding: projectbegeleiding
Bevinding: met betrekking tot projectbegeleiding is er sprake van een onrechtmatigheid van € 130.000 door overschrijding van de aanbestedingsgrens.
Oorzaak: voor projectbegeleiding wordt op voorhand een raming gemaakt van het benodigde budget. In dit geval is de raming overschreden, waarbij het tussentijds niet opportuun en efficiënt was een aanbesteding te starten in verband met de daarmee gepaard gaande hogere kosten door uitstel van de werkzaamheden, mogelijk verlies van projectkennis door andere projectbegeleiding en kosten gepaard gaande met de aanbesteding.
Maatregel: ramingen voor projectbegeleiding dienen kritisch beoordeeld te worden zeker wanneer deze om of nabij de aanbestedingsgrenzen zitten. Daarnaast zullen we halfjaarlijks via de spendanalyse monitoren of aanbestedingsgrenzen in zicht komen.

Inkoop en aanbesteding: tankpassen
Bevinding: door de aanschaf en het gebruik van tankpassen is een onrechtmatigheid van €63.000 geconstateerd,
Oorzaak: door het veelvuldig gebruiken van tankpassen en het stijgen van brandstofprijzen is de aanbestedingsgrens overschreden.
Maatregel: De lopende overeenkomst zullen we stopzetten waarna we een aanbesteding opstarten voor deze dienstverlening. 

Inkoop en aanbesteding: inkoop technische materialen
Bevinding: er is in de jaarrekening van 2023 een afwijking geconstateerd met betrekking tot de inkoop van met name technische materialen en het onderhoud daarvan. Deze afwijking loopt voor € 78.000 door in 2024.
Oorzaak: er kan niet duidelijk gedefinieerd worden waarom er sprake is van separate opdrachten. Gezien de aard van de leveringen en diensten kan geconstateerd worden dat de aanbestedingsgrenzen zijn overschreden. Aangezien de levering van de diensten gekoppeld is aan gemeentelijke hardware moet een heroverweging van de diensten altijd gepaard gaan met een investering in hardware.
Maatregel: we monitoren halfjaarlijks via de spendanalyse of aanbestedingsgrenzen in het geding komen.

Foutherstel
Er zijn geen constateerde afwijkingen uit 2024 die nog invloed hebben op de rechtmatigheidsverantwoording van 2023.

Geconstateerde afwijkingen door de accountant
Het kan voorkomen dat de accountant ook nog constateringen doet die niet eerder zijn opgemerkt door de eigen organisatie. Dergelijke constateringen blijven te allen tijde staan in de definitieve verantwoording, ook als ze door de eigen organisatie inmiddels ongedaan gemaakt zijn. Dit laatste wordt dan vermeld met ook hier weer, welke maatregelen het college genomen heeft of neemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.

213a-onderzoeken
In 2024 hebben er conform de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur Krimpenerwaard 2023 twee onderzoeken plaatsgevonden naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur. De onderzoeksonderwerpen waren Verantwoord Middelengebruik en Organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen. De uitkomsten van beide onderzoeken zijn vastgesteld door het college, gepresenteerd in de auditcommissie en met uw raad gedeeld middels een raadsinformatiebrief.