F. Verbonden partijen
Overzicht verbonden partijen
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - Overzicht verbonden partijenGemeenschappelijke regelingen |
|
|---|---|
1 |
Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland |
2 |
Hecht |
3 |
Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) |
4 |
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden |
5 |
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
6 |
Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) |
7 |
Groenalliantie |
8 |
Streekarchief Midden Holland |
9 |
Werkvoorzieningschap Promen |
Vennootschappen en Stichtingen. |
|
1 |
Cyclus NV |
2 |
Oasen |
3 |
Stedin NV |
4 |
Bank Nederlandse Gemeenten |
5 |
Veerdienst Schoonhoven |
6 |
Waterbos Bergambacht BV |
Algemeen
De gemeenten in Nederland hebben veel taken en verantwoordelijkheden op uiteenlopende terreinen die zij als lokale overheid dienen uit te voeren. Zo ook de gemeente Krimpenerwaard. Over de wijze waarop deze taken worden uitgevoerd hebben de gemeenten in Nederland de keuze uit diverse mogelijkheden.
- de uitvoering van de taak door de gemeente zelf.
- de uitvoering van de taak uit te besteden door middel van een opdracht aan een geheel van de gemeente losstaande organisatie of bedrijf.
- de uitvoering van de taak onder te brengen bij een organisatie waarvan de gemeente bestuurlijk deel uitmaakt en waarmee een (financiële) verbintenis wordt aangegaan; de verbonden partij.
Het zelf uitvoeren van de taken dan wel opdracht verstrekken aan een los van de gemeente staande organisatie en bedrijf gebeurt vaak bij uitvoerende taken waarbij de gemeente als opdrachtgever opereert. Deze constructie wordt van oudsher veel toegepast en behoeft daarom geen nadere toelichting.
Wanneer het gaat om een (uitvoerings)taak onder te brengen bij een verbonden partij staan er voor de gemeenten meerdere keuzes tot haar beschikking. Er bestaat immers een grote variatie in de vormen van samenwerkingsverbanden binnen gemeenten waarbij ook de gebruikte terminologie nogal van elkaar verschilt. Zo wordt er gesproken over samenwerkingsverbanden, gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen. Om te komen tot een eenduidige terminologie voor samenwerkingsverbanden wordt veelal uitgegaan van de terminologie die wordt gebruikt in het Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV). Dit besluit gaat uit van de term verbonden partij en geeft daaraan de volgende definitie:
“Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de provincie onderscheidenlijk de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Bestuurlijk belang is zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
Met andere woorden: er is sprake van een verbonden partij als een gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft in een derde rechtspersoon. Bij bestuurlijk belang gaat het om het hebben van
zeggenschap van de gemeente in de derde partij. Dit kan omdat de gemeente:
- zitting heeft in het dagelijks- of algemeen bestuur.
- aandelen bezit en daarom stemrecht heeft.
De gemeente Krimpenerwaard volgt deze definitie waarbij de Wet Gemeenschappelijke Regelingen het wettelijk kader vormt.
Categorieën samenwerkingsverbanden
Verbonden partijen kunnen nog worden onderscheiden in de op het publiekrecht gebaseerde Gemeenschappelijke regelingen en het bezit van aandelen van bedrijven die zijn gebonden aan het privaatrecht, de zogeheten vennootschappen.
Financiële risico’s verbonden partijen
De afgelopen jaren is een tendens waarneembaar dat verbonden partijen in aantal toenemen maar ook een steeds groter deel uitmaken van de begroting van de gemeente. Daarmee nemen ook de risico’s voor de gemeente toe.
De financiële risico’s van de gemeenschappelijke regelingen hebben geen beperking. Bij een faillissement worden de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling volgens de verdeelsleutel aangeslagen voor eventueel resterende schulden na verkoop van de bezittingen.
De financiële risico’s van de vennootschappen zijn beperkt tot het aandelenbezit van de gemeente. Bij een faillissement van een vennootschap daalt de waarde van dit bezit tot nihil.
Gezien de aard van de werkzaamheden van de verbonden partijen is de kans op een faillissement van zowel de vennootschappen als de gemeenschappelijke regelingen overigens zeer klein. Echter uitgesloten is het niet.
Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein
In 2023 is het proces gestart om te komen tot een nieuwe gemeenschappelijke regeling voor het Sociaal Domein. De raad heeft op 17 september 2024 ingestemd met de nieuwe regeling voor de GR Jeugd en Wmo, waarna de colleges van de deelnemende gemeenten een besluit tot oprichting hebben genomen. De GR Jeugd en Wmo is van start gegaan op 1 januari 2025.
Belang voor de raad
De gemeenteraad heeft een kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende verantwoordelijkheid binnen het gemeentebestuur. Deze verantwoordelijkheid geldt ook ten aanzien van de beheersing van verbonden partijen. Wanneer het toezicht op de verbonden partijen niet optimaal verloopt, loopt de gemeente een vergroot risico om geconfronteerd te worden met het niet realiseren van beoogde (beleids)doelstellingen, financiële nadelen, of imago-schade door activiteiten van de verbonden partijen. Hoewel niet alles kan worden voorkomen, is het van belang om voldoende checks en balances in te bouwen voor de beheersing.
Omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de aansturing van de verbonden partijen, de controle daarop en de financiële consequenties voor de eigen organisatie is inzicht in de verbonden partijen vanuit de raad van belang.
Een ander belang van de raad is de noodzaak dat inzicht bestaat in de kosten en de financiële risico’s die de gemeente kan lopen en de daaruit voortvloeiende budgettaire gevolgen. De gemeente is immers verplicht bij te dragen aan de exploitatietekorten die mogelijk ontstaan bij de gemeenschappelijke regelingen.
Bij de aanbieding van de rekening en begrotingen van de diverse verbonden partijen wordt daarom ook een factsheet gevoegd. Deze factsheets vergroten het inzicht in de (financiële) gang van zaken bij de verbonden partijen. Een onderdeel van de informatievoorziening per verbonden partij is voorts dat een verbinding is gelegd met de programma’s in de begroting.
Hieronder volgt een overzicht van de Gemeenschappelijke Regelingen waarvan de gemeente Krimpenerwaard deel uitmaakt en een overzicht van de Vennootschappen waarvan de gemeente Krimpenerwaard aandeelhouder is.
Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland1. Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De regionale samenwerking in de regio Midden-Holland gaat uit van een netwerksamenwerking. Daarbij is het uitgangspunt een versterking van de belangenbehartiging vanuit de regio. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door burgemeester J. Beenakker |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is berekend op basis van het inwoneraantal per deelnemende gemeente. |
Deelnemende partijen |
Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland zijn de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
0. Bestuur en Ondersteuning |
De belangenbehartiging heeft verschillende resultaten opgeleverd, waaronder de erkenning van Regio Midden-Holland als cultuurregio door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Er is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een nieuw treinstation Gouda-Zuidplas. Er is een strategische bijdrage geleverd aan het Ontwikkelperspectief en de Realisatieagenda Groene Hart, en een investeringsagenda voor Groene Hart Midden-Holland is gestart.
De regio heeft zich in 2024 ondermeer bezig gehouden met:
- In een werkbezoek van Gedeputeerde aan bedrijven in de regio, is aandacht geweest voor mogelijkheden voor samenwerking op de gebieden innovatie en duurzaamheid. Daarbij is ook aandacht gevraagd voor noodzaak voor deze bedrijven om te kunnen blijven ontwikkelen en groeien.
- concrete casussen ingebracht in de Woondeal Midden-Holland;
- regionale versnellingstafels georganiseerd;
- oproepen gedaan voor steun bij de realisatie van sociale huur- en koopwoningen.
- Er is gewerkt aan de regionale woonzorgvisie, asielopvang, biodiversiteit, regionale energiestrategie, cultuureducatie, talentontwikkeling en duurzame mobiliteit
Tot slot zijn er subsidie-aanvragen gecoördineerd. Zo is er €211.571 per jaar voor het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2025-2028 en €117.000 voor jongeren en talentontwikkeling toegekend. De regio heeft de voordracht voor de Subsidieregeling Mobiliteit (SRM) van Provincie Zuid-Holland georganiseerd, namens de regiowegbeheerders gaat het om 1,2 miljoen euro. |
|
Financieel risico |
De regio Midden Holland kent een eigen weerstandsvermogen van € 100.000. Het financiële risico voor de gemeente is beperkt |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€617 |
31/12/2024 |
€629 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€571 |
31/12/2024 |
€918 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
52% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
41% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€131 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€100 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€317 |
2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)2. Hecht |
||||
|---|---|---|---|---|
Algemene informatie |
||||
Vestigingsplaats |
Leiden |
|||
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Hecht behartigt de belangen van de 18 gemeenten op het gebied van openbare gezondheidszorg, volksgezondheid, ambulancezorg en veiligheid. Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van inwoners in de regio Hollands Midden. |
|||
Vertegenwoordiging in de partij |
Het Algemeen Bestuur van Hecht bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 18 deelnemende gemeenten. Namens de gemeente Krimpenerwaard heeft wethouder I. Bultman zitting in het Algemeen Bestuur van Hecht en in de Bestuurlijke Advies Commissie Publieke Gezondheid. |
|||
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is opgebouwd uit een bijdrage per inwoner en een bijdrage per kind.
De kosten voor aanvullende taken, zoals logopedische zorg en huisvesting CJG, worden apart in rekening gebracht door Hecht. |
|||
Deelnemende partijen |
18 gemeenten in de regio Hollands Midden. |
|||
Beleidsinformatie |
||||
Relatie met programma |
1.Veiligheid
4. Onderwijs
6. Sociaal domein
7. Volksgezondheid en Milieu. |
|||
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Hecht bestaat uit:
- Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hollands Midden
- Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Hollands Midden
- Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Hollands Midden
- Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). Dit programma is per 1 januari 2025 overgegaan van Hecht naar de Veiligheidsregio Hollands Midden.
Inhoudelijke thema’s van Hecht beslaan een breed terrein en richten zich o.a. op:
- Gezondheidsbevordering
- Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar
- Infectieziektebestrijding
- Het uitvoeren van de GGD Gezondheidsmonitor
- Het bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Maatschappelijke Zorg
In 2024 heeft Hecht met de takendialoog ingezet op de voorbereidingen voor het ravijnjaar 2026. Dit heeft geleid tot een besparingspakket per 2026 van 4,6% op het gemeenschappelijk gefinancieerde deel van taken die Hecht voor gemeenten uitvoert. In 2025 wordt door Hecht een plan uitgewerkt om per 2027 te komen tot aanvullende besparing van 1,6% door middel van innovatie en efficiëntie. |
|||
Financieel risico |
Hecht kent een weerstandsvermogen van -€ 10.000 en een algemene reserve van -€ 189.000. De benodigde weerstandscapaciteit zou €5.850.000 moeten zijn, op basis van de door Hecht geïnventariseerde risico's. Het weerstandsvermogen is niet toereikend, zodat in de gemeentelijke begroting een aanvullend risico wordt opgenomen van € 319.000. Hierbij is rekening gehouden met vastsstelling en uitvoering van het herstelplan eigen vermogen van Hecht. |
|||
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€631 |
31/12/2024 |
€89 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€38.954 |
31/12/2024 |
€51.483 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
2% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
0% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€179 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
(€10) |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€4.237 |
3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)3. Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De Omgevingsdienst Midden Holland streeft er naar een bijdrage te leveren aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. De omgevingsdienst is uitvoerder van de wettelijke milieutaken, vergunningverlening en handhaving van bedrijven en ook belast met de controle en toetsing van specialistische milieu- en veiligheidsaspecten. Zo ook ten aanzien van ruimtelijke projecten. Per 2024 zijn ook de wettelijke (asbest)slooptaken als basistaak bij de ODMH ondergebracht. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door wethouders W. Pannekoek en P. van der Herk. Lid van het dagelijks bestuur is wethouder W. Pannekoek. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is opgebouwd uit het aantal en soort diensten dat wordt afgenomen. |
Deelnemende partijen |
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten: Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
7. Volksgezondheid en Milieu |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
De ODMH is een regionale uitvoeringsdienst, die de wettelijke milieutaken uitvoert voor de gemeente Krimpenerwaard. De ODMH doet dit aan de hand van een door het AB ODMH goedgekeurd productenboek en een door het college goedgekeurd jaarprogramma. Jaarlijks legt de ODMH met een productierapportage verantwoording af aan de gemeente over de taakuitvoering in het voorgaande jaar. |
Financieel risico |
De risico’s zijn in beeld gebracht. De aanwezige weerstandscapaciteit is niet toereikend. In het weerstandsvermogen van de gemeente is hier - voor haar aandeel in het risico - rekening mee gehouden. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€2.045 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€2.870 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€12.508 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€13.821 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
16% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
21% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€880 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.401 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€2.615 |
4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Leiden |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de VRHM zijn vastgesteld in de Wet Veiligheidsregio's en in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden. Het gaat hierbij om de volgende taken, die namens de achttien deelnemende gemeenten worden uitgevoerd: meldkamerfunctie voor brandweer, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening; risicobeheersing; rampenbestrijding en crisisbeheersing; GHOR; coördinatie gemeentelijke crisisbeheersing (bevolkingszorg); brandweerzorg. De VRHM is hiermee in feite een uitvoeringsorganisatie voor deze taken van de gemeenten. Deze taken voert zij uit voor de veiligheid en continu"iteit van de samenleving in de regio en haar 814.000 inwoners. |
Vertegenwoordiging in de partij |
Burgemeester J. Beenakker is lid van het Algemeen Bestuur VRHM |
Omvang van financieel belang |
Bijdrage is primair gebaseerd op de zogenaamde “Cebeonnorm”. Deze norm is opgebouwd vanuit een aantal onderdelen waaronder inwoneraantal, aantal huishoudens etc. |
Deelnemende partijen |
Er zijn 18 deelnemende gemeenten. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
1. Veiligheid |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
De raad is akkoord gegaan met het concept Regionaal beleidsplan VRHM 2024-2027. hierin zijn 12 opgaven beschreven waarop zij zich, naast hun dagelijks werk focussen. |
Financieel risico |
Het weerstandsvermogen is toereikend om risico’s af te dekken. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€6.511 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€9.297 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€79.691 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€74.971 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
8% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
11% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€3.153 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.125 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€3.772 |
5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Klaaswaal |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het SVHW verzorgt voor de deelnemers de volgende werkzaamheden:
· de heffing en invordering van lokale belastingen;
· de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken;
· de administratie van vastgoedgegevens;
· het verstrekken van de vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden.
Tevens verzorgt het SVHW de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en de uitvoering van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB). |
Vertegenwoordiging in de partij |
Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem en het waterschap heeft 2 stemmen. De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is gebaseerd op het aantal objecten (vastgoedinformatie & woz-administratie), aantal aanslagen (heffing belastingen) en aantal biljetten (invordering). |
Deelnemende partijen |
De deelnemers zijn: 14 gemeenten en 1 waterschap. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
0. Bestuur en Ondersteuning
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
SVHW heeft de ambitie om zijn deelnemers te blijven interesseren en te binden door: de basis verder te versterken en de dienstverlening verder te optimaliseren; de deelnemers verder te ontzorgen door het breder aanbieden van het huidige takenpakket en meerwaarde te bieden door het ter beschikking stellen van de aanwezige informatie voor beleidsbepaling en sturing op de uitvoering. |
Financieel risico |
De risico’s zijn in beeld gebracht en afgedekt met een toereikende weerstandscapaciteit. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€1.095 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€3.355 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€10.328 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€29.834 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
12% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
10% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€2.526 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€700 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€772 |
6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Krimpen aan den IJssel |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het IBKW verleent civiel technische adviezen en ingenieursdiensten waar het gaat om de aanleg, onderhoud en beheer van de openbare ruimte, met name wegen en riolering. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder L. Barth. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage wordt berekend op basis van een uurtarief en het aantal af te nemen uren. Voor 2025 is het uurtarief € 101,96. |
Deelnemende partijen |
De deelnemers zijn de gemeente Krimpen aan den IJssel en de gemeente Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
7. Volksgezondheid en Milieu |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Het IBKW is een professioneel civiel ingenieursbureau gericht op het ondersteunen en adviseren van de gemeenten op het civieltechnische werkterrein. |
Financieel risico |
Het IBKW heeft geen weerstandsvermogen. In het weerstandsvermogen van de gemeente is hier - voor haar aandeel - rekening mee gehouden. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€1.095 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€1.080 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€770 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€784 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
59% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
58% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€0 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€0 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€0 |
7. Groenalliantie
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 7. Groenalliantie7. Groenalliantie |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Schiedam |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De Groenalliantie is eigenaar van de recreatiegebieden Krimpenerhout, Loetbos, speelpolders en nog wat andere kleine gebieden (totaal 455HA). Zij ontwikkelt en beheert deze gebieden. Ook verzorgt zij het beheer en onderhoud van de routenetwerken. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder W. Pannekoek en in het algemeen bestuur door wethouder L. Barth en W. Pannekoek |
Omvang van financieel belang |
De deelnemersbijdrage voor 2024 is €452.000, dit is 10,4% van de begroting. Voorgesteld wordt om de komende jaren gezien de bezuinigingsopgave geen indexering toe te passen. |
Deelnemende partijen |
Deelnemers aan de Groenalliantie zijn de gemeenten Bodegraven- Reeuwijk, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Waddinxveen. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
5. Sport, cultuur en recreatie |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
In 2021 is door participatie met gebruikers, gebiedspartners, stakeholders en bestuurders het onwikkelplan 2030 vastgesteld en een investeringsagenda tot en met 2025. Als vervolg hierop is in 2022 het uitvoeringsprogramma " Groen voor iedereen" opgesteld. Dit is een uitvoeringsprogramma tot 2025. Gezien de bezuinigingsopgave wordt er het komende jaar kritisch gekeken naar de plannen voor de komende jaren. In 2026 is hier meer duidelijkheid over. |
Financieel risico |
De Groenalliantie beschikt over voldoende weerstandsvermogen. Naar de toekomst toe zijn er financiële risico’s als gevolg van het aflopen eind 2025 van de begrotingssubsidie van de provincie, deze bedraagt 43 % van de begroting. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€11.306 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€11.516 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€2.528 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€2.818 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
82% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
80% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€407 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€2.050 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€452 |
8. Streekarchief Midden Holland
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 8. Streekarchief Midden Holland8. Streekarchief Midden Holland |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het Streekarchief is belast met de uitvoering van de gemeentelijke taken in het kader van de archiefwet. Dit houdt in het beheer van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en het toezicht op het beheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden die nog bij de deelnemende gemeenten berusten. Daarnaast nazorg van de laatstgenoemde bescheiden, de dienstverlening in de studiezaal en het bevorderen van de plaatselijke en regionale geschiedbeoefening. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. De plaatsvervanger is wethouder W. Pannekoek. Het aantal stemmen staat in relatie tot het inwoneraantal. |
Omvang van financieel belang |
De bijdrage is opgebouwd uit een bedrag per inwoner en een bedrag per strekkende meter in gebruik zijnde archief . |
Deelnemende partijen |
Deelnemers aan het Streekarchief zijn de gemeenten Gouda, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas en de regio Midden Holland. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
0. Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Het streekarchief zal zich de komende tijd richten op de overgang van het beheer van een analoog archief naar een digitale beheervorm. De eerste stappen zijn gezet in het ontwikklen van een digitale archiefbewaarplaats een "e-depot" Vanuit de aangesloten deelnemers wordt samengewerkt voor het opzetten van een noodzakelijke e-depotvoorzieing. Met de inwerkingtreding van de nieuwe archiefwet medio 2024 wordt de overbrengingstermijn teruggebracht van 20 naar 10 jaar. Gevolg hiervan is dat de digitale overheidsinformatie eerder moet worden overgebracht naar een archiefbewaarplaats om van daaruit openbaar toegankelijke te zijn. Voor de gemeente betekent dit dat uiterlijk 2032 er een voorzieing moet zijn waarin deze overheidsinformatie beheerd kan worden. De gemeente beschikt al over digitale informatie die op termijn openbaar dient te worden gemaakt. Omdat kennis en ervaring nodig is voor de overdracht van digitale overheidsinfomatie is daarom al een aanvang gemaakt met het opzetten van een e-depotvoorzieing. |
Financieel risico |
Uitgaande van een zekerheidspercentage van 90% is het gewenste weerstandvermogen voor 2023 vastgesteld op €180.000. Het aanwezige weerstandsvermogen is naar verwachting €94.462. Op het moment dat zich dus een calamiteit/risico voordoet dat groter is dan €94.462, zal aan de deelnemers een aanvullende bijdrage gevraagd worden. In het weerstandsvermogen van de gemeente is hier - voor haar aandeel - in voorzien. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€301 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€307 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€336 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€316 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
47% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
49% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€14 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€117 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€467 |
9. Werkvoorzieningschap Promen
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 9. Werkvoorzieningschap Promen9. Werkvoorzieningschap Promen |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De doelstelling van Promen is het bieden van zinvol werk met maximale ontwikkelmogelijkheden aan mensen met een indicatie Wet Sociale Werkvoorziening. Daarnaast biedt Promen dienstverlening in het kader van de Participatiewet. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder W. Pannekoek. |
Omvang van financieel belang |
Het gehele WSW budget wordt overgedragen aan Promen en eventuele tekorten worden verdeeld naar rato van het aandeel van de gemeente (voor de Krimpenerwaard geldt een aandeel van 12,4%). Daarnaast wordt via inbesteding dienstverlening in het kader van de Participatiewet ingekocht. |
Deelnemende partijen |
Deelnemers van Promen zijn de gemeenten Alphen aan de Rijn, Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
6. Sociaal Domein |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Promen heeft in 2018 een financiële en juridische scheiding aangebracht
in de dienstverlening Sociale Werkvoorziening (SW) en dienstverlening Participatiewet (PW). De deelnemende gemeenten continueren de gezamenlijke SW-dienstverlening onder de gemeenschappelijke regeling. Voor de PW-dienstverlening is Prowork opgericht. Met Prowork kunnen gemeenten via een één-op-één relatie vraaggerichte re-integratieactiviteiten (inclusief nieuw beschut werk) inkopen. Deze bedrijfsvoering wordt uitgevoerd tot en met 2025. |
Financieel risico |
Het weerstandsvermogen is weer aangezuiverd tot de berekende norm. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€2.422 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€3.471 |
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het |
01/01/2024 |
€8.588 |
begrotingsjaar |
31/12/2024 |
€10.667 |
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
22% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
25% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€180 |
|
Omvang weerstandsvermogen |
€1.792 |
|
Omvang garantstellingen |
n.v.t. |
|
Omvang taakstelling verbonden partij |
n.v.t. |
|
Financiële bijdrage 2024 |
€3.179 |
Vennootschappen en Stichtingen
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - Vennootschappen en Stichtingen1. Cyclus NV
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 1. Cyclus NV1. Cyclus NV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda (postadres) / Moordrecht (bezoekadres). |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Cyclus is belast met de inzameling en (aanbesteding van) verwerking van huishoudelijk afval en het beheer van inzamelmiddelen voor 9 gemeenten in de regio Midden Holland en Rijnstreek. Vanaf 2019 zijn 3 niet-aandeelhoudende gemeenten aan het dienstverleningsgebied toegevoegd. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door de wethouders W. Pannekoek (GrondstoffenPlatform-Bestuurlijk) en P.J.S. van der Hek (Algemene Vergadering Aandeelhouders). |
Omvang van financieel belang |
In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 69.752 aandelen (14,4%) in haar bezit met een nominale waarde van € 488.264, gebaseerd op € 7 per aandeel, nominaal. |
Deelnemende partijen |
Cyclus is een overheids- N.V. Een 9-tal gemeenten in de Regio’s Midden-Holland en Rijnstreek is aandeelhouder. De onderneming wordt geleid door een directeur. Deze directeur staat onder toezicht van een uit vier leden bestaande Raad van Commissarissen. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
7. Volksgezondheid en Milieu |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Cyclus heeft drie hoofdtaken:
· Afvalinzameling;
· Aanbesteding van de verwerking van diverse afval- en grondstofstromen;
· Onderhoud en beheer van inzamelmiddelen.
Gemeente Krimpenerwaard heeft voor bovenstaande taken een vijfjarige dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Cyclus (2018-2022), stilzwijgend verlengd, met een opzegtermijn van 2 jaar. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€10.342 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€23.916 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
30% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
nnb |
|
Financieel resultaat 2024 |
nnb |
2. Oasen
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 2. Oasen2. Oasen NV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Gouda |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Oasen is een drinkwaterbedrijf met als kernactiviteiten de winning, productie en levering van kwalitatief goed drinkwater aan particulieren en bedrijven. De voorzieningsgebieden liggen in het oostelijke deel van Zuid-Holland |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. |
Omvang van financieel belang |
In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 56 aandelen van een totaal aan aandelen van 2500. De nominale waarde van deze 56 aandelen bedraag € 455 per aandeel wat neerkomt op een bedrag van € 25.480. |
Deelnemende partijen |
24 Gemeenten in de regio’s Midden-Holland, Rijnstreek en Drechtsteden zijn aandeelhouder. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
0. Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Komend decennium staat Oasen voor een omvangrijke uitdaging om het drinkwater voor de volgende generaties veilig te stellen. Het kost om verschillende redenen steeds meer inspanning om de drinkwatervoorziening voor de toekomst te garanderen. Om veerkrachtig te kunnen zijn voor toekomstige uitdagingen zijn nog veel plannen, innovaties en investeringen nodig. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€128.149 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€244.640 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
34% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
nnb |
|
Financieel resultaat 2024 |
nnb |
3. Stedin NV
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 3. Stedin NV3. Stedin NV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Rotterdam |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De aanleg, het beheer en onderhoud van gas- en elektriciteitsnetten en het transport van gas en elektriciteit naar ca. 2 miljoen klanten. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. In de algemene vergadering van aandeelhouders staat het stemrecht gelijk aan het aandelenpercentage. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard bezit 28.131 gewone en 4.510 cumulatief preferente aandelen met een nominale waarde van € 100 per aandeel. |
Deelnemende partijen |
61 gemeenten, 2 provincies en de Staat der Nederlanden zijn aandeelhouder |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
0. Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
De komende jaren staat Stedin voor grote investeringen in het energienetwerk. Enerzijds om de klimaatdoelstellingen te behalen en de ambities in de Regionale Energiestrategieën te verwezenlijken. Anderzijds om netcongestie tegen te gaan. Hiervoor heeft Stedin de komende jaren extra kapitaal nodig. Na toetreding door de Staat in 2023, zijn in 2024 2 provincies en 19 gemeenten toegetreden als aandeelhouder voor een bedrag van € 33 miljoen. |
Financiële informatie (x € 1.000.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€3.221 |
31/12/2024 |
€3.370 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€5.063 |
31/12/2024 |
€5.704 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
39% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
37% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€ 158 |
4. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 4. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)4. BNG Bank |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Den Haag |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
BNG Bank is opgericht in 1914 en richt zich exclusief op het publieke domein in Nederland. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen. Ambitie van de BNG Bank is dat klanten de bank beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van hun maatschappelijke vraagstukken. De bank stelt de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard bezit 50.700 aandelen. De nominale waarde per aandeel is € 2,50. |
Deelnemende partijen |
De Staat der Nederlanden, 11 provincies, 1 hoogheemraadschap en bijna alle gemeenten. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
0. Bestuur en Ondersteuning |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Financiële informatie (x € 1.000.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€4.721 |
31/12/2024 |
€4.777 |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€110.819 |
31/12/2024 |
€123.614 |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
4,1% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
3,7% |
|
Financieel resultaat 2024 |
€294 |
5. Veerdienst Schoonhoven
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 5. Veerdienst Schoonhoven5. Veerdienst Schoonhoven BV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Schoonhoven |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
De veerdienst is voor de instandhouding, beheer en exploitatie van de veerdienst over de Lek tussen Schoonhoven en Gelkenes, de veerdienst tussen Gouderak en Moordrecht en de de veerdienst tussen Lekkerkerk en Nieuw-Lekkerland. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De leden van de raad zijn vertegenwoordigd via de wethouders P.J.S.van der Hek en mevrouw M.G.Boere in de algemene vergadering van aandeelhouders. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard is 100% aandeelhouder van deze BV en heeft daarmee 100% stemrecht. |
Deelnemende partijen |
De gemeente Krimpenerwaard |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
Met 3 veerdiensten speelt Veerdienst Schoonhoven B.V. een cruciale rol in de ontsluiting van de gemeente Krimpenerwaard. De veerdiensten staan voor de opgave deze ontsluitingen - vlot en veilig overzetten - te waarborgen. Hierbij worden zij geconfroteerd met hogere brandstofkosten, stijgende onderhoudskosten, personeelsschaarste en een verduurzamingsopgave. Dit alles bemoeilijkt de waarborging van de continuïteit en de kwaliteit bij de uitvoering van de veerdiensten. |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€2.729 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€2.270 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
55% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
nnb |
|
Financieel resultaat 2024 |
nnb |
6. Waterbos Bergambacht BV
Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - 6. Waterbos Bergambacht BV6. Waterbos Bergambacht BV |
|
|---|---|
Algemene informatie |
|
Vestigingsplaats |
Bergambacht |
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd |
Het voor eigen rekening en onder eigen naam exploiteren van het zwembad in Bergambacht. |
Vertegenwoordiging in de partij |
De gemeente Krimpenerwaard neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering en wordt vertegenwoordigd door wethouder H.C. Bultman. |
Omvang van financieel belang |
De gemeente Krimpenerwaard heeft 1 aandeel in de BV ter grootte van € 9.076. Jaarlijks wordt een bijdrage in de exploitatie betaald. |
Deelnemende partijen |
De gemeente Krimpenerwaard is voor 50% aandeelhouder en Optisport Exploitaties BV eveneens voor 50%. |
Beleidsinformatie |
|
Relatie met programma |
5. Sport, cultuur en recreatie |
Actuele opgaven van de verbonden partij |
- |
Financiële informatie (x € 1.000) |
||
|---|---|---|
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€16 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar |
01/01/2024 |
€521 |
31/12/2024 |
nnb |
|
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2024 |
3% |
|
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2024 |
nnb |
|
Financieel resultaat 2024 |
nnb |