Dit programma richt zich op ontwikkeling en behoud van een kwalitatief hoogwaardige woon-, werken leefomgeving.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor advisering op het gebied van wonen en de kwaliteit van de leefomgeving, het voeren van projecten en grondexploitaties, het faciliteren van ontwikkelingen van inwoners en ondernemers en het begeleiden van bestemmingsplannen en afgeven van en toetsen op omgevingsvergunningen. Door de introductie van Omgevingswet veranderen veel van de bestaande instrumenten en werkwijzen.
Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Beleidsspeerpunten
Terug naar navigatie - BeleidsspeerpuntenLeefbaarheid en vitaliteit | ||
---|---|---|
X | ||
AMBITIE | De ambitie is om vitaliteit en leefbaarheid niet te laten begrenzen door schijnbare onmogelijkheden (zoals regelgeving van hogere overheden of conflicterende belangen). Met daadkracht willen we ons laten leiden door wat goed is voor de Krimpenerwaard. We gaan uit van onze eigen kracht! De Strategische visie Krimpenerwaard schetst in de optie “Schouders eronder” (en op onderdelen “Met brede blik) onze ambitie. Hier gaan we actief mee aan de slag. We zetten in op het instrument van actieve grondpolitiek indien het bijdraagt aan het realiseren van deze maatschappelijke doelen. | |
ER-DOEL | We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze gemeente. | |
WE METEN | · Leefbarometer (ministerie BZK). | |
· Sociale verbondenheid met de buurt. | ||
INSPANNINGEN 2023 | We stellen een strategische agenda op en werken deze uit in concrete plannen en instrumenten. Hierin kijken we integraal naar de Omgevingsvisie en strategische visie. In de agenda komen verschillende sectorale beleidsstukken samen. Zoals de woonvisie, bedrijventerreinenstrategie en de visie op maatschappelijke voorzieningen. | |
We voeren een actief lobbytraject richting onder andere de provincie. Dit doen we voor bewustwording en ondersteuning bij onze ambities voor leefbaarheid en vitaliteit. | ||
2023 - 2026 | We voeren de strategische agenda uit. | |
We brengen de instrumenten voor grondpolitiek in beeld. | ||
MIDDELEN 2023 | Incidenteel €50.000,- voor opstellen en uitwerken strategische agenda | |
VERANTWOORDING | Op 30 juni 2023 is het Toekomstperspectief Vitaal Krimpenerwaard vastgesteld. Ook is op 4 juli 2023 de Woonvisie vastgesteld. Daarnaast is in november 2023 de bedrijventerreinenvisie vastgesteld door het college. De inventarisatie nota maatschappelijke voorzieningen is uitgevoerd en de Conceptnota omgevingsprogramma sociale basis en maatschappelijke voorzieningen is door het college vastgesteld. Er is actief lobby gevoerd (door middel van brieven en inspraakreacties) bij de Provincie Zuid-Holland om ervoor te zorgen dat de gemeente Krimpenerwaard niet op slot gaat door de voorgenomen beleidsontwikkelingen. | |
X | ||
Kernen | ||
X | ||
AMBITIE | We stimuleren initiatieven vanuit de kernen die aansluiten bij de behoefte en identiteit van de eigen kern. De gemeente faciliteert hierbij. Dit past bij de nieuwe Omgevingswet. Aan de randen van onze kernen maken we ruimte voor wonen en werken. | |
ER-DOEL | We versterken de vitaliteit en leefbaarheid van onze kernen. | |
SUBDOEL | We verbeteren de samenwerking tussen de samenleving en de overheid. | We maken meer ruimte voor wonen en werken. |
WE METEN | - | |
INSPANNINGEN 2023 | - | |
MIDDELEN 2023 | - | |
VERANTWOORDING | Zie onderdeel Leefbaarheid en vitaliteit. | Zie onderdeel Leefbaarheid en vitaliteit. |
X | ||
Wonen | ||
X | ||
AMBITIE | Om de vitaliteit van de kernen te versterken zetten we vol in op het ontwikkelen woningen. Dit doen we in én aansluitend aan de randen van de bestaande kernen. We werken daarbij samen met woningbouwverenigingen. We kijken daarbij ook naar levensloopbestendige woningen, combinaties van wonen en zorg, creatieve woonvormen en andere oplossingen. | |
ER-DOEL | We willen meer en sneller woningen realiseren. | |
WE METEN | Het aantal nieuwe woningen per jaar (CBS). | |
INSPANNINGEN 2023 | We ronden een nieuwe woonvisie (inclusief het thema wonen en zorg) en een uitvoeringsprogramma af. | |
We maken meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersorganisaties. | ||
2023 - 2026 | We maken een versnellingsagenda wonen. | |
We voeren de acties uit het uitvoeringsprogramma van de woonvisie uit. We ontwikkelen instrumenten om de woningmarkt te beïnvloeden. | ||
We werken samen met woningcorporaties en marktpartijen aan het realiseren van woningen. | ||
MIDDELEN 2023 | Incidenteel €100.000 voor de versnellingsagenda wonen. | |
VERANTWOORDING | De woonvisie is op 4 juli 2023 door uw raad vastgesteld. Een van de actiepunten betrof het maken van prestatieafspraken. Het proces om tot prestatieafspraken te komen heeft wat langer geduurd, waardoor ondertekening in 2023 niet heeft plaatsgevonden. De ondertekening heeft op 28 maart 2024 plaatsgevonden. Om de woningbouw te versnellen is in 2023 is toegewerkt naar het ondertekenen van intentieovereenkomsten om de haalbaarheid van woningbouwlocaties aan de randen van de kernen te onderzoeken. | |
X | ||
Huisvesting statushouders en opvang asielzoekers | ||
X | ||
AMBITIE | Wij zetten in op passende opvang van asielzoekers, statushouders en andere vluchtelingen in onze gemeente. Als dat nodig is, werken we mee aan kleinschalige noodopvang met een maximum van 100 asielzoekers voor de duur van maximaal 2 jaar. | |
ER-DOEL | - | |
WE METEN | - | |
INSPANNINGEN 2023 | Als er een beroep gedaan wordt op de gemeente voor (nood) opvang, dan onderzoeken wij dit in redelijkheid. | |
MIDDELEN 2023 | - | |
VERANTWOORDING | In de regio is de afspraak gemaakt om vooruitlopend op de Spreidingswet 2200 opvangplekken te realiseren in de Veiligheidsregio. Voor de Krimpenerwaard kwam dat op 153 plekken. Hier heeft uw raad op 18 april mee ingestemd. In het Klooster in Haastrecht is een opvanglocatie voor 80 amv's (alleenstaande minderjarige vreemdeling) gerealiseerd. Daarmee resteerden nog 73 plekken. Naast de opvang van statushouders en asielzoekers vangt de gemeente sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne ook vluchtelingen uit dit land op. Er zijn worden op dit moment 239 Oekraïense vluchtelingen opgevangen in Krimpenerwaard. Dit gebeurt op twee locaties, het voormalige IJsbaanterrein in Lekkerkerk en in een kantoorpand aan de Dorpsstraat in Krimpen aan de Lek. Van deze aantallen worden er 60 opgevangen in Bodegraven-Reeuwijk omdat zij beschikken over meer ruimte binnen opvanglocaties en voor onze gemeente en voor Zuidplas een aantal vluchtelingen opvangt. | |
X |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | -1.511 | -2.065 | -2.812 | -2.043 | 769 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) | -1.744 | -6.957 | -7.940 | -7.190 | 750 | |
8.3 Wonen en bouwen | -4.965 | -3.629 | -4.306 | -4.720 | -413 | |
Totaal Lasten | -8.220 | -12.651 | -15.058 | -13.953 | 1.106 | |
Baten | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 339 | 466 | 1.223 | 1.297 | 74 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerrein) | 1.819 | 6.939 | 7.822 | 7.301 | -521 | |
8.3 Wonen en bouwen | 4.761 | 3.628 | 3.780 | 4.655 | 875 | |
Totaal Baten | 6.919 | 11.033 | 12.826 | 13.254 | 428 | |
Saldo van baten en lasten | -1.301 | -1.618 | -2.233 | -699 | 1.534 | |
Stortingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | -1.835 | -247 | -1.069 | -989 | 81 | |
Onttrekkingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 399 | 541 | 1.902 | 1.331 | -571 | |
Mutaties reserves | -1.436 | 295 | 833 | 343 | -490 | |
Geraamd resultaat | -2.737 | -1.324 | -1.399 | -356 | 1.044 |
8.10 Ruimte en leefomgeving
Terug naar navigatie - 8.10 Ruimte en leefomgeving
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.511 | -2.065 | -2.812 | -2.043 | 769 | |
Baten | 339 | 466 | 1.223 | 1.297 | 74 | |
Saldo van baten en lasten | -1.172 | -1.599 | -1.589 | -746 | 843 |
Toelichting - 8.10 Ruimte en leefomgeving
Terug naar navigatie - Toelichting - 8.10 Ruimte en leefomgevingOnder dit taakveld valt onder andere de implementatie van de omgevingswet, waaraan in 2023 veel aandacht is besteed en aan de basisvereisten is voldaan. Daarnaast zijn veel dossiers nog onder de oude wetgeving in procedure gebracht. Er is wel een incidenteel voordeel ontstaan van €769.000 aan de lastenkant. Er is €300.000 minder uitgegeven voor de Omgevingswet, omdat een deel van de werkzaamheden bij de inrichting van de diverse processen doorloopt in 2024. Er is €150.000 niet besteed aan het verder optimaliseren van interne processen rondom handhaving omdat de omgevingswet veel aandacht heeft gevraagd. Er is €50.000 niet besteed aan het herzien van het ruimtelijk kookboek, dit wordt meegenomen in andere beleidsdocumenten en is niet meer nodig. Er is €100.000 minder uitgegeven aan het omgevingsplan, omdat de software nog onvoldoende geschikt bleek te zijn en daarom worden de werkzaamheden in 2024 uitgevoerd. Er is €164.000 minder uitgegeven aan projecten, daarvan was het grootste deel bedoeld voor ijsbaan Noord (€150.000).
Daarnaast hebben we incidenteel meer opbrengsten gehad dan begroot namelijk €74.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door enerzijds €159.000 meer opbrengsten faciliterend grondbeleid en anderzijds minder opbrengsten op strategische verwervingen van €80.000, doordat een geplande verkoop nog niet heeft plaatsgevonden.
Deze budgetten betreffen reserve onttrekkingen en stortingen en hebben geen invloed op het resultaat (zie toelichting storting/onttrekking reserves)
8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
Terug naar navigatie - 8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.744 | -6.957 | -7.940 | -7.190 | 750 | |
Baten | 1.819 | 6.939 | 7.822 | 7.301 | -521 | |
Saldo van baten en lasten | 75 | -18 | -118 | 111 | 229 |
Toelichting - 8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
Terug naar navigatie - Toelichting - 8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)Het voordelig saldo van € 229.000 wordt veroorzaakt door het afsluiten van de grondexploitaties Dorpshart Krimpen en Hoflaan Brandweerkazerne. Tevens heeft in 2023 een correctie plaatsgevonden ten aanzien van de eerdere winstuitnamen met betrekking tot de grondexploitatie Zevender-Thiendenland.
In 2023 is er voor de grondexploitatie Tussendijk-Bakwetering een verliesvoorziening gevormd. Het saldo van dit taakveld is verrekend met de algemene reserve grondzaken.
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.
8.30 Wonen en bouwen
Terug naar navigatie - 8.30 Wonen en bouwen
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.965 | -3.629 | -4.306 | -4.720 | -413 | |
Baten | 4.761 | 3.628 | 3.780 | 4.655 | 875 | |
Saldo van baten en lasten | -204 | -1 | -526 | -64 | 462 |
Toelichting - 8.30 Wonen en bouwen
Terug naar navigatie - Toelichting - 8.30 Wonen en bouwenHet saldo op dit taakveld is positief, omdat de baten €875.000 hoger zijn doordat er meer/grotere bouwaanvragen zijn dan begroot. Eind 2023 is er een grote toestroom aan aanvragen geweest, waarvan de legesinkomsten pas in 2024 worden gerealiseerd. Er is daarom €755.000 toegevoegd aan de egalisatievoorziening, waardoor de lasten hoger zijn uitgevallen dan begroot. Aan de lastenkant is er ook sprake van een onderschrijding doordat de versnellingsagenda voor een lager bedrag is opgesteld dan het bedrag wat er voor begroot was.
Storting/Onttrekking reserves
Terug naar navigatie - Storting/Onttrekking reserves
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stortingen | -1.835 | -247 | -1.069 | -989 | 81 | |
Onttrekkingen | 399 | 541 | 1.902 | 1.331 | -571 | |
Mutaties reserves | -1.436 | 295 | 833 | 343 | -490 |
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwingHet voordeel op de stortingen wordt veroorzaakt doordat de opbrengst van strategische verwervingen niet is gestort. Oorzaak hiervan is een lagere opbrengst strategische verwervingen van €80.000 doordat een geplande verkoop nog niet heeft plaatsgevonden (zie ook toelichting op taakveld 8.10).
Het nadelige saldo bij de onttrekkingen wordt veroorzaakt door lagere onttrekkingen aan de reserves. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door €300.000 minder uitgaven voor de Omgevingswet, optimaliseren processen ruimtelijke ordening €150.000, €50.000 ruimtelijk kookboek, €100.000 voor omgevingsplannen, €150.000 aan projecten (IJsbaan Noord) (voor de toelichting verwijzen we naar de taakvelden 8.10 en 8.30). Daarnaast is er meer onttrokken in verband met resultaten uit de grondexploitatie (zie toelichting paragraaf grondexploitatie). Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.
Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)Projectnaam | Kern(en) | Afsluiten Ja/Nee | Toelichting Jaarrekening | Begroot | Realisatie | Saldi |
---|---|---|---|---|---|---|
I0105 Ontw. Htr. Galgoord & Kleine Betuw | Haastrecht | Nee | In 2023 is het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om het bestemmingsplan ter vaststelling aan uw raad te kunnen aanbieden, moesten nog diverse aanvullende onderzoeken worden uitgevoerd. Dit loopt door in 2024 voor onderzoek aansluiting rotonde | 306 | 265 | 41 |
I0464 Verkoop HSV woningen | - | Nee | Het project is nog niet afgerond omdat voor een aantal percelen nog een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk is om te voorkomen dat wederom woningen worden gebouwd op de plaats van de gesloopte woning. | 5.431 | 6.822 | -1.391 |
I0464 Verkoop HSV woningen (baten) | - | Nee | - | -5.431 | -7.034 | 1.603 |
I0484 AZS terrein Schoonhoven | Schoonhoven | Nee | Een deel van het project is in uitvoering. Het zorggebouw voor Gemiva wordt gebouwd en is naar verwachting in 2025 gereed. De bouw van 15 eengezinswoningen is vertraagd in verband met financiële haalbaarheid. | 125 | 17 | 108 |
I0484 AZS terrein Schoonhoven (baten) | Schoonhoven | Nee | - | -125 | -75 | -50 |
I0574 Uitv ruimtelijke ontw Gouderak | Gouderak | Ja | Gouderak Oost betreft een uitbreidingslocatie bij de kern Gouderak dat op de 3 ha kaart van de provincie staat. De gronden zijn eigendom van diverse partijen. De gemeente ziet hier voor haar een faciliterende rol weggelegd. Dit betekent dat bij initiatieven van derden om het gebied te ontwikkelen tot woningbouw de gemeente daaraan haar medewerking zal verlenen. | 100 | 89 | 11 |
I0578 Strategisch vastgoed | - | Nee | In 2023 zijn de volgende vastgoedtransacties gerealiseerd: eigendomsverwerving Veerweg 8 BAB. Verwerking heeft plaatsgevonden waarbij de aankoopsom die in 2021 ten laste was gebracht van dit krediet, is overgeheveld naar het investeringskrediet Nieuwe Huisvesting Buitendienst. Aankoop en eigendomsverwerving van Provinciale weg Oost 137 Haastrecht. | 4.827 | 936 | 3.891 |
I0658 Voorbereidingskrediet IJsbaan Nrd | Lekkerkerk | Nee | Op de "IJsbaan" worden Oekrainers tjdelijk gehuisvest. Het voorbereidingsbudget kan gehandhaafd worden om verdere plannen voor woningbouw te ontwikkelen. | 150 | 150 | |
I0661 Huisvesting Openbare Ruimte | (leeg) | Nee | In 2023 heeft de eigendomsverwerving van Veerweg 8 plaatsgevonden. In 2023 heeft het college het definitiefontwerp van de nieuwe huisvesting buitendienst vastgesteld en besloten voor de bouw een aannemingsovereenkomst aan te gaan met bouwbedrijf De Vries&Verburg. Start bouw is geplan in het 2e kwartaal van 2024. De oplevering en ingebruikname in het 4e kwartaal van 2024. | 6.296 | 805 | 5.491 |
I0680 Project Zilveras | Schoonhoven | Nee | Het ontwikkelplan Zilver-as Schoonhoven is ter besluitvorming gelegd en het project is daarmee in een nieuwe fase terecht gekomen. De onderdelen uit het ontwikkelplan die betrekking hebben op de openbare ruimte worden nu tot uitvoering gebracht. Dit project is nog in een verkenningsfase. Het projectplan wordt nog aan gewerkt. Gedurende de ontwerpfase worden de uitvoeringskosten geraamd. | 505 | 33 | 472 |
I0703 DIKA terrein | (leeg) | Nee | De bouwvergunning is verleend, de uitvoering is gestart en duurt ca. 2 jaar. De benodigde grond is aangekocht en doorverkocht aan ontwikkelaar. Financiële verplichtingen zoals vastgelegd in de anterieure overeenkomst zijn voldaan en lopen door gedurende het project. | 0 | -200 | 200 |
I0705 Spoorzone SCH anterieure ovk | (leeg) | Nee | Het project spoorzone kent een lange aanloop periode. De uitvoering van de eerste fase staat gepland voor 2024. Aan dit project is de bibliotheek gekoppeld en de bastille | 50 | 22 | 28 |
Eindtotaal | 12.242 | 1.689 | 10.553 | |||