In de jaarstukken wordt eindverantwoording afgelegd over de uitvoering van de ambities, zoals verwoord in de programmabegroting en eventueel bijgesteld in de vastgestelde tussentijdse rapportage of separate voorstellen. Er wordt aangegeven in welke mate de opgenomen resultaten en inspanningen zijn gerealiseerd en er wordt verantwoording afgelegd over daarvoor uitgevoerde inspanningen en de inzet van financiële middelen. De structuur van de jaarstukken wordt bepaald door wettelijke en niet-wettelijke vormeisen. Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) omvat de wettelijke vormeisen voor de jaarstukken. De jaarstukken bestaan uit het jaarverslag, de jaarrekening en een tweetal bijlagen. De resultaatbestemming wordt in een afzonderlijk raadsvoorstel aangeboden aan de gemeenteraad.
Samenvatting
Resultaat
Terug naar navigatie - ResultaatHet jaar 2023 sluit met een positief resultaat van €3,8 mln voor bestemming. Dat betekent dat 98% van het bedrag dat in onze begroting stond is uitgegeven. Onderstaande tabel geeft een weergave van het saldo baten en lasten en de daarbij behorende reserve mutaties. De gemeente heeft in 2023 aangestuurd op een sluitende begroting waarbij de structurele lasten gedekt zijn met structurele baten en de incidentele lasten met incidentele baten.
Opbouw resultaat x € 1.000 | Rekening | Begroting 2023 | Rekening | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|
2022 | Primitief | Gewijzigd | 2023 | 2023 | |
Lasten | -154.681 | -158.252 | -181.733 | -175.048 | 6.685 |
Baten | 161.820 | 155.645 | 182.464 | 181.627 | -837 |
Saldo programmaplan | 7.139 | -2.607 | 732 | 6.579 | 5.847 |
Storting in reserves | -11.317 | -4.310 | -26.654 | -25.574 | 1.080 |
Onttrekking aan reserves | 12.820 | 6.917 | 25.922 | 22.840 | -3.082 |
Gerealiseerd resultaat | 8.642 | - | - | 3.845 | 3.845 |
-/- is nadeel/lasten |
De gemeente Krimpenerwaard ontving, laat in het jaar, meer bijdragen van het Rijk dan waar vooraf rekening mee werd gehouden. Dit was te laat om nog in de slotwijziging te verwerken. Dit betrof een incidentele meevaller van de algemene uitkering, daarnaast zijn er ook hogere specifieke uitkeringen van het rijk ontvangen. Tevens is er sprake van incidentele meevallers op onder andere de onderdelen grondverkopen en bouwleges. Dat laatste als gevolg van een aantal grote projecten. Tevens zijn er op diverse terreinen een aantal werkzaamheden niet volledig uitgevoerd.
Verder is er een incidenteel nadeel in verband met een hogere storting in de voorziening pensioen wethouders. Een deel van deze pensioenen was niet opgenomen in de voorziening, maar als structurele last geraamd. Op aanbeveling van de accountant is dit gecorrigeerd en worden nu alle pensioenen van (voormalige) wethouders gedekt uit de voorziening.
Ook in de jaarrekening 2023 zien we, net als in de jaarrekening 2022, een voordeel op het Sociaal Domein ten opzichte van de bijgestelde begroting. Dit voordeel is deels incidenteel van aard door de sinds 2022 geïntroduceerde oplopende vrijval van de balansposten van in het verleden beschikte zorg, maar deels ook structureel doordat de realisatie van 2023, afgezet tegen de prijsontwikkeling 2024, de basis is voor de bijstelling van de begroting 2024. Dit positieve structurele effect zal in de eerste tussentijdse rapportage verwerkt worden. Ten opzichte van de realisatie 2022 is er weliswaar nog steeds sprake van oplopende zorgkosten, maar deze stijging is wel lager dan verwacht.
In de programma verantwoording leest u per taakveld een verdere toelichting en het verloop van de projectbudgetten en investeringen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om een deel van het saldo te bestemmen voor uitvoering in 2023.
Het resultaat voor resultaat bestemming van €3,8mln is grotendeels incidenteel van aard. Een beperkt deel van €387.000 is echter structureel en bestaat uit de volgende onderdelen:
- een voordeel op Jeugd van € 222.000
- een nadeel op de WMO van € 85.000
- een structureel voordeel op schadevergoedingen openbare verlichting van €100.000
- een aantal relatief kleine structurele effecten die optellen tot een bedrag van €150.000
Dit bovenstaande structurele voordeel wordt opgenomen in de eerste tussenrapportage 2024.
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenDe paragraaf weerstandvermogen en risicobeheersing geeft een overzicht van de belangrijkste risico’s van de gemeente Krimpenerwaard. De weerstandscapaciteit bedraagt eind 2023 €21.553.000. De geïnventariseerde risico’s bedragen €6.137. 000 Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de geïnventariseerde risico’s. Dit kengetal geeft een momentopname op basis van de reservestanden eind 2023. Het verhoudingsgetal bedraagt 3,5 en is daarmee gestegen ten opzichte van 2,6 bij de begroting 2024.
De benodigde weerstandscapaciteit op basis van de geïnventariseerde risico’s bedraagt €6,1 miljoen. Bij de Begroting 2024 was dit €7,4 miljoen. Het totaalbedrag is daarmee gedaald. De belangrijkste verlagingen zijn de verlaging van het risico inzake de jeugdhulp plus -/- €0,3 miljoen, de verlaging van risico's met betrekking tot de CAO-ontwikkelingen voor ambtenaren -/- €0,4 miljoen en de verlaging van de risico's inzake de maatschappelijke voorzieningen -/- €0,6 miljoen. We zien daarentegen een nieuw risico ontstaan met betrekking tot de werkzaamheden rondom het project KIJK. Een belangrijk risico inzake de opvang van de verschillende vluchtelingenstromen in relatie tot de oorlog in Oekraïne en de impact van de spreidingswet is nog niet te kwantificeren.
Risicoinventarisatie (x € 1.000) | Weerstandscapaciteit (x € 1.000) | Weerstandsvermogen | |
---|---|---|---|
Jaarrekening 2023 | 6.137 | 21.553 | 3,5 |
Begroting 2024 | 7.439 | 19.249 | 2,6 |