De provincie heeft er voor gekozen om het interbestuurlijk toezicht per gemeente op een dynamisch dashboard te presenteren.
Hierna treft u de link aan naar de site voor Interbestuurlijk toezicht https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/lokaal-bestuur/interbestuurlijk/.
Kies de knop “naar het dashboard” om de gegevens van de gemeente Krimpenerwaard te raadplegen. Onder 2 totaal beeld per gemeente.
Rapportage interbestuurlijk toezicht
Terug naar navigatie - Rapportage interbestuurlijk toezichtHet college is in 2021 een bestuursovereenkomst aangegaan met de Provincie Zuid-Holland inzake het interbestuurlijk toezicht. De aanleiding voor het opstellen van de bestuursovereenkomst ligt in de Wet revitalisering generiek toezicht, die op 1 oktober 2012 in werking is getreden. Deze wet beoogt de interbestuurlijke lasten te verminderen en het toezicht te versoberen. Met de inwerkingtreding van de wet is een groot aantal toezichtbepalingen in diverse wetten (specifiek toezicht) komen te vervallen. Daarvoor in de plaats komt een meer generieke aanpak van het interbestuurlijk toezicht. De instrumenten van het generiek toezicht voor de provincie zijn de algemene bepalingen over schorsing en vernietiging en indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing, die in de Gemeente- en Provinciewet zijn opgenomen.
Een belangrijk uitgangspunt van het interbestuurlijk toezicht is versterking van de horizontale verantwoording door het college aan de gemeenteraad (controlerende rol van de gemeenteraad). In navolgend overzicht wordt met behulp van de kleuren groen, geel, oranje en rood aangegeven of de gemeente voldoet aan de wettelijke vereisten op het gebied van ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, monumentenzorg, archief- en informatiebeheer en huisvesting vergunninghouders. Met de bestuursovereenkomst verplicht de provincie zich vervolgens om het toezicht op een sobere, proportionele en risicogerichte manier vorm te geven en alleen te interveniëren of nadere informatie op te vragen als daar aanleiding toe is.
Toezichtsgebied | IBT-ladder | IBT-score per toezichtsgebied | Stand per 31 december 2023 |
---|---|---|---|
• Ruimtelijke ordening | 0 Geen interventie | De bestemmingsplannen zijn geactualiseerd en voldoen aan de omgevingsverordening. | |
• Omgevingsrecht | 2b Ambtelijk afspraak maken | De gemeente voldoet gedeeltelijk aan de minimale procescriteria die de provincie hanteert op grond van het Besluit omgevingsrecht voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Krimpenerwaard beschikt over actueel operationeel VTH-beleidsplan 2019-2023. Ambtelijk is aangegeven dat de gemeenten in 2024 zal beschikken over een nieuw actueel beleidsplan. In 2024 is het streven om een uitvoeringsprogramma voor 2024 vast te stellen, waarbij de focus ligt op het structureel borgen van de VTH-beleidscyclus binnen de organisatie. Ambtelijk is overeengekomen om vanaf 2025 te voldoen aan alle wettelijke criteria met bijbehorende termijnen. Voor 2023 is de gemeente geplaats op trede 2b van de IBT-ladder. | |
• Monumentenzorg en archeologie | 0 Geen interventie | De nieuwe indicatoren voor Monumentenzorg en Archeologie zijn in het Uitvoeringsprogramma IBT 2024 opgenomen. Het oordeel voor 2023 is nog gebaseerd op de oude indicator, zoals vermeld in het Uitvoeringsprogramma 2022. De gemeente scoort groen, omdat zij in 2021 beschikte over een deskundige monumentencommissie. | |
• Informatie- en archiefbeheer | 2a Informatie opvragen | Het laatste archiefverslag betreft het jaar 2019 dat in 2020 aan de raad en de provincie is gestuurd. In 2022 heeft de archivaris een jaarverslag 2021 uitgebracht dat zich toespitste op het gebruik van videotulen. In een raadsinformatiebrief van 22 december 2022 heeft het college de raad geïnformeerd over dit jaarverslag en over de stand van zaken van het informatiebeheer. in 2024 zal de gemeentearchivaris weer een inspectie uitvoeren. | |
• Huisvesting vergunninghouders | 2a Informatie opvragen | De gemeente heeft op 31 december 2023 een achterstand van 39 vergunninghouders, maar had op 1 oktober te weinig gekoppelde vergunninghouders om de taakstelling te kunnen halen en is daarom op 1 januari 2024 op trede 2a van de IBT-ladder geplaats; informatie opvragen en beoordelen. |