F. Verbonden partijen

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
1 Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland
2 Hecht
3 Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
4 Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
5 Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
6 Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
7 Groenalliantie
8 Streekarchief Midden Holland
9 Werkvoorzieningschap Promen
Vennootschappen en Stichtingen.
1 Cyclus NV
2 Oasen
3 Stedin NV
4 Bank Nederlandse Gemeenten
5 Veerdienst Schoonhoven
6 Waterbos Bergambacht BV

Algemeen

De gemeenten in Nederland hebben veel taken en verantwoordelijkheden op uiteenlopende terreinen die zij als lokale overheid dienen uit te voeren. Zo ook de gemeente Krimpenerwaard. Over de wijze waarop deze taken worden uitgevoerd hebben de gemeenten in Nederland de keuze uit diverse mogelijkheden.

  1. de uitvoering van de taak door de gemeente zelf.
  2. de uitvoering van de taak uit te besteden door middel van een opdracht aan een geheel van de gemeente losstaande organisatie of bedrijf.
  3. de uitvoering van de taak onder te brengen bij een organisatie waarvan de gemeente bestuurlijk deel uitmaakt en waarmee een (financiële) verbintenis wordt aangegaan; de verbonden partij.

Het zelf uitvoeren van de taken dan wel opdracht verstrekken aan een los van de gemeente staande organisatie en bedrijf gebeurt vaak bij uitvoerende taken waarbij de gemeente als opdrachtgever opereert. Deze constructie wordt van oudsher veel toegepast en behoeft daarom geen nadere toelichting.

Wanneer het gaat om een (uitvoerings)taak onder te brengen bij een verbonden partij staan er voor de gemeenten meerdere keuzes tot haar beschikking. Er bestaat immers een grote variatie in de vormen van samenwerkingsverbanden binnen gemeenten waarbij ook de gebruikte terminologie nogal van elkaar verschilt. Zo wordt er gesproken over samenwerkingsverbanden, gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen. Om te komen tot een eenduidige terminologie voor samenwerkingsverbanden wordt veelal uitgegaan van de terminologie die wordt gebruikt in het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV). Dit besluit gaat uit van de term verbonden partij en geeft daaraan de volgende definitie:

“Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de provincie onderscheidenlijk de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Bestuurlijk belang is zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

Met andere woorden: er is sprake van een verbonden partij als een gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft in een derde rechtspersoon. Bij bestuurlijk belang gaat het om het hebben van
zeggenschap van de gemeente in de derde partij. Dit kan omdat de gemeente:

  • zitting heeft in het dagelijks- of algemeen bestuur.
  • aandelen bezit en daarom stemrecht heeft.

De gemeente Krimpenerwaard volgt deze definitie waarbij de Wet Gemeenschappelijke Regelingen het wettelijk kader vormt.

Categorieën samenwerkingsverbanden
Verbonden partijen kunnen nog worden onderscheiden in de op het publiekrecht gebaseerde Gemeenschappelijke regelingen en het bezit van aandelen van bedrijven die zijn gebonden aan het privaatrecht, de zogeheten vennootschappen.

Financiële risico’s verbonden partijen
De afgelopen jaren is een tendens waarneembaar dat verbonden partijen in aantal toenemen maar ook een steeds groter deel uitmaken van de begroting van de gemeente. Daarmee nemen ook de risico’s voor de gemeente toe.

De financiële risico’s van de gemeenschappelijke regelingen hebben geen beperking. Bij een faillissement worden de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling volgens de verdeelsleutel aangeslagen voor eventueel resterende schulden na verkoop van de bezittingen.

De financiële risico’s van de vennootschappen zijn beperkt tot het aandelenbezit van de gemeente. Bij een faillissement van een vennootschap daalt de waarde van dit bezit tot nihil.
Gezien de aard van de werkzaamheden van de verbonden partijen is de kans op een faillissement van zowel de vennootschappen als de gemeenschappelijke regelingen overigens zeer klein. Echter uitgesloten is het niet.

Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein
In 2023 is het proces gestart om te komen tot een nieuwe gemeenschappelijke regeling voor het Sociaal Domein. Intentie is om een nieuwe GR op te richten per 1 januari 2025.

Belang voor de raad
De gemeenteraad heeft een kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende verantwoordelijkheid binnen het gemeentebestuur. Deze verantwoordelijkheid geldt ook ten aanzien van de beheersing van verbonden partijen. Wanneer het toezicht op de verbonden partijen niet optimaal verloopt, loopt de gemeente een vergroot risico om geconfronteerd te worden met het niet realiseren van beoogde (beleids)doelstellingen, financiële nadelen, of imago-schade door activiteiten van de verbonden partijen. Hoewel niet alles kan worden voorkomen, is het van belang om voldoende checks en balances in te bouwen voor de beheersing.

Omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de aansturing van de verbonden partijen, de controle daarop en de financiële consequenties voor de eigen organisatie is inzicht in de verbonden partijen vanuit de raad van belang.

Een ander belang van de raad is de noodzaak dat inzicht bestaat in de kosten en de financiële risico’s die de gemeente kan lopen en de daaruit voortvloeiende budgettaire gevolgen. De gemeente is immers verplicht bij te dragen aan de exploitatietekorten die mogelijk ontstaan bij de gemeenschappelijke regelingen.

Bij de aanbieding van de rekening en begrotingen van de diverse verbonden partijen wordt daarom ook een factsheet gevoegd. Deze factsheets vergroten het inzicht in de (financiële) gang van zaken bij de verbonden partijen. Een onderdeel van de informatievoorziening per verbonden partij is voorts dat een verbinding is gelegd met de programma’s in de begroting.

Hieronder volgt een overzicht van de Gemeenschappelijke Regelingen waarvan de gemeente Krimpenerwaard deel uitmaakt en een overzicht van de Vennootschappen waarvan de gemeente Krimpenerwaard aandeelhouder is.

1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland

Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland
1.  Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De regionale samenwerking in de regio Midden-Holland gaat uit van een netwerksamenwerking. Daarbij is het uitgangspunt een versterking van de belangenbehartiging vanuit de regio.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door burgemeester J. Beenakker
Omvang van financieel belang De bijdrage is berekend op basis van het inwoneraantal per deelnemende gemeente.
Deelnemende partijen Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland zijn de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij De regio werkt samen in een netwerksamenwerking. Midden Holland voert een strategische lobby vanuit de volgende kernboodschap (positioneringsdocument Regio Midden-Holland): "Midden-Holland is uniek door de centrale ligging: de regio midden in de Randstad. Midden-Holland is stad en platteland, natuur en cultuurhistorie, Randstad en ruimte, vakmanschap en high-tech, handel en industrie. Midden-Holland biedt ruimte. Aan wonen, ondernemen en genieten. Voor iedereen. En zien we uitdagingen of kansen? Dan zetten we samen onze schouders eronder en maken we het mogelijk. Dat doen we al eeuwenlang en dit blijven we doen." Dit document wordt ingezet bij lobby-activiteiten, om zo bij te dragen aan de realisatie van de belangrijkste opgaven van de regio. Deze opgaven zijn verdeeld over 3 kernthema’s: groeigebied, bereikbaarheid en economische vitaliteit. In 2023 is onder andere gewerkt aan: - het onderzoek naar de bestuurlijk regionale ecosystemen (BRE) in regio Midden-Holland - organisatie van hét provinciale regiodebat in de provincie Zuid-Holland. - de regionale realisatieagenda, ook wel woondeal genoemd. - zienswijze op de Ontwerp Herziening van het provinciale omgevingsbeleid, - aanbesteding van de OV-concessie Zuid-Holland Noord: vanaf dec. 2024 via Qbuzz met emissievrije bussen - het opstellen van een kwalitatieve regionale bedrijventerreinenstrategie - realisatie van de culturele belevingsroutes door Midden-Holland “Fietsen onder N.A.P.” - realisatie van de Experience Bodemdaling - met werkbezoeken ingezet op verbetering van de verbinding tussen onderwijs, arbeidsmarkt en economie - een plan voor afspraken over opvang van asielzoekers - een startnotitie voor een regionale woonzorgvisie, in samenwerking met het Sociaal Domein - inspelen op de ruimtelijke puzzel van de provincie met onze Ambitieagenda Midden-Holland - een regionale kansenkaart biodiversiteit - uitvoering van projectplan ‘Cultuureducatie Verrijkt je kijk!’ - vervolgonderzoek station/transferium Gouweknoop - het voeren van lobby bij rijk en provincie ten behoeve van het Regionaal verkeer en vervoersplan projecten ( - activiteiten uit het Regionaal Actieprogramma verkeersveiligheid
Financieel risico De regio Midden Holland kent een eigen weerstandsvermogen van € 100.000. Het financiële risico voor de gemeente is beperkt
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €540
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €586
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 48%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)

Terug naar navigatie - 2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
2. Hecht
Algemene informatie
Vestigingsplaats Leiden
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Hecht bestaat uit de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Midden, Regionale Ambulance Voorziening Hollands Midden, Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden en de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio.Hecht heeft als doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid en de ambulancezorg. Hecht bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden.
Vertegenwoordiging in de partij Het Algemeen Bestuur van Hecht bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 18 deelnemende gemeenten. Namens de gemeente Krimpenerwaard heeft wethouder I. Bultman zitting in het Algemeen Bestuur van Hecht.
Omvang van financieel belang De bijdrage is opgebouwd uit een bijdrage per inwoner en een bijdrage per kind. De kosten voor aanvullende taken, zoals logopedie en huisvesting, worden apart in rekening gebracht door Hecht.
Deelnemende partijen 18 gemeenten in de regio Hollands Midden.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 1.Veiligheid 4. Onderwijs 6. Sociaal domein 7. Volksgezondheid en Milieu.
Actuele opgaven van de verbonden partij De programmabegroting van Hecht kent vier programma’s: I. Het programma Geneeskundige Hulpverlening voor de sector GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio). Het is het voornemen om het programma GHOR per 1 januari 2025 onderdeel te laten worden van de Veiligheidsregio. Halverwege 2024 wordt het definitieve besluit verwacht. II. Het programma Ambulancezorg, dat wordt uitgevoerd door de sector Regionale Ambulancevoorziening (RAV). III. Het programma Openbare gezondheidszorg omvat de werkzaamheden van de GGD Hollands Midden. IV. Het programma Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden. Inhoudelijke thema’s van de RDOG HM beslaan een breed terrein en richten zich met name op: - De Jeugdgezondheidszorg, zoals het Rijksvaccinatieprogramma, extra zorg voor risicokinderen, zorgcoördinatie en stevig ouderschap. - Het bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling. - CJG dienstverlening. - Maatschappelijke Zorg, zoals de opvang verwarde personen en de basiszorg Kwetsbare Kinderen - Jeugdgezondheidszorg voor Oekraïense vluchtelingen en dagelijkse triage op het gebied van zorg. Dit laatste gebeurt sinds medio 2022 ook voor asielzoekers. - De inzet voor de coronabestrijding is verder afgeschaald, waarbij er wel nog paraatheid en inzet bij de najaarscampagne gewenst was.
Financieel risico Hecht kent een eigen weerstandsvermogen van € 100.000. Het financiële risico voor de gemeente is beperkt
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)

Terug naar navigatie - 3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
3. Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De Omgevingsdienst Midden Holland streeft er naar een bijdrage te leveren aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. De omgevingsdienst is uitvoerder van de wettelijke milieutaken, vergunningverlening en handhaving van bedrijven en ook belast met de controle en toetsing van specialistische milieu- en veiligheidsaspecten. Zo ook ten aanzien van ruimtelijke projecten. Hoewel ODMH ook taken op het gebied van bouw- en woningtoezicht uitvoert, maakt onze gemeente daar beperkt gebruik van.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door wethouders R. Boere en W. Pannekoek. Lid van het dagelijks bestuur is wethouder R. Boere.
Omvang van financieel belang De bijdrage is opgebouwd uit het aantal en soort diensten dat wordt afgenomen.
Deelnemende partijen De provincie Zuid-Holland en de gemeenten: Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 7. Volksgezondheid en Milieu
Actuele opgaven van de verbonden partij De ODMH is een regionale uitvoeringsdienst, die de wettelijke milieutaken uitvoert voor de gemeente Krimpenerwaard. De ODMH doet dit aan de hand van een door het AB ODMH goedgekeurd productenboek en een door het college goedgekeurd jaarprogramma. Jaarlijks legt de ODMH met een productierapportage verantwoording af aan de gemeente over de taakuitvoering in het voorgaande jaar.
Financieel risico De risico’s zijn in beeld gebracht. De aanwezige weerstandscapaciteit is niet toereikend. In het weerstandsvermogen van de gemeente is hier - voor haar aandeel in het risico - rekening mee gehouden.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden

Terug naar navigatie - 4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
Algemene informatie
Vestigingsplaats Leiden
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de VRHM zijn vastgesteld in de Wet Veiligheidsregio's en in de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden. Het gaat hierbij om de volgende taken, die namens de achttien deelnemende gemeenten worden uitgevoerd: meldkamerfunctie voor brandweer, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening; risicobeheersing; rampenbestrijding en crisisbeheersing; GHOR; co"ordinatie gemeentelijke crisisbeheersing (bevolkingszorg); brandweerzorg. De VRHM is hiermee in feite een uitvoeringsorganisatie voor deze taken van de gemeenten. Deze taken voert zij uit voor de veiligheid en continu"iteit van de samenleving in de regio en haar 814.000 inwoners.
Vertegenwoordiging in de partij Burgemeester J. Beenakker is lid van het Algemeen Bestuur VRHM
Omvang van financieel belang Bijdrage is primair gebaseerd op de zogenaamde “Cebeonnorm”. Deze norm is opgebouwd vanuit een aantal onderdelen waaronder inwoneraantal, aantal huishoudens etc.
Deelnemende partijen Er zijn 18 deelnemende gemeenten.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 1. Veiligheid
Actuele opgaven van de verbonden partij De raad is akkoord gegaan met het concept Regionaal beleidsplan VRHM 2024-2027. hierin zijn 12 opgaven beschreven waarop zij zich, naast hun dagelijks werk focussen.
Financieel risico Het weerstandsvermogen is toereikend om risico’s af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

Terug naar navigatie - 5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Klaaswaal
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het SVHW verzorgt voor de deelnemers de volgende werkzaamheden: · de heffing en invordering van lokale belastingen; · de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken; · de administratie van vastgoedgegevens; · het verstrekken van de vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden. Tevens verzorgt het SVHW de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en de uitvoering van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB).
Vertegenwoordiging in de partij Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem en het waterschap heeft 2 stemmen. De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder P. van der Hek.
Omvang van financieel belang De bijdrage is gebaseerd op het aantal objecten (vastgoedinformatie & woz-administratie), aantal aanslagen (heffing belastingen) en aantal biljetten (invordering).
Deelnemende partijen De deelnemers zijn: 14 gemeenten en 1 waterschap.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Actuele opgaven van de verbonden partij SVHW heeft de ambitie om zijn deelnemers te blijven interesseren en te binden door: de basis verder te versterken en de dienstverlening verder te optimaliseren; de deelnemers verder te ontzorgen door het breder aanbieden van het huidige takenpakket en meerwaarde te bieden door het ter beschikking stellen van de aanwezige informatie voor beleidsbepaling en sturing op de uitvoering.
Financieel risico De risico’s zijn in beeld gebracht en afgedekt met een toereikende weerstandscapaciteit.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)

Terug naar navigatie - 6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Krimpen aan den IJssel
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het IBKW verleent civiel technische adviezen en ingenieursdiensten waar het gaat om de aanleg, onderhoud en beheer van de openbare ruimte, met name wegen en riolering.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder L. Barth. (voorzitter).
Omvang van financieel belang De bijdrage wordt berekend op basis van een uurtarief en het aantal af te nemen uren. Voor 2023 is het uurtarief € 95,70.
Deelnemende partijen De deelnemers zijn de gemeente Krimpen aan den IJssel en de gemeente Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat 7. Volksgezondheid en Milieu
Actuele opgaven van de verbonden partij Het IBKW is een professioneel civiel ingenieursbureau gericht op het ondersteunen en adviseren van de gemeenten op het civieltechnische werkterrein.
Financieel risico Het IBKW heeft geen weerstandsvermogen. In het weerstandsvermogen van de gemeente is hier - voor haar aandeel - rekening mee gehouden.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

7. Groenalliantie

Terug naar navigatie - 7. Groenalliantie
7. Groenalliantie
Algemene informatie
Vestigingsplaats Schiedam
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De Groenalliantie is eigenaar van de recreatiegebieden Krimpenerhout, Loetbos, speelpolders en nog wat andere kleine gebieden (totaal 455HA). Zij ontwikkelt en beheert deze gebieden. Ook verzorgt zij het beheer en onderhoud van de routenetwerken.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder W. Pannekoek en in het algemeen bestuur door wethouder L. Barth en W. Pannekoek
Omvang van financieel belang De deelnemersbijdrage voor 2024 is Euro 452.000 dit is 11,2 % van de begroting. Voor de komende jaren wordt naast de gebruikelijke indexering geen aanpassing verwacht.
Deelnemende partijen Deelnemers aan de Groenalliantie zijn de gemeenten Bodegraven- Reeuwijk, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Waddinxveen.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 5. Sport, cultuur en recreatie
Actuele opgaven van de verbonden partij In 2021 is door participatie met gebruikers, gebiedspartners, stakeholders en bestuurders het onwikkelplan 2030 vastgesteld en een investeringsagenda tot en met 2025. Als vervolg hierop is in 2022 het uitvoeringsprogramma " Groen voor iedereen" opgesteld. Dit is een uitvoeringsprogramma tot 2025.
Financieel risico De Groenalliantie beschikt over voldoende weerstandsvermogen. Naar de toekomst toe zijn er financiële risico’s als gevolg van het aflopen eind 2025 van de begrotingssubsidie van de provincie, deze bedraagt 43 % van de begroting.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

8. Streekarchief Midden Holland

Terug naar navigatie - 8. Streekarchief Midden Holland
8. Streekarchief Midden Holland
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het Streekarchief is belast met de uitvoering van de gemeentelijke taken in het kader van de archiefwet. Dit houdt in het beheer van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en het toezicht op het beheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden die nog bij de deelnemende gemeenten berusten. Daarnaast nazorg van de laatstgenoemde bescheiden, de dienstverlening in de studiezaal en het bevorderen van de plaatselijke en regionale geschiedbeoefening.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. De plaatsvervanger is burgemeester J. Beenakker . Het aantal stemmen staat in relatie tot het inwoneraantal.
Omvang van financieel belang De bijdrage is opgebouwd uit een bedrag per inwoner en een bedrag per strekkende meter in gebruik zijnde archief .
Deelnemende partijen Deelnemers aan het Streekarchief zijn de gemeenten Gouda, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas en de regio Midden Holland.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij Het streekarchief zal zich de komende tijd richten op de overgang van het beheer van een analoog archief naar een digitale beheervorm. De eerste stappen zijn gezet in het ontwikklen van een digitale archiefbewaarplaats een "e-depot" Vanuit de aangesloten deelnemers wordt samengewerkt voor het opzetten van een noodzakelijke e-depotvoorzieing. Met de inwerkingtreding van de nieuwe archiefwet medio 2024 wordt de overbregingstermijn teruggebracht van 20 naar 10 jaar. Gevolg hiervan is dat de digitale overheidsinformatie eerder moet worden overgebracht naar een archiefbewaarplaats om van daaruit openbaar toegankelijke te zijn. Voor de gemeente betekend dit dat uiterlijk 2032 er een voorzieing moet zijn waarin deze overhiedsinformatie beheerd kan worden. De gemeente beschikt al over digitale informatie die op termijn openbaar dient teworden gemaakt. Omdat kennis en ervaring nodig is voor de overdracht van digitale overheidsinfomatie is daarom al een aanvang gemaakt met het opzetten van een e-depotvoorzieing.
Financieel risico Uitgaande van een zekerheidspercentage van 90% is het gewenste weerstandvermogen voor 2023 vastgesteld op € 180.000,00. Het aanwezige weerstandsvermogen is naar verwachting € 94.462,00.  Op het moment dat zich dus een calamiteit/risico voordoet dat groter is dan € 94.462,00, zal aan de deelnemers een aanvullende bijdrage gevraagd worden. In het weerstandsvermogen van de gemeente is hier - voor haar aandeel - in voorzien.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

9. Werkvoorzieningschap Promen

Terug naar navigatie - 9. Werkvoorzieningschap Promen
9. Werkvoorzieningschap Promen
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De doelstelling van Promen is het bieden van zinvol werk met maximale ontwikkelmogelijkheden aan mensen met een indicatie Wet Sociale Werkvoorziening. Daarnaast biedt Promen dienstverlening in het kader van de Participatiewet.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder W. Pannekoek.
Omvang van financieel belang Het gehele WSW budget wordt overgedragen aan Promen en eventuele tekorten worden verdeeld naar rato van het aandeel van de gemeente (voor de Krimpenerwaard geldt een aandeel van 12,4%). Daarnaast wordt via inbesteding dienstverlening in het kader van de Participatiewet ingekocht.
Deelnemende partijen Deelnemers van Promen zijn de gemeenten Alphen aan de Rijn, Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 6. Sociaal Domein
Actuele opgaven van de verbonden partij Promen heeft in 2018 een financiële en juridische scheiding aangebracht in de dienstverlening Sociale Werkvoorziening (SW) en dienstverlening Participatiewet (PW). De deelnemende gemeenten continueren de gezamenlijke SW-dienstverlening onder de gemeenschappelijke regeling. Voor de PW-dienstverlening is Prowork opgericht. Met Prowork kunnen gemeenten via een één-op-één relatie vraaggerichte re-integratieactiviteiten (inclusief nieuw beschut werk) inkopen. Deze bedrijfsvoering wordt uitgevoerd tot en met 2025.
Financieel risico Eind 2023 is een deel van het weerstandsvermogen gebruikt om de salarisverhoging o.g.v. CAO-onderhandelingen te bekostigen. Een voorstel tot aanzuivering van het weerstandsvermogen volgt bij de jaarrekening 2023.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2023 €0
begrotingsjaar 31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat €0
Omvang weerstandsvermogen €0
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2023 €0

1. Cyclus NV

Terug naar navigatie - 1. Cyclus NV
1. Cyclus NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda (postadres) / Moordrecht (bezoekadres).
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Cyclus is belast met de inzameling en (aanbesteding van) verwerking van huishoudelijk afval en het beheer van inzamelmiddelen voor 9 gemeenten in de regio Midden Holland en Rijnstreek. Vanaf 2019 zijn 3 niet-aandeelhoudende gemeenten aan het dienstverleningsgebied toegevoegd.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door de wethouders W. Pannekoek (GrondstoffenPlatform-Bestuurlijk) en P.J.S. van der Hek (Algemene Vergadering Aandeelhouders).
Omvang van financieel belang In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 69.752 aandelen (14,4%) in haar bezit met een nominale waarde van € 488.264, gebaseerd op € 7 per aandeel, nominaal.
Deelnemende partijen Cyclus is een overheids- N.V. Een 9-tal gemeenten in de Regio’s Midden-Holland en Rijnstreek is aandeelhouder. De onderneming wordt geleid door een directeur. Deze directeur staat onder toezicht van een uit vier leden bestaande Raad van Commissarissen.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 7. Volksgezondheid en Milieu
Actuele opgaven van de verbonden partij Cyclus heeft drie hoofdtaken: · Afvalinzameling; · Aanbesteding van de verwerking van diverse afval- en grondstofstromen; · Onderhoud en beheer van inzamelmiddelen. Gemeente Krimpenerwaard heeft voor bovenstaande taken een vijfjarige dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Cyclus (2018-2022), stilzwijgend verlengd, met een opzegtermijn van 2 jaar.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat 2023 €0

2. Oasen

Terug naar navigatie - 2. Oasen
2. Oasen NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Oasen is een drinkwaterbedrijf met als kernactiviteiten de winning, productie en levering van kwalitatief goed drinkwater aan particulieren en bedrijven. De voorzieningsgebieden liggen in het oostelijke deel van Zuid-Holland
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek.
Omvang van financieel belang In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 56 aandelen van een totaal aan aandelen van 2500. De nominale waarde van deze 56 aandelen bedraag € 455 per aandeel wat neerkomt op een bedrag van € 25.480.
Deelnemende partijen 24 Gemeenten in de regio’s Midden-Holland, Rijnstreek en Drechtsteden zijn aandeelhouder.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij Komend decennium staat Oasen voor een omvangrijke uitdaging om het drinkwater voor de volgende generaties veilig te stellen. Het kost om verschillende redenen steeds meer inspanning om de drinkwatervoorziening voor de toekomst te garanderen. Om veerkrachtig te kunnen zijn voor toekomstige uitdagingen zijn nog veel plannen, innovaties en investeringen nodig.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat 2023 €0

3. Stedin NV

Terug naar navigatie - 3. Stedin NV
3. Stedin NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De aanleg, het beheer en onderhoud van gas- en elektriciteitsnetten en het transport van gas en elektriciteit naar ca. 2 miljoen klanten.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek. In de algemene vergadering van aandeelhouders staat het stemrecht gelijk aan het aandelenpercentage.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard bezit 28.131 gewone en 4.510 cumulatief preferente aandelen met een nominale waarde van € 100 per aandeel.
Deelnemende partijen 42 gemeenten en de Staat zijn aandeelhouder
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij De komende jaren staat Stedin voor grote investeringen in het energienetwerk om de klimaatdoelstellingen te behalen en de ambities in de Regionale Energiestrategieën te verwezenlijken. Hiervoor heeft Stedin de komende jaren extra kapitaal nodig. In 2023 is de Staat daarom toegetreden als aandeelhouder voor een bedrag van € 500 miljoen. In 2024 zullen ook enkele provincies en gemeenten aandeelhouder worden in Stedin.
Financiële informatie (x € 1.000.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €3.342
31/12/2023 €3.221
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €5.175
31/12/2023 €5.063
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 39%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 39%
Financieel resultaat 2023 € 170

4. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - 4. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
4. BNG Bank
Algemene informatie
Vestigingsplaats Den Haag
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd BNG Bank is opgericht in 1914 en richt zich exclusief op het publieke domein in Nederland. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen. Ambitie van de BNG Bank is dat klanten de bank beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van hun maatschappelijke vraagstukken. De bank stelt de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder P.J.S. van der Hek.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard bezit 50.700 aandelen. De nominale waarde per aandeel is € 2,50.
Deelnemende partijen De Staat der Nederlanden, 11 provincies, 1 hoogheemraadschap en bijna alle gemeenten.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij
Financiële informatie (x € 1.000.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat 2023 €0

5. Veerdienst Schoonhoven

Terug naar navigatie - 5. Veerdienst Schoonhoven
5. Veerdienst Schoonhoven BV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Schoonhoven
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De veerdienst is voor de instandhouding, beheer en exploitatie van de veerdienst over de Lek tussen Schoonhoven en Gelkenes en de veerdienst tussen Gouderak en Moordrecht. Per 1 januari 2018 exploiteert de veerdienst ook het veer Lekkerkerk-Nieuw Lekkerland.
Vertegenwoordiging in de partij De leden van de raad zijn vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard bezit alle aandelen van deze BV en heeft daarmee 100% stemrecht.
Deelnemende partijen De gemeente Krimpenerwaard
Beleidsinformatie
Relatie met programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Actuele opgaven van de verbonden partij Het weerstandsvermogen is toereikend om financiële risico's af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat 2023 €0

6. Waterbos Bergambacht BV

Terug naar navigatie - 6. Waterbos Bergambacht BV
6. Waterbos Bergambacht BV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Bergambacht
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het voor eigen rekening en onder eigen naam exploiteren van het zwembad in Bergambacht.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering en wordt vertegenwoordigd door wethouder H.C. Bultman.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard heeft 1 aandeel in de BV ter grootte van € 9.076. Jaarlijks wordt een bijdrage in de exploitatie betaald.
Deelnemende partijen De gemeente Krimpenerwaard is voor 50% aandeelhouder en Optisport Exploitaties BV eveneens voor 50%.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 5. Sport, cultuur en recreatie
Actuele opgaven van de verbonden partij
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2023 €0
31/12/2023 €0
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2023 #DIV/0!
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2023 #DIV/0!
Financieel resultaat 2023 €0