Met dit programma stimuleert de gemeente het ondernemers- en vestigingsklimaat. In dit programma staan ook activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente. Dit doen we samen met ondernemers, organisaties, provincie en andere gemeenten.
In dit programma zijn middelen opgenomen voor de dienstverlening aan ondernemers, (samenwerkings)projecten van arbeidsmarkt en onderwijs, de herstructurering van bedrijfslocaties, investeringen in winkelgebieden, het stimuleren van snel internet en de transitie naar een toekomstbestendige landbouw.
Economie
Beleidsspeerpunten
Terug naar navigatie - BeleidsspeerpuntenOnderwijs en arbeidsmarkt | |
---|---|
X | |
AMBITIE | Wij blijven samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven sterk inzetten op een goede afstemming tussen het onderwijs, het beschikbare arbeidspotentieel en de lokale werkgevers. |
ER-DOEL | We willen de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbeteren. Dit doen wij samen met onderwijsinstellingen en ondernemersorganisaties. |
WE METEN | De resultaten van het gezamenlijke werkprogramma van de 3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen. |
INSPANNINGEN 2023 | We zetten in op een gezamenlijk eigenaarschap van ondernemers en onderwijsinstellingen. Dit doen wij op basis van een hernieuwd convenant Leerwerkbedrijf Krimpenerwaard. |
We onderzoeken samen met de betrokkenen de mogelijkheden voor zij-instromers en voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | |
We doen in regionaal verband een onderzoek naar de mogelijkheid van een beroepentuin. | |
We onderzoeken de haalbaarheid van een circulair ambachtscentrum. | |
2023 - 2026 | We bouwen samen met de betrokkenen doorlopende leerlijnen in het beroepsonderwijs uit. Waar nodig vullen we dit aan met andere scholings- en opleidingsmogelijkheden. |
We onderzoeken de mogelijkheid om het leer-werkbedrijf regionaal op te schalen | |
MIDDELEN 2023 | - |
VERANTWOORDING | Er zijn voorbereidingen getroffen voor een hernieuwd convenant tussen ondernemers, onderwijs en overheid en zijn er afspraken gemaakt voor het opzetten van een online stage- en vacatureplatform voor de Krimpenerwaard, Daarnaast is een samenwerkingsafspraak gemaakt met een MBO-instelling om op termijn MBO-techniek mogelijk te maken in de Krimpenerwaard. Er zijn drie scenario’s voor een circulair ambachtscentrum onderzocht. Eén van de scenario’s – een regionaal circulair ambachtscentrum- gaat in samenwerking met de andere gemeenten in Midden-Holland, Cyclus en lokale organisaties uitgewerkt worden. |
X | |
Agrarische sector | |
X | |
AMBITIE | We denken mee over de versterking van het verdienmodel van de agrarische sector. Dit doen we samen met de agrarische ondernemers uit het gebied zelf. We werken hierbij intensief samen met provincie en waterschap. We werken samen aan de ontwikkeling naar een toekomstbestendige landbouw, met minder uitstoot van broeikasgassen en stikstof, hogere waterkwaliteit en met aandacht voor biodiversiteit. |
ER-DOEL | We faciliteren een meer toekomstbestendige agrarische sector. |
WE METEN | · Aantal hectare bodemdalingremmende maatregelen (bron: gebiedsprocessen). |
X | · Aantal agrariërs dat deelneemt aan gebiedsprocessen (bron: gebiedsprocessen). |
INSPANNINGEN 2023 - 2026 | We hebben een faciliterende rol bij de gebiedsprocessen voor de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en de provincie. Deze lokale ambities zijn onder andere een toekomstbestendige landbouw en een duurzaam beheer van het buitengebied. Bodemdaling door veenverbranding leidt tot uitstoot van broeikasgassen. |
We brengen ‘Mijn Koers’ in bij de gebiedsprocessen. Dit is een programma uit de Proeftuin. | |
MIDDELEN 2023 | Incidenteel €200.000 voor extra fte('s) landbouwtransitie algemeen en begeleiden onderzoeken. We gaan in overleg met de provincie Zuid-Holland om de benodigde financiën ten laste te brengen van het NPLG. |
VERANTWOORDING | In 2023 is gewerkt aan de organisatie van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) en wordt in de Regiegroep Veenweiden met daarin alle stakeholders in gezamenlijkheid gewerkt aan een visie voor het hele buitengebied van de Krimpenerwaard. Bij de invulling op bedrijfsniveau wordt later Mijn Koers ingezet, die als inspanning voor 2023 was genoemd. We hebben in 2023 het proces opgestart om tot een omgevingsprogramma landbouw te komen. Er zijn voorbereidingen verricht en onderzoeken gedaan naar de aanleg van waterinfiltratiesystemen ter voorbereiding van het gemeentelijke omgevingsprogramma landbouw. Gezien de vertraging van het NPLG proces op rijksniveau hebben activiteiten die hieraan verbonden zijn ook vertraging opgelopen. |
X | |
Ruimte voor bedrijvigheid | |
X | |
AMBITIE | Wij zetten in op het realiseren van voldoende ruimte voor de ontwikkelingsmogelijkheden van lokale bedrijven. Hiervoor zorgen we voor een heldere bedrijventerreinenstrategie en actieve lobby richting de provincie. |
ER-DOEL | We zetten in op meer ruimte voor de duurzame ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. |
WE METEN | · Het aantal hectares bedrijventerrein. |
X | · De (lokale en regionale) behoefte aan bedrijventerreinen. |
INSPANNINGEN 2023 | We stellen een strategie en visie op voor bedrijventerreinen. We onderzoeken daarbij de mogelijkheden voor het beter benutten van bestaande bedrijventerreinen |
2023 - 2026 | We implementeren de bedrijventerreinenstrategie. Zo realiseren we meer ruimte voor de ontwikkeling van lokaal gebonden bedrijven. |
MIDDELEN 2023 | - |
VERANTWOORDING | In 2023 is de Bedrijventerreinenvisie Krimpenerwaard opgesteld. De visie is in november 2023 aan de raad aangeboden. Vervolgens is de visie door de gemeenteraad vastgesteld op 9 januari 2024. |
X | |
Korte ketens in de agrarische sector | |
X | |
AMBITIE | Voedselvoorziening is cruciaal, zeker gezien de ontwikkelingen in de wereld. Onze agrariërs hebben, in relatie tot de recreatieve mogelijkheden, hierbij in de gemeente Krimpenerwaard een belangrijke rol. We stimuleren dat meer (voedsel)producten uit ons gebied terecht komen bij onze inwoners. ‘Korte ketens tussen productie en verbruik maken de cirkel rond’. |
ER-DOEL | We stimuleren dat meer voedselproducten uit ons gebied direct terechtkomen bij de klant. |
WE METEN | - |
INSPANNINGEN 2023 - 2026 | We onderhouden een netwerk met: Voedselfamilie Krimpenerwaard, Rotterdam de Boer op en Cheese Valley. |
We koppelen Initiatieven voor korte ketens aan initiatieven voor recreatie en toerisme (onder andere Stichting Promotie Krimpenerwaard). | |
We kennen (leader)subsidies toe om initiatieven op het gebied van korte ketens en streekproducten te stimuleren. | |
MIDDELEN 2023 | (Leader)subsidies: deze extra middelen vragen wij aan via ambitie 37 buitengebied. |
VERANTWOORDING | Er zijn diverse activiteiten, waaronder Voedselfamilie Krimpenerwaard mogelijk gemaakt. Doordat de openstelling van het Leadersubsidieregeling uitgesteld is naar 2024 is dit wel relatief beperkt gebleven. We hebben in 2023 de voedselfamilie Krimpenerwaard ingezet om een streekmarkt te organiseren en de afzet van lokale producten bij bijvoorbeeld horeca en bedrijfskantines te stimuleren. Verder is de samenwerking met de marketing organisaties versterkt en zijn er geocaches geplaatst. |
X | |
Vitale winkelgebieden | |
X | |
AMBITIE | Wij zetten in op versterking van de detailhandelstructuur en waar mogelijk het op peil houden van het huidige winkelaanbod. |
ER-DOEL | We versterken de beleving en aantrekkelijkheid van onze winkelgebieden. |
WE METEN | Het aantal winkels, het aantal vierkante meters winkelaanbod, leegstand, waardering (via tweejaarlijkse koopstromenonderzoek). (bron 2021: kso2021.nl) |
INSPANNINGEN 2023 | We onderzoeken of de Retailvisie geactualiseerd moet worden naar aanleiding van trends en ontwikkelingen in de retailsector. |
2023 - 2026 | We versterken de (onderlinge) samenwerking van en met winkeliersverenigingen via reguliere overleggen en via de bestaande samenwerkingsverbanden. Hierbij hebben we aandacht voor lokaal kopen. |
We bepalen in overleg met de winkeliersverenigingen welke acties nodig en haalbaar zijn. Dit doen wij aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek. Deze acties voeren wij uit. | |
MIDDELEN 2023 | - |
VERANTWOORDING | Voor het actualiseren van de Retailvisie (met lokale actieplannen) is eind 2023 een extern bureau betrokken. Daarnaast zijn in 2023 diverse overleggen met de winkeliersverenigingen georganiseerd met aandacht voor de (verdere) samenwerking tussen de winkeliersverenigingen en Stichting Promotie Krimpenerwaard (SPK) voor vitale winkelgebieden. |
X | |
Bodemdaling | |
X | |
AMBITIE | We zetten ons in om bodemdaling te verminderen en wisselen hierover kennis uit. |
ER-DOEL | We zetten binnen en buiten de bebouwde kom in op minder bodemdaling. |
WE METEN | - |
INSPANNINGEN 2023-2026 | We werken samen met waterschappen en provincie om bodemdaling in het landelijk gebied tegen te gaan. |
We nemen deel aan het platform Slappe Bodem. | |
We experimenteren met de toepassing van (innovatieve) lichte ophoogmaterialen onder wegen en achterpaden. We monitoren de effecten en wisselen actief ervaringen uit met andere gemeenten. | |
MIDDELEN 2023 | - |
VERANTWOORDING | In 2023 is gewerkt aan de organisatie van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) en wordt gewerkt aan een visie voor het hele buitengebied van de Krimpenerwaard. Daarnaast is in twee gebieden samen met Provincie en waterschap besloten om bodemdaling en CO2 uitstoot tegen te gaan door de aanleg van waterinfiltratiesystemen. De gemeente neemt actief deel aan het platform Slappe Bodem. Wij zijn zowel deelnemer in de bestuurlijke als in de ambtelijke kerngroep. In de werkregio diverse proefvakken gerealiseerd waar de jaarlijks de zetting van innovatieve ophoogmaterialen wordt gemonitord. |
X | |
Buitengebied | |
X | |
AMBITIE | Samen met onze partners (waaronder de agrarische sector) zoeken we naar economische perspectieven die het buitengebied versterken. We staan positief tegenover maatwerkoplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van bouwvlakken, windmolens tot een ashoogte tot 15 meter voor eigen energie-opwek, herbestemming van vrijkomende agrarische bebouwing en nevenactiviteiten in onder andere de recreatieve sfeer. Nemen wij maatregelen als wij het buitengebied inrichten? En om te voldoen aan opgaven het Rijk, bijvoorbeeld op het gebied van stikstof? Dan zijn onze ambities hierbij leidend, waarbij wij rekening houden met de belangen van het Rijk. |
ER-DOEL | We vinden meer economische perspectieven die het buitengebied versterken. |
WE METEN | - |
INSPANNINGEN 2023 | We faciliteren in de gebiedsprocessen de planvorming NPLG (klimaat, stikstof, natuur). We verbinden onze lokale ambities aan de doelstellingen van het Rijk en de provincie. |
2023-2026 | We maken concrete plannen en instrumenten voor het landelijk gebied. |
We kennen (Leader)subsidies toe om initiatieven te stimuleren die agrariërs economisch perspectief kunnen bieden. | |
MIDDELEN 2023 | Incidenteel €30.000 jaarlijks 2023-2026 voor (leader)subsidies. |
VERANTWOORDING | In 2023 is de Lokale Ontwikkelingsstrategie voor de gemeente Krimpenerwaard opgesteld. Dit is in een participatief traject tot stand gekomen en de provincie heeft deze strategie goedgekeurd. Om de subsidieaanvragen te beoordelen is een Lokale Actiegroep opgericht. De openstelling van de Leadersubsidie bij de Provincie is uitgesteld naar 2024 en daardoor is het gemeentelijke budget in 2023 niet besteed. |
Relatie met verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijnen en bijlage 1.
Verbonden Partijen |
---|
- N.v.t. |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Tabel Baten en Lasten
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.1 Economische ontwikkeling | -428 | -521 | -756 | -631 | 126 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -82 | -82 | -83 | -83 | 0 | |
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | -53 | -71 | -132 | -125 | 7 | |
3.4 Economische promotie | -533 | -902 | -1.002 | -624 | 378 | |
Totaal Lasten | -1.095 | -1.575 | -1.973 | -1.462 | 511 | |
Baten | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 41 | 0 | 0 | -15 | -15 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 133 | 151 | 151 | 135 | -16 | |
3.4 Economische promotie | 582 | 272 | 301 | 433 | 132 | |
Totaal Baten | 756 | 423 | 452 | 553 | 101 | |
Saldo van baten en lasten | -339 | -1.152 | -1.521 | -909 | 612 | |
Stortingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | -189 | -801 | -801 | -801 | 0 | |
Onttrekkingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 287 | 1.121 | 1.497 | 1.175 | -322 | |
Mutaties reserves | 98 | 320 | 696 | 374 | -322 | |
Geraamd resultaat | -241 | -832 | -825 | -534 | 290 |
3.10 Economische ontwikkeling
Terug naar navigatie - 3.10 Economische ontwikkeling
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -428 | -521 | -756 | -631 | 126 | |
Baten | 41 | 0 | 0 | -15 | -15 | |
Saldo van baten en lasten | -387 | -521 | -756 | -646 | 111 |
Toelichting - 3.10 Economische ontwikkeling
Terug naar navigatie - Toelichting - 3.10 Economische ontwikkelingLasten
Het positieve saldo over 2023 wordt veroorzaakt doordat BIZ-subsidies (€41.000) abusievelijk te hoog begroot zijn. Deze worden vanaf 2024 lager begroot via de Tussenrapportage 2024. Ook zijn de baten die begroot zijn op taakveld 3.30 lager dan begroot en vallen weg tegen de lagere lasten. Deze baten zijn echter bij taakveld 3.30 niet toegelicht omdat bij dit taakveld de afwijking niet groter is dan €50.000.
Daarnaast wordt het positieve saldo veroorzaakt door de post voor het Leerwerkbedrijf (€120.000). In 2023 is begonnen met evaluatie en sturing op de projectorganisatie waarin een vijftal pilots waren ontwikkeld. Er moest gewerkt worden aan een sterk commitment van ondernemers en onderwijs. Hierdoor is er afgelopen jaar niet ingezet op het vormgeven van nieuwe pilots, maar op doorontwikkeling van de bestaande pilots. Hierdoor zijn de financiële middelen niet volledig aangewend.
Van het vrijgevallen bedrag wordt via bestemming rekeningresultaat voorgesteld dit over te hevelen naar 2024 zodat er op basis van een hernieuwd convenant een bijdrage kan worden geleverd aan een Vitaal Krimpenerwaard.
3.40 Economische promotie
Terug naar navigatie - 3.40 Economische promotie
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -533 | -902 | -1.002 | -624 | 378 | |
Baten | 582 | 272 | 301 | 433 | 132 | |
Saldo van baten en lasten | 49 | -629 | -701 | -191 | 510 |
Toelichting - 3.40 Economische promotie
Terug naar navigatie - Toelichting - 3.40 Economische promotieLasten
Voor Landbouw is in 2023 minder besteed door vertraging in het proces van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) / het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG). Dit is het gevolg van het ontbreken van een Landbouwakkoord en rijksmiddelen/een transitiefonds en de val van het kabinet.
Wel is begonnen met de voorbereidingen van een gemeentelijk Omgevingsprogramma Landbouw en lopende processen zijn voortgezet. We verwachten in 2024 een deel van het niet bestede budget verder uit te geven en stellen u daarom voor het restant over te hevelen.
Baten
Het positieve saldo heeft met name betrekking op de toeristenbelasting. We verantwoorden in de jaarrekening 2023 de te verwachte opbrengst over 2023 plus de afrekening over 2021 en 2022. De afrekening over 2021 bedroeg nog ca. €37.000 en de eindafrekening 2022 viel ca. €50.000 positief uit.
Storting/Onttrekking reserves
Terug naar navigatie - Storting/Onttrekking reserves
Exploitatie | Rekening 2022 | Primitief 2023 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | SALDO 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stortingen | -189 | -801 | -801 | -801 | 0 | |
Onttrekkingen | 287 | 1.121 | 1.497 | 1.175 | -322 | |
Mutaties reserves | 98 | 320 | 696 | 374 | -322 |
Toelichting - Storting/Onttrekking programma Economie
Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking programma EconomieHet nadelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door de lagere onttrekking aan reserves. Het betreft voornamelijk de projecten gebiedspromotie/landbouw €220.000 en leerwerkbedrijf €70.000 (zie toelichting taakveld 3.40 Economische promotie). Dit heeft geen gevolgen voor het resultaat.
Projectbudgetten en investeringen ( x € 1.000)
Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen ( x € 1.000)Geen investering op programma Economie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|