A. Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf lichten wij het beleid met betrekking tot de gemeentelijke heffingen toe. Het BBV vraagt in deze paragraaf om per heffing een overzicht op te nemen van de taakvelden waarvan lasten in de heffing zijn meegenomen.

Algemeen
De totale werkelijke opbrengst aan belastingen en overige heffingen bedraagt in 2023 circa € 32,7 miljoen. In onderstaande tabel zijn de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven:

bedragen x € 1.000 Begroot Werkelijk Verschil %verschil
Onroerendezaakbelastingen 12.828 12.833 5 0,0%
Rioolheffing 6.418 6.535 117 1,8%
Afvalstoffenheffing 6.793 6.660 -133 -2,0%
Toeristenbelasting 256 339 83 32,4%
Lijkbezorgingsrechten 1.061 1.213 152 14,3%
Leges 4.554 5.456 902 19,8%
Marktgelden 41 42 1 2,4%
Havengelden 88 75 -13 -14,8%
Kwijtschelding -378 -373 5 -1,3%
31.661 32.780 1.119 3,4%

Het SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling) verzorgt de uitvoering van diverse heffingen voor de gemeente.

Kostendekkendheid
Bij diverse heffingen mogen de geraamde baten niet hoger zijn dan de geraamde lasten. Bij de toe te rekenen kosten worden onder andere de kwijtschelding, de kosten van het SVHW en de kosten van toezicht meegenomen. De beleidsuren en uren van handhaving worden hierin niet meegenomen. Voor de belastingen geldt deze wettelijke eis niet. De opbrengst van de belastingen komt in de algemene middelen van de gemeente terecht.

In verband met de BBV-voorschriften kijken we ook terug naar de in de begroting berekende kostendekkendheid van de heffingen. De kostendekkendheid is berekend voor afrekening naar de reserves en voorzieningen.

Kostendekkendheid Begroot Werkelijk
Afvalstoffenheffing 99,95% 98,09%
Rioolheffing 94,65% 99,57%
Leges Hfd.1 /Alg. dienstverlening 58,00% 56,23%
Leges Hfd.2 /Omgevingsvergunningen 98,70% 119,89%
Leges Hfd.3 /Horeca 4,20% 3,09%
Leges Hfd.3 /Evenementen 3,60% 1,36%
Leges Hfd.3 /APV 48,50% 34,20%
Leges Hfd.3 /Kinderopvang 7,00% 7,25%
Lijkbezorgingsrechten 58,70% 55,70%
Marktgelden 69,00% 63,20%
Havengelden 68,20% 35,33%

1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - 1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

De OZB bestaan uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenarenbelasting en gebruikersbelasting voor niet-woningen. De WOZ-waarde van alle onroerende zaken wordt jaarlijks vastgesteld. De hoogte van de OZB is een combinatie van de WOZ-waarde van een pand en het vastgestelde tarief. Voor het bepalen van de tarieven wordt gebruik gemaakt van de WOZ-waarden volgens opgave van het SVHW.

De afwijking van 0,18% op het totaal wordt veroorzaakt door afwijkingen in de waardeontwikkeling en de aantallen (het areaal) .

2. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 2. Rioolheffing

De rioolheffing is een heffing om het beheer en het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. De hoogte van de rioolheffing wordt bij woningen bepaald door de grootte van het huishouden (een- of meerpersoonshuishouden) en bij niet-woningen door de WOZ-waarde.

Bij de rioolheffing wordt de kostendekkendheid weer 100% door de onttrekking aan de egalisatievoorzieningen. Dit jaar zijn de uitgaven voor het onderhoud hoger uitgevallen dan begroot; er zijn echter ook meer inkomsten dan begroot waardoor dit grotendeels wegvalt. De werkelijke onttrekking aan de egalisatievoorziening bedraagt in 2023 ca. € 28.000.

3. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 3. Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing om het ophalen en verwerken van de huishoudelijke afvalstoffen te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. Deze heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Voor het restafval wordt een tariefdifferentiatie (diftar) toegepast; per inworp in de ondergrondse container en per lediging van een restafvalcontainer.

Dit jaar is er een nadeel ontstaan op het taakveld afval. Er zijn minder inkomsten van de materialen die gerecycled worden, maar dit wordt opgevangen door de lagere kosten; onder andere door de lagere kapitaalslasten. Het nadeel dit jaar ontstaat doordat er minder ledigingen zijn dan begroot.
Op zich is dit positief omdat de inwoners minder restafval hebben aangeleverd. Voor de begroting is dit echter wel een nadeel. Het nadeel van ca. €130.000 wordt, conform bestaand beleid, onttrokken uit de egalisatievoorziening afval. 

Dit betekent wel dat de voorziening niet meer ingezet kan worden als dekking voor de meerjarenbegroting. We zullen dit meenemen in de Tussenrapportage.  

4. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 4. Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is een algemene belasting voor personen die hier overnachten tegen een vergoeding. De opbrengst is afhankelijk van het aantal overnachtingen in de gemeente, waardoor de opbrengst per jaar varieert. 

We verantwoorden in de jaarrekening 2023 de te verwachte opbrengst over 2023 plus de afrekening over 2021 en 2022. De opbrengst 2023 is nog niet gerealiseerd, omdat de aanslagen pas verstuurd kunnen worden na afloop van het jaar.  De inkomst in 2023 wordt door het SVHW geschat op € 252.600. Dit is iets lager dan de opbrengst van 2022 aangezien er toen meer mensen in Nederland op vakantie gingen. 

De afrekening over 2021 bedroeg nog ca. € 37.000 en de afrekening 2022 viel ca. € 50.000 positief uit waardoor we een extra opbrengst genereren van ca. € 87.000.  De totale inkomst in 2023 bedraagt daardoor ruim € 339.000. 

5. Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - 5. Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor verleende diensten in verband met de begraafplaatsen.

Er hebben dit jaar meer begrafenissen plaatsgevonden dan begroot waardoor de inkomsten hoger uitvallen. De inkomsten voor de aankoop van een particulier graf worden gestort in de daarvoor bestemde reserve. In 2023 betrof dit ruim € 306.000. Dit valt niet in het saldo van de jaarrekening. De afkoop van het onderhoud valt ook niet in het saldo en wordt gestort in de voorziening, omdat het gelden van derden zijn. Jaarlijks valt hiervan een deel vrij voor het onderhoud.

6. Leges

Terug naar navigatie - 6. Leges

Voor een gemeentelijke taak die in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven afgenomen wordt, wordt leges betaald. Door de diversiteit van diensten is de legesverordening onderverdeeld in 3 hoofdstukken.

Hoofdstuk 1: De legesinkomsten zijn conform de begroting.  De kostendekkendheid wordt lager door de hogere kosten onder andere voor de beveiliging.  
Hoofdstuk 2: De inkomsten van de omgevingsvergunningen (bouwleges) zijn hoger uitgevallen dan begroot. De bouwactiviteiten namen in aantal en in financiële omvang niet af. Dit was bij de tussenrapportage al voorzien en verhoogd. Er zijn echter ook extra kosten gemaakt voor inhuur. De kostendekkendheid komt nu uit op 119,89%. Dit wordt weer 100% door een deel van de inkomst te storten in de egalisatievoorziening. Hieruit worden in de komende jaren de extra kosten betaald voor het afgeven van de omgevingsvergunningen. 
Hoofdstuk 3: De legesinkomsten zijn lager uitgevallen; onder andere bij de evenementen. De inkomsten op evenementen zijn afgenomen, omdat steeds meer aanvragers voldoen aan de legesvrijstelling. Ook het aantal staplaatsen (verkooppunten buiten de marktdagen) is afgenomen.  

8. Havengelden

Terug naar navigatie - 8. Havengelden

Havengeld wordt geïnd van vaartuigen die gebruik maken van de havens Schoonhoven en Ouderkerk aan den IJssel. Daarnaast worden er vergoedingen gevraagd voor het gebruik van energie en water. De opbrengsten waren iets lager dan begroot maar daarentegen zijn er meer inkomsten als gevolg van verhuur vastgoed aan de watersportvereniging de Zilvervloot. Tot slot zijn er meer energiekosten gemaakt in 2023.

In 2023 is de inning van het havengeld door de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB) gestopt. De afname van energie en water worden nog wel geïnd door SAB. De service wordt/is overgenomen door ShipLogic. In 2023 is er sprake van een overgangsjaar met deels dubbele kosten. In 2024 zal de gehele inning plaatsvinden via ShipLogin.  

9. Kwijtschelding

Terug naar navigatie - 9. Kwijtschelding

Mensen met een minimuminkomen en geen of weinig vermogen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van diverse lokale heffingen. Er is dit jaar iets minder kwijtschelding verleend dan was begroot (1,3%). 

10. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Terug naar navigatie - 10. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Een bedrijveninvesteringszone is een afgebakend gebied zoals een winkelgebied of een bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en/of de eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Voor de BIZ-heffing treedt de gemeente op als dienstverlener. De opbrengst wordt uitgekeerd aan de BIZ-stichtingen en is daarom niet opgenomen bij het overzicht van de totale inkomsten. Deze stichtingen zorgen voor de plannen en de uitvoering ervan. Er is een BIZ-heffing voor het centrum van Bergambacht, een BIZ-heffing voor bedrijventerrein De Wetering in Bergambacht en een BIZ-heffing voor het centrum van Schoonhoven.

11. Woonlasten

Terug naar navigatie - 11. Woonlasten

De woonlasten bestaan uit de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In de onderstaande tabel is de lastendruk in de gemeente Krimpenerwaard in 2023 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als voor huurders. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden.

Krimpenerwaard
Koopwoning Huurwoning
Meerpersoonshuishouden Meerpersoonshuishouden
2022 2023 2022 2023
OZB* €316,00 €313,00 n.v.t. n.v.t.
Afval** €293,70 €301,00 €293,70 €301,00
Riool* €256,50 €268,80 €256,50 €268,80
€866,20 €882,80 €550,20 €569,80
* Er is uitgegaan van een WOZ-waarde van € 318.000 in 2022 en € 365.000 in 2023.
** Er is uitgegaan van 10 ledigingen van een restafvalvak van 240 liter in 2022 en 9,6 ledigingen in 2023.