D. Financiering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Inleiding
In de paragraaf financiering wordt de financieringsfunctie van de gemeente Krimpenerwaard toegelicht. De toelichting vindt plaats in een onderdeel algemene ontwikkelingen en een onderdeel ontwikkelingen gemeente Krimpenerwaard. Onder de algemene ontwikkelingen komen de renteontwikkelingen aan de orde. Het onderdeel ontwikkelingen gemeente Krimpenerwaard richt zich specifiek op de financiering, renteberekening en het voldoen aan wettelijke bepalingen van de gemeente Krimpenerwaard.   

Belangrijkste conclusies
De belangrijkste conclusies uit de paragraaf financiering zijn:

  • De gemeente Krimpenerwaard heeft de komende jaren te maken met een sterk oplopende financieringsbehoefte. Voor spreiding van het renterisico zijn in 2021 een tweetal langlopende geldleningen aangetrokken. 
  • De stijging van de rente was in 2022 en 2023 fors. De oorzaak van stijgende rente komt met name door een sterk toegenomen inflatie. 
  • Het saldo van de langlopende geldleningen bedraagt per 31 december 2023 € 89,9 miljoen. Er zijn in 2023 geen nieuwe leningen afgesloten. De gemiddelde rente voor de totale leningenportefeuille bedraagt per 31 december 2023 0,97%.
  • De overtollige financieringsmiddelen bedragen per 31 december 2023 € 54,2 miljoen. Deze zijn risicovrij geparkeerd bij het ministerie van Financiën (schatkistbankieren).
  • In 2023 is geen rente toegerekend aan de activa. De omslagrente voor 2023 bedraagt door rentevoordelen 0% in plaats van de geraamde 0,8%.
  • Er is voldaan aan de voorschriften vanuit de wet Fido (kasgeldlimiet en renterisiconorm).
  • In de Financiële verordening 2023 is opgenomen dat het college eens in de vier jaar een treasurystatuut vaststelt. Het Treasurystatuut Krimpenerwaard is in 2020 vastgesteld en wordt geactualiseerd in 2024. 

Algemene ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene ontwikkelingen

Renteontwikkelingen
Het voorspellen van de renteontwikkeling is een lastige opgave, zeker op de lange termijn. In onderstaand overzicht wordt de ontwikkeling van rente in de periode 2021-2023 weergegeven. Naast de ECB-rente, het algemene Euribor tarief en het tarief van de 10 jaars staatslening worden de tarieven van verschillende gemeentelijke financieringsmogelijkheden in de grafiek gepresenteerd.

 

De rentemarkt wordt vaak opgedeeld in de geldmarkt (geldmarktrente) en de kapitaalmarkt (kapitaalmarktrente). Hierbij wordt onder de geldmarktrente de korte rente verstaan en onder de kapitaalmarktrente de lange rente (met een looptijd vanaf 2 jaar). Euribor is het gemiddelde rentetarief waartegen een groot aantal vooraanstaande Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken en vormt de basis voor andere (kortlopende) rentetarieven. Als maatstaf van de kapitaalmarktrente wordt vaak naar staatsleningen gekeken. 

De rente op de geld- en kapitaalmarkt wordt voornamelijk bepaald door het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB). De Europese Centrale Bank heeft in 2022 de rentetarieven in totaal met 2,5% verhoogd. In 2023 heeft de ECB de rentetarieven met nog eens 2% verhoogd. Met de diverse rentestappen wil de ECB voorkomen dat de hoge inflatie verder in de economie wortelt. 

Conform wet- en regelgeving worden overtollige financieringsmiddelen ondergebracht in rekening-courant bij ’s Rijks schatkist. De te ontvangen creditrente in rekening-courant van ’s Rijks schatkist is in 2023 opgelopen van 1,9% per 1 januari 2023 naar 3,9% per 31 december 2023.

Ontwikkelingen Krimpenerwaard

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen Krimpenerwaard

Beleidsvoornemen treasury
In het treasurystatuut 2020 heeft het college de kaders voor de treasuryfunctie bepaald. Het beleid van onze gemeente is erop gericht om de financieringsbehoefte zo gunstig mogelijk af te dekken. 
In de meerjarenbegroting 2023-2026 staat vermeld dat als er een lening moet worden aangetrokken er eerst gebruik wordt gemaakt van kortlopende geldleningen. Dit omdat de rente op de kortlopende middelen in het algemeen gunstiger zou zijn dan de rente op langlopende middelen. In het 3e kwartaal 2023 is als gevolg van rente-ontwikkelingen financiering met langlopende middelen echter gunstiger geworden dan financiering met kortlopende middelen.
In de meerjarenbegroting 2023-2026 staat vermeld dat de gemeente Krimpenerwaard werkt vanuit totaalfinanciering. Alle gemeentelijke inkomsten en uitgaven worden hierbij gesaldeerd voordat de gemeente zich op de geld- of kapitaalmarkt begeeft. In 2023 heeft de gemeente, conform het beleidsvoornemen, gewerkt met totaalfinanciering. Er heeft in 2023 geen projectfinanciering plaatsgevonden.
In de meerjarenbegroting 2023-2026 werd rekening gehouden met het aantrekken van een nieuwe geldlening in 2023 van € 10 miljoen. In 2023 is geen financieringstekort ontstaan door het aantrekken van geldleningen in 2021. Ervaring leert ook dat de werkelijke liquiditeitsbehoefte in de praktijk vaak lager uitvalt dan een begroot financieringstekort. 

Risicobeheer
In de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) zijn voor de beheersing van de renterisico’s de kasgeldlimiet en de renterisiconorm opgenomen.

Kasgeldlimiet
De gemeente mag haar activiteiten niet onbeperkt met kort geld financieren (looptijd korter dan 1 jaar). In de Wet fido is hiervoor de kasgeldlimiet opgenomen, waarmee een maximum wordt gesteld aan de netto kortlopende schuld. Reden hiervoor is dat een korte schuldpositie een potentieel renterisico in zich heeft, omdat rentestijgingen direct doorwerken in de rentelasten.
De kasgeldlimiet is in 2023 ruimschoots binnen de wettelijke norm gebleven.

Berekening kasgeldlimiet 1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
(bedragen x € 1.000) 2023 2023 2023 2023
Grondslag: Begrotingstotaal (primitieve begroting) 161.775 161.775 161.775 161.775
Toegestane kasgeldlimiet:
- relevant percentage (wettelijk voorgeschreven) 8,5% 8,5% 8,5% 8,5%
In bedrag (1) 13.751 €13.751 €13.751 €13.751
Liquiditeitspositie 2022:
- Kortlopende schuld (negatief betekent schuld) -66 -117 -297 -90
- Vlottende middelen (positief betekent tegoed) 49.272 43.444 53.475 51.769
Vlottende middelen minus kortlopende schuld (2) 49.206 43.327 53.178 51.679
Ruimte (+) / overschrijding (-) (1+2) 62.957 57.078 66.929 65.430

Bij een dreigende structurele overschrijding van de kasgeldlimiet worden nieuwe langlopende geldleningen aangetrokken.

Renterisiconorm
Deze norm heeft als doel het toekomstig renterisico te beperken door de aflossingen en renteherzieningen te spreiden. Voorkomen moet worden dat er in enig jaar een te grote concentratie plaatsvindt van aflossingen en renteherzieningen op lopende leningen. De renterisiconorm is gekoppeld  aan het begrotingstotaal.

Berekening renterisiconorm Werkelijk Begroot
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025 2026
Renterisico's (aflossingen op vaste schuld):
- renteherziening op vaste schuld - - - - -
- aflossingen 7.225 7.225 6.725 7.475 9.825
Renterisico 7.225 7.225 6.725 7.475 9.825
Berekening renterisiconorm:
Begrotingstotaal 151.638 161.775 177.311 168.176 169.442
Bij ministerie vastgesteld percentage 20% 20% 20% 20% 20%
Renterisiconorm 30.328 32.355 35.462 33.635 33.888
Toetsing renterisico aan norm:
Renterisiconorm 30.328 32.355 35.462 33.635 33.888
Renterisico 7.225 7.225 6.725 7.475 9.825
Ruimte (+) / overschrijding (-) 23.103 25.130 28.737 26.160 24.063

Uit bovenstaande opstelling blijkt dat het risico dat de gemeente loopt op haar vaste schuld beperkt is en in de periode 2022-2026 ruim binnen de norm blijft.

Leningenportefeuille
De schuldpositie van de gemeente wordt bepaald door de omvang van de portefeuille opgenomen geldleningen in combinatie met de debetstand op de rekening-courant. Onderstaande tabel geeft inzicht in de ontwikkeling van de schuldpositie over de periode 2022 tot en met 2026.  

Schuldpositie Werkelijk Begroot
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025 2026
Onderhandse geldleningen binnenlandse banken
- hoofdsom leningen per 1 januari 104.375 97.150 89.925 133.200 175.725
- aangetrokken geldleningen
- aflossingen afgesloten leningen t/m 2022 -7.225 -7.225 -6.725 -6.225 -6.075
- nog af te sluiten lening per 01-12-2023, 20 jr., 2,5% 50.000 -1.250 -1.250
- nog af te sluiten lening per 01-07-2024, 20 jr., 2,5% 50.000 -2.500
- nog af te sluiten lening per 01-07-2025, 20 jr., 2,5% 30.000
Hoofdsom leningen per 31 december 97.150 89.925 133.200 175.725 195.900

In 2023 zijn geen langlopende geldleningen afgesloten. In bovenstaande tabel zijn de aan te trekken geldleningen 2024-2026 gebaseerd op de liquiditeitsprognose van de meerjarenbegroting 2024-2027 weergegeven.

De gemiddelde rente voor de totale leningenportefeuille bedraagt per 31 december 2023 0,97%. In 2020 is vanuit de reserve Enecogelden een bestemmingsreserve “Overrente” gevormd voor een bedrag van € 5,8 miljoen. Deze reserve en inzet veroorzaakt een structureel dekkingsmiddel ter dekking van rentelasten. In 2023 heeft een vrijval plaatsgevonden van afgerond € 0,6 miljoen.

Rentemethodiek en Renteresultaat

Voor de toerekening van rentelasten aan taakvelden wordt gebruik gemaakt van de rente-omslagmethode. Hierbij wordt het totaal van de rentelasten verdeeld over taakvelden op basis van de boekwaarden van de investeringen. De totale rentelasten hebben betrekking op betaalde rente van langlopende geldleningen en worden verminderd met ontvangen rente op uitgezette gelden. Bij deze  rentemethodiek wordt het totaal van de rente dus omgeslagen op basis van het totaal van de activa. Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat wanneer het saldo van de rentebaten hoger is dan van de rentelasten het renteresultaat op het taakveld Treasury blijft. Er mag geen negatieve omslagrente worden toegerekend aan andere taakvelden. Onderstaand renteschema geeft inzicht in de geraamde en werkelijke rentelasten van externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening.

Rentetoerekening Begroot Werkelijk
(bedragen x € 1.000) 2023 2023
a. Externe rentelasten over korte en lange financiering 928 907
b. Externe rentebaten over korte en lange financiering 0 -1622
Saldo rentelasten en -baten 928 -715
c1. Doorberekende rente aan grondexploitaties 6 -6
c2. Rente projectfinanciering 0 0
c3. Rentebaten van doorverstrekte leningen -109 -105
-103 -111
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 825 -826
d1. Rente over eigen vermogen 199 232
d2. Rente over voorzieningen 0 0
199 232
Totaal aan taakvelden toe te rekenen 1024 -594
e. De aan taakvelden tegerekende rente -1120 0
Boekwaarde activa welke integraal wordt gefinancieerd
(peildatum 01-01-2022, conform mjb. 2022-2025) 140.000 154.404
Voorcalculatorische rentepercentage begroting 2022 0,8% 0,0%
Renteresultaat op taakveld Treasury (-/- = voordelig) -96 -594

In 2023 hebben de overtollige financieringsmiddelen gemiddeld circa € 50 miljoen bedragen. Van deze overliquiditeit is in januari 2023 een deel geparkeerd als kasgeldlening bij een andere decentrale overheid. Na vereffening van deze kasgeldlening is de overliquiditeit volledig ondergebracht bij ’s Rijks Schatkist, omdat ook bij het schatkistbankieren een concurrerende rentevergoeding werd ingevoerd. De overliquiditeit heeft in 2023 circa € 1,6 miljoen aan rentebaten gegenereerd. Als gevolg van de verkregen rentebaten is in 2023 de situatie ontstaan dat er meer rente is ontvangen dan is betaald op basis van de bestaande leningenportefeuille. In dat geval leidt bovenstaand renteschema tot een renteomslag van -0,4%. Conform het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het renteresultaat in 2023 toegerekend aan het taakveld Treausury en is op overige taakvelden geen rente verantwoord.

Kredietrisicobeheer op verstrekte geldleningen en garanties en overige uitzettingen

In de Wet fido en het Treasurystatuut Gemeente Krimpenerwaard 2020 is als algemeen uitgangspunt vastgesteld dat leningen of garanties alleen uit hoofde van de publieke taak worden verstrekt. In de in 2020 vastgestelde gemeentelijke Beleidsregels leningen en garantstellingen zijn verdere voorwaarden opgenomen voor het verstrekken van leningen en garanties. 
Kredietrisicobeheer richt zich op de kredietwaardigheid (en dus risicoprofiel) van de tegenpartij bij financiële transacties. Mede door tussenkomst van waarborgfondsen en/of andere financieringsregelingen loopt de gemeente een zeer beperkt risico bij uitstaande leningen en garanties. 

Onderstaande tabel geeft inzicht in de verstrekte geldleningen en garantstellingen.

Omschrijving Werkelijk Werkelijk
(bedragen x € 1.000) 31-12-2022 31-12-2023
Verstrekte geldleningen:
- Startersleningen SVn 4.980 6.603
- Duurzaamheidsleningen (woningen) SVn 589 1.122
- Stimuleringsleningen verduurzaming maatschappelijke accommodaties SVn - 382
- Leningen aan verenigingen en stichtingen 211 206
- Leningen aan woningbouwcorporaties 6 5
Garanties:
- Waarborgfonds Sociale Woningbouw 116.132 125.045
- Overige gewaarborgde geldleningen 725 662
Totaal 122.643 134.025

Overige uitzettingen betreffen overtollige financieringsmiddelen. Deze zijn ultimo 2023, conform wet- en regelgeving, risicovrij geparkeerd bij het ministerie van Financiën (schatkistbankieren). Op 31 december 2023 was een bedrag van circa € 54,2 miljoen aan tijdelijke overliquiditeit geparkeerd.

Liquiditeitsrisico
Er is in 2023 gewerkt met een liquiditeitsprognose, welke regelmatig werd geactualiseerd. In 2023 was de toegang tot de kapitaalmarkt het gehele jaar gewaarborgd. Als gevolg hiervan waren er voldoende geldmiddelen beschikbaar om aan directe verplichtingen te voldoen.

Geldstromenbeheer
De geldstromen lopen hoofdzakelijk via de BNG Bank. De saldi van de rekeningen bij de andere banken wordt zoveel als mogelijk overgeboekt naar de rekening bij de BNG Bank. 

Relatiebeheer
De bancaire partijen waarmee de gemeente Krimpenerwaard zaken doet vallen onder toezicht van De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer. 
In 2018 is een financieringsovereenkomst met de N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) afgesloten. Dit raamcontract voor een krediet- en depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer wordt periodiek beoordeeld op inhoudelijke bepalingen en concurrerende condities. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de BNG Bank een unieke plaats inneemt ten opzichte van andere banken, omdat voor het ontvangen van rijksuitkeringen een lopende rekening bij deze bank vereist is. Overigens worden de faciliteiten van de BNG Bank toereikend geacht en de condities marktconform.