Bestuur en ondersteuning

Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staat hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Beleidsspeerpunten

Terug naar navigatie - Beleidsspeerpunten
Dienstverlening: Inwoner centraal
X
AMBITIE Het is onze ambitie dat inwoners, ondernemingen en organisaties ook echt een verschil gaan merken in onze dienstverlening. We denken vanuit onze inwoners en streven naar meer nabijheid. We richten ons met name op zoveel mogelijk persoonlijk contact tussen bestuur, inwoners, organisaties en ondernemers. We zetten in op het eenvoudiger en sneller aanvragen van (digitale) producten en diensten.
ER-DOEL We werken proactief aan een dienstverlening die meer op de vraag gericht is.
WE METEN ·         De klanttevredenheid via KlantinFocus.
·         Algemene indicator is de driejaarlijkse burgerpeiling.
INSPANNINGEN 2023 We onderzoeken samen met maatschappelijke organisaties of servicepunten in de grotere kernen wenselijk en haalbaar zijn.
We werken doorlopend aan een toegankelijke website voor iedereen.
We gaan meer processen en formulieren ook digitaal aanbieden.
We optimaliseren de verschillende kanalen en onderzoeken het invoeren van een chatbot.
We brengen de afhandeling van klantcontacten (telefoontjes en e-mails) in beeld en onderzoeken hoe we de doorlooptijd kunnen verkorten. We zetten mystery guests in om onze (telefonische) bereikbaarheid te onderzoeken.
We bekijken bij elke klacht wat we er van kunnen leren om onze dienstverlening te verbeteren.
We richten een studio in om de mogelijkheden voor digitale communicatie, nabijheid en participatie te vergroten. Via bijvoorbeeld videoboodschappen of webinars.
2023 - 2026 Als de vraag naar onze dagelijkse dienstverlening toeneemt, zetten we meer mensen in op de uitvoering.
We investeren in datagedreven werken waardoor we gerichter kunnen werken, sturen en verantwoorden.
We informeren inwoners beter over alle contactmogelijkheden bij de gemeente (o.a. telefoon, aan de balie, IDO, mail, whatsapp, website).
MIDDELEN 2023 Incidenteel €75.000 voor inrichten studio en €15.000 voor mystery guest.
Structureel € 45.000 voor communicatiemiddelen.
VERANTWOORDING Uw raad heeft kennisgenomen van de uitkomsten van het onderzoek naar de pilot servicepunten waaruit blijkt dat er onvoldoende aanleiding is om separate servicepunten in de kernen te faciliteren.  In 2023 hebben we actief ervaringsdeskundigen (inwoners met een beperking) gevraagd mee te denken over een toegankelijke website. Doorlopend wordt informatie op een toegankelijke manier beschreven. Inmiddels bieden we ruim 80 digitale processen en formulieren digitaal aan. Inwoners waarderen dit met een ruime 8! Omdat nieuwe ontwikkelingen, zoals artificial intelligence,  een betere oplossing kunnen bieden  is  het onderzoek naar een chatbot niet uitgevoerd. De afhandeling van klantcontacten is in beeld gebracht. Er is nu een reëel beeld van de openstaande klantcontacten en er is stevig gestuurd op een snellere afhandeling. Het mysteryguestonderzoek wordt, in verband met de vertraging van de invoering van de nieuwe telefooncentrale,  doorgeschoven naar 2024. Klachten en meldingen worden beter vooraf gescheiden waardoor beide categorieën sneller en beter worden afgehandeld.   Klachtbehandelaars worden ook intensiever begeleid  bij de klachtafhandeling. De voorbereidingen van de studio hebben plaatsgevonden. De studio wordt in 2024 in gebruik genomen.
X
Burger- en overheidsparticipatie
X
AMBITIE Betere en meer gedragen besluitvorming door burger- en overheidsparticipatie.
ER-DOEL We betrekken inwoners en ondernemers meer en beter bij initiatieven.
WE METEN ·         Het al dan niet realiseren van het digitaal participatieplatform.
·         Het aantal ontwikkelde participatie-instrumenten.
·        Het aantal burger- en overheidsparticipatietrajecten per jaar via het platform.
INSPANNINGEN 2023 We ontwikkelen en implementeren (via enkele pilots) instrumenten die passen bij de participatieladder.
We ontwikkelen en implementeren een (digitaal) participatieplatform.
2023 - 2026 We implementeren burger- en overheidsparticipatie als vast onderdeel van beleid, initiatieven en projecten.
MIDDELEN 2023 Incidenteel €45.000,- voor digitaal participatieplatform.
VERANTWOORDING Voor medewerkers is in 2023 het trainingsprogramma participatie ontwikkeld. Er is gewerkt aan een  routekaart met instrumentarium voor participatietrajecten. Voor initiatiefnemers is via een folder en op de website informatie te vinden over participatie bij hun initiatief. Ook zijn op de website handige tools ingebouwd waarmee initiatiefnemers bijvoorbeeld de wijze van participatie kunnen bepalen. Vanwege het volgen van een formeel inkooptraject, personele wisselingen en een extra inzet op draagvlak is er nog geen digitaal participatieplatform. Dit wordt in 2024 opgepakt.
X
Realisatie nieuw gemeentekantoor
X
AMBITIE Het realiseren van een nieuwe huisvesting voor de gemeentelijke organisatie, gunstig gelegen en goed bereikbaar voor alle inwoners van de Krimpenerwaard.
ER-DOEL We starten uiterlijk 2024 (onder voorbehoud van bezwaar en beroep) met de bouw van een ‘Huis voor de gemeente’ als centrale werk- en ontmoetingsplek.
WE METEN De realisatie van de nieuwe huisvesting waarbij we rekening houden met de vastgestelde uitgangspunten.
INSPANNINGEN 2023 Het voorlopig ontwerp en raming van het realisatiebudget is klaar voor besluitvorming door college en raad.
We stellen het bestemmingsplan vast voor het nieuwe gemeentehuis.
We krijgen van de omgevingsvergunning en starten met het bouwrijp maken van de locatie.
Samen met en voor onze inwoners geven we vorm aan het nieuwe gemeentehuis als ontmoetingsplek voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners.
MIDDELEN 2023 Voor de opstelling van het voorlopig ontwerp heeft de raad op 21 december 2021 een krediet beschikbaar gesteld van 1,7 miljoen euro. Op 14 maart 2023 heeft de raad ingestemd met het voorlopig ontwerp van het gemeentehuis.
VERANTWOORDING De raad heeft op 14 maart 2023 het realisatiekrediet beschikbaar gesteld en op 19 september 2023 het bestemmingsplan vastgesteld. De participatie met inwoners is in 2023 uitgevoerd en gaat ook door in  2024 en 2025. De omgevingsvergunning is aangevraagd en zal in het eerste kwartaal 2024 worden verleend. Het Definitief en Technisch Ontwerp is afgerond en de Europese aanbesteding van de bouw is gestart.
X
Structureel sluitende begroting
X
AMBITIE We maken continu de afweging tussen inzet om onze ambities te bereiken, uitvoering van wettelijke taken, redelijke lasten voor onze inwoners en een gezonde financiële positie. Bij eventuele bezuinigingsscenario’s zijn participatie en draagvlak van belang.
ER-DOEL We blijven een financieel stabiele en gezonde gemeente.
WE METEN ·         Structurele exploitatieruimte >=0%
·         Netto schuldquote <=100%
INSPANNINGEN 2023 We lobbyen bij VNG en Rijk voor meer duidelijkheid over en een eerlijkere verdeling van de rijksmiddelen.
We stellen een businesscase op voor het beter benutten van subsidiemogelijkheden voor de gemeente.
MIDDELEN 2023 Incidenteel €50.000,- voor businesscase subsidiemogelijkheden.
VERANTWOORDING Via de gebruikelijke (reguliere) overleggen zijn de aandachtspunten bij VNG en Rijk geadresseerd. Dit is een continue actie. Vanuit de VNG is er een lobby/overleg richting Rijk waar wij als gemeente achter staan. Het onderzoek rond de business-case subsidies is eind 2023 gestart, in april 2024 is de eerste fase afgerond. Een plan van aanpak voor implementatie van de aanbevelingen is voorbereid.
X
Samenwerking met andere overheden
X
AMBITIE De gemeente Krimpenerwaard werkt positief, vanuit een zelfbewustzijn en met oog voor eigen ambities, samen met andere overheden. Om zo doelen op het gebied van woningbouw en werkgebieden, de toekomst van het landelijk gebied, bereikbaarheid en gezamenlijke taken op het gebied van het sociaal domein dichterbij te brengen.
ER-DOEL We bereiken meer samen met andere overheden.
WE METEN -
INSPANNINGEN 2023 We voeren met de regio en provincie een BRE-onderzoek (Bestuurlijk Regionaal Ecosysteem) uit naar de manier waarop we de kracht van de regionale samenwerking kunnen versterken.
We participeren actief in het NOV-ex Groene Hart.
We werken samen met andere regio-gemeenten een regiodeal uit.
MIDDELEN 2023 Incidenteel € 10.000 voor BRE-onderzoek.
Incidenteel € 40.000 voor de start van de opzet regiodeal in navolging op BRE-onderzoek
VERANTWOORDING Het BRE-onderzoek is afgerond en aangeboden aan de raad. Op basis hiervan wordt de versterking van de uitvoeringskracht in de regio uitgewerkt. Via de regio en vanuit Krimpenerwaard wordt deelgenomen aan NOVEX  (Nationale Omgevingsvisie extra) en actief gereageerd op het ontwikkelperspectief. De Regiodeal is verkend. Het vervolg is de regionale investeringsagenda.
X
Aantrekkelijk werkgeverschap
X
AMBITIE Door zich te profileren als een aantrekkelijk werkgever wil de gemeente Krimpenerwaard nu en in de toekomst goed personeel behouden en werven.
ER-DOEL We zijn een aantrekkelijker werkgever.
WE METEN ·         De instroom, doorstroom en uitstroom van personeel.
·         Medewerkerstevredenheid.
INSPANNINGEN 2023 We (door)ontwikkelen personeelsinstrumenten en acties, gericht op een optimale instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers.
We voeren de acties rond Krimpenerwaard Vooruit! uit.
We herijken het functiehuis en de functiewaardering om een evenwichtig personeelsbeleid te realiseren. Zowel in- als extern.
MIDDELEN 2023 Structureel €50.000 voor extern advies en onderzoekskosten.
VERANTWOORDING In 2023 zijn we gestart met een zorgvuldige herijking van het functiehuis. Het proces is nagenoeg afgerond. Ongeveer 25% van de functies is aangepast. Ons functiehuis is hiermee up-to-date.Het werving & selectieproces is verder geoptimaliseerd, wervingsteksten zijn aantrekkelijker geworden en het actief zoeken naar kandidaten via Linkedin heeft geleid tot 50% stijging van het aantal vervulde vacatures.Er is een nieuw introductieprogramma opgezet om nieuwe medewerkers goed aan onze organisatie te verbinden. In het traject Krimpenerwaard Vooruit hebben we teamsessies georganiseerd en een ontwikkelprogramma voor de teammanagers en directie doorlopen, waarbij gewerkt is aan thema's als leiderschap, rolduidelijkheid, betere samenwerking, besluitvorming, teamontwikkeling en visie.

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Regio Midden Holland
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- Streekarchief Midden Holland
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- Oasen BV
- Stedin

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten
0.1 Bestuur en ondersteuning -4.185 -4.578 -5.222 -6.102 -880
0.2 Burgerzaken -1.383 -1.300 -1.524 -1.571 -46
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -290 -418 -428 -365 63
0.4 Overhead -19.763 -19.240 -22.191 -23.466 -1.275
0.5 Treasury -1.072 -1.016 -932 -947 -15
0.61 OZB woningen -271 -317 -360 -360 0
0.62 OZB niet-woningen -159 -186 -211 -211 0
0.64 Belastingen overig -93 -31 0 21 21
0.8 Overige baten en lasten -146 307 -1.469 -694 775
0.9 Vennootschapsbelasting -5 -22 -95 -56 39
Totaal Lasten -27.366 -26.800 -32.433 -33.752 -1.319
Baten
0.1 Bestuur en ondersteuning 211 7 7 0 -7
0.2 Burgerzaken 786 687 643 707 64
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 56 76 61 61 0
0.4 Overhead 163 98 187 218 31
0.5 Treasury 1.569 1.592 1.828 2.019 191
0.61 OZB woningen 7.870 8.038 7.973 7.947 -26
0.62 OZB niet-woningen 4.723 4.655 4.855 4.886 31
0.64 Belastingen overig 0 0 0 0 0
0.7 Alg uitkering & overige uitk gem fonds 98.961 98.061 105.093 105.645 552
0.8 Overige baten en lasten 847 200 407 970 563
Totaal Baten 115.185 113.414 121.054 122.454 1.400
Saldo van baten en lasten 87.818 86.614 88.621 88.701 80
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -5.707 -2.019 -16.235 -15.846 389
0.11 Resultaat rekening baten en lasten -8.642 0 0 -3.845 -3.845
Totaal Stortingen -14.349 -2.019 -16.235 -19.691 -3.456
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 8.093 2.931 17.446 16.867 -579
Mutaties reserves -6.256 913 1.211 -2.823 -4.035

0. 10 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - 0. 10 Bestuur en ondersteuning

  

Bedragen x €1.000
Mutaties lasten x € 1.000 Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten -4.185 -4.578 -5.222 -6.102 -880
Baten 211 7 7 0 -7

Toelichting - 0.10 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.10 Bestuur en ondersteuning

Op dit taakveld is een incidenteel nadeel ontstaan van €880.000 aan de lastenkant. Dit betreft voornamelijk een afwijking inzake een aanvullende dotatie aan de voorziening pensioenen (voormalig) wethouders. Een deel van deze pensioenen was niet opgenomen in de voorziening, maar als structurele last geraamd. Op aanbeveling van de accountant is dit gecorrigeerd en worden nu alle pensioenen van (voormalig) wethouders gedekt uit de voorziening.

Daarnaast is er een incidenteel nadeel ontstaan op de controlekosten van de accountant van €71.000. Dit heeft deels te maken met de kosten van de afwikkeling door de oude accountant en de overgang naar de nieuwe accountant op basis van de aanbesteding.

Er is €97.000 minder storting pensioenen gewezen wethouders. Het doelvermogen van de pensioenen is gedaald ten opzichte van 2022. 

De voordelen op de budgetten knelpuntenbudget €117.000 en verandering ruimtelijk domein €52.000, verdere uitvoering in 2024, betreffen reserve onttrekkingen en hebben geen invloed op het resultaat (zie toelichting storting/onttrekking reserves).

0.20 Burgerzaken

Terug naar navigatie - 0.20 Burgerzaken

  

Bedragen x €1.000
Mutaties lasten x € 1.000 Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten -1.383 -1.300 -1.524 -1.571 -46
Baten 786 687 643 707 64

Toelichting - 0.20 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.20 Burgerzaken

In de begroting 2023 is rekening gehouden dat er minder reisdocumenten zouden worden aangevraagd, aangezien de reisdocumenten vanaf 2014 10 jaar geldig werden. De begroting is hierin te voorzichtig ingestoken, waardoor er nu meer inkomsten zijn dan verwacht door de hoeveelheid aanvragen reisdocumenten. 

In de begroting 2023 is ervan uitgegaan dat er ten opzichte van 2022 minder huwelijksvoltrekkingen zouden plaatsvinden, gelet op de inhaalslag die in 2022 plaats heeft gevonden. Het aantal huwelijken is echter nagenoeg gelijk gebleven, waardoor er meer inkomsten zijn dan begroot.

Toelichting - 0.30 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.30 Beheer overige gebouwen en gronden

Bij dit budget -bestemd voor het overige, meestal leegstaand vastgoed- is door verschillende oorzaken het energieverbruik minder geweest dan aanvankelijk was ingeschat. Ook viel de verwachtte stijging van de gasprijs mee, wat mede tot een positief resultaat heeft geleid.

0.40 Overhead

Terug naar navigatie - 0.40 Overhead

  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten -19.763 -19.240 -22.191 -23.466 -1.275
Baten 163 98 187 218 31

Toelichting - 0.40 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.40 Overhead

In 2023 is er een overschrijding van €1.1 miljoen op de loon- en inhuurlasten. Hier tegenover staan enkele onderschrijdingen op verschillende taakvelden waaronder het taakveld 0.80 overige baten en lasten van € 775.000. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt stijgen de tarieven van inhuur nog altijd. Inhuur wordt in onze gemeente ingezet ter invulling van vacante functies, maar ook voor het opvangen van ziekte en extra drukte in de uitvoering van taken. In de paragraaf Bedrijfsvoering is dit verder uitgewerkt. Een deel van de stijging van de inhuurbudgetten is onttrokken aan de diverse reserves. Op de opleidingen is er een incidenteel nadeel van €75.000 door intensivering. Dit nadeel wordt onttrokken aan de reserve personeelsbeleid. Deze mutatie heeft geen invloed op het totaal saldo. Op de overige kantoor- advies en automatiseringslasten zijn er diverse over- en onderschrijdingen voor een bedrag van totaal €175.000.

0.50 Treasury

Terug naar navigatie - 0.50 Treasury

  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten -1.072 -1.016 -932 -947 -15
Baten 1.569 1.592 1.828 2.019 191

Toelichting - 0.50 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.50 Treasury

In 2023 is er sprake geweest van een fors financieringsoverschot. De (incidentele) rentebaten in het 4e kwartaal 2023 zijn €195.000 hoger dan geraamd. In de jaarrekening 2022 is rekening gehouden met regulier dividend 2022 van Stedin. De werkelijke verantwoording van het dividend 2022 heeft in 2023 plaatsgevonden. Dit dividend is €62.000 hoger dan verwacht. De aan de grondexploitaties toe te rekenen rente wordt verantwoord op dit taakveld. Op basis van lagere boekwaarden is in 2023 minder rente aan de grondexploitaties doorberekend (nadeel €84.000). 

Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

In een raadsinformatiebrief op 19 december 2023 is de raad geïnformeerd over de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2023. De verslagleggingsvereisten schrijven voor dat ontvangsten uit de decembercirculaire in de jaarrekening verwerkt worden. Dit leidt tot een incidenteel voordeel van €441.000. Tevens zijn er definitieve afrekeningen van voorgaande jaren verwerkt wat nogmaals €111.000 voordeel oplevert.

0.80 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - 0.80 Overige baten en lasten

  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten -146 307 -1.469 -694 775
Baten 847 200 407 970 563

Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

De bijstelling van budgetten voor dekking van de loonkosten worden centraal geraamd. Voor dit taakveld is er een voordeel van € 775.000, op het taakveld 0.40 overhead zijn de nadelen op de realisatie. In de paragraaf Bedrijfsvoering is dit verder uitgewerkt. Het voordeel van € 563.000 op de baten betreft voornamelijk de vrijval van de balanspost nakomende kosten Jeugdzorg op basis van de productieverantwoordingen van de zorgaanbieders die is aangepast. 

Storting/Onttrekking reserves

Terug naar navigatie - Storting/Onttrekking reserves
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Stortingen -5.707 -2.019 -16.235 -15.846 389
Onttrekkingen 8.093 2.931 17.446 16.867 -579

Toelichting - Storting/Onttrekking programma Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking programma Bestuur en ondersteuning

Het voordelige saldo op de stortingen wordt veroorzaakt doordat de storting van €462.000 in het weerstandsvermogen niet meer nodig was omdat de reserve weerstandsvermogen is samengevoegd met de algemene reserve.  De ICT lasten worden verrekend met de egalisatiereserve ICT. Het overschot van € 73.000 op de ICT lasten is gestort in de egalisatiereserve ICT. Dit heeft verder geen gevolgen voor het resultaat.

Het nadelige saldo op de onttrekkingen wordt veroorzaakt door lagere onttrekkingen aan reserves. Dit betreft voornamelijk het project afwikkeling knelpuntenbudget van €134.000. Daarnaast is de onttrekking uit het weerstandsvermogen van € 462.000 niet verwerkt in verband met samenvoegen van de reserve weerstandsvermogen met de algemene reserve (zie ook toelichting stortingen). Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.

Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)
Projectnaam Kern(en) Afsluiten Ja/Nee Toelichting Jaarrekening Begroot Werkelijk Saldi
I0200 Onderhoud gebouwen - Nee Een deel van de werkzaamheden gebaseerd op het onderhoudsplan 2022 is uitgevoerd in 2023. In 2024 zal het grootste deel van de overgebleven tranche worden uitgevoerd. 11.198 8.658 2.540
I0359 FK actualisatie pva I&A - Ja Het zaaksysteem is een aantal jaren geleden in gebruik genomen. Er zijn nagenoeg geen eenmalige kosten meer hieraan verbonden. 629 538 91
I0498 Verduurzaming gemeentelijk vstgoed - Nee In 2023 is het uitvoeringsplan opgesteld, waarna in 2024 de uitvoer opgestart zal worden. De raad zal hierover worden geïnformeerd. 3.327 240 3.087
I0512 Digitalisering producten KCC - Nee In 2024 worden de e-diensten uitgebreid. 19 19
I0527 Inv ICT 2018 - 2022 - 5 jaar - Ja in 2023 is de nieuwe telefonieomgeving gerealiseerd. 150 103 47
I0587 Duurzaamheidsleningen - Nee In 2021 is de Verordening Duurzaamheidslening gemeente Krimpenerwaard vastgesteld. Voor de kosten van het aanbrengen van duurzaamheidsmaatregelen voor bestaande woonruimte is in totaal €2.250.000 gevoteerd. Per 1 januari 2023 bedroeg het openstaande saldo van verstrekte duurzaamheidsleningen €589.000. Dit saldo is ultimo 2023 toegenomen tot €1.122.000. 2.250 1.122 1.128
I0614 Ventilatie gemeentelijke gebouwen - Ja De werkzaamheden zijn uitgevoerd. 350 306 44
I0625 Financieel systeem upgrade - Nee In 2024 vindt de implementatie plaats van een nieuwe applicatie financiën. Uit dit budget wordt de implementatie bekostigd. 80 80
I0633 Voorbereidingskrediet gem kantoren - Nee In 2023 is de grond voor het nieuwe gemeentehuis in eigendom verworven van Dunea. Het definitief ontwerp van het gemeentehuis is vastgesteld door het college. De aanbesteding en start bouw vindt plaats in 2024. De oplevering en ingebruikname in juli 2025. 32.534 1.905 30.629
I0644 Kaartgericht werken - Ja Deze investering kan worden afgesloten. Kaartgericht werken gaat naar verwachting in 2024 onderdeel uit maken van datagedreven werken 156 27 129
I0645 Meldsysteem - Nee Vanwege beperkte personele capaciteit hebben we in 2023 beperkt aandacht kunnen besteden aan de ontwikkeling van het meldsysteem. Verwachting is dat we in 2024 het meldsysteem verder ontwikkelen of vernieuwen. 58 0 57
I0675 MJOP I&A 2023 3 jarig (leeg) Nee Deze investering is bedoeld om in 2023 hardware vervangingen met een afschrijvingstermijn van 3 jaar te bekostigen. Enkele grotere vervangingen (mobiele telefoons en servers) zijn doorschoven naar 2024. 441 53 388
I0676 MJOP I&A 2023 5 jarig (leeg) Nee Deze investering is bedoeld om hardware vervangingen, met een afschrijvingstermijn van 5 jaar, in 2023 te bekostigen. Enkele vervangingen zijn doorgeschoven naar 2024. 287 100 187
I0677 MJOP I&A 2023 7 jarig (leeg) Nee Dit budget is bedoeld om AV voorzieningen en hardware in de raadzaal en vergaderruimtes te vervangen. Deze vervangingen hebben niet plaatsgevonden, dit wordt doorgeschoven naar het nieuwe gemeentehuis. 212 212
I0689 AV vergaderruimte 1.6 LKK (leeg) Ja Dit project is conform planning in 2023 afgerond 50 37 13
I0691 Iedere medewerker laptop/tablet (leeg) Nee Dit project loopt door in 2024. 212 57 155
I0695 Ontwikkeling professionele studio (leeg) Nee De ontwikkeling van de professionele studio is nog niet klaar. Er wordt druk gewerkt aan de uitvoering hiervan. 75 33 42
I0702 Vervanging verouderde voertuigen (leeg) Nee De voertuigen zijn besteld en in opbouw bij de leverancier. De verwachte oplevering is het eerste of tweede kwartaal 2024. 200 200
Eindtotaal 52.229 13.179 39.050