Verkeer, vervoer en waterstaat

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit wordt een balans gevormd tussen bereikbaarheid en omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit in een gastvrije Krimpenerwaard.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.

Beleidsspeerpunten

Terug naar navigatie - Beleidsspeerpunten
Bereikbaarheid
X
AMBITIE Voor de vitaliteit van het gebied, voor bewoners en voor ondernemers, is een betere doorstroming van de ontsluitingen richting Gouda en Rotterdam belangrijk. We zetten in op een duurzame en complete aanpak van de mobiliteitsvraag. We hebben speciale aandacht voor specifieke en kwetsbare groepen in het kader van toegankelijkheid van het openbaar vervoer.
ER-DOEL We versterken onze samenwerking om bereikbaarheid in brede zin te verbeteren.
WE METEN Veranderingen in het aanbod van de wegcapaciteit van de auto en veranderingen in het aanbod van capaciteit van de alternatieven voor de auto.
INSPANNINGEN 2023 We zetten regionale projecten voort die de bereikbaarheid verbeteren: ·         Verder uitrollen van de snelfietsroute Rotterdam- Lekkerkerk ·         Afronding project Veerstoep Bergambacht om gebruik van het veer aantrekkelijker te maken ·         Voortzetten P+R locatie bij Krimpenerhout die aansluit op openbaar vervoer
We participeren in het uitwerkingsplan Voorkeursvariant Algeracorridor. Daarbij zijn Krimpen a/d IJssel en Capelle a/d IJssel trekkers als de wegbeheerders.
2023 - 2026 We brengen bij iedere aanbesteding van concessies voor het openbaar vervoer de belangen in van de Krimpenerwaard en oefenen zoveel mogelijk invloed uit op de uitvraag. Dat doen we in regionaal verband (Midden Holland).
We voeren het 10 punten plan bereikbaarheid Krimpenerwaard uit.
MIDDELEN 2023 Structureel €20.000 voor onderzoek en advisering bij de projecten.
VERANTWOORDING In 2023 is het ontwerp van de snelfietsroute in samenwerking met de provincie en het HHSK (Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard) uitgewerkt.  Hierover vinden nog gesprekken plaats. De vernieuwing van de Veerstoep in Bergambacht is afgerond. Onder meer onder invloed van de Corona pandemie is in de werkgroep Korte Termijn Algeracorridor besproken om ons niet te richten op één vervangende P+R-locatie, maar om de hub-functie (een knooppunt waar verschillende typen vervoer samen komen) van 6 haltes op te waarderen.  De raad is over deze scopewijziging geïnformeerd. De provincie heeft een concessie voor het streekvervoer verleend aan Q-Buzz. De concessie start in december 2024 en heeft een looptijd van 13 jaar. Er is voor de Algeracorridor en de langzaam verkeer verbinding ('fietsersbrug') een bestuursovereenkomst aangegaan met het Rijk, de provincie en buurgemeenten.
X
Verkeersveiligheid
X
AMBITIE We hechten veel waarde aan de verkeersveiligheid van onze gemeente. We zetten daarom in op veilige schoolfietsroutes, een adequate aanpak van onveilige situaties en het vergroten van het bewustzijn onder inwoners.
ER-DOEL We willen de verkeersveiligheid in de Krimpenerwaard gericht verbeteren.
WE METEN ·         Ongevallendata (op basis van politieregistratie, gericht op wat er fout is gegaan).
·         Risicobenadering verkeersveiligheid (op basis van studie adviesbureau DTV, gericht op wat er fout kan gaan).
INSPANNINGEN 2023 We gaan met de raad in gesprek hoe we de risico-benadering toepassen in relatie tot (uniform) wegbeheer.
We koppelen het Strategisch plan verkeersveiligheid (SPV) tweede tranche subsidie vanuit de rijksoverheid aan IBOR-werkzaamheden van de gemeente (werk-met-werk). Om zo relatief onveilige locaties aan te pakken.
We stellen een plan op om schoolomgevingen en -routes verkeersveiliger te maken. Dit doen we in samenwerking met scholen, ouders en kinderen. We gebruiken hierbij een risicobenadering, ongevallendata en lokale kennis.
MIDDELEN 2023 Structureel €30.000 voor het realiseren van verkeersveilige schoolomgevingen en -routes.
VERANTWOORDING Eind 2022 is de verkeersveiligheid in de gemeente Krimpenerwaard in uw raad behandeld.  Verder krijgt verkeersveiligheid een belangrijke plek in het Omgevingsprogramma Mobiliteit. In 2023 is er subsidie toegekend door de provincie van €122.000,- voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in het renovatieproject van de Wilhelminastraat in Ouderkerk aan den IJssel.  In 2023 zijn alle basisscholen benaderd om samen de schoolomgeving verkeersveiliger te maken. Met twee basisscholen zijn inhoudelijke gesprekken gevoerd en zijn we tot een ontwerp schoolzone gekomen.

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
- Veerdienst Schoonhoven

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer -9.978 -9.442 -10.428 -10.517 -89
2.2 Parkeren -20 0 0 0 0
2.3 Recreatieve havens -107 -84 -84 -81 3
2.4 Economische havens en waterwegen -99 -115 -114 -154 -40
2.5 Openbaar vervoer -352 -533 -406 -417 -11
Totaal Lasten -10.557 -10.174 -11.033 -11.169 -136
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer 680 271 1.769 2.299 530
2.2 Parkeren 6 5 5 6 1
2.3 Recreatieve havens 2 2 2 2 0
2.4 Economische havens en waterwegen 74 100 100 92 -7
2.5 Openbaar vervoer 289 251 261 306 44
Totaal Baten 1.051 628 2.137 2.704 568
Saldo van baten en lasten -9.507 -9.547 -8.896 -8.464 432
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 -1.700 -1.700 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 241 214 385 349 -36
Mutaties reserves 241 214 -1.315 -1.351 -36

2.10 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.10 Verkeer en vervoer

  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Primitief 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 SALDO 2023
Lasten -9.978 -9.442 -10.428 -10.517 -89
Baten 680 271 1.769 2.299 530

Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

De overschrijding op de lasten is deels te wijten aan de hogere kosten van onkruidbestrijding op verharding als gevolg van onder andere de weersomstandigheden. Het straatherstel is toegenomen vanwege toenemende degeneratie. Daarnaast waren er hogere kosten van de beschikbaar gestelde hulpmiddelen om zelf zwerfvuil op te ruimen.

De hogere baten betreft een vergoeding voor het graven in gemeentelijke grond voor kabels en leidingen. Deze werkzaamheden hebben een zekere mate van onvoorspelbaarheid. Ook viel de zwerfafvalvergoeding die producenten van wegwerpplastic aan de gemeente betalen hoger uit. Tenslotte is er een bedrag van €95.000,- aan schadevergoedingen voor de openbare verlichting ontvangen. Schadevergoedingen worden niet begroot. 

Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Projectnaam Kern(en) Afsluiten Ja/Nee Toelichting Jaarrekening Begroot Realisatie Saldi
I0127 Asfalteren Bonrepas, Slangeweg eo Vlist Nee In 2023 is gestart met de voorbereidingen van dit project. In Q3 2024 start de daadwerkelijke uitvoering. 1.077 62 1.015
I0192 Rotonde Stolwijk Stolwijk Nee Dit budget blijft beschikbaar voor een mogelijk toekomstige rotonde bij Stolwijk. 1.500 45 1.455
I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort Schoonhoven Nee Het project is grotendeels afgerond. Door Stedin dient nog een nieuwe stroomaansluiting te worden gerealiseerd waarna de elektra kan worden overgezet. Nadat dat onderdeel is afgerond kan het project worden afgesloten. 2.365 2.037 328
I0407 Revitaliseren winkelcent noord Schoonhoven Nee Het openbaar gebied is in december 2023 opgeleverd. De technische oplevering is in februari 2024 voorzien waarna dit project kan worden afgesloten. 303 761 -458
I0407 Revitaliseren winkelcent noord (baten) Schoonhoven Nee - 0 -606 606
I0450 OV Verv niet toegestane armaturen - Nee Project nog in uitvoering. De afronding is voorzien in 2024. 300 243 57
I0460 Openbare verlichtingskasten - Nee De uitvoering loopt door in 2024. Het budget wordt aangevuld vanuit het middelgroot onderhoud OVL. 275 293 -18
I0487 Gedragsbeinvloeding verkeer - Ja Het krediet kan worden afgesloten omdat we zowel de baten als de lasten voor gedragsbeïnvloeding hebben opgenomen in de begroting. Het apart inzichtelijk houden is niet meer nodig. 101 92 9
I0487 Gedragsbeinvloeding verkeer (baten) - Ja - -101 -48 -53
I0544 Beschoeiing oostzijde Vlist Vlist Nee De voorbereiding voor de aanleg van de onderwaterbeschoeiing heeft door omstandigheden langer geduurd en de werkzaamheden lopen door in 2024. 500 6 494
I0545 Renovatie bediening brug Ht Haastrecht Nee De werkzaamheden zijn nog in uitvoering. Oplevering wordt verwacht in het 4de kwartaal 2024. 200 163 37
I0552 Herinrichting Veerstoep Bergambacht Nee In 2024 vinden nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats. Tevens wordt in 2024 nog subsidie ontvangen van de provincie. 4.757 4.634 123
I0552 Herinrichting Veerstoep (baten) Bergambacht Nee - -1.584 -1.349 -235
I0627 Duikers Montignylaan/Halve Maan SC Schoonhoven Nee De eerste van twee duikers en daarmee de helft van het budget is gerealiseerd. In de Halve Maan is een nieuwe duiker aangebracht om het watersysteem daar te verbeteren. De tweede duiker in de Montignylaan volgt in aansluiting op realisatie van de ontwikkeling van het AZS-terrein. 75 3 72
I0648 Onderzoek 2e ontsl brug HT - Nee Diverse onderzoeken inzake de situatie in en om Haastrecht ten behoeve van de besluitvorming voor een 2e ontsluitingsbrug zijn uitgevoerd en in gang gezet in 2023, traject loopt door in 2024. 150 86 64
I0651 Vervanging installatie brug SCH (leeg) Nee De werkzaamheden zijn in voorbereiding. Uitvoering 4de kwartaal 2024 of 1ste kwartaal 2025. 500 34 466
I0673 Inspectie civ kunstw & beheerplan (leeg) Nee De inspectie is gereed en het beheerplan wordt nog verder uitgewerkt. In 2024 wordt nader onderzoek uitgevoerd. 120 112 8
I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken (leeg) Nee Uitvoering gepland tussen 2025 en 2028. Het budget is beschikbaar voor de kosten die de gemeente moet maken. 1.000 1 999
I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken (baten) (leeg) Nee - -1.000 -1 -999
I0697 23 Renovatie kademuren Schoonhoven Nee De werkzaamheden gaan in 2024 in uitvoering. De aanbesteding van het werk heeft plaatsgevonden. 500 44 456
I0699 23 Groenzone - Leeghwaterstr Schoonhoven Nee De opgave om de groenzone te herinrichten is gekoppeld aan het project Asserlaan e.o. en zit in de ontwerpfase. 158 0 158
I0700 Glasvezel (leeg) Nee De werkzaamheden lopen nog door in 2024 en worden in 2026 afgerond. De benodigde straatherstelwerkzaamheden door de gemeente Krimpenerwaard volgen daarop en de geraamde kosten ad €2.000.000 worden volledig door Stedin vergoed. 2.000 125 1.875
I0709 Verkeersveiligheidsmaatregelen KRW (leeg) Nee Dit budget is recent beschikbaar gekomen en wordt nu betrokken in planvorming van een aantal projecten waar verbeterkansen liggen voor de verkeersveiligheid. 500 24 476
I0712 Materieel buitenruimte (leeg) Nee Vanuit het perspectief dat de gemeente binnenkort naar één werf gaat is er met de investering voor het materieel in 2023 een pas op de plaats gemaakt en zijn de investeringen vooruit geschoven. 50 50
Middelgroot onderhoud Openbare ruimte - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 7.350 4.356 2.994
Projectenboek 2018 - IBOR - Ja zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 1.733 1.774 -42
Projectenboek 2019 - IBOR - Ja zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR
Projectenboek 2020 - IBOR - Deels zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 7.876 5.132 2.743
Projectenboek 2021 - IBOR - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 6.631 1.183 5.448
Projectenboek 2022 - IBOR - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 7.317 317 7.000
Projectenboek 2023 - IBOR - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 8.380 179 8.200
Eindtotaal 53.035 19.707 33.328

IBOR

Terug naar navigatie - IBOR

Voor projectbudgetten Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR), zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen