- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarrekening 2022
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Jaarrekening 2022
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Hoofdstukken
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Aanbiedingsbrief
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Aanbiedingsbrief
		
	
 
- 
			Blz. 6
		
			
			Samenvatting
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			Resultaat
		
	
- 
			Blz. 9
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
 
- 
			Blz. 10
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 11
		
			
			Jaarstukken
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Jaarverslag
		
	
- 
			Blz. 13
		
			
			Jaarrekening
		
	
- 
			Blz. 14
		
			
			Beleidsspeerpunten
		
	
- 
			Blz. 15
		
			
			Financieel overzicht
		
	
 
- 
			Blz. 16
		
			
			0. Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 18
		
			
			3.1 Datagedreven samenleving, snel internet en behoud menselijke maat
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 20
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			Betere digitale dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			B22-0-A31 De implementatie van zaakgericht werken wordt vervolgd met een  doorontwikkeling zaakgericht werken. Inwoners worden betrokken bij de E-formulieren. De persoonlijke internet pagina wordt stap voor stap uitgebreid.
		
	
 
- 
			Blz. 23
		
			
			Betere dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			B22-0-A31 Uitvoeren projecten programmaplan dienstverlening, waaronder doorontwikkelen dienstverlening/klantcontact van de toekomst en persoonlijke hulp bij aanvragen
		
	
 
- 
			Blz. 25
		
			
			Snellere procedures en doorlooptijden
		
			
	- 
			Blz. 26
		
			
			B22-0-A31 In 2022 wordt een nieuwe serie producten en diensten sneller en simpeler verkrijgbaar en wordt een definitief serviceconcept ontwikkeld.
		
	
- 
			Blz. 27
		
			
			B22-0-A31 Bij nieuw beleid, verordeningen of reguliere processen wordt ingezet op procesoptimalisatie. Dit is niet in een percentage bij te houden, we zetten vooral in op gedragsverandering en concreet aan de slag
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 28
		
			
			3.2 Behoud menselijke maat en dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 30
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			Meer duidelijkheid over de toegankelijkheid en nabijheid van college en organisatie
		
			
	- 
			Blz. 32
		
			
			B22-0-A32 Ambtelijke organisatie: Uitvoeren van projecten uit het programma dienstverlening: organiseren van dienstverlening voor niet-digitaal-vaardigen, begrijpelijke (schriftelijke) comm. en het organiseren van betere (snelle en simpele) producten
		
	
- 
			Blz. 33
		
			
			B22-0-A32 College: Fysieke en digitale toegankelijkheid en nabijheid van het college voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen is uitgewerkt en wordt in de praktijk gerealiseerd
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 34
		
			
			6.1 Participatie en co-creatie, Ontwikkelingen meer van de samenleving en representatieve- vs participatieve samenleving
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 36
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Meer stimuleren en waarderen van samenlevingsparticipatie
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			B22-0-A61 Het in 2021 vastgestelde participatiebeleid en participatieverordening worden uitgevoerd. Hiervoor organiseren we trainingen voor de vaardigheden en investeren we in tools en een platform die ondersteunen bij participeren met de samenleving
		
	
 
- 
			Blz. 39
		
			
			Meer ruimte door minder overbodige regels
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			B22-0-A61  In 2022 werken we verder aan het project 'meer ruimte, minder (overbodige) regels.
		
	
 
- 
			Blz. 41
		
			
			Meer duidelijkheid vooraf over de mate van invloed die partners krijgen bij besluitvorming voor grote projecten
		
			
	- 
			Blz. 42
		
			
			B22-0-A61 Verdere implementatie participatiekader en invoeren werkwijzes om hieraan vorm te geven.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 43
		
			
			8.2 Interactie stad en land
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 45
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			Beter etaleren van de kwaliteiten van de Krimpenerwaard om de aantrekkelijkheid als regionale samenwerkingspartener te vergroten
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			B22-0-A82 In 2022 wordt de lobbyagenda uitgevoerd en daar waar nodig aangepast.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 48
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 49
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 50
		
			
			Toelichting - 0.10 Bestuur
		
	
- 
			Blz. 51
		
			
			Toelichting - 0.20 Burgerzaken
		
	
- 
			Blz. 52
		
			
			Toelichting - 0.40 Overhead
		
	
- 
			Blz. 53
		
			
			Toelichting - 0.62 OZB niet-woningen
		
	
- 
			Blz. 54
		
			
			Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
		
	
- 
			Blz. 55
		
			
			Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 56
		
			
			Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting
		
	
- 
			Blz. 57
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking  reserves programma 0
		
	
- 
			Blz. 58
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 59
		
			
			1. Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 61
		
			
			17. Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			Ambitie
		
	
- 
			Blz. 63
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Meer inzet op tegengaan van illegale drugsactiviteiten
		
			
	- 
			Blz. 65
		
			
			B22-1-A17 Uitvoeren plan van aanpak ‘Effectieve aanpak’
		
	
 
- 
			Blz. 66
		
			
			Meer stimuleren en faciliteren van participatie om de veiligheid te waarborgen
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			B22-1-A17 1. Stimuleren nieuw KVO, 2. Promoten Burgernet, 3. Activiteiten organiseren om het aantal WhatsApp groepen uit te breiden
		
	
 
- 
			Blz. 68
		
			
			Verhogen bewustwording digitale veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 69
		
			
			B22-1-A17 Activiteiten organiseren om digitale veiligheid te verhogen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 70
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 71
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 72
		
			
			Toelichting - 1.10 Crisisbeheersing en brandweer
		
	
- 
			Blz. 73
		
			
			Toelichting - 1.20 Openbare orde en veiligheid
		
	
- 
			Blz. 74
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 75
		
			
			2. Verkeer, vervoer en waterstaat
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			INLEIDING
		
	
- 
			Blz. 77
		
			
			8.1 Verbeteren bereikbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 78
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 79
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 80
		
			
			Een betere bereikbaarheid en ontsluiting van de Krimpenerwaard
		
			
	- 
			Blz. 81
		
			
			B22-2-A81 In het 3e kwartaal van 2021 is gestart met de "2e zeef" van de verkenning naar de optimalisatie van de Algera-corridor. Na afronding van deze fase kan het "meest kansrijke alternatief" worden gekozen en start een volgende fase in de MIRT-ve
		
	
- 
			Blz. 82
		
			
			B22-2-A81 In 2022 wordt het fietsplan opgesteld.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 83
		
			
			17. Krimpenerwaard is een veilige gemeente. Wij zetten ons in om dat vooral zo te houden.
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 85
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			Minder onveilige verkeerssituaties
		
			
	- 
			Blz. 87
		
			
			B22-2-A17   In 2022 starten we met de uitvoering van het actieplan verkeersveiligheid. In dekking van uitvoeringskosten is nog niet voorzien. Hier komen we bij de raad op terug .
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 88
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 89
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 90
		
			
			Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer
		
	
- 
			Blz. 91
		
			
			Toelichting - 2.50 Openbaar vervoer
		
	
- 
			Blz. 92
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
- 
			Blz. 93
		
			
			IBOR
		
	
 
- 
			Blz. 94
		
			
			3. Economie
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 96
		
			
			2.3 Behoefte aan vakbekwaam personeel
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 98
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			Betere aansluiting van onderwijs op de behoefte van de (lokale) arbeidsmarkt
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			B22-3-A23 De huidige projecten van het Leerwerkbedrijf worden in de regio Midden-Holland verder doorontwikkeld en de regionale samenwerking versterkt. We houden onze faciliterende rol in stand bij het verbeteren en versterken van de aansluiting onder
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 101
		
			
			3.1 Datagedreven samenleving, snel internet
		
			
	- 
			Blz. 102
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 103
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			Betere beschikbaarheid van snel internet in 2021 voor buitengebied en kernen
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			B22-3-A31 De gemeente faciliteert en de markt realiseert de uitvoering.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 106
		
			
			9. Economie en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 107
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 108
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Meer aandacht voor versterken ondernemersklimaat door o.a. sneller schakelen t.a.v. ondernemersinitiatieven en faciliteren samenwerking tussen ondernemers
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			B22-3-A9 In 2022 wordt het gewerkt aan het versterken van het ondernemersklimaat met aandacht voor ondernemersinitiatieven, faciliteren van samenwerking en versterken van compacte  en vitale winkelgebieden.
		
	
 
- 
			Blz. 111
		
			
			Meer recreanten en toeristen aantrekken en de inkomsten uit recreatie en toerisme vergroten
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			B22-3-A9 Inspanning om recreatie en toerisme te versterken o.a. door middel van goede gebiedspromotie door Schoonhoven Partners en Krimpenerwaard Partners
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 113
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 114
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 115
		
			
			Toelichting - 3.10 Economische ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 116
		
			
			Toelichting - 3.40 Economische promotie
		
	
- 
			Blz. 117
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 3
		
	
- 
			Blz. 118
		
			
			Projectbudgetten en investeringen ( x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 119
		
			
			4. Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 121
		
			
			1.2 Bredere oriëntatie op voorzieningen dan de kern
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 123
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Meer gezonde en duurzame onderwijshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			B22-4-A12 Na het raadsbesluit van 1 juni 2021 is uitvoering van de onderwijsprojecten hervat. Er wordt een reserve IHP ingesteld om de middelen beschikbaar te houden voor dekking van toekomstige lasten. In 2022 wordt, in verschillende fasen, gewerkt
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 126
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 127
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 128
		
			
			Toelichting - 4.30 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
		
	
- 
			Blz. 129
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 4
		
	
- 
			Blz. 130
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 131
		
			
			5. Sport, cultuur en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 132
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 133
		
			
			1.2 Bredere oriëntatie op voorzieningen dan de kern
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 135
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			Optimalere balans van het sociaal-maatschappelijke voorzieningenniveau op draagvlak, draagkracht, behoefte en betaalbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			B22-5-A12 In 2022 worden de nota vastgoedbeleid en de sportaccommodatienota, alsmede het afwegingskader maatschappelijke voorzieningen (verder) geïmplementeerd
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 138
		
			
			14. Culturele vorming
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			AMBITIES
		
	
- 
			Blz. 140
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Meer deelname aan culturele activiteiten en meer aandacht voor de gemeentelijke kunstwerken in de buitenruimte
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			B22-5-A14 Uitvoering geven aan het cultuurbeleid en het uitvoeringsprogramma cultuur.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 143
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 144
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 145
		
			
			Toelichting - 5.20 Sportaccommodaties
		
	
- 
			Blz. 146
		
			
			Toelichting - 5.30 Cult.presentatie,-prod. en -participatie
		
	
- 
			Blz. 147
		
			
			Toelichting - 5.70 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
		
	
- 
			Blz. 148
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 5
		
	
- 
			Blz. 149
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 150
		
			
			6. Sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 152
		
			
			1.1 Behoefte aan maatwerk / Eenduidige doelgroepen bestaan niet meer
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 154
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 155
		
			
			Effectievere ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			B22-6-A11 Het preventieteam biedt (innovatief) laagdrempelig collectief aanbod voor inwoners met een lichte hulp- of ondersteuningsvraag.
		
	
 
- 
			Blz. 157
		
			
			Meer inwoners participeren naar vermogen in de samenleving
		
			
	- 
			Blz. 158
		
			
			B22-6-A11 Er wordt verder uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsprogramma gezondheid en de in 2021 vastgestelde Maatschappelijke Agenda.
		
	
 
- 
			Blz. 159
		
			
			Meer inwoners participeren naar vermogen in de samenleving.
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			B22-6-A11 Er wordt uitvoering gegeven aan de in 2021 vastgestelde Maatschappelijke Agenda.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 161
		
			
			2.2 Effecten op voorzieningen en zorg
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 163
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 164
		
			
			Betere fysieke toegankelijkheid openbare ruimte, voorzieningen en winkels voor mensen met een beperking
		
			
	- 
			Blz. 165
		
			
			B22-6-A22 In begroting opgenomen in going concern, is standaard onderdeel van planvorming.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 166
		
			
			13. Opvang statushouders
		
			
	- 
			Blz. 167
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 168
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			Succesvoller integreren van statushouders die 2 jaar in onze gemeente wonen
		
			
	- 
			Blz. 170
		
			
			B22-6-A13  Implementatie van de nieuwe Wet Inburgering (treedt per 1 januari 2022 inwerking).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 171
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 172
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 173
		
			
			Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie
		
	
- 
			Blz. 174
		
			
			Toelichting - 6.20 Wijkteams
		
	
- 
			Blz. 175
		
			
			Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen
		
	
- 
			Blz. 176
		
			
			Toelichting - 6.40 Begeleide participatie
		
	
- 
			Blz. 177
		
			
			Toelichting - 6.50 Arbeidsparticipatie
		
	
- 
			Blz. 178
		
			
			Toelichting - 6.60 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
		
	
- 
			Blz. 179
		
			
			Toelichting - 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
		
	
- 
			Blz. 180
		
			
			Toelichting - 6.81 Geëscaleerde zorg 18+
		
	
- 
			Blz. 181
		
			
			Toelichting - 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
		
	
- 
			Blz. 182
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 6
		
	
- 
			Blz. 183
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 184
		
			
			7. Volksgezondheid en milieu
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 186
		
			
			1.1 Behoefte aan maatwerk/eenduidige groepen bestaan niet meer
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 188
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			Meer fysiek en mentaal gezonde inwoners
		
			
	- 
			Blz. 190
		
			
			B22-7-A11 Uitvoeren van de nota gezondheid . Extra aandacht gaat hierbij uit naar mentaal welbevinden.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 191
		
			
			4.1 Bodemdaling, waterveiligheid en adaptatie
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			Minder bodemdaling
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			B22-7-A41  1. Start minimaal 2  gebiedsprocessen bodemdaling en vermindering van CO2-uitstoot natuurgebieden. 2. Proeftuin adaptieve landbouw wordt afgerond.
		
	
 
- 
			Blz. 196
		
			
			Beter klimaat adaptieve kernen
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			B22-7-A41 1. Herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte zijn zoveel mogelijk klimaatadaptief. 2. Het project meer bomen in de kernen wordt uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 198
		
			
			5.1 Energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 200
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			Minder CO2 uitstoot
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			B22-7-A51 CO2-uitstoot beperken door uitvoering gebiedsprocessen. Opstellen van uitvoeringsplannen voor de energietransitie gericht op vermindering van CO2-uitstoot. -
		
	
 
- 
			Blz. 203
		
			
			Minder CO2 uitstoot.
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			B22-7-A51 - Inspanningen vloeien voort uit de besluitvorming over de werven en gemeentekantoren.
		
	
 
- 
			Blz. 205
		
			
			Meer duurzame energie
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			B22-7-A51 - Het smartdoel is gerealiseerd.
		
	
 
- 
			Blz. 207
		
			
			Meer duurzame energie.
		
			
	- 
			Blz. 208
		
			
			B22-7-A51 Inzetten op energiebesparende maatregelen, waaronder isolatievisie.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 209
		
			
			5.2 Circulaire economie
		
			
	- 
			Blz. 210
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 211
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 212
		
			
			Meer afvalscheiding
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			B22-7-A52 Realisatie van een goed toegankelijke milieustraat voor alle inwoners van gemeente Krimpenerwaard
		
	
 
- 
			Blz. 214
		
			
			Meer hergebruik grondstoffen door ketenvorming
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			B22-7-A52 Vanwege prioritering van andere afvalzaken starten we voor dit doel geen extra inspanningen in 2022.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 216
		
			
			15. Biodiversiteit en dierenwelzijn
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 218
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Meer biodiversiteit
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			B22-7-A15 Biodiversiteit wordt geïntegreerd in beheer en is onderdeel van herinrichtingsprojecten
		
	
 
- 
			Blz. 221
		
			
			Meer aandacht voor dierenwelzijn
		
			
	- 
			Blz. 222
		
			
			B22-7-A15 De prioriteit is gesteld op uitvoering van wettelijke taken.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 223
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 224
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 225
		
			
			Toelichting - 7.10 Volksgezondheid
		
	
- 
			Blz. 226
		
			
			Toelichting - 7.20 Riolering
		
	
- 
			Blz. 227
		
			
			Toelichting - 7.30 Afval
		
	
- 
			Blz. 228
		
			
			Toelichting - 7.40 Milieubeheer
		
	
- 
			Blz. 229
		
			
			Toelichting - 7.50 Begraafplaatsen en crematoria
		
	
- 
			Blz. 230
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 7
		
	
- 
			Blz. 231
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 232
		
			
			8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			INLEIDING
		
	
- 
			Blz. 234
		
			
			2.1 Huishoudensverdunning
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 236
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Vitale(re) kernen met een passend woningaanbod dat bijdraagt aan een gelijkblijvend inwoneraantal
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			B22-8-A21 Projecten en initiatieven ogb van woningbouwontwikkelingen (bege)leiden die leiden tot (gem.) 130 nieuwe won. per jaar. Voor 2022 is het aantal woningen 150. In 2022: goede procesafspraken met de provincie.
		
	
- 
			Blz. 239
		
			
			B22-8-A21 Via onderzoek en communicatie stimuleren van nieuwe initiatieven die aansluiten bij de "uitwerking van de woonvisie naar de kernen" en passen binnen de regionale agenda wonen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 240
		
			
			7. Verandering ruimtelijk domein
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 242
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 243
		
			
			Meer ruimte voor maatwerk en economische en maatschappelijke initiatieven van inwoners, bedrijven en instellingen in het ruimtelijk domein
		
			
	- 
			Blz. 244
		
			
			B22-8-A7 In 2022 is het werkproces en het casco Omgevingsplan conform het verandertype onderscheidend en vernieuwend ingericht
		
	
 
- 
			Blz. 245
		
			
			Sneller, pro-actiever en meer integraal besluiten over ruimtelijke initiatieven
		
			
	- 
			Blz. 246
		
			
			B22-8-A7 In 2022 wordt werkproces van de Omgevingswet geïmplementeerd. Ervaring opdoen met participatie onder de Omgevingswet. Rol van gemeente wordt adviseur voor initiatieven van inw. en derden
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 247
		
			
			8.2 Interactie stad en land
		
			
	- 
			Blz. 248
		
			
			AMBITIE
		
	
- 
			Blz. 249
		
			
			ER DOEL
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			Beter etaleren van de kwaliteiten van de Krimpenerwaard om de aantrekkelijkheid als regionale samenwerkingspartner te vergroten
		
			
	- 
			Blz. 251
		
			
			B22-8-A82 In 2022 wordt de lobbyagenda uitgevoerd en daar waar nodig aangepast.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 252
		
			
			Relatie met verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 253
		
			
			Financieel overzicht
		
	
- 
			Blz. 254
		
			
			Toelichting - 8.10 Ruimtelijke Ordening
		
	
- 
			Blz. 255
		
			
			Toelichting - 8.20 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
		
	
- 
			Blz. 256
		
			
			Toelichting - 8.30 Wonen en bouwen
		
	
- 
			Blz. 257
		
			
			Toelichting - Storting/Onttrekking reserves Programma 8
		
	
- 
			Blz. 258
		
			
			Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 259
		
			
			Recapitulatie van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 260
		
			
			Tabel baten en lasten (x 1.000)
		
	
 
- 
			Blz. 261
		
			
			Indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 263
		
			
			BBV indicatoren
		
	
- 
			Blz. 264
		
			
			BBV indicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 265
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
			
	- 
			Blz. 266
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
- 
			Blz. 267
		
			
			Jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 269
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 270
		
			
			ACTIVA
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			PASSIVA
		
	
 
 
- 
			Blz. 272
		
			
			Balans
		
			
	- 
			Blz. 273
		
			
			Toelichting op de balans
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			ACTIVA
		
	
- 
			Blz. 275
		
			
			PASSIVA
		
	
- 
			Blz. 276
		
			
			Toelichting op de balans
		
	
- 
			Blz. 277
		
			
			Toelichting passiva
		
	
 
- 
			Blz. 278
		
			
			Overzicht van baten en lasten met toelichting
		
			
	- 
			Blz. 279
		
			
			Meerjarig overzicht van baten en lasten
		
	
- 
			Blz. 280
		
			
			Reserves
		
	
- 
			Blz. 281
		
			
			Geraamd resultaat
		
	
- 
			Blz. 282
		
			
			Financiële en algemene dekkingsmiddelen
		
	
- 
			Blz. 283
		
			
			Toelichting op hoofdlijnen per programma  (x € 1.000)
		
	
- 
			Blz. 284
		
			
			Toelichting Programma 0
		
	
- 
			Blz. 285
		
			
			Toelichting Programma 1
		
	
- 
			Blz. 286
		
			
			Toelichting Programma 2
		
	
- 
			Blz. 287
		
			
			Toelichting Programma 3
		
	
- 
			Blz. 288
		
			
			Toelichting Programma 4
		
	
- 
			Blz. 289
		
			
			Toelichting Programma 5
		
	
- 
			Blz. 290
		
			
			Toelichting Programma 6
		
	
- 
			Blz. 291
		
			
			Toelichting Programma 7
		
	
- 
			Blz. 292
		
			
			Toelichting Programma 8
		
	
- 
			Blz. 293
		
			
			Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
		
	
- 
			Blz. 294
		
			
			Overzicht onvoorziene uitgaven
		
	
 
- 
			Blz. 295
		
			
			Overzicht van incidentele baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Over
		
	
 
- 
			Blz. 297
		
			
			Overzicht taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Overzicht taakvelden
		
	
- 
			Blz. 299
		
			
			Reserves
		
	
- 
			Blz. 300
		
			
			Geraamd resultaat
		
	
 
- 
			Blz. 301
		
			
			WNT verantwoording
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Inhoud tabellen
		
	
 
- 
			Blz. 303
		
			
			SISA-bijlage
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Specifieke uitkeringen
		
	
 
- 
			Blz. 305
		
			
			Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			Controleverklaring
		
	
 
 
- 
			Blz. 307
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 308
		
			
			Bijlage 1: Rapportage interbestuurlijk toezicht
		
			
	- 
			Blz. 309
		
			
			Rapportage interbestuurlijk toezicht
		
	
 
- 
			Blz. 310
		
			
			Bijlage 2 - Lijst met gebruikte afkortingen
		
			
	- 
			Blz. 311
		
			
			Afkortingen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 312
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 313
		
			
			A. Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 315
		
			
			1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
		
	
- 
			Blz. 316
		
			
			2. Rioolheffing
		
	
- 
			Blz. 317
		
			
			3. Afvalstoffenheffing
		
	
- 
			Blz. 318
		
			
			4. Hondenbelasting
		
	
- 
			Blz. 319
		
			
			5. Toeristenbelasting
		
	
- 
			Blz. 320
		
			
			6. Lijkbezorgingsrechten
		
	
- 
			Blz. 321
		
			
			7. Leges
		
	
- 
			Blz. 322
		
			
			8. Marktgelden
		
	
- 
			Blz. 323
		
			
			9. Havengelden
		
	
- 
			Blz. 324
		
			
			10. Kwijtschelding
		
	
- 
			Blz. 325
		
			
			11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)
		
	
- 
			Blz. 326
		
			
			12. Woonlasten
		
	
 
- 
			Blz. 327
		
			
			B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 328
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 329
		
			
			Weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 330
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
- 
			Blz. 331
		
			
			Risicomanagement
		
	
- 
			Blz. 332
		
			
			Inventarisatie van de risico's
		
	
- 
			Blz. 333
		
			
			Toelichting geïnventariseerde risico's
		
	
 
- 
			Blz. 334
		
			
			C. Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 335
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 336
		
			
			1. Gebouwen
		
	
- 
			Blz. 337
		
			
			2. IBOR
		
	
- 
			Blz. 338
		
			
			3. Riolering
		
	
- 
			Blz. 339
		
			
			Projectenboeken 2018-2022
		
	
- 
			Blz. 340
		
			
			Middelgroot onderhoud IBOR en VGRP
		
	
 
- 
			Blz. 341
		
			
			D. Financiering
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 343
		
			
			Algemene ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 344
		
			
			Ontwikkelingen Krimpenerwaard
		
	
 
- 
			Blz. 345
		
			
			E. Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 346
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 347
		
			
			Welke resultaten hebben we in 2022 bereikt?
		
	
- 
			Blz. 348
		
			
			Hoe doen we het in cijfers (P&O).
		
	
- 
			Blz. 349
		
			
			Huisvestingskosten
		
	
- 
			Blz. 350
		
			
			Informatie en Automatisering (I&A)
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			Griffie & Gemeenteraad
		
	
 
- 
			Blz. 352
		
			
			F. Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 353
		
			
			Overzicht verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 354
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
	
- 
			Blz. 355
		
			
			1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland
		
	
- 
			Blz. 356
		
			
			2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
		
	
- 
			Blz. 357
		
			
			3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
		
	
- 
			Blz. 358
		
			
			4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
		
	
- 
			Blz. 359
		
			
			5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
		
	
- 
			Blz. 360
		
			
			6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
		
	
- 
			Blz. 361
		
			
			7. Groenalliantie
		
	
- 
			Blz. 362
		
			
			8. Streekarchief Midden Holland
		
	
- 
			Blz. 363
		
			
			9.  Werkvoorzieningschap Promen
		
	
- 
			Blz. 364
		
			
			Vennootschappen en Stichtingen
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			1. Cyclus NV
		
	
- 
			Blz. 366
		
			
			2. Oasen
		
	
- 
			Blz. 367
		
			
			3. Stedin NV
		
	
- 
			Blz. 368
		
			
			4. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
		
	
- 
			Blz. 369
		
			
			5. Veerdienst Schoonhoven
		
	
- 
			Blz. 370
		
			
			6. Waterbos Bergambacht BV
		
	
 
- 
			Blz. 371
		
			
			G. Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 372
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 373
		
			
			Samenvatting
		
	
- 
			Blz. 374
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 375
		
			
			Terugblik op 2022
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			Gevolgde methodiek
		
	
- 
			Blz. 377
		
			
			5. Ontwikkelingen binnen de complexen van de actieve grondexploitaties
		
	
- 
			Blz. 378
		
			
			6. Toelichting per complex
		
	
- 
			Blz. 379
		
			
			7. Winstuitname
		
	
- 
			Blz. 380
		
			
			8. Afgesloten complexen
		
	
- 
			Blz. 381
		
			
			9. Reserves en voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 382
		
			
			10. Uitvoering Faciliterend Grondbeleid
		
	
- 
			Blz. 383
		
			
			11. Overige ontwikkelingen
		
	
 
- 
			Blz. 384
		
			
			H. Openbaarheidsparagraaf
		
			
	- 
			Blz. 385
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 386
		
			
			Invoering WOO
		
	
 
- 
			Blz. 387
		
			
			I. COVID-19
		
			
	- 
			Blz. 388
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 389
		
			
			Wat hebben we gedaan in 2022?
		
	
- 
			Blz. 390
		
			
			Steunpakketten van het rijk
		
	
- 
			Blz. 391
		
			
			Overige steunpakketten
		
	
- 
			Blz. 392
		
			
			Kosten bedrijfsvoering 2022
		
	
- 
			Blz. 393
		
			
			Stand van de bestemmingsreserve
		
	
 
- 
			Blz. 394
		
			
			J. (Oekraïnse) vluchtelingencrisis
		
			
	- 
			Blz. 395
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 396
		
			
			Wat hebben we gedaan in 2022?
		
	
 
 
- 
		
			
			Resultaten & inspanningen
		
	
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap