J. (Oekraïnse) vluchtelingencrisis

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het afgelopen jaar is de opvangcrisis in toenemende mate geëscaleerd. Het aantal opvangplekken voor asielzoekers was al krap en het toenemende aantal vluchtelingen en nareizigers hebben die situatie alleen nog maar verergerd. Daarnaast heeft de komst van de Oekraïense ontheemden deze situatie nog lastiger gemaakt. Op 26 augustus 2022 hebben het Rijk, VNG, IPO en Veiligheidsberaad bestuurlijke afspraken gemaakt om de acute noodsituatie in Ter Apel het hoofd te bieden en gezamenlijk uit de opvangcrisis te komen 

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Crisisorganisatie regionaal en lokaal
Begin maart 2022 heeft het kabinet aan de voorzitters van de Veiligheidsregio de opdracht gegeven om 50.000 noodopvangplekken te creëren. Bovenop dit verzoek werd op 25 april het verzoek gedaan nog eens 25.000 additionele opvangplekken te realiseren. De Veiligheidsregio heeft een coördinerende rol als het gaat om de vluchtelingen- en asielzoekersopvang en ondersteunt daarbij gemeenten in de regio. Bij de Veiligheidsregio melden de vluchtelingen zich en van daaruit worden zij verspreid over de verschillende gemeenten binnen de regio. De Veiligheidsregio heeft het overzicht van alle gerealiseerde opvangplekken en stuurt gemeenten als zij achterblijven in de realisatie van opvang. 

Binnen de gemeente is begin maart een zogenaamd Kernteam opgezet met daarin een vertegenwoordiging vanuit verschillende teams zoals Openbare Orde en Veiligheid, Communicatie, Sociaal Domein, Financiën en Ruimtelijke Ordening. Dit team heeft samen met nog veel meer collega’s uit de verschillende teams gezorgd voor het realiseren van de opvangplekken en alles wat daarmee samenhangt. In het kernteam hebben ook de vier locatiemanagers zitting. Zij zorgen op de opvanglocaties dat alle goed verloopt. Het kernteam heeft in de begin maanden dagelijks bij elkaar gezeten om alles te regelen wat nodig is. Later in het jaar is dit terug gebracht tot een wekelijks overleg. 

Gemeentelijke opvang Oekraïense vluchtelingen
Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft Krimpenerwaard 80 crisisnoodopvangplekken gerealiseerd in sporthal de Meent in Schoonhoven. Vervolgens is gestart met het opzetten en inrichten van verschillende panden in Krimpen aan de Lek en Lekkerkerk om noodopvangplekken te realiseren. In een tweede en derde fase zijn units geplaatst op braakliggende grond wat in eigendom is van de gemeente. Alle ontheemden (ook die bij particulieren verblijven) zijn ingeschreven in de gemeente en er is gezorgd dat deze mensen leefgeld ontvangen. Hiertoe zijn bankrekeningen geopend, moneycards verstrekt en in het begin nog veelal contanten. In totaal zijn er 210 opvangplekken beschikbaar. Naast huisvesting is er onderwijs geregeld voor alle kinderen. Hiertoe is een extra Internationale Schakelklas opgericht. Buiten het reguliere onderwijs zijn er extra taallessen opgezet en heeft Krimpenerwaard Intercultureel de opdracht gekregen zogenaamde ontmoetingsgroepen te organiseren en de ontheemden aan de hand van diverse onderwerpen kennis van de Nederlandse samenleving te laten opdoen. Hierbij kan gedacht worden aan gezondheidszorg, verkeer, werken aan werk, sporten en zwemmen.

Particuliere opvang Oekraïense vluchtelingen
In de Krimpenerwaard zijn buitengewoon veel mensen die hun huis hebben opengesteld voor de ontheemden uit Oekraine. Zij hebben niet alleen deze mensen een dak boven het hoofd gegeven maar zorgen ook dat deze mensen wegwijs worden in Nederland. In veel gevallen hebben zij gezorgd voor vervoer naar scholen en geholpen om aan werk te komen. Op het hoogtepunt van de opvang bij particulieren werden meer dan 200 ontheemden bij particulieren opgevangen. Ook voor deze mensen heeft de gemeente onder meer onderwijs, gezondheidszorg en alle overige taken verzorgd.

Opvang overloop Ter Apel
Beschrijving werkzaamheden m.b.t. overloop Ter Apel/verhoogde aantallen statushouders etc.
In de bestuurlijk afspraken tussen bovengenoemde partijen (Algemeen) is onder meer opgenomen dat het aantal crisisnoodopvangplekken  wordt opgehoogd van 252 naar in totaal 450 plekken per Veiligheidsregio. Daarnaast is het essentieel dat er een verhoogde uitstroom van statushouders uit de opvang plaatsvindt. Hiertoe is besloten, vooruitlopend op de taakstelling voor de eerste helft van 2023, voor de tweede helft van 2022 te streven om meer dan 20.000 vergunninghouders te huisvesten. De taakstelling voor Krimpenerwaard betrof voor 2022 een aantal van 69 statushouders. Voor de eerste helft van 2023 bedraagt de taakstelling 73 statushouders. Krimpenerwaard heeft voldaan aan haar taakstelling voor 2022 en had eind december een voorsprong op de taakstelling van 2023 met 5 statushouders. 
Naast de crisisnoodopvangplekken is aan gemeenten gevraagd om opvangplekken te realiseren waar asielzoekers langere tijd kunnen verblijven. Speciale aandacht hierbij is er voor alleenstaande minderjarige vluchteling (amv’ ers) die niet in een crisisnoodopvang mogen verblijven. 

(Financiële) impactanalyse

In onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van zowel de kosten die direct gerelateerd zijn aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen binnen de gemeente Krimpenerwaard als ook de compensatie die daarvoor beschikbaar wordt gesteld vanuit de Rijksoverheid. Bij de tweede tussentijdse rapportage 2022 zijn er, op basis van het tegelijkertijd behandelde raadsvoorstel, door uw raad diverse budgetten beschikbaar gesteld voor deze kosten en daarnaast is er in deze rapportage een prognose gedaan van de compensatie. Over de financiële consequenties moeten wij ons verantwoorden via de SiSa systematiek die als bijlage bij de jaarstukken is opgenomen.  Het beeld over 2022 is dat wij als gemeente structurele opvang van een kwalitatief hoog niveau hebben kunnen realiseren tegen een aanzienlijk lagere kostprijs dan de compensatie per normbedrag. Belangrijke kanttekeningen daarbij zijn dat met name de langdurige opvanglocaties op de IJsbaan te Lekkerkerk en de Dorpstraat in Krimpen aan de Lek aanzienlijk hogere structurele lasten hebben dan bijvoorbeeld de opvang in De Meent en de opvang in Amicitia. De locaties op de IJsbaan en de Dorpstraat zijn echter gedurende het jaar geopend en vervolgens uitgebreid en hebben daardoor een lagere impact gehad. Daarnaast is het normbedrag ook bestemd voor uitvoeringskosten die de ambtelijke organisatie maakt en heeft gemaakt voor de realisatie en de exploitatie van de opvang. Binnen onze gemeente zijn deze werkzaamheden grotendeels uitgevoerd door medewerkers die dit naast hun reguliere werk deden en waarvoor dus niet één op één vervanging is ingehuurd. Echter zijn hierdoor wel projecten en andere reguliere werkzaamheden stil komen te liggen. Tevens zijn er veel plusuren gemaakt door onder meer de leden van het Kernteam. Op de onderdelen waar dit wel kon of efficiënter zien we ook dat het volledige budget benut is. Andere belangrijke factor die meespeelt is dat het normbedrag ook ter dekking van het leefgeld voor de vluchtelingen in de gemeentelijke opvang is. We zien daar echter dat een groot deel van de vluchtelingen snel werk heeft gevonden  en er derhalve aanzienlijk minder aanspraak op leefgeld gemaakt hoefde te worden. Het overschot aan compensatie zal gereserveerd worden ter besteding in 2023 aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

 

Realisatie lasten 2022
Budgetten opvang Oekraiense vluchtelingen (x € 1.000) Budget 2022 Realisatie 2022 Afwijking
Realisatie en exploitatie noodopvanglocatie De Meent 250 328 -78
Realisatie en exploitatie langdurige opvanglocaties 1.900 2.197 -297
Leefgeld gemeentelijke opvang 125 189 -64
Leefgeld particuliere opvang 775 708 67
Bijzondere kostenregeling 25 0 25
Leerlingenvervoer 53 13 40
Inhuur ambtelijke organisatie 525 600 -75
Tranisite onderwijshuisvesting 0 39 -39
Totaal 3.653 4.076 -423
Realisatie compensatie 2022
Compensatie opvang Oekraiense vluchtelingen (x € 1.000) Prognose 2022 Realisatie 2022 Afwijking
Compensatie gemeentelijke opvang 3.822 3.750 72
Compensatie transitiekosten gemeentelijke opvang 304 752 -448
Compensatie leefgeld particuliere opvang 775 708 67
Compensatie uitvoeringskosten particuliere opvang 0 402 -402
Compensatie transitiekosten onderwijshuisvesting 0 39 -39
Compensatie leerlingenvervoer 53 125 -72
Totaal compensatie 4.954 5.777 -823
Compensatie versus realisatie 2022
Compensatie vs budget GOO (x € 1.000) Realisatie 2022
Compensatie gemeentelijke opvang €3.750
Compensatie transitiekosten gemeentelijke opvang €752
Compensatie leefgeld en uitvoeringskosten particuliere opvang €1.110
Compensatie transitiekosten onderwijshuisvesting €39
Compensatie leerlingenvervoer €125
Totaal compensatie €5.777
Realisatie en exploitatie noodopvanglocaties €328
Realisatie en exploitatie langdurige opvanglocaties €2.197
Realisatie leefgeld gemeentelijke opvang €189
Realisatie leefgeld particuliere opvang €708
Realisatie bijzondere kostenregeling €0
Realisatie leerlingenvervoer €13
Realisatie inhuur ambtelijke organisatie €600
Realisatie transitiekosten onderwijshuisvesting €39
Totaal realisatie kosten opvang Oekraiense vluchtelingen €4.076
Compensatie versus realisatie €1.701
Bestemmen in reserve Oekraine €1.589
Compensatie per opvangplek tot 15-10-2022
Opvanglocatie Gerealiseerde plekken Aantal dagen open 2022 Vergoeding per dag Totale vergoeding
De Meent Schoonhoven 70 78 €100 € 546.000
Vm Raadhuis Lekkerkerk 31 170 €100 € 527.000
Dorpsstraat Krimpen a/d Lek 43 170 €100 € 731.000
Uitbreiding Dorpsstraat Krimpen a/d Lek 28 115 €100 € 322.000
Ijsbaan Noord Lekkerkerk 48 115 €100 € 552.000
Totaal langdurige plekken 150 € 2.678.000
Compensatie per opvangplek vanaf 15-10-2022
Opvanglocatie Gerealiseerde plekken Aantal dagen open 2022 Vergoeding per dag Totale vergoeding
De Meent Schoonhoven 70 0 €83 €-
Vm Raadhuis Lekkerkerk 31 78 €83 €200.694
Dorpsstraat Krimpen a/d Lek 43 78 €83 €278.382
Uitbreiding Dorpsstraat Krimpen a/d Lek 28 78 €83 €181.272
IJsbaan Noord Lekkerkerk 48 78 €83 €310.752
IJsbaan Noord II Lekkerkerk 60 16 €83 €79.680
Totaal langdurige plekken 210 €1.050.780