2. Verkeer, vervoer en waterstaat

 

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit wordt een balans gevormd tussen bereikbaarheid en omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit in een gastvrije Krimpenerwaard.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.

8.1 Verbeteren bereikbaarheid

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

We werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid op de korte termijn en dat doen we met toekomstbestendige oplossingen. Daarbij zoeken we ook naar synergievoordelen met bijvoorbeeld natuur, vermindering van CO2-uitstoot en veranderende vervoersbehoefte (zelfrijdende auto) in de toekomst. Er wordt sterk ingezet op de lobby in het kader van MIRT. De komende maanden wordt- in afstemming met de provincie, andere partijen en de raad - door het college het bod uitgewerkt en aan de raad voorgelegd. Dit bod betreft de zogenaamde verstedelijkingsopgave van maximaal 200 hectare en betreft meer dan alleen woningbouw. Deze opgave kan breed worden gezien zowel naar aard als naar gebied. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan infrastructuur, recreatie, bedrijventerreinen, woningbouw en natuur. Hierbij wordt rekening gehouden met het specifieke karakter van de Krimpenerwaard. Dit bod is vooral bedoeld voor de versterking van de kernen.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Een betere bereikbaarheid en ontsluiting van de Krimpenerwaard

Terug naar navigatie - Een betere bereikbaarheid en ontsluiting van de Krimpenerwaard

RESULTATEN & INSPANNINGEN

17. Krimpenerwaard is een veilige gemeente. Wij zetten ons in om dat vooral zo te houden.

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijnen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
- Veerdienst Schoonhoven

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Primitief 2022 Begroting 2022 Rekening 2022 SALDO 2022
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer -10.095 -9.377 -9.590 -9.978 -388
2.2 Parkeren -20 -20 -20 -20 0
2.3 Recreatieve havens -87 -109 -109 -107 2
2.4 Economische havens en waterwegen -117 -86 -85 -99 -15
2.5 Openbaar vervoer -334 -403 -443 -352 91
Totaal Lasten -10.653 -9.996 -10.247 -10.557 -310
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer 1.153 271 478 680 201
2.2 Parkeren 6 5 5 6 1
2.3 Recreatieve havens 2 2 2 2 0
2.4 Economische havens en waterwegen 50 96 69 74 6
2.5 Openbaar vervoer 253 251 251 289 38
Totaal Baten 1.463 624 804 1.051 247
Saldo van baten en lasten -9.189 -9.373 -9.444 -9.507 -63
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -433 0 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 648 424 241 241 0
Mutaties reserves 215 424 241 241 0

Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

Het saldo aan de lasten kant bestaat voornamelijk uit verschillende afwijkingen die lager zijn dan € 50.000. Gelet op het totaal een korte toelichting op de belangrijkste onderdelen. Het gaat onder andere om extra kosten voor het onderhoud kunstwerken, extra inzet voor onkruidbestrijding, onderhoud wegen, openbare verlichting en het schoonhouden van de buitenruimte. Op de gladheidsbestrijding is minder uitgegeven aan strooimiddelen als gevolg van een zachte winter. Voor de lasten van de extra werkzaamheden, reparaties na kabelbeheerders, is een bedrag van € 150.000 aan extra inkomsten ontvangen voor schadevergoedingen.

Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Projectnaam Kern(en) Afsluiten Ja/Nee Toelichting Jaarrekening Begroot Realisatie Saldi
I0127 Asfalteren Bonrepas, Slangeweg eo Vlist Nee De werkzaamheden zijn in voorbereiding en de uitvoering is gepland in 2023. 477 41 436
I0192 Rotonde Hortensialaan Stolwijk Stolwijk Nee Zodra de provincie haar rol en verantwoordelijkheid pakt voor de verbetering van de doorstroming op N207 een gemeentelijke bijdrage kan worden overwogen. Het project wordt voor nu afgesloten. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn wordt er een nieuw investeringsbudget aangevraagd. 1.500 45 1.455
I0199 Reconstr bedr terrein Wetering BAB Bergambacht Ja Project is afgerond binnen budget en planning. De buitenruimte en riolering op het bedrijventerrein is opgehoogd en gerenoveerd. 2.982 2.807 175
I0408 Infrastructuur moskee Schoonhoven Schoonhoven Ja Project is afgerond en opgeleverd. 130 133 -3
I0450 OV Verv niet toegestane armaturen - Nee Project is in uitvoering. Fase 2 van het project wordt in 2023 voorbereid. 300 227 73
I0460 Openbare verlichtingskasten - Nee Project is reeds in uitvoering. Oplevering verwacht in Q2 2023. 275 284 -9
I0487 Gedragsbeinvloeding verkeer - Nee Op deze post wordt gedragsbeïnvloeding in relatie tot verkeersveiligheid en bereikbaarheid geboekt. In 2022 is het project opgestart en loopt door in 2023. 101 59 42
- -101 -41 -60
I0544 Beschoeiing oostzijde Vlist Vlist Nee Het project bevindt zich in de voorbereidingsfase en wordt in Q1 2024 uitgevoerd. 500 0 500
I0545 Renovatie bediening brug Ht Haastrecht Nee Het project bevindt zich in de startfase en wordt opgeleverd in Q2 2024. 200 94 106
I0605 Fietspaden Boezemmolen Hoonaar HST Haastrecht Ja Het project is in 2022, na het broedseizoen, afgerond. 240 254 -14
I0648 Onderzoek 2e ontsl brug HT Haastrecht Nee Het haalbaarheidsonderzoek is gestart in 2022 en wordt vervolgd in 2023. 150 9 141
I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort Schoonhoven Nee Het masterplan voor buiten de veerpoort in Schoonhoven is grotendeels afgerond. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de noodhaven waarvan de oplevering in 2023 is voorzien. 2.365 1.530 835
I0552 Herinrichting Veerstoep BAB Bergambacht Nee In verband met de aanleg van een overnachtingshaven door Rijkswaterstaat was het noodzakelijk dat de bestaande veerstoep in Bergambacht in westelijke richting werd verplaatst. De werkzaamheden daarvoor zijn in 2022 gestart en inmiddels kan gebruik worden gemaakt van de nieuwe aangelegde stoep. Naar verwachting wordt dit project in de zomer 2023 afgerond. 3.173 1.674 1.499
I0651 Vervanging installatie brug SCH Schoonhoven Nee Voorbereiding in 2022 en 2023, uitvoering waarschijnlijk tegelijk met renovatie kademuren in 2024. 500 27 473
I0652 Opstelstrook veer BAB Bergambacht Ja Uit een verkeerskundig onderzoek (in corona tijd) is gebleken dat een opstelstrook hier weinig meerwaarde heeft en door de aanpassing van de Veerstoep wordt de opstelstrook qua capaciteit iets vergroot Als er nieuwe ontwikkelingen zijn wordt er een nieuw investeringsbudget aangevraagd. 150 0 150
I0407 Revitaliseren winkelcent noord SCH Schoonhoven Nee Werkzaamheden lopen door in 2023. Hieronder vallen primair de sloop/nieuwbouw van winkels maar ook van aangrenzende woningen. Verwachting is in Q2 2023 oplevering van laatste deel, herinrichting van Albert Plesmanplein. 303 190 113
I0673 Inspectie civ kunstw & beheerplan - Nee De inspectie is reeds aanbesteed. Uitvoering in 2023 met verwachte oplevering in Q1 2024. 120 16 104
Middelgroot onderhoud Openbare ruimte - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 5.991 862 5.128
Projectenboek 2018 - IBOR - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 1.929 1.413 515
Projectenboek 2019 - IBOR - Ja zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 4.419 3.985 433
Projectenboek 2020 - IBOR - Deels zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 6.336 3.590 2.746
Projectenboek 2021 - IBOR - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 5.915 715 5.201
Projectenboek 2022 - IBOR - Nee zie par C. Onderhoud kapitaalgoederen - IBOR 5.743 59 5.685
Eindtotaal 43.697 17.971 25.726

IBOR

Terug naar navigatie - IBOR

Voor projectbudgetten Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR), zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen