A. Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf lichten wij het beleid met betrekking tot de gemeentelijke heffingen toe. Het BBV vraagt in deze paragraaf om per heffing een overzicht op te nemen van de taakvelden waarvan lasten in de heffing zijn meegenomen.

Algemeen
De totale werkelijke opbrengst aan belastingen en overige heffingen bedraagt in 2022 circa € 31,5 miljoen. In onderstaande tabel zijn de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven:

bedragen x € 1.000 Begroot Werkelijk Verschil %verschil
Onroerendezaakbelastingen 12.268 12.592 324 2,6%
Rioolheffing 6.088 6.148 60 1,0%
Afvalstoffenheffing 6.500 6.391 -109 -1,7%
Hondenbelasting - - - 0,0%
Toeristenbelasting 264 246 -18 -6,8%
Lijkbezorgingsrechten 1.017 1.159 142 14,0%
Leges 4.967 5.189 222 4,5%
Marktgelden 49 42 -7 -13,6%
Havengelden 68 74 6 8,5%
Kwijtschelding -359 -337 22 -6,1%
30.862 31.504 642 2,0%

Het SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling) verzorgt de uitvoering van diverse heffingen voor de gemeente.

Kostendekkendheid
Bij diverse heffingen mogen de geraamde baten niet hoger zijn dan de geraamde lasten. Bij de toe te rekenen kosten worden onder andere de kwijtschelding, de kosten van het SVHW en de kosten van toezicht meegenomen. De beleidsuren en uren van handhaving worden hierin niet meegenomen. Voor de belastingen geldt deze wettelijke eis niet. De opbrengst van de belastingen komt in de algemene middelen van de gemeente terecht.

In verband met de BBV-voorschriften kijken we ook terug naar de in de begroting berekende kostendekkendheid van de heffingen. De kostendekkendheid is berekend voor afrekening naar de reserves en voorzieningen.

Kostendekkendheid Begroot Werkelijk
Afvalstoffenheffing 100,0% 104,8%
Rioolheffing 94,8% 93,3%
Leges titel 1 / Alg. dienstverlening 59,8% 67,7%
Leges titel 2 / Omgevingsvergunningen 88,9% 101,4%
Leges titel 3 / horeca 4,5% 5,1%
Leges titel 3 / evenementen 3,9% 2,4%
Leges titel 3 / APV 50,7% 22,3%
Leges titel 3 / kinderopvang 6,1% 7,8%
Lijkbezorgingsrechten 55,5% 59,6%
Marktgelden 74,8% 52,8%
Havengelden 50,6% 35,3%

1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - 1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

De OZB bestaan uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenarenbelasting en gebruikersbelasting voor niet-woningen. De WOZ-waarde van alle onroerende zaken wordt jaarlijks vastgesteld. De hoogte van de OZB is een combinatie van de WOZ-waarde van een pand en het vastgestelde tarief. Voor het bepalen van de tarieven wordt gebruik gemaakt van de WOZ-waarden volgens opgave van het SVHW.

De afwijking van 2,6% op het totaal wordt veroorzaakt door afwijkingen in de waardeontwikkeling en de aantallen (het areaal) .

2. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 2. Rioolheffing

De rioolheffing is een heffing om het beheer en het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. De hoogte van de rioolheffing wordt bij woningen bepaald door de grootte van het huishouden (een- of meerpersoonshuishouden) en bij niet-woningen door de WOZ-waarde.

Bij de rioolheffing wordt de kostendekkendheid weer 100% door de onttrekking aan de egalisatievoorzieningen. Dit jaar zijn de uitgaven voor het onderhoud hoger uitgevallen dan begroot evenals de kosten van het beheer.  De werkelijke onttrekking aan de egalisatievoorziening is door de extra kosten hoger dan we begroot hadden.  Begroot was € 335.000 en de werkelijk onttrekking bedraagt  € 427.000.

3. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 3. Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing om het ophalen en verwerken van de huishoudelijke afvalstoffen te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. Deze heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Voor het restafval wordt een tariefdifferentiatie (diftar) toegepast; per inworp in de ondergrondse container en per lediging van een restafvalcontainer.

De inkomsten afvalstoffenheffing zijn lager dan het begrote bedrag.  De uitgaven zijn echter ook lager uitgevallen.  Dit komt onder andere doordat er minder huisvuil is opgehaald en dit zorgt voor lagere kosten voor het verwerken van het huishoudelijk afval.  Ook was de papieropbrengst hoger dan begroot. Het voordeel  ad  € 224.820 wordt, conform bestaand beleid, gestort in de egalisatievoorziening afval.

5. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 5. Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is een algemene belasting voor personen die hier overnachten tegen een vergoeding. De opbrengst is afhankelijk van het aantal overnachtingen in de gemeente, waardoor de opbrengst per jaar varieert. 

We verantwoorden in de jaarrekening 2022 de te verwachte opbrengst over 2022 plus de afrekening over 2021.
De opbrengst 2022 is nog niet gerealiseerd, omdat de aanslagen pas verstuurd kunnen worden na afloop van het jaar.  De inkomst in 2022 wordt geschat op € 225.000.

De afrekening over jaar 2021 viel positief uit waardoor we een extra opbrengst genereren van ca. € 20.500.  De totale inkomst in 2022 bedraagt daardoor € 245.500. De realisatie is lager dan de begroting van € 264.250.

6. Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - 6. Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor verleende diensten in verband met de begraafplaatsen.

Er hebben dit jaar meer begrafenissen plaatsgevonden dan begroot waardoor de inkomsten hoger uitvallen. De inkomsten voor de aankoop van een particulier graf worden gestort in de daarvoor bestemde reserve. In 2022 betrof dit ruim € 276.000. Dit valt niet in het saldo van de jaarrekening. De afkoop van het onderhoud valt ook niet in het saldo en wordt gestort in de voorziening, omdat het gelden van derden zijn. Jaarlijks valt hiervan een deel vrij voor het onderhoud.

7. Leges

Terug naar navigatie - 7. Leges

Voor een gemeentelijke taak die in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven afgenomen wordt, worden leges betaald. Door de diversiteit van diensten is de legesverordening onderverdeeld in 3 titels.

Titel 1: De leges zijn hoger uitgevallen dan begroot. Met name op het gebied van de kabels en leidingen. De kostendekkendheid is daardoor hoger.
Titel 2: De inkomsten van de omgevingsvergunningen (bouwleges) zijn hoger uitgevallen dan begroot. De bouwactiviteiten namen in aantal en in financiële omvang niet af. Dit was bij de tussenrapportage al voorzien en verhoogd maar uiteindelijk is het resultaat  nog  € 169.000 hoger dan begroot. Er zijn echter ook extra kosten gemaakt voor inhuur. De kostendekkendheid komt nu uit op 101,4%.
Titel 3: De legesinkomsten zijn lager uitgevallen; onder andere bij de evenementen. De inkomsten op evenementen zijn afgenomen omdat door Covid19, evenementen werden uitgesteld maar leges in 2020 al werden voldaan. Daarnaast zijn er steeds meer aanvragers die voldoen aan de legesvrijstelling. Ook het aantal staplaatsen (verkooppunten buiten de marktdagen) is afgenomen. 

8. Marktgelden

Terug naar navigatie - 8. Marktgelden

Voor het innemen van een standplaats op de markt worden marktgelden geheven. De inkomsten zijn lager dan begroot omdat er minder marktkramen zijn. Ook de kosten zijn incidenteel hoger door het inspectieplan dit jaar waardoor de kostendekkendheid lager uitkomt.

9. Havengelden

Terug naar navigatie - 9. Havengelden

Havengelden worden geheven over vaartuigen die gebruik maken van voorzieningen in of langs de haven in Ouderkerk aan den IJssel en Schoonhoven. De inkomsten in de haven van Ouderkerk en Schoonhoven zijn dit jaar weer vrijwel conform begroting.  De kosten zijn echter toegenomen, waaronder de huurkosten van de kade en het water,  waardoor de kostendekkendheid wel afneemt. 

10. Kwijtschelding

Terug naar navigatie - 10. Kwijtschelding

Mensen met een minimuminkomen en geen of weinig vermogen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van diverse lokale heffingen. Er is dit jaar iets minder kwijtschelding verleend dan was begroot. Gedacht werd dat de gevolgen van COVID-19 voor onze samenleving ook gevolgen zou hebben voor het aantal kwijtscheldingen dat zou worden aangevraagd. Dat zien we niet terug in de aanvragen kwijtschelding.  

11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Terug naar navigatie - 11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Een bedrijveninvesteringszone is een afgebakend gebied zoals een winkelgebied of een bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en/of de eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Voor de BIZ-heffing treedt de gemeente op als dienstverlener. De opbrengst wordt uitgekeerd aan de BIZ-stichtingen en is daarom niet opgenomen bij het overzicht van de totale inkomsten. Deze stichtingen zorgen voor de plannen en de uitvoering ervan. Er is een BIZ-heffing voor het centrum van Bergambacht, een BIZ-heffing voor bedrijventerrein De Wetering in Bergambacht en een BIZ heffing voor het centrum van Schoonhoven.

12. Woonlasten

Terug naar navigatie - 12. Woonlasten

De woonlasten bestaan uit de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In de onderstaande tabel is de lastendruk in de gemeente Krimpenerwaard in 2022 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als voor huurders. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden.

Krimpenerwaard
Koopwoning Huurwoning
Meerpersoonshuishouden Meerpersoonshuishouden
2021 2022 2021 2022
OZB* €311,00 €316,00 n.v.t. n.v.t.
Afval** €289,35 €293,70 €289,35 €293,70
Riool* €252,45 €256,50 €252,45 €256,50
€852,80 €866,20 €541,80 €550,20
* Er is uitgegaan van een WOZ-waarde van € 291.000 in 2021 en € 318.000 in 2022
** Er is uitgegaan van 10 ledigingen van een restafvalvak van 240 liter.