We zien dat de dienstverlening goed op peil is en gewaardeerd wordt door onze inwoners. In de jaarplannen voor 2022 stond zowel op concernniveau alsook op teamniveau de dienstverlening aan de inwoner centraal. Samen werken aan een vitale, duurzame en gezonde Krimpenerwaard. Een gebied waar iedereen prettig woont, werkt en naar elkaar omkijkt. Door deze visie in alle jaarplannen concreet uit te werken in projecten ontstaat focus, samenhang en integraliteit. De concrete uitwerking en voortgang van de uitvoering van de verschillende projecten wordt door de individuele medewerkers zelf bijgehouden in een toegankelijk digitaal systeem zodat zowel op concernniveau als op team- en individueel niveau de voortgang eenvoudig kan worden gemonitord en zonodig bijgestuurd.
In 2022 hebben we weer ingezet op het aanbieden van opleidingen. Dit zijn zowel opleidingen op vakinhoudelijk gebied, als ook op competenties en vaardigheden van onze medewerkers. Deze zijn gericht op de verbetering van de dienstverlening. Om het opleidingsaanbod verder te versterken is er gewerkt aan een nieuw opleidingsaanbod en een ander platform.
Informatiebeveiliging en gegevensbescherming (privacy)
Er worden voortdurend stappen genomen om de informatiebeveiliging en gegevensbescherming op een hoger niveau te krijgen. Maar tegelijkertijd neemt de dreiging toe. De noodzaak om de weerbaarheid verder te verhogen blijft onverminderd aanwezig. In 2022 zijn daartoe diverse maatregelen getroffen. Zo is er onder andere een systeem aangeschaft voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van medewerkers. Hiermee wordt de komende 3 jaar de kennis op het gebied van privacybescherming en informatieveiligheid vergroot. Daarnaast is gestart met het geven van trainingen om de kennis over privacy te vergroten. Het beleid en het proces voor het behandelen van incidenten op het gebied van informatieveiligheid is geëvalueerd en bijgesteld. Op het gebied van gegevensbescherming zijn diverse beleidsdocumenten en procedures gereed gemaakt voor vaststelling in 2023. In 2022 zijn 13 incidenten geregistreerd waarbij in 8 gevallen sprake was van een datalek. Daarvan zijn er 3 gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat bij de overige geen risico was voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen. Deze zijn uitgesloten van de meldplicht.
Informatiebeleid
In overeenstemming met het in 2020 vastgestelde informatiebeleid is geïnvesteerd in onderdelen voor de gemeentelijke dienstverlening . Op het gebied van dienstverlening is geïnventariseerd en zijn mogelijkheden verkend om in het kader van zaak- en kaartgericht werken gebruik te maken van aanwezige en beschikbare informatie. De implementatie van Djuma, het zaak- en documenten systeem, levert een bijdrage aan de basis op orde resulterend in een betere dienstverlening. Vanuit Djuma zijn en worden koppelingen gelegd met andere applicaties om de registratie efficiënter en effectiever beschikbaar te hebben.
In de doorontwikkeling naar een data-gedreven organisatie hebben de eerste pilots geleid tot de ontwikkeling van diverse dashboards om daarmee zinvol gebruik te maken van en het combineren van beschikbare gegevens en hiermee de bedrijfsvoering te optimaliseren.
De komst van de Omgevingswet heeft geleid tot ontwikkeling en inrichting van de applicatie Centric Leef Omgeving (CLO) en hiermee aan te sluiten op het digitaal stelsel Omgevingswet. De implementatie van deze applicatie zal naar verwachting in het eerste kwartaal 2023 plaatsvinden.
Telefooncentrale
De huidige gedateerde telefooncentrale dient vervangen te worden. Helaas heeft de eerder in VNG verband uitgevoerde aanbesteding niet tot een positief resultaat geleid. De aanbesteding welke in eigen hand heeft plaatsgevonden en de ontwikkeling en inrichting van de telefooncentrale in 2022 leidt tot implementatie van de nieuwe telefooncentrale naar verwachting in het tweede kwartaal 2023.
Huisvesting
Conform de besluitvorming van de raad op 21 december 2021, is in 2022 onderzoek gedaan naar de definitieve locatie van het nieuw te bouwen gemeentehuis. De raad heeft op grond van de uitkomsten op 5 juli 2022 besloten over de definitieve locatie en het ontwerp-stedenbouwkundig plan voor de locatie vastgesteld. Ook is groen licht gegeven voor de opstelling van het voorlopig ontwerp. Ter uitvoering van deze besluiten heeft de Europese aanbesteding van de architect plaatsgevonden. Architectencombinatie Ector Hoogstad/DOOR is geselecteerd als architect omdat zij het beste voldoen aan de gestelde selectiecriteria. In 2023 neemt de raad een besluit over het voorlopig ontwerp en het realisatiebudget. Het voorontwerp-bestemmingsplan heeft in 2022 ter inzage gelegen. Na verwerking van de inspraakreacties is het ontwerp-bestemmingsplan begin 2022 ter inzage gegaan. De raad neemt in 2023 een besluit over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Ook zijn we verdergegaan met de planvorming en voorbereiding voor de centrale gemeentewerf.
Krimpenerwaard Vooruit!
In 2022 zijn we gestart met de uitvoering van project Krimpenerwaard Vooruit! De aanleiding hiervoor is dat politieke, economische en technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. De samenleving verandert, en daarmee ook de behoefte en verwachting van de inwoner. Als organisatie willen wij aan deze behoefte en verwachting voldoen, wat van ons vraagt dat wij mee-ontwikkelen. Om een toekomstbestendige, flexibele organisatie te zijn, moeten we ons werk op een andere manier gaan doen. Resultaat en proces worden leidend. Daarvoor is een andere aanpak, een andere rol, een andere houding en ander gedrag nodig. Dit is samen te vatten onder de noemer ‘organisatiecultuur’.
De huidige cultuur hebben we afgelopen jaar in kaart gebracht. Ook hebben we de gewenste cultuur geschetst, met vijf speerpunten als leidraad. Collega’s gaven aan dat zij op dit moment werkplezier ervaren, de organisatie als warm bestempelen en de vrijheid die zij krijgen waarderen. Tegelijkertijd is er ook behoefte aan sturing, zou het vaker geven van feedback ons kunnen helpen en willen we beter prioriteiten kunnen stellen met elkaar.
Om de organisatieontwikkeling en de speerpunten handen en voeten te geven, zijn we gestart met een ontwikkeltraject voor de directie, de teammanagers en alle teams. Inmiddels zijn deze trajecten en teamsessies in volle gang en zien we voorzichtige resultaten. Zo zijn we ons allemaal steeds meer bewust van de noodzaak tot ontwikkeling en verandering. In 2023 staat de verdere uitrol van deze trajecten centraal.
Hybride werken
Tijdens Corona hebben we de voor- en nadelen van hybride werken ervaren. Naar aanleiding van deze ervaringen hebben we hybride werken een blijvende plek gegeven in onze bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen onze medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Het uitgangspunt is dat hybride werken mag, tenzij er redenen zijn om dit niet toe te staan. Dit kan zijn door de aard van de werkzaamheden (zoals balie, buitendienst of BOA) of andere factoren rond de werkzaamheden. Om de onderlinge verbinding en de verbondenheid met de organisatie goed te houden, is de richtlijn dat medewerkers minimaal 50% van de tijd op kantoor werken. In de coronaperiode is het thuiswerken reeds gefaciliteerd met middelen als bureaustoelen en beeldschermen. In 2022 is hier nadere invulling aan gegeven, o.a. door veel medewerkers te voorzien van een laptop. Verder is geïnventariseerd welke medewerkers voor het dagelijks werk voorzien dienen te worden van een tablet. Op deze manier werken we ook aan aantrekkelijk werkgeverschap; bij instromende medewerkers merken we dat dit een van de belangrijke argumenten is om bij de gemeente Krimpenerwaard te komen werken.
Rechtmatigheidsverklaring
In 2022 zijn voorbereidingen getroffen om voor 2023 een eigen rechtmatigheidsverklaring te kunnen laten afleggen door het college. Daartoe is onder andere ons controleplan op orde gebracht.
Fraudepreventie
Elke organisatie, ook een gemeente, is in meerdere of mindere mate fraudegevoelig. Er zijn in hoofdlijnen twee manieren om het risico op fraude te beperken. Allereerst dient er een set van regels te zijn die inzichtelijk, kenbaar en hanteerbaar zijn. Naleving daarvan moet eenvoudig te doen zijn. Die regels moeten dan ook behulpzaam zijn bij het hanteren van procedures waardoor frauderisico’s verkleind worden. Maar alleen regels en procedures zijn niet voldoende. Het gaat er om dat de medewerkers in een organisatie met elkaar afspreken en bespreken wat gewenst en ongewenst gedrag is, hoe ongewenst gedrag voorkomen kan worden of, als het toch voorkomt, hoe het dan bespreekbaar gemaakt kan worden. In 2022 is daarom begonnen met een project dat versterking van fraudepreventie beoogt. Dit traject wordt periodiek met de auditcommissie besproken.