I. COVID-19

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Sinds 2020 heeft corona iedereen geraakt, in de persoonlijke gezondheid of die van familieleden of bekenden, in het werk, op de frontlinie tegen het virus of in het draaiende houden van de belangrijkste processen, het onderwijs, de zorg en onze economie. De coronacrisis heeft ook voor de inwoners en ondernemers van de gemeente Krimpenerwaard het leven op de kop gezet.

De samenleving is door het coronavirus en de aanpak ervan stevig geraakt, er waren zorgen over de positie van jongeren, zzp’ers en traditioneel kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. Door het rijk is aangegeven dat er in de loop van 2022 geen sprake meer was van een pandemische crisissituatie. Ook in de herstelfase na deze crisis willen we de bedrijvigheid, leefbaarheid, werkgelegenheid en aantrekkelijkheid van de gemeente Krimpenerwaard beschermen. De gemeente Krimpenerwaard moet de gemeente blijven waar je wilt wonen, werken en verblijven, (corona)crisis of niet.

De coronamaatregelen hebben ook een enorme impact gehad op de economie (zowel op macro- als op microniveau). Richting ondernemers en burgers hebben gemeenten een belangrijke rol gehad in de crisisfase. In crisistijd is gebleken dat gemeenten en rijk snel en adequaat kunnen inspelen op urgente problemen. 

Sinds de start van pandemie zijn er tot medio juli 2022 in de gemeente Krimpenerwaard zijn in totaal 25.918 besmettingen en 73 overledenen gemeld. Dit zijn de meest actuele cijfers van het RIVM, de cijfers worden niet meer bijgewerkt bij het RIVM. 

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Inzet in het kader van de coronacrisis
In 2022 zaten we in de afronding van de piek van de coronacrisis. De druk neemt af en organisaties konden in het tweede kwartaal van 2022 weer beginnen met de wederopbouw. Voor de gemeente is in 2022 de afronding ingezet en ligt de nadruk op verantwoording en evalueren. Een schifting tussen ‘wat is coronacrisis en wat is nu regulier’ wordt langzaam gemaakt.

Ondersteunen inwoners via reguliere processen
De gemeente heeft in 2022 via de reguliere bestuurlijke en ambtelijke overleggen met verschillende maatschappelijke partijen en ondernemers gemonitord waar ondersteuning, communicatie en hulp noodzakelijk was. Inwoners die behoefte hadden aan ondersteuning en/of zorg, zijn via de reguliere processen van de gemeente zo goed mogelijk ondersteund. 

Jongeren
In 2022 is de aandacht voor de jeugd hoog gebleven. Team Sportservice Krimpenerwaard en Stichting Jeugd en Jongerenwerk hebben het spel ‘The Hunted’ ook in 2022 nog meerdere malen succesvol voor de jeugd in de Krimpenerwaard georganiseerd. Deze groep heeft in reguliere beleidsuitvoering na corona voortaan extra aandacht net als de doelgroep ouderen.

Daarnaast is in 2022 besloten tot een jongerenontmoetingspunt in Lekkerkerk. Dit ontmoetingspunt wordt in 2023 gerealiseerd.

Cultuur
Voor cultuurorganisaties is een ondersteuningsregeling opgezet naar aanleiding van de motie ‘Laat voor alle verenigingen een Midzomernacht uitkomen’. Verschillende cultuurorganisaties hebben, wegens de druk van de coronamaatregelen op hun organisatie afgelopen jaren, in 2022 hier gebruik van gemaakt. 

Ondernemers
In januari 2022 liep de tweede ronde met (financiële) ondersteuning bij controle van het coronatoegangsbewijs (CTB), waar 20 organisaties (zowel ondernemers als verenigingen) gebruik van hebben gemaakt. 

Stichting promotie Krimpenerwaard en de winkeliers verenigingen zijn financieel ondersteund voor een project wat de detailhandel heeft versterkt in de wederopbouw na corona.

Voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Zelfstandig Ondernemers (TOZO) geldt dat ondernemers deze lening van oorsprong moesten gaan aflossen per 1 januari 2022. Echter hebben de verscherpte maatregelen in december 2022 ervoor gezorgd dat besloten is dit met een half jaar uit te stellen naar 1 juli 2022. De uitvoeringskosten door RBZ van € 40.000 zijn ten laste van de reserve gebracht. 

Beweeg- en leefstijlimpuls
In 2022 is invulling gegeven aan de specifieke uitkeringen die vanuit het Rijk zijn verkregen voor beweeg- en leefstijlimpuls. Deze specifieke uitkeringen zijn volledig gebruikt en vloeien derhalve niet terug naar het Rijk. Voorbeelden, waar deze gelden voor zijn ingezet, zijn het creëren van meer beweegvriendelijke omgeving middels QR beweegroutes, het project ‘Voel je goed’ en onderzoek naar sport- en beweeggedrag per kern na de coronacrisis. De resultaten van dit onderzoek volgen in 2023 en zullen handvatten geven in hoe we het sport- en gezondheidsbeleid het beste kunnen aanpassen gezien de gevolgen van de crisis. Voor deze impulsregelingen is € 10.000 meer uitgegeven dan de ontvangen uitkeringen. Deze zijn ten laste van de reserve gebracht. 

Verkiezingen
Er zijn extra kosten gemaakt voor het coronaproof organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Deze kosten zijn ten laste van de reserve gebracht. 

Extra inzet personeel
Om de maatregelen uit te kunnen voeren is veel gedaan met eigen personeel en extra inhuurkrachten bij Sociaal Domein, bij de omgevingsvergunningen en in de bedrijfsvoering (met name gericht op juridische advisering). De extra lasten van € 630.000 zijn ten laste van de reserve gebracht. 

Bestedingsplan Sociaal Domein
De activiteiten, die beoogd waren met het bestedingsplan Sociaal Domein, zijn uitgevoerd. In 2021 en 2022 is voor het bestedingsplan SD een bedrag beschikbaar gesteld van € 875.000. Hiervan is € 784.000 uitgegeven. Dat de besteding achter is gebleven bij het budget dat beschikbaar is gesteld wordt voornamelijk veroorzaakt door plannen voor re-integratie. De reden hiervoor is dat een deel bekostigd kon worden uit reguliere budgetten en dat de kosten voor het plan van digitalisering lager uitvielen in het kader van SROI-verplichting van onze leveranciers voor het beschikbaar hebben laptops/desktops en het kosteloze aanbod vanuit het Taalhuis voor cursussen Klik & Tik. Bovendien is een deel van een eerder verstrekte subsidie voor het bestrijden van eenzaamheid bij ouderen teruggegeven. Het bovenstaande betekent dat het de plannen, die met het bestedingsplan Sociaal Domein, waren beoogd volledig zijn uitgevoerd en dat het bestedingsplan afgesloten wordt.

(Financiële) impactanalyse
De coronacrisis heeft impact op de gemeentelijke financiën. Gedurende 2020, 2021 en 2022 hebben wij met een impactanalyse ingeschat wat de mogelijke (financiële) impact is voor de gemeente Krimpenerwaard. In 2022 was er steeds meer duidelijk en waren er minder risico’s/onzekerheden te benoemen. De ontvangen rijksvergoedingen stelden ons in staat om direct acties op te starten en ondersteuning te bieden. In alinea “Werkelijke kosten 2022” zijn de kosten verder uitgewerkt.

Steunpakketten van het rijk

Terug naar navigatie - Steunpakketten van het rijk

In 2020, 2021 en 2022 hebben gemeenten zes steunpakketten ontvangen voor de compensatie van inkomsten die zij mislopen en de extra kosten die zij maken door de coronacrisis. Het totaalbeeld van de zes tranches is opgenomen in onderstaande tabel. In de jaarrekening zijn alleen de lasten van 2022 verwerkt. 

Rijksvergoedingen COVID-19 (x € 1.000) 2020 2021 2022 Totaal
Eerste tranche 511 511
Tweede tranche 681 681
Derde tranche 137 478 615
Vierde tranche 47 563 610
Vijfde tranche 472 125 597
Zesde tranche 305 80 385
Totaal 1.376 1.818 205 3.399

Door het verstrekken van de zes tranches rijksvergoedingen zijn er afspraken gemaakt om de inkomsten en uitgaven beheersbaar te houden in de coronasituatie.

Bij de slotwijziging 2020 is door uw raad een bestemmingsreserve COVID-19 ingesteld. Het doel van deze bestemmingsreserve is om de lasten die betrekking hebben op corona af te dekken. De reserve wordt gevormd uit de verkregen middelen vanuit het rijk. 

Uit deze bestemmingsreserve hebben wij de werkelijke kosten betaald gelabeld naar aandachtsgebieden. Door het Rijk zijn de bedragen van de tranches naar aandachtsgebieden verdeeld. Vanaf het derde kwartaal 2021 zijn we op basis van een brede uitvraag naar bestedingswensen bij maatschappelijke partners, verenigingen en instellingen overgestapt naar het bestedingsplan Sociaal Domein. Dit bestedingsplan is in 2021/2022 uitgevoerd. In de P&C-documenten legt het college verantwoording af aan de gemeenteraad over de toevoegingen en onttrekkingen aan de (egalisatie) bestemmingsreserve.

Overige steunpakketten

Terug naar navigatie - Overige steunpakketten

Naast voornoemde rijksvergoedingen zijn er ook regelingen, waar de inwoners, ondernemers en gemeente compensatie hebben kunnen aanvragen.
Om de huurders van Sportaccommodaties (TVS), ijsbanen en zwembaden (SPUK IJZ) te compenseren voor het niet gebruik kunnen maken van de accommodaties, heeft de gemeente van diverse steunpakketten gebruik gemaakt.  Voor de totale lasten van € 89.000 is € 62.500 aan steunbijdrage ontvangen. Het restant van € 26.500 is ten laste van de reserve gebracht.

Voor tegemoetkoming in de extra lasten toezicht en handhaving en coronatoegangsbewijs controle zijn  extra bijdragen aangevraagd. 

Voor ondernemers was gedurende corona de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Zelfstandig Ondernemers (TOZO) van kracht. Dit is uitbesteed aan regionale samenwerkingspartner RBZ. Er geldt een terugbetalingsverplichting aan het rijk. 

Voor de regelingen Leefstijl impuls en Beweeg impuls geldt een terugbetalingsverplichting aan het rijk. Deze regelingen zijn in 2022 uitgevoerd. 

Kosten bedrijfsvoering 2022

Terug naar navigatie - Kosten bedrijfsvoering 2022

Thuiswerkvergoedingen
Conform CAO Gemeenten ontvangen alle medewerkers een thuiswerkvergoeding. Dit is regulier verwerkt in de loonkosten.

Overige kosten
In 2022 waren de lasten voor beperkte maatregelen te klein om separaat te verantwoorden. Ze zijn onderdeel geworden van de reguliere budgetten.  

Stand van de bestemmingsreserve

Terug naar navigatie - Stand van de bestemmingsreserve

De raad heeft de bestemmingsreserve COVID-19 ingesteld. Het doel is om de lasten die betrekking hebben op COVID-19 af te dekken. De reserve wordt gevormd uit de verkregen middelen vanuit het rijk.

OVERZICHT 2022 (x 1.000)
Beginstand Mutaties Eindstand
Bestemmingsreserve COVID-19 2022 Jaarrekening 2022 2022
Ontvangen Besteed
Saldo 2021 1.443
Toevoegen tranche 5 rijksvergoedingen (2022-deel) 125
Toevoegen tranche 6 rijksvergoedingen (2022-deel) 80
Bestedingsplan Sociaal Domein 420
Extra uitgaven regelingen Leefstijl- en Beweeg-impuls 10
Uitvoeringskosten RBZ (TOZO) 40
Verkiezingen 100
Ondersteuning ondernemers 30
Kwijtscheldingen accommodatiehuur (TVS/SPUK IJZ) 27
Wachtlijsten en inhaalzorg extra tijdelijke formatie/inhuur 375
Inhuurkosten ondersteuning bedrijfsvoering a.g.v. maatregelen corona 100
Dienstverlening omgevingsvergunningen 155
Mutaties jaarrekening 2022 1.443 205 1.257 391