0. Bestuur en ondersteuning

 

Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staat hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

3.1 Datagedreven samenleving, snel internet en behoud menselijke maat

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij gaan voor snel internet voor inwoners en bedrijven, minimaal 100 Mbit/s. Wij gaan voor een 8 qua tevredenheid van onze inwoners over de (digitale) dienstverlening.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Betere digitale dienstverlening

Terug naar navigatie - Betere digitale dienstverlening

RESULTATEN & INSPANNINGEN

Betere dienstverlening

Terug naar navigatie - Betere dienstverlening

RESULTATEN & INSPANNINGEN

Snellere procedures en doorlooptijden

Terug naar navigatie - Snellere procedures en doorlooptijden

RESULTATEN & INSPANNINGEN

3.2 Behoud menselijke maat en dienstverlening

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij gaan voor meer toegankelijkheid en nabijheid van ons college en ambtelijke organisatie waarbij kan worden gedacht aan de volgende varianten:

Voor het college: Wethouder samenlevingsvisie/kernenvisie, Kernenbezoek door het college, Spreekuur van collegeleden of anderszins.

Voor de ambtelijke organisatie: Uitbreiding van de loketfunctie of uitbreiding van de huidige dienstverlening op maat.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Meer duidelijkheid over de toegankelijkheid en nabijheid van college en organisatie

Terug naar navigatie - Meer duidelijkheid over de toegankelijkheid en nabijheid van college en organisatie

RESULTATEN & INSPANNINGEN

6.1 Participatie en co-creatie, Ontwikkelingen meer van de samenleving en representatieve- vs participatieve samenleving

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij stimuleren en omarmen maatschappelijke creativiteit en eigen initiatief van inwoners, bedrijven en instellingen. Hierdoor kan de gemeente meer en meer uit de regulerende en bepalende rol stappen. Essentieel hiervoor is dat we het aantal regels terugbrengen. Dit vraagt een proactieve houding van het bestuur, organisatie en inwoners. Wij beschouwen onze inwoners, ondernemers en instellingen als partners. Samen met hen willen wij in gesprek over participatie en samenwerking. Bij de politieke besluitvorming over grotere projecten (zoals Omgevingsvisie en Panorama Krimpenerwaard) willen wij voor onze partners een welomschreven invloed in het leven roepen. Deze nadere aanpassing van de politieke besluitvorming is een vervolgstap op een verdere uitwerking van het rapport van de commissie Zijl.

De samenlevingsparticipatie in de gemeente Krimpenerwaard krijgt hierdoor een impuls.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Meer stimuleren en waarderen van samenlevingsparticipatie

Terug naar navigatie - Meer stimuleren en waarderen van samenlevingsparticipatie

RESULTATEN & INSPANNINGEN

8.2 Interactie stad en land

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Doel: Wij zoeken zelfbewust meer de verbinding met de steden en gaan op zoek naar kansen en win-win situaties voor stad en land, onder meer op het gebied van mobiliteit, levering van energie, gekwalificeerd personeel, wonen, recreatie en natuurbeleving.

 

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Regio Midden Holland
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- Streekarchief Midden Holland
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- Oasen BV
- Stedin

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Primitief 2022 Begroting 2022 Rekening 2022 SALDO 2022
Lasten
0.1 Bestuur en ondersteuning -4.076 -4.096 -4.557 -4.185 372
0.2 Burgerzaken -1.394 -1.218 -1.529 -1.383 147
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -318 -276 -291 -290 1
0.4 Overhead -18.280 -17.235 -19.167 -19.763 -595
0.5 Treasury -1.054 -1.185 -1.071 -1.072 -1
0.61 OZB woningen -269 -271 -271 -271 0
0.62 OZB niet-woningen -161 -159 -159 -159 0
0.64 Belastingen overig -29 -86 -86 -93 -7
0.8 Overige baten en lasten -718 -825 -1.431 -146 1.285
0.9 Vennootschapsbelasting -229 -50 -181 -5 176
Totaal Lasten -26.528 -25.401 -28.744 -27.366 1.377
Baten
0.1 Bestuur en ondersteuning 31 7 211 211 0
0.2 Burgerzaken 707 633 793 786 -7
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 109 76 76 56 -21
0.4 Overhead 457 184 184 163 -21
0.5 Treasury 1.646 1.467 1.482 1.569 87
0.61 OZB woningen 7.395 7.631 7.831 7.870 39
0.62 OZB niet-woningen 4.375 4.437 4.437 4.723 285
0.64 Belastingen overig 76 0 0 0 0
0.7 Alg uitkering & overige uitk gem fonds 87.346 87.202 97.439 98.961 1.522
0.8 Overige baten en lasten 293 150 150 847 696
Totaal Baten 102.435 101.787 112.604 115.185 2.581
Saldo van baten en lasten 75.908 76.386 83.860 87.818 3.958
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -9.913 -1.485 -6.772 -5.707 1.065
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 11.934 3.496 9.112 8.093 -1.019
Mutaties reserves 2.022 2.011 2.340 2.386 46

Toelichting - 0.10 Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.10 Bestuur

Voor de gewezen wethouders is het doelvermogen van de pensioenen gedaald ten opzichte van 2021. Reden hiervoor is dat de niet ingegane pensioenen zijn herrekend naar de AOW-leeftijd. Dit betekent dat we dit jaar minder hoeven te storten in de voorziening voor toekomstige uitkeringen. Een voordeel van € 283.000.De wachtgelduitkeringen voor een aantal, inmiddels voormalige, bestuurders overstijgen daarentegen het hiervoor begrote bedrag. De reden is dat bij het opstellen van de begroting een zo goed mogelijke inschatting wordt gemaakt van de aanspraken. Het verschil wordt verrekend met de reserve weerstandsvermogen.
Het totale projectbudget gemeentelijke herindeling is nog niet volledig afgewikkeld. Een aantal harmonisatie trajecten (sport en accommodaties) wordt in 2023 nog verder uitgewerkt. Daarnaast loopt ook het projectbudget Verandering Ruimtelijk Domein, als gevolg van uitstel van invoering van de Omgevingswet, door in 2023. Dit heeft geen invloed op het saldo.

Toelichting - 0.20 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.20 Burgerzaken

Op diverse posten zijn afwijkingen te zien die onder de tolerantiegrens van € 50.000 vallen. Er zijn minder producten afgenomen, waardoor de inkomsten achter zijn gebleven op de begroting, zoals de gezondheidsverklaringen en de Verklaringen omtrent gedrag (VOG). 

Toelichting - 0.40 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.40 Overhead

In 2022 is de stijging en overschrijding van de lasten met name te verklaren door de inhuur. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt stijgen de tarieven van inhuur nog altijd. Inhuur wordt in onze gemeente ingezet ter invulling van vacante functies, maar ook voor het opvangen van extra drukte in de uitvoering van taken. In de paragraaf Bedrijfsvoering is dit verder uitgewerkt. Dit jaar zijn de regels voor verlofsparen en bovenwettelijke uren opbouw aangepast. Een bedrag van € 880.000 (nadeel) is in de nieuwe voorziening gestort.

Toelichting - 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.62 OZB niet-woningen

De meeropbrengst van € 285.000 wordt veroorzaakt door een hogere waardeontwikkeling en hogere aantallen (areaaluitbreiding) dan begroot.  Met deze hogere waarde is rekening gehouden bij het vaststellen van de tarieven 2023. 

Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

In een raadsinformatiebrief op 24 januari 2023 is de raad geinformeerd over de financiele gevolgen van de decembercirculaire 2022. Deze gevolgen konden niet meer worden verwerkt in de begroting 2022. De verslagleggingsvereisten schrijven voor dat ontvangsten uit de decembercirculaire in de jaarrekening verwerkt moet worden. Dit leidt tot een voordeel van € 1.476.000. Tevens zijn er definitieve afrekeningen van voorgaande jaren verwerkt wat nogmaals € 46.000 voordeel oplevert. 

Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

De bijstelling van budgetten voor dekking van de loonkosten worden centraal geraamd. Voor dit taakveld is er een voordeel van € 870.000, op het taakveld 0.40 overhead zijn de nadelen op de realisatie. Daarnaast is de bijstelling van de indexering 2022 van de begroting met 1.8% verwerkt. Het centraal incidenteel restantbudget van € 440.000 is opgenomen voor de verwachte lastenstijgingen op overige onderdelen van de begroting. Voor de BTW is een suppletie aangifte gedaan met een incidenteel voordeel van ongeveer € 70.000.

In 2022 is de systematiek voor vrijval van de balanspost nakomende kosten Jeugdzorg op basis van de productieverantwoordingen die zorgaanbieders aangepast. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om € 332.500 van het incidentele voordeel van € 610.000 te storten in de reserve Sociaal Domein. In de eerste tussentijdse rapportage 2023 wordt dit bedrag ingezet, als dekking voor de incidentele lasten van de doorontwikkeling en inrichting toegang Sociaal Domein.

Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting

Gemeenten zijn verplicht over de winsten vanuit bedrijfsmatige activiteiten, waaronder de exploitatie van gronden, vennootschapsbelasting (VPB) af te dragen.
De definitieve aangifte vennootschapsbelasting 2021 is ingediend. Dit heeft geleid tot een teruggave  van de belastingdienst van € 26.000. Het voorschot VPB 2022 bedraagt € 151.000. Op basis van een voorlopige berekening is het fiscaal resultaat 2022 bepaald op een negatief bedrag van € 434.000. Als gevolg daarvan zal het betaalde voorschot van € 151.000 in 2023 worden terugontvangen. De definitieve aangifte 2022 volgt na vaststelling van de jaarrekening door de gemeenteraad. Het saldo van de mutaties VPB wordt, net als in voorgaande jaren, verrekend met de Algemene Reserve Grondzaken.

Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 0

Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 0

Het begrotingsoverschot 2022 conform het saldo gepresenteerd bij de programmabegroting 2022. Het saldo van de eerste tussentijdse rapportage en slotwijziging 2022 van € 1,3 miljoen is niet gestort (voordeel) in de reserve. Daarnaast is het verwachte begrotingstekort bij de tweede tussentijdse rapportage 2022 van € 315.000 (nadeel) niet onttrokken.
Er is meer gestort (nadeel) in de egalisatiereserve ICT € 147.000 en personeelsbeleid € 123.000 in verband met overschot op de lasten. Ook zijn lagere onttrekkingen aan reserves. Dit betreft voornamelijk de projecten: Frictiekosten € 147.000, Zaaksysteem € 97.000 Verandering Ruimtelijk Domein € 122.000, Project maatwerk wonen € 182.000. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.

Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)
Projectnaam Kern(en) Afsluiten Ja/Nee Toelichting Jaarrekening Begroot Realisatie Saldi
I0200 Onderhoud gebouwen - Nee Een deel van het groot onderhoud vanuit de oude meerjaren onderhoudsplanning 2022 is uitgevoerd en afgerond. Er zijn uitstelbare werkzaamheden doorgeschoven naar 2023 gebaseerd op het geactualiseerde MJOP. Voor de uitvoering wordt extra personeel ingehuurd. 10.238 8.271 1.967
I0358 FK actualisatie tussenrapportages - Nee De harmonisatietrajecten sport en accommodatie lopen nog door in 2023. 606 428 178
I0359 FK actualisatie pva I&A - Nee Doorlopend in 2023 voor de doorontwikkeling van Djuma. 629 532 97
I0462 Uitvoering verkoop gem vastgoed - Ja Met een raadsinformatiebrief bent u geïnformeerd over de stand van zaken van het project. Voorgesteld wordt het project af te sluiten. 500 381 119
I0498 Verduurzaming gemeentelijk vstgoed - Nee We maken een plan van aanpak verduurzaming. Projecten worden slim gecombineerd bij het uitvoeren van het regulier onderhoud. 3.327 76 3.251
I0512 Digitalisering producten KCC - Nee Dit budget wordt o.a. ingezet voor de dienst huwelijken. 19 19
I0527 Inv ICT 2018 - 2022 - 5 jaar - Nee Dit is bestemd voor de overgang naar een nieuwe telefonieomgeving. Deze overgang zal in 2023 plaatsvinden. 150 74 76
I0568 Cameratoezicht kantoren STW/BAB - Ja Investering in camera's kan vervallen, tijdens openingstijden zijn structureel beveiligers aanwezig. 33 33
I0583 Investeringen ICT 2019 - Ja Dit is een vervangingsinvestering ten behoeve van het MJOP ICT voor het jaar 2022. 30 10 20
I0587 Duurzaamheidsleningen - Nee In november 2021 is de verordening Duurzaamheidslening Krimpenerwaard vastgesteld. Met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) zijn afspraken gemaakt om de leningen per 1 januari 2022 te kunnen verstrekken. Deze lopen door in 2023. 1.000 589 411
I0614 Ventilatie gemeentelijke gebouwen - Nee Werkzaamheden moeten deels nog uitgevoerd worden. 350 306 44
I0625 Financieel systeem upgrade - Nee Er wordt een Europese aanbesteding gehouden voor de aanschaf van een nieuwe financiële applicatie. Dit investeringsbudget wordt gebruikt voor de implementatie. 80 80
I0633 Voorbereidingskrediet gem kantoren - Nee Besluitvorming over de realisatiefase staat gepland in 2023. 1.760 303 1.457
I0644 Kaartgericht werken - Nee Invoering kaartgericht werken, als pilot, in het bedrijfsproces bij UOR verloopt voorspoedig. De organisatie brede invoering wordt verder opgepakt na vaststellen van de visie over data-gestuurd werken voor de gehele organisatie. 156 27 129
I0645 Meldsysteem - Nee Specificatie voor de uitvraag is vastgesteld. Verwachte uitvoering in 2023. 58 0 57
I0649 Voertuigen BWT - Ja Voertuigen zijn geleverd en in gebruik genomen 80 58 22
I0659 MJOP I&A 2022 - Ja Dit is een vervangingsinvestering ten behoeve van het MJOP ICT voor het jaar 2022. 386 270 116
I0689 AV vergaderruimte 1.6 LKK Lekkerkerk Nee De installatie van deze AV apparatuur zal in 2023 plaatsvinden. 50 20 30
Eindtotaal 19.451 11.346 8.105