Inleiding
In de paragraaf financiering wordt de financieringsfunctie van de gemeente Krimpenerwaard toegelicht. De toelichting vindt plaats in een onderdeel algemene ontwikkelingen en een onderdeel ontwikkelingen gemeente Krimpenerwaard. Onder de algemene ontwikkelingen komen de renteontwikkelingen en ontwikkelingen ten aanzien van de wet- en regelgeving aan de orde. Het onderdeel ontwikkelingen gemeente Krimpenerwaard richt zich specifiek op de financiering, renteberekening en het voldoen aan wettelijke bepalingen van de gemeente Krimpenerwaard.
Belangrijkste conclusies
De belangrijkste conclusies uit de paragraaf financiering zijn:
- De gemeente Krimpenerwaard heeft de komende jaren te maken met een sterk oplopende financieringsbehoefte. In 2021 is een tweetal nieuwe langlopende geldleningen aangetrokken.
- De stijging van de rentes in 2022 was fors. Maar historisch gezien staan de rentes nog steeds laag. De reden van stijgende rente komt met name door de toegenomen inflatie in 2022. Deze stijging komt vooral door de hogere energieprijzen.
- Het saldo van de langlopende geldleningen bedraagt per 31 december 2022 € 97,2 miljoen. De gemiddelde rente voor de totale leningenportefeuille bedraagt per 31 december 2022 0,95%.
- De overtollige financieringsmiddelen bedragen per 31 december 2022 € 55,6 miljoen. Deze zijn risicovrij geparkeerd bij het ministerie van Financiën (schatkistbankieren) en een collega gemeente.
- In 2022 is een rentepercentage van 0,8% toegerekend aan de activa (omslagrente). Het gerealiseerde renteresultaat op het taakveld treasury valt binnen de bandbreedte van de BBV-voorschriften..
- Er is voldaan aan de voorschriften vanuit de wet Fido (kasgeldlimiet en renterisiconorm).
- In de Financiële verordening 2022 is opgenomen dat het college eens in de vier jaar een treasurystatuut vaststelt. Het treasurystatuut Krimpenerwaard is in 2020 vastgesteld.